* CleanSweep: Η Toyota Gazoo Racing, με έδρα τη Γυβάσκυλα που είναι και το κέντρο του Ράλι Φινλανδίας παραδοσιακά, πέτυχε ένα ιστορικό λοκ-άουτ στην πρώτη πεντάδα στους εντός έδρας δρόμους της με επικεφαλής τον Kalle Rovanpera. Ποτέ πριν στο Ράλι Φινλανδίας δεν είχε καταφέρει κανένας κατασκευαστής αυτοκινήτων να τερματίσει έστω και με ρεκόρ 1-2-3.
Ένα τέτοιο sweep στην πρώτη πεντάδα στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι έχει συμβεί μόνο μία φορά στο παρελθόν, όπου μια μάρκα αυτοκινήτου έχει κατακτήσει πέντε νίκες σε Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι. Στην Πορτογαλία το 1990, η Lancia κατέλαβε τις πέντε πρώτες θέσεις, με επικεφαλής τον Miki Biasion. Ο Kankkunen ήταν επίσης μέρος αυτού του κατορθώματος, τερματίζοντας τρίτος με την HF Integrale. Αξίζει να δούμε τι είπε χαμογελώντας ο μεγάλος Juha για αυτό το κατόρθωμα: «Οι διαφορές ήταν λίγο μεγαλύτερες εκεί. Το θυμάμαι αμυδρά. Δεν μπορείς να έχεις πιο τέλειο Σαββατοκύριακο από αυτό. Αν χρειαστούν άλλα 35 χρόνια για την επόμενη πρώτη πεντάδα, αμφιβάλλω αν θα είμαι εκεί για να το δω».
* Kalle Rovanperä: Ναι, τελικά είναι ο ταχύτερος όλων των εποχών στην Φινλανδία. Ο Rovanperä έγραψε ιστορία φέτος στον αγώνα καθιστώντας τον εαυτό του τον ταχύτερο όλων των εποχών στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι. Η μέση ωριαία ταχύτητα του Rovanperä στον αγώνα ήταν 129,94 km/h. Το προηγούμενο ρεκόρ κατείχε ο Kris Meeke από το Ράλι Φινλανδίας του 2016. Εκείνη την εποχή, η μέση ταχύτητα του Meeke ήταν 126,6 km/h.
* Ρεκόρ: Καθώς ο Rovanperä και η Toyota γιόρταζαν αυτό το Σαββατοκύριακο, πολλά ενδιαφέροντα ρεκόρ και σερί έσπασαν. Πρώτα απ 'όλα, μετά από πολλές αποτυχίες, ο Rovanperä κατάφερε τελικά να κερδίσει τον αγώνα στη Φινλανδία στην τέταρτη προσπάθειά του. Έτσι, ο 24χρονος Kalle Rovanperä κατάφερε να γίνει ο νεότερος νικητής του Φινλανδικού Πρωταθλήματος Ράλι. Αυτόν τον τίτλο κατείχε προηγουμένως ο Jari-Matti Latvala, ο οποίος κέρδισε τον αγώνα το 2010 σε ηλικία 25 ετών. Ωστόσο, είναι ο θρύλος Simo Lampinen ο νεότερος νικητής στην ιστορία του αγώνα, έχοντας κερδίσει το Ράλι Jyväskylä το 1963 σε ηλικία 20 ετών. Επίσης, με τη νίκη του, ο Rovanperä έσπασε το μεγαλύτερο σερί χωρίς Φινλανδό νικητή σε ολόκληρη την ιστορία του αγώνα, ο οποίος ξεκίνησε το 1951. Ο Esapekka Lappi ήταν ο προηγούμενος Φινλανδός νικητής πριν από τον Rovanperä που είχε πανηγυρίσει την νίκη του στην χώρα του το μακρινό 2017.
* Συμβάν μεOttTänak: Το Ράλι Φινλανδίας πήγε στραβά για τον 37χρονο Εσθονό σταρ της Hyundai, Ott Tänak. Ο Tänak θεωρούνταν ένα από τα φαβορί για τη νίκη στον αγώνα, αλλά τα όνειρα του Εσθονού για νίκη διαλύθηκαν νωρίς… Την Παρασκευή, ο Tänak υπέπεσε σε ένα οδηγικό λάθος και τιμωρήθηκε επίσης από την κριτική επιτροπή για ανάρμοστη συμπεριφορά αφού έλαβε ποινή πέντε λεπτών. Τι συνέβη όμως;
Η ποινή επιβλήθηκε όταν ο Tänak πέρασε την καθορισμένη περιοχή ελέγχου ελαστικών. Σύμφωνα με την αναφορά των Κριτών, ο Tänak χτύπησε έναν από τους ελεγκτές με το αυτοκίνητό του, ο οποίος τραυματίστηκε ελαφρά στο πόδι του.
«Ό,τι έγινε, έγινε. Δεν μπορώ να το αναιρέσω πια, δεν μπορώ να αλλάξω τίποτα πια. Δεν υπήρχε απολύτως τίποτα σκόπιμο σε αυτό, ήταν ένα ατυχές περιστατικό. Έμαθα αργότερα τι ακριβώς είχε συμβεί. Μπορώ μόνο να ζητήσω συγγνώμη» είπε ο Tänak κατά τη διάρκεια του Service Park το Σάββατο.
Η τιμωρία του Tänak περιλαμβάνει επίσης μια υπό όρους ποινή 35 βαθμών από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα. Ο Εσθονός σταρ θα χάσει τον ίδιο αριθμό βαθμών εάν διαπράξει παρόμοιο παράπτωμα αργότερα στη σεζόν.
Ο Tänak που δέχθηκε εντολή να ζητήσει συγγνώμη από τον τραυματισμένο επιθεωρητή και τη διεύθυνση του αγώνα, κατά τη διάρκεια της ακρόασής του, ενημέρωσε την επιτροπή των Αγωνοδικών ότι είχε προβλήματα ψύξης του κινητήρα και ότι είχε λάβει οδηγίες από την ομάδα να διατηρεί το αυτοκίνητο σε κίνηση για να αποφύγει την υπερθέρμανση.
* SébastienOgier: Επιτέλους, θα πάρει αυτό που ήθελε επισταμένα. Ο ίδιος αποκάλυψε τα μεγάλα νέα μετά τον αγώνα της Φινλανδίας. Ο Γάλλος βετεράνος της Toyota επιβεβαίωσε ότι θα οδηγήσει και στα υπόλοιπα ράλι για να διεκδικήσει το πρωτάθλημα. «Ναι, τώρα πλέον επιβεβαιώθηκε. Είμαι πολύ ενθουσιασμένος για αυτή τη μάχη του πρωταθλήματος μεταξύ τεσσάρων οδηγών», δήλωσε ο Ogier στο πάρκο του αγώνα στο Paviljonki της Γυβάσκυλα μετά το τέλος του αγώνα.
Ο Ogier ήρθε τρίτος στη Φινλανδία και τώρα είναι τρίτος στην βαθμολογίας. Είναι 13 βαθμούς πίσω από τον πρωτοπόρο Elfyn Evans. Ανάμεσα είναι ο Kalle Rovanperä, με τον οποίο ο 41χρονος Γάλλος πρωταθλητής έχει διαφορά δέκα βαθμών. Αναφέρθηκε στον Ott Tänak ως τον τέταρτο οδηγό, ο οποίος είναι στο ίδιο επίπεδο με τον Ogier. Ο Thierry Neuville, από την άλλη μόλις έμαθε ότι ο Ogier τον έχει βγάλει από την διεκδίκηση του τίτλου, δεν χάρηκε καθόλου, αντίθετα είπε ότι όσοι τον έχουν βγάλει εκτός μάχης τίτλου, απλά βιάζονται.
Ωστόσο η απόφαση της Toyota να δώσει πλήρες πρόγραμμα στον Ogier μέχρι το τέλος της χρονιάς, δεν ήταν εύκολη, ούτε και εύπεπτη για τους άλλους οδηγούς της ομάδας οι οποία βλέπουν έναν σοβαρό διεκδικητή στην πόρτα τους… Αλλά στις επιχειρήσεις, οι δυσκολίες είναι κομμάτι του παιχνιδιού. Στην σύσκεψη στο εσωτερικό της TGR, τα λόγια που ειπώθηκαν ήταν σκληρά, δίκαια, ωμά. Ο Rovanpera τώρα βρίσκει τα πατήματά του με τα νέα ελαστικά, ο Evans δεν μπορεί να ανακάμψει στο δεύτερο μισό της σεζόν, ο Katsuta είναι ή του ύψους ή του βάθους και ο Pajari είναι σε καθεστώς εκμάθησης. Και το πιο σκληρό σε επίπεδο πραγματικότητας, ότι εάν δεν υπήρχε ο «επισκέπτης» Oliver Solberg στη Εσθονία να σώσει τα προσχήματα, σήμερα θα κάναμε άλλη κουβέντα. Και στην Toyota, όπως και σε κάθε ομάδα, άσχετα τι λέει και τι ανακοινώνει, αυτό που είναι πρώτο σε προτεραιότητα είναι το πρωτάθλημα κατασκευαστών. Και προκειμένου να μην απωλέσει αυτόν τον τίτλο διευρύνει το πρόγραμμα του Ogier που είναι ασφαλής λύση και επιλογή. Και ας μην τρελαίνεται και η ίδια που μετά το 2021 τον έχει σε «μερικό πάγο»…
Κάπως έτσι είχαν τα πράγματα στο motorhome της Toyota μετά τον αγώνα στην Φινλανδία, και όπως πληροφορούμε, δεν έμεινε κρυφή η δυσαρέσκεια των οδηγών της ομάδας. Και όπως μου είπε ένα «πουλάκι», κάποιος πάλιουρας είπε στους οδηγούς ότι «εσείς τον φέρατε πίσω με τα αποτελέσματά σας. Μην γκρινιάζετε λοιπόν»… Τι να σας πω, παρών δεν ήμουν, αυτό μου μετέφεραν, αυτό σας λέω.
*TVstar: Ο 55χρονος σούπερ σταρ της τηλεόρασης Richard Hammond, μίλησε για τις εμπειρίες του στο Ράλι της Φινλανδίας. Ο Βρετανός, ο οποίος έγινε ιδιαίτερα γνωστός από την εκπομπή αυτοκινήτου Top Gear, έμεινε έκπληκτος από τις ικανότητες των κορυφαίων οδηγών ράλι και την ταχύτητα των δρόμων στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι και ιδιαίτερα σε αυτούς της Φινλανδίας.
Ο Hammond, κατάφερε να οδηγήσει το Ford Puma Rally1 του Ιρλανδού οδηγού Josh McErlean, στην ειδική διαδρομή Ruuhimäki.
« Ήμουν πολύ τυχερός που κατάφερα να οδηγήσω το αυτοκίνητο του Josh στη δοκιμαστική φάση. Είναι απολύτως απίστευτο αυτό που κάνουν αυτοί οι τύποι (οδηγοί). Αυτό αφορά πραγματικά το κορυφαίο επίπεδο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Δεν οδηγούν απλώς αυτοκίνητα - νιώθουν σαν να πετούν» δήλωσε με ενθουσιασμό ο Hammond και συμπλήρωσε: « Όλοι εμείς οι οπαδοί βλέπουμε τι κάνουν, αλλά δεν καταλαβαίνω πώς το κάνουν. Με βάση την μικρή εμπειρία μου, εκτιμώ ότι δεν θα μπορούσα να είμαι ούτε οδηγός αλλά σίγουρα ούτε συνοδηγός στα ράλι. Το σκέφτηκα πραγματικά όταν καθόμουν στη θέση του συνοδηγού. Σίγουρα δεν θα ήμουν συνοδηγός - δεν πρέπει να το κάνω αυτό σε καμία περίπτωση, για τον εαυτό μου και τον οδηγό του αυτοκινήτου...»
* Hydrogen 2: Ο Juha Kankkunen οδήγησε το νέο αυτοκίνητο ράλι υδρογόνου GR Yaris Rally2 H2 Concept της Toyota στο περιθώριο του αγώνα στην Φινλανδία στην ειδική διαδρομή Harju.
Ο κινητήρας 1,6 λίτρων του αυτοκινήτου λειτουργούσε με συμπιεσμένο υδρογόνο και παράγει περίπου 260–280 ίππους χωρίς εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ενώ οι δεξαμενές βρίσκονται σε ασφαλές μέρος και έχουν δοκιμαστεί και πιστοποιηθεί εδώ και χρόνια.
Το αυτοκίνητο βασίζεται στο αυτοκίνητο GR Yaris Rally2 της Toyota και σύμφωνα με την Ιαπωνική μάρκα, αναπτύχθηκε στα κεντρικά γραφεία της ομάδας ράλι Toyota Gazoo Racing στη Jyväskylä. Διαθέτει έναν τρικύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα 1,6 λίτρων που η Toyota Gazoo Racing Europe και η Toyota Motor Corporation έχουν τροποποιήσει για να λειτουργεί με πεπιεσμένο αέριο υδρογόνου, χωρίς εκπομπές CO2 κατά την οδήγηση. Ωστόσο, ο κινητήρας παράγει αρκετό θόρυβο.
Το αυτοκίνητο ήταν αρκούντως διασκεδαστικό στην οδήγηση και σύμφωνα με τον τέσσερις φορές παγκόσμιο πρωταθλητή ράλι Kankkunen, είναι ένα πραγματικό αγωνιστικό αυτοκίνητο. Η αυτονομία του αυτοκινήτου ήταν περίπου 25 χιλιόμετρα και αυτά εξελίσσονται συνεχώς. Σύμφωνα με την Toyota, το νέο αυτοκίνητο έχει επίσης δοκιμαστεί σε χωματόδρομους στη Φινλανδία πριν από το δημόσιο ντεμπούτο του. Ο Kankkunen θεωρεί το νέο αυτοκίνητο υδρογόνου ασφαλές και για χρήση σε ράλι.
Θυμίζουμε ότι η Toyota εισήγαγε την τεχνολογία υδρογόνου στο WRC ήδη από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι του 2022 στο Βέλγιο, ενώ στην δεύτερη βελτιωμένη του εκδοχή το νέο είναι ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο, είναι πολύ πιο γρήγορο ενώ τα φρένα και το πλαίσιο του αυτοκινήτου είναι τα ίδια με ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο, ουσιαστικά είναι σχεδόν πανομοιότυπο με το αυτοκίνητο Rally2 της Toyota.
Υπήρξαν απόψεις και σχέδια στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι ότι το υδρογόνο, η ηλεκτρική ενέργεια ή η υβριδική τεχνολογία θα μπορούσαν επίσης να χρησιμοποιηθούν ως πηγές ενέργειας για τα οχήματα της κύριας κατηγορίας της σειράς μετά τη σεζόν του 2027. Σύμφωνα με την Emilia Abel, διευθύντρια αθλητικών αγώνων δρόμου της FIA, μέλος της ηγεσίας της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA), δεν έχει ακόμη ληφθεί απόφαση για το θέμα.
Προς το παρόν, τα αυτοκίνητα στην κύρια κατηγορία του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος διαθέτουν κινητήρες εσωτερικής καύσης, οι οποίοι, σύμφωνα με τους διοργανωτές, χρησιμοποιούν καύσιμο φιλικό προς το περιβάλλον.
* Ράλι Φινλανδίας: Για μία ακόμα χρονιά ήταν ένας εξαιρετικός αγώνας που αν και διεξάγεται στην καρδιά του καλοκαιριού, μάζεψε και πάλι χιλιάδες θεατές. Και εδώ έχουμε τα καλά νέα και για τους Φινλανδούς, αλλά και για τους φίλους των ράλι γενικότερα. Στα παρασκήνια του αγώνα, ανακοινώθηκε η νέα πενταετής ανανέωση της σύμβασης μεταξύ των Φινλανδικών αρχών και του WRC Promoter. Η νέα διάρκεια της συνεργασίας, που ξεκινά το 2027, θα διαρκέσει έως το 2031, ενισχύοντας περαιτέρω τον ρόλο της Φινλανδίας στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι για τα επόμενα χρόνια.
Σύμφωνα με την διοργανώτρια αρχή AKK, η συμφωνία επιτεύχθηκε σε ισχυρή αμοιβαία κατανόηση και καταδεικνύει τη δέσμευση και των δύο μερών για μακροπρόθεσμη ανάπτυξη αφού το Ράλι Φινλανδίας είναι ένας από τους ακρογωνιαίους λίθους του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι και κατέχει μια μοναδική θέση στην ιστορία του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Σύμφωνα με τα όσα είπε μεταξύ άλλων ο Διευθύνων Σύμβουλος της AKK, Kimmo Vainio, «Ο στόχος της νέας περιόδου πενταετούς συμφωνίας είναι να αναπτυχθεί η εκδήλωση ώστε να είναι ακόμη πιο προσβάσιμη και προσανατολισμένη στον επισκέπτη - ενισχύοντας παράλληλα την εμπειρική της ελκυστικότητα και την ελκυστικότητά της τόσο για το εγχώριο όσο και για το διεθνές κοινό.»
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
WRC: Οι βαθμολογίες μετά τη νίκη του Rovanpera στο Ράλι Φινλανδίας
WRC: Γιατί δεν είναι στο πρόγραμμα του 2026 οι ΗΠΑ
Ο Chris Harris... έκανε το λάθος να μπει στην Ford Mustang GTD με τον Verstappen οδηγό (video)