Αυτή τη στιγμή, τα μονοθέσια της Formula 1 είναι πιο βαριά και πιο μεγάλα από ποτέ. Χωρίς καύσιμο και μόνο με τον οδηγό να συνυπολογίζεται στο βάρος, ένα μονοθέσιο του 2025 ζυγίζει 800 kg. Με τα 105 kg καυσίμου και τα υγρά που έχει στην εκκίνηση ενός αγώνα, αγγίζει τα 900+ kg. Τα πιο γρήγορα και συναρπαστικά αγωνιστικά αυτοκίνητα στον πλανήτη ζυγίζουν όσο ένα MX-5 πρώτης γενιάς.
Δεν ήταν πάντα έτσι, καθώς από το 2010, όταν απαγορεύτηκε ο ανεφοδιασμός, άρχισε να αυξάνεται το βάρος των μονοθέσιων, ενώ το 2014 η κατάσταση ξέφυγε λόγω της προσθήκης τους ηλεκτροκινητήρα και του MGU-H.
Για το 2026, το βάρος θα μειωθεί κατά 32 kg, αλλά φυσικά δεν αρκεί αυτό. Παράλληλα, το μεταξόνιο των μονοθέσιων νέας γενιάς θα είναι κοντύτερο κατά 200 mm, και το πλάτος κατά 100 mm μικρότερο. Ούτε αυτό αρκεί.
Η σύγχρονη Formula 1 έχει μεγαλώσει υπερβολικά για κλασικές πίστες όπως το Σπα, η Σουζούκα κι η Ίμολα. Όχι τυχαία, και οι τρεις έδωσαν βαρετούς, προβλέψιμους αγώνες φέτος. Η άλλοτε ραχοκοκαλιά του σπορ, το ευρωπαϊκό σκέλος του, έχει καταντήσει ένα από τα πιο μονότονα κομμάτια του. Το Μπακού προσφέρει πιο ενδιαφέρον αποτέλεσμα, και σε αυτό ευθύνεται το σπορ.
Ας πάρουμε το παράδειγμα του Σπα, όπου έγινε κι ο πιο πρόσφατος αγώνας. Μία τέτοια πίστα μπορεί να «δουλέψει» με πιο μικρά, ελαφριά κι ευέλικτα μονοθέσια, που μπορούν να αλλάξουν γρήγορα και εύκολα κατεύθυνση, να χωράνε πλάι-πλάι στις στενές και τεχνικές στροφές του, ώστε να δίνεται η δυνατότητα στους οδηγούς να παλέψουν χωρίς να φοβούνται ότι θα ακουμπήσουν και θα καταστρέψουν τον αγώνα τους.
Η βροχή που ήρθε και ευλόγησε με καθαρό νερό της τα δάση των Αρδεννών θα μπορούσε να δώσει έναν αγώνα με ενδιαφέρον και ανατροπές, αλλά εκτός των υπολοίπων, οι οδηγοί μαζί με τη FIA φτάνουν στο άλλο άκρο σε ό,τι αφορά την οδήγηση υπό τέτοιες συνθήκες.
Πράγματι, η βροχή έπεφτε καταρρακτωδώς, ωστόσο όταν άρχισε να ανοίγει ο καιρός, έπρεπε να γίνει ο αγώνας κανονικά. Η καθυστέρηση 1 ώρας και 20 λεπτών έγινε για λόγους ορατότητας, που αντικειμενικά αποτελεί ζήτημα με τα μονοθέσια αυτής της γενιάς, αλλά από ένα σημείο και μετά, υπάρχει και η υπερβολή που στερεί από το στοιχείο του απρόβλεπτου. Η ασφάλεια πρέπει να είναι πάνω απ' όλα, αλλά να μη μετατραπεί σε φοβικότητα και αδυναμία.
Ο Max Verstappen είπε τα πράγματα όπως τα είδε μέσα από το cockpit:
«Μεταξύ της Στροφής 1 και της Στροφής 5, υπήρχε αρκετό νερό, αλλά με δύο γύρους πίσω από το Αυτοκίνητο Ασφαλείας θα ήταν καλύτερα τα πράγματα.
«Όσο περισσότερο τρέχεις, τόσο βελτιώνεται η κατάσταση. Κι αν δεν μπορείς να δεις μπροστά σου, άσε το γκάζι. Κάποια στιγμή θα φτιάξει η ορατότητα...
«Στο τέλος της μέρας, [σ.σ. οι αγωνοδίκες] κάνουν ό,τι θέλουν, έτσι δεν είναι; Απλά είναι κρίμα για όλους. Δεν θα δούμε ξανά σπουδαίους αγώνες υπό βροχή».
Επομένως, έχουμε ενώπιόν μας ένα σοβαρό ζήτημα ταυτότητας. Η Formula 1 έχει ξεφύγει και δεν μπορεί να χωρέσει (κυριολεκτικά και μεταφορικά) σε πίστες-ορόσημα της ιστορίας της, προσφέροντας ένα βαρετό προϊόν, ενώ παράλληλα δεν προσπαθεί να αναδείξει τα ταλέντα των οδηγών, στερώντας κι από εκείνους κι από εμάς τη δυνατότητα να τρέξουν σε ιδιάζουσες συνθήκες όταν ακόμα κι εκείνοι το ζητούν.
Όσο συνεχίζεται αυτό, τόσο περισσότερο θα απομακρυνόμαστε από τις ρίζες μας και θα βλέπουμε το σπορ να χάνει τη βάση του. Κανείς δεν θέλει να βγει το Σπα από το καλεντάρι, αλλά δεν έχει μείνει κι άλλη επιλογή. Και σε κάνει να σκέφτεσαι αν όλο αυτό έχει γίνει συνειδητά.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
GP Βελγίου: Οι βαθμολογίες μετά τον αγώνα του Σπα - Άνοιξε η διαφορά Piastri-Norris
Hamilton: «Αρνούμαι να έχω την ίδια μοίρα με τον Alonso και τον Vettel στη Ferrari»
F1: Το πλεονέκτημα που χάνει η Red Bull ενόψει 2026 - Ο νέος κανονισμός της FIA που την επηρεάζει