Η μεγάλη πορεία προς τη Δύση - Τάσος Δαμήλος


Γιατί η Κίνα θέλει να κατακτήσει την Ευρωπαϊκή Αυτοκίνηση.

  • 16/10/2025

Η Ευρώπη ζει μια αλλαγή εποχής

Ο νέος ανταγωνιστής της δεν είναι άλλη μια εταιρεία – είναι μια χώρα, μια τεχνολογική υπερδύναμη που έχει βάλει στόχο να κυριαρχήσει στο μέλλον των μετακινήσεων: η Κίνα.

Η «Μεγάλη Πορεία προς τη Δύση» δεν είναι πια στρατιωτική ή οικονομική. Είναι τεχνολογική.

Από την Απομίμηση στην Επικράτηση

Στις αρχές των 2000s, εταιρείες όπως η Landwind και η Chery έκαναν τις πρώτες, αδέξιες προσπάθειες να μπουν στην ευρωπαϊκή αγορά.

Θυμάμαι ένα μοντέλο της Chery στα σχεδιαστήρια του Bertone στο Τορίνο – μια φτηνή απομίμηση Opel. Ο διευθυντής Ευρώπης δεν μιλούσε καν αγγλικά. Η πρόθεση υπήρχε, το όραμα όχι.

Κι όμως, οι Κινέζοι δεν ήρθαν τότε για να πουλήσουν. Ήρθαν για να μάθουν. Παρακολούθησαν, αντέγραψαν, απορρόφησαν. Και περίμεναν.

Με τα joint ventures με ευρωπαϊκούς κολοσσούς απέκτησαν τεχνογνωσία, ποιότητα, εμπειρία.

Κι όταν ήρθε η ηλεκτροκίνηση, δεν ήταν απλώς έτοιμοι — ήταν μπροστά.

Είχαν ήδη εξασφαλίσει το 75% της παγκόσμιας παραγωγής λιθίου.

Ήταν η κίνηση-ματ που άλλαξε το παιχνίδι.

Ο Νέος «Ζωτικός Χώρος»

Η Κίνα έχει πάνω από ένα δισεκατομμύριο εργάτες, αλλά μόλις 30 εκατομμύρια αγοραστές αυτοκινήτων τον χρόνο.

Η Ευρώπη είναι ο νέος «ζωτικός χώρος» — όχι για γη, αλλά για τεχνολογική κυριαρχία.

Ενώ η Δύση τελειοποιούσε κινητήρες εσωτερικής καύσης, η Κίνα έκανε άλμα στο μέλλον.

Και το έκανε με τρεις κινήσεις:

  • Κόστος: χαμηλότερο εργατικό, κρατικές επιδοτήσεις, απίστευτα αποδοτική εφοδιαστική αλυσίδα.
  • Τεχνολογία: BYD, XPeng, Nio — αυτοκίνητα που είναι περισσότερο software παρά μηχανή.
  • Παρουσία στην Ευρώπη: εξαγορές ευρωπαϊκών σημάτων όπως η MG και νέα εργοστάσια, όπως της BYD στην Ουγγαρία, για να παρακάμπτουν δασμούς.

Το διακύβευμα για την Ευρώπη

Η κινεζική επέλαση δεν είναι υπόθεση του μέλλοντος – συμβαίνει τώρα.

Η BYD έχει ήδη ξεπεράσει την Tesla σε πωλήσεις σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες.

Η αυτοκινητοβιομηχανία, που στηρίζει την ευρωπαϊκή οικονομία, δέχεται την πιο σοβαρή πίεση των τελευταίων δεκαετιών.

Η Ευρώπη πρέπει να ισορροπήσει: πράσινη μετάβαση χωρίς βιομηχανική κατάρρευση.

Οι δασμοί ίσως καθυστερήσουν την είσοδο των Κινέζων, αλλά δεν θα τη σταματήσουν.

Έχουν ήδη κερδίσει κάτι πολύ πιο σημαντικό — την αλυσίδα αξίας.

Η Κίνα κατέχει όλα τα κομμάτια από το ορυχείο ως το software.

Αυτό σημαίνει ότι ο έλεγχος της αξίας και του κέρδους δεν βρίσκεται εκεί που πωλείται το αυτοκίνητο (Ευρώπη), αλλά εκεί που κατασκευάζεται και σχεδιάζεται (Κίνα).

Το ίδιο έκαναν και στη ναυπηγική:

  • το 34% των πλοίων που πλέουν είναι κινεζικά,
  • το 57% των νέων ναυπηγείται στην Κίνα,
  • και το 95% των containers είναι κινεζικής παραγωγής.

Γιατί Ευρώπη;

Η απάντηση είναι απλή: Γιατί εδώ είναι η πιο ώριμη αγορά του κόσμου.

Αν σταθείς στην Ευρώπη, μπορείς να σταθείς παντού.

Από τα φθηνά μπλουζάκια των ’80s στα ηλεκτρικά SUV του σήμερα, η Κίνα ακολουθεί το ίδιο μοντέλο:

εκπαίδευση, logistics, κρατική επένδυση.

Η πρόοδος δεν είναι τυχαία. Είναι αποτέλεσμα σχεδίου.

Ίσως η Ευρώπη πρέπει να αλλάξει κι αυτή παιχνίδι:

αντί να παίζει «ζατρίκιο» με πεσσούς τις δικές της βιομηχανίες,

να δει την ευκαιρία σε κοινές επιχειρήσεις και σε νέες αγορές σε Ασία και Αφρική, όπου οι Ιάπωνες κυριαρχούν και οι Κινέζοι ήδη ανοίγουν πόρτες.

Το αύριο έρχεται πιο γρήγορα απ’ όσο νομίζουμε

Από τις 29 κινεζικές μάρκες που ήρθαν στην Ελλάδα, κάποιες θα μείνουν, κάποιες θα χαθούν.

Οι καταναλωτές ακόμα προσπαθούν να καταλάβουν τι συμβαίνει.

Όμως ένα είναι σίγουρο: Η ζωή μας δεν θα είναι ίδια με χθες.

Οι αλλαγές είναι καταιγιστικές και, μέχρι να συνειδητοποιήσουμε μία, η επόμενη έχει ήδη αρχίσει.

Ο νέος «ζωτικός χώρος» δεν είναι πια η γη — είναι η αγορά.

Κι εκεί, η Κίνα ήδη παίζει με διαφορετικούς κανόνες.

Who is Who

Ο Τάσος Δαμήλος είναι σύμβουλος επιχειρήσεων και εκπαιδευτής ενηλίκων.

Εδώ και χρόνια κινείται ανάμεσα στην αυτοκίνηση, τη στρατηγική και την εκπαίδευση ανθρώπων.

Πιστεύει ότι η πρόοδος ξεκινά όταν οι ιδέες γίνονται πράξη – είτε μιλάμε για έναν στόλο οχημάτων είτε για μια ομάδα ανθρώπων.

Συνδυάζει εμπειρία, χιούμορ και καθαρή ματιά στα πράγματα, γράφοντας όπως μιλά: απλά, ουσιαστικά και χωρίς ετεροπροσδιορισμούς.