Τι μάθαμε στο Ράλι Εσθονίας;


Παραλειπόμενα, αποκλειστικές ειδήσεις, σχόλια από τον Θωμά K. Ευθυμίου aka Mr WRC.

* Oliver Solberg 1: Είναι σίγουρα η φωτογραφία του αγώνα. Ίσως και του φετινού Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι. Και σίγουρα μία από εκείνες τις εικόνες που διαχρονικά θα μπορούσαν να μπουν στο WRC Photo Hall Of Fame. Σύμπασα η οικογένεια Solberg, δακρυβρεχής και ευτυχισμένη, μοιράζονται με την σφιχτή αγκαλιά τους όλα όσα έχουν ζήσει όλα αυτά τα χρόνια. Μία Νορβηγοσουηδική οικογένεια, που «κατέθεσε» την ζωή της στα ράλι. Ο πατέρας Petter Solberg, παγκόσμιος πρωταθλητής το 2003, ένας άνθρωπος που έβαλε όσο λίγοι το χαμόγελο και το show off στο WRC, ένας ενθουσιώδης, παρορμητικός και εξαιρετικός οδηγός. Η μητέρα Pernilla Walfridson κόρη του επίσης αγωνιζόμενου και τιτλούχου Per-Inge Walfridsson, υπήρξε επίσης μια καταξιωμένη οδηγός, έμπειρη συνοδηγός, μάνατζερ και, πιο πρόσφατα, Πρόεδρος της Επιτροπής FIA WRC.

Και ο υιός Oliver Solberg, που κράτησε την Σουηδική εθνικότητα της μητέρας του, ένα παιδί με πολύ χαμόγελο, και εξαίρετος κληρονόμος του επικοινωνιακού χαρίσματος των γονιών του. Προσπάθησε, αμφισβητήθηκε, αλλά όπως και ο πατέρας του δεν τα παράτησε ποτέ. Η νίκη του στην Εσθονία είναι απλή απόδειξη της επιμονής, της καρτερίας, της σκληρής δουλειάς και της στοχοθεσίας. Αν θα γίνει κορυφαίος και παγκόσμιος πρωταθλητής; Δεν το ξέρουμε. Δεν με ενδιαφέρει. Κρατάω αυτή την στιγμή και την φωτό. Και την «λαϊκή» προσέγγιση «με όλους μέσα, τους πήρε τα πάσα».

* Oliver Solberg 2: «Το σκέφτηκα και ανέλυσα την οδήγηση του Solberg... Ήταν έκπληξη για όλους», παραδέχτηκε ο επικεφαλής της Toyota και τέσσερις φορές παγκόσμιος πρωταθλητής Juha Kankkunen. «Ένα από τα κλειδιά της επιτυχίας του ήταν η καθαρή οδήγησή του - ο Solberg δεν έκανε ούτε ένα λάθος κατά τη διάρκεια του ράλι. Οδήγησε σαν ένας νεαρός Kalle Rovanperä στην ακμή του». Μάλιστα. Τώρα γνωρίζουμε το πως και το γιατί, άλλωστε δεν χρειάζεται και η επιστήμη να αντιληφθούμε ότι η αλάθητη οδήγηση ήταν το πρώτο συστατικό της νίκης, για έναν οδηγό που έδειξε στα 23 του χρόνια να «ενηλικιώνεται» για δεύτερη φορά στην καριέρα του. Ενηλικιώνεται είπα; Μάλιστα. Αυτό έγραψα και δεν χρησιμοποιώ τυχαία τον όρο. Πριν τον αγώνα στην Εσθονία, ερωτηθείς ο Oliver Solberg για την εξέλιξη του πρωταθλήματος της κατηγορίας WRC2 της οποίας είναι πρωτοπόρος, έριξε το γάντι στoν Nikolay Gryazin, τον οποίο αποκάλεσε δημόσια «δειλό». Ναι σωστά διαβάζετε. Συγκεκριμένα σχολίασε ότι «αυτός (ο Gryazin) επιλέγει να πάει σε αγώνες που δεν είμαι εγώ γιατί φοβάται να με αντιμετωπίσει. Προσπαθεί να πάρει βαθμούς σε αγώνες που δεν έχω δηλώσει να συμμετάσχω»… Ομορφιές βλέπω. Όπως σχολίασε Σάξωνας συνάδελφος, «αυτά τα λόγια δεν επρόκειτο να τα πει ο Oliver με την καμία πριν μερικούς μήνες»… Άλλοι τοποθετούν αυτή την έκρηξη αυτοπεποίθησης στην παρουσία της κοπέλας του της 25-χρονης Chloe Chambers η οποία κατά δήλωση του ιδίου του Oliver τον έχει κάνει καλύτερο σε διάφορους τομείς.

* Oliver Solberg 3: Δεν πρόλαβε να χαρεί ο Oliver την νίκη του και την έκρηξη χαράς, αφού αυτή ακριβώς την έκρηξη την πλήρωσε με πρόστιμο, έστω και με αναστολή για «απρεπή εκφορά λόγου» όπως ανακοίνωσε η FIA, μετά το τέλος του αγώνα. Ο συμπαθής Oliver μίλησε για την «τιμημένη… νίκη» που επιτέλους ήλθε, αλλά το είπε μπροστά στις κάμερες και η αμέμπτου ηθικής FIA τον «τσίμπησε» και του επέβαλλε πρόστιμο. Δεν λέει να αλλάξει αυτό το παραμύθι πια, και το πιο ανησυχητικό είναι το ότι η προσέγγιση αυτή ξεπερνάει και καταδικάζει τον αυθόρμητο ενθουσιασμό. Κρίμα…

* Ράλι Εσθονίας: Το Ράλι Εσθονίας που στηρίχθηκε οικονομικά από τον μιντιακό οργανισμό με το ελληνικό όνομα Delfi, σημείωσε ρεκόρ θεαματικότητας. Σύμφωνα με τους διοργανωτές του αγώνα, 53.500 άτομα παρακολούθησαν τον όγδοο γύρο της σεζόν του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι. Πριν από δύο χρόνια, το Ράλι Εσθονίας, το οποίο ήταν επίσης γύρος του WRC, προσέλκυσε 45.216 μοναδικούς θεατές, εκ των οποίων πάνω από 8.000 ήταν από το εξωτερικό. Τα στοιχεία των διοργανωτών δείχνουν ότι φέτος το ποσοστό των ξένων ήταν 25%, ή πάνω από 13.000 άτομα. Φυσικά το ποσοστό του κοινού που παρακολουθήθηκε στην τηλεόραση και σε άλλα κανάλια τον αγώνα μένει να καθοριστεί, όπως και τα στατιστικά στοιχεία επισκεπτών ανά χώρα. «Αυτό που είναι βέβαιο είναι ότι οι περισσότεροι ξένοι επισκέπτες ήταν από τη Λετονία, με πολλούς θεταές επίσης από την Πολωνία και τη Φινλανδία», δήλωσε ο Janno Siitan, Διευθύνων Σύμβουλος του Delfi Rally Estonia. Στο στυγμιότυπο, χιλιάδες θεατές παρακολουθούν το θεαματικό «χάσιμο» στο άλμα σκι Alaküla. Όπως καταλαβαίνετε,  εκεί τον χειμώνα είναι πίστα σκι!

* Γκρίνιες: Η καθαρή νίκη του Oliver Solberg που ήρθε από το «πουθενά» και πήρε την νίκη κερδίζοντας τρεις παγκόσμιους πρωταθλητές στα ίσια, άνοιξε κουβέντα, που λέτε εσείς; Στην Φινλανδία… Όπου ντόπιοι δημοσιογράφοι άρχισαν να τοποθετούνται λέγοντας ότι ο Oliver Solberg θα έπρεπε κανονικά να είναι εκείνος που θα πάρει την θέση του Sami Pajari, βασίζοντας την θεωρία τους ότι τόσους αγώνες τώρα ο Pajari απλά «μαθαίνει»… Για να είμαστε δίκαιοι άλλη η τριβή του Oliver, άλλη του Sami. Μην ξεχνάμε ότι ο πρώτος είχε και πρότερη εμπειρία με αυτοκίνητα κορυφαίας κατηγορίας. Ωστόσο ο Juha Kankkunen το ξεκαθάρισε: «Δεν μπορούμε να υποστηρίξουμε παραπάνω από πέντε αυτοκίνητα Rally1 στο WRC». Το οποίο μεταφράζεται ότι μάλλον ο Oliver θα ολοκληρώσει το πρωτάθλημα φέτος με αυτοκίνητο Rally2. Ίδωμεν. 

* Hyundai: «Το μετέωρο βήμα της Hyundai». Όπως έχουμε ξαναπεί και γνωρίζετε ήδη, στην Hyundai, είτε στα κεντρικά στην Σεούλ, είτε στην ευρωπαϊκή βάση της Hyundai Motorsport στο Αλτζενάου της Γερμανίας, κρατούν σιγή ιχθύος σχετικά με το εάν θα συνεχίζουν ως εργοστασιακή ομάδα από το 2027 και μετά. Αφού εξάντλησα το ρεπορτάζ μου και τα όσα μπορούσα να μάθω, σας μεταφέρω τα τελευταία ισχύοντα σε σημαντικό βαθμό. Ήδη οι οδηγοί μέσω των εκπροσώπων τους «πιέζουν» την εταιρεία για να μάθουν τις προθέσεις της. Από την οποία δεν υπάρχει επίσημη τοποθέτηση όπως είπαμε. Φυσικά οι κακές γλώσσες λένε ότι «αφού δεν παίρνουν απάντηση από την Hyundai, ας φύγουν. Και που να πάνε; Υπάρχει άλλη ομάδα να τους πάρει μαζεμένους;». Όχι είναι η απάντηση, αφού η Toyota δεν θέλει να ανακατέψει για την ώρα την τράπουλα. Η πρώτη πληροφορία λέει ότι το 2026 θα συνεχίσει ως έχει. Η δεύτερη ότι από το 2027 θα εκπροσωπηθεί με ημιεργοστασιακή ομάδα υπό τον συνεργάτη της και πρώην οδηγό της, τον Νεοζηλανδό Hayden Paddon. Η τρίτη προσέγγιση είναι να συμμετάσχει το 2026 υπό τον Hayden Paddon ημιεργοστασιακά για να ετοιμαστεί ενόψει 2027 με τα νέα δεδομένα. Φυσικά υπάρχουν και εκείνοι που λένε ότι πρέπει να φύγει από το WRC και να επικεντρωθεί στο WEC. Πλην όμως δεν θέλουν να φύγουν με το κεφάλι κάτω, νοιώθοντας την ήττα από την Toyota, η οποία διατηρεί με άνεση την παρουσία της και στο WRC και στο WEC. Η τελευταία πληροφορία δείχνει να είναι και η πλέον πραγματιστική σε προσέγγιση. Ότι όλα θα εξαρτηθούν από το τι θα γίνει με τους παγκόσμιους τίτλους στο WRC. Υπομονή, εκτός και εάν έχουμε νεότερα μέχρι μέσα Φθινοπώρου…

* MartinsSesks: Θα περιμέναμε πολύ περισσότερα -όπως και ο ίδιος- από τον Martin σε ένα είδος αγώνα που πέρυσι μας συστήθηκε με εντυπωσιακό τρόπο. Καταλαβαίνουμε ότι το Ford Puma Rally1 δεν έχει επάνω του ούτε το 20% της εξέλιξης των άλλων δύο θηρίων (Yaris & i20) αλλά ένας οδηγός με τις ικανότητές του θα έπρεπε να κάνει την διαφορά και όχι να κοιτάει το ρετιρέ από τα πατώματα. Με αθλητικό αναλυτή motorsport που μίλησα που υπενθύμισε ότι άλλο ένα «αναιμικό» αυτοκίνητο και άλλο οι υπερβολές και τα λάθη. Τα καταλαβαίνω όλα αυτά του απάντησα, αλλά μήπως υπερβάλλει για να πάει πιο γρήγορα μια και βλέπει ότι το αυτοκίνητο είναι αργό; Σωστή και η σκέψη αυτή, μου απάντησε, και κατάλαβα ότι μπήκαμε στην δίνη του αναπάντητου ερωτήματος της κότας και του αυγού…

* Egon Kaur: Ποιος είναι αυτός; Θέλησα να τον αναφέρω γιατί εκεί, στα μέσα του 2000 ξεκίνησε την καριέρα του με τον ομοεθνή του Ott tanak, αμφότεροι συμμετέχοντας τότε στις μικρές κατηγορίες του WRC. Προχθές στο ράλι της πατρίδας του, ο περιστασιακά πλέον αγωνιζόμενος Kaur έκανε χρόνους μέσα στην τριάδα της WRC2 πριν αντιμετωπίσει πρόβλημα και εν τέλη εγκαταλείψει. Για την ιστορία, και να έχουμε μία εικόνα το πως τα φέρνει η ζωή, εκεί στο 2006 αν θυμάμαι καλά, ο Ολλανδός υπεύθυνος του προγράμματος της FIA Junior WRC μου είχε πει ότι ο Egon Kaur σύμφωνα με τις αναλύσεις του είναι πολύ καλύτερος του Ott Tanak… Tα χρόνια πέρασαν, ο Egon βαρέθηκε να προσπαθεί, προφανώς δεν άντεξε και οικονομικά και αποσύρθηκε, ενώ ο Ott έγινε παγκόσμιος πρωταθλητής. Αυτά…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Συνέντευξη Ανίτα Πασαλή: «Το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις παραμένει τέλη Ιουνίου - Επιτυχημένη η ειδική στο Σμόκοβο»

WRC: Τι ισχύει για τα σενάρια επιστροφής της Lancia - Το «σκληρό πόκερ» στο εσωτερικό της Stellantis

Oliver Solberg: Από το ναδίρ με τη Hyundai, στο ζενίθ με τη νίκη στην Εσθονία