Η κινεζική BYD, από τις υπερδυνάμεις στην παγκόσμια αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, φέρνει στη χώρα μας ένα μοντέλο που συνδυάζει σχεδιαστική απλότητα, προηγμένη τεχνολογία και τιμή-απάντηση στη ρίζα του προβλήματος: το κόστος κτήσης.
Με τιμή εκκίνησης κάτω από 21.000 ευρώ και επιδοτούμενη τελική στα 15.760 ευρώ (έκδοση 89PS/30kWh) μέσω του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά III», το Dolphin Surf προσφέρει κάτι που-ίσως-κανένα ευρωπαϊκό μοντέλο δεν τόλμησε πραγματικά να επιχειρήσει: προσιτή ηλεκτροκίνηση για όλους.
Το κενό που δεν ήθελαν να δουν οι ευρωπαίοι κατασκευαστές
Για τελευταία χρόνια, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες γύρισαν την πλάτη στα μικρά αυτοκίνητα πόλης. Τα θεώρησαν χαμηλού κέρδους, εμπορικά «κορεσμένα» και όχι ιδιαίτερα ελκυστικά για επενδύσεις σε έρευνα και τεχνολογία (R&D). Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, με τα υψηλά κόστη εξέλιξης, έκανε την απόσταση αυτή ακόμα μεγαλύτερη. Έτσι, καθώς οι ευρωπαίοι κατασκευαστές στράφηκαν σε SUV και premium κατηγορίες για μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους (margin), άφησαν ένα τεράστιο κενό στην καθημερινή μετακίνηση του μέσου πολίτη.
Αυτό το κενό έρχεται να καλύψει, και όπως διαφαίνεται με ιδιαίτερη επιτυχία, η Κίνα. Με τεράστια εμπειρία στην ηλεκτροκίνηση, πλεονεκτήματα στην παραγωγή αναφορικά με το κόστος και σαφή στρατηγική εξαγωγών, μπαίνει στην ευρωπαϊκή αγορά με αξιώσεις και συγκεκριμένη, δομημένη, τακτική.
Γιατί το Dolphin είναι «καμπανάκι»
Το BYD Dolphin Surf είναι περισσότερο από ένα οικονομικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Είναι ένα μήνυμα προς κάθε ευρωπαίο κατασκευαστή: αν συνεχίσουν να γυρίζουν την πλάτη στα μικρά αυτοκίνητα πόλης (A και B segment), τότε είναι δεδομένο πώς θα την κατακτήσουν οι Κινέζοι και μάλιστα, πολύ πιο γρήγορα από ότι κάποιοι πιστεύουν.
Με αυτονομία έως 322 km (μπαταρία 43,2 kWh), γρήγορη φόρτιση, εξοπλισμό που θα δύσκολα θα μπορούσε να προσφέρει ευρωπαϊκό μοντέλο στα ίδια χρήματα, και εμφάνιση-αν μη τι άλλο-μοντέρνα, το Dolphin Surf είναι ένα value for money ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης. Δηλαδή προσφέρει περισσότερα από την συνολική του αξία.
Το ερώτημα δεν είναι πλέον, εάν οι Ευρωπαίοι πρέπει να απαντήσουν. Είναι αν μπορούν και πόσο γρήγορα. Γιατί όταν το φθηνό δεν είναι πια «φθηνιάρικο» και το ηλεκτρικό στις μικρές κατηγορίες δεν είναι απλησίαστο, τότε ο ανταγωνισμός έχει αλλάξει πίστα.
Η Ελλάδα είναι έτοιμη
Μπορεί να μην έχουμε φτάσει ακόμη το επίπεδο υποδομών των Βόρειων ευρωπαϊκών χωρών, όμως η ζήτηση για φθηνά, αξιόπιστα και οικολογικά οχήματα πόλης είναι δεδομένη. Οι επαγγελματίες το βλέπουν σαν λύση σε θέματα περιορισμού του κόστους μετακίνησης, αλλά και βελτίωσης της χρηστικότητας στην καθημερινή χρήση. Οι νέοι οδηγοί το αντιμετωπίζουν ως μια εναλλακτική έναντι ενός μεταχειρισμένου και με ότι αυτό συνεπάγεται σε θέματα αξιοπιστίας. Όσοι διαχειρίζονται εταιρικούς στόλους έχουν γνώση για τα λειτουργικά οφέλη αυτής της επιλογής.
Και κάπου εκεί, η BYD εισέρχεται... αθόρυβα με το Dolphin Surf, όπως ακριβώς ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο για να κατακτήσει έναν χώρο που της άφησαν οι άλλοι.
Τι πρέπει να αλλάξει στην Ευρώπη
Το ερώτημα δεν είναι πλέον, εάν οι Ευρωπαίοι πρέπει να απαντήσουν. Είναι αν μπορούν και πόσο γρήγορα. Γιατί όταν το φθηνό δεν είναι πια «φθηνιάρικο» και το ηλεκτρικό στις μικρές κατηγορίες δεν είναι απλησίαστο, τότε ο ανταγωνισμός έχει αλλάξει πίστα.
Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές οφείλουν να επανεξετάσουν την πολιτική εγκατάλειψης των μικρών μοντέλων. Να επενδύσουν σε τεχνολογίες όχι μόνο για τους λίγους, αλλά και για τους πολλούς. Και κυρίως, να καταλάβουν ότι ο κόσμος της ηλεκτροκίνησης δεν χτίζεται μόνο με SUV των +45.000 ευρώ.
Το Dolphin Surf το αποδεικνύει με τον πιο απλό και πειστικό τρόπο: είναι ένα έξυπνο και άψογα υλοποιημένο EV, είναι γεμάτο τεχνολογία, χωράει άνετα στην πόλη και… στην τσέπη μας.