Η Tesla κρίθηκε μερικώς υπεύθυνη από δικαστήριο στο Μαϊάμι για την εμπλοκή της σε θανατηφόρο τροχαίο που σημειώθηκε πριν από έξι χρόνια, με αποτέλεσμα μια γυναίκα να χάσει τη ζωή της και ο σύντροφός της να τραυματιστεί σοβαρά. Οι ένορκοι αποφάνθηκαν ότι το σύστημα αυτόνομης οδήγησης Autopilot, που ήταν ενεργοποιημένο τη στιγμή του δυστυχήματος, δεν λειτούργησε σύμφωνα με τις προδιαγραφές που είχε διαφημίσει ο κατασκευαστής.
Το δυστύχημα σημειώθηκε τον Απρίλιο του 2019, όταν ο οδηγός ενός Tesla Model S, ο George McGee, οδηγούσε στο Key Largo με ενεργοποιημένο το Autopilot. Κάποια στιγμή, καθώς επιχειρούσε να πιάσει το κινητό του τηλέφωνο που είχε πέσει ανάμεσα στα καθίσματα, θεώρησε ότι το σύστημα μπορεί να ελέγξει πλήρως την πορεία του οχήματος.
Λίγο αργότερα, σε μια διασταύρωση, το Autopilot δεν αναγνώρισε πινακίδα STOP ούτε φωτεινό σηματοδότη που αναβόσβηνε κόκκινο και δεν ενεργοποίησε το σύστημα αυτόνομης πέδησης έκτακτης ανάγκης. Το Tesla έπεσε με ταχύτητα πάνω σε ένα σταθμευμένο Chevrolet Tahoe, δίπλα στο οποίο στεκόταν η 22χρονη Naibel Benavides Leon, που σκοτώθηκε ακαριαία. Ο σύντροφός της, Dillon Angulo, τραυματίστηκε σοβαρά.
Tesla hit with $243 million verdict over deadly Autopilot crash.
Jury finds Tesla 33% liable for 2019 Florida crash that killed 22-year-old Naibel Benavides Leon.
Autopilot failed to prevent impact while driver searched for phone.
$200M in punitive damages + $42.6M… pic.twitter.com/2wRgxl8b4e
— Clash Report (@clashreport) August 2, 2025
Η αστυνομία άσκησε δίωξη στον οδηγό για απερίσκεπτη οδήγηση, ωστόσο οι οικογένειες των θυμάτων κινήθηκαν και κατά της Tesla. Το δικαστήριο αποφάσισε ότι ο οδηγός φέρει τα 2/3 της ευθύνης και η Tesla το 1/3, επιδικάζοντας συνολική αποζημίωση 242,5 εκατ. δολαρίων υπέρ των οικογενειών.
Το αποδεικτικό στοιχείο που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην απόφαση ήταν ένα βίντεο με δεδομένα από τον υπολογιστή του Autopilot. Η Tesla είχε ισχυριστεί προηγουμένως ότι το βίντεο είχε διαγραφεί, ωστόσο ειδικός στην ψηφιακή ανάλυση κατάφερε να το ανακτήσει.
«Αυτό που τελικά μάθαμε μέσα από το βίντεο είναι ότι το όχημα γνώριζε 100% πως επρόκειτο να βγει εκτός δρόμου, να περάσει από STOP, να αγνοήσει έναν φωτεινό σηματοδότη που αναβόσβηνε κόκκινο, να κατευθυνθεί προς ένα σταθμευμένο όχημα και έναν πεζό. Κι όμως δεν έκανε τίποτα, πέρα από το να απενεργοποιηθεί όταν πλέον η σύγκρουση ήταν αναπόφευκτη», δήλωσε ο δικηγόρος των εναγόντων, Adam Boumel.
Η Tesla αρνείται κάθε ευθύνη και δηλώνει πως θα ασκήσει έφεση. Σε δήλωσή της στο CBS MoneyWatch, ανέφερε: «Η ετυμηγορία είναι λανθασμένη και το μόνο που καταφέρνει είναι να καθυστερήσει την πρόοδο στην οδική ασφάλεια και να θέσει σε κίνδυνο τις προσπάθειες της Tesla και ολόκληρου του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας, να αναπτύξουν και να εφαρμόσουν τεχνολογίες που σώζουν ζωές. Το συμβάν δεν προκλήθηκε από το Autopilot. Ήταν μια μυθοπλασία που εμπνεύστηκαν οι δικηγόροι των εναγόντων, κατηγορώντας το αυτοκίνητο αντί για τον οδηγό, ο οποίος από την πρώτη στιγμή παραδέχθηκε το λάθος του και ανέλαβε την ευθύνη».
In 2022, Elon Musk predicted all human code could be replaced by AI in Tesla's self-driving software. This approach materialized two years later with FSD v12.
“The thing that's happened over time with respect to Tesla Autopilot, is that the neural nets have gradually absorbed… pic.twitter.com/W7E8w3bChr
— ELON CLIPS (@ElonClipsX) November 1, 2024
Δεν είναι η πρώτη φορά που η Tesla πηγαίνει σε δικαστήριο για δυσλειτουργία του Autopilot, ωστόσο είναι η πρώτη που κρίνεται ένοχη και καλείται να πληρώσει ένα τόσο μεγάλο ποσό ως αποζημίωση. Πολλές παρόμοιες αγωγές που είχαν γίνει τα προηγούμενα χρόνια απορρίφθηκαν ωστόσο εδώ και αρκετό καιρό η εταιρεία βρισκόταν υπό στενό έλεγχο των αμερικανικών αρχών, μετά από δεκάδες αναφορές για προβλήματα με το Autopilot.
Ο ίδιος ο Elon Musk έχει δηλώσει ότι το Autopilot αποτελεί θεμέλιο για το μέλλον της εταιρείας, προβλέποντας ότι στο προσεχές μέλλον τα οχήματα θα κινούνται αυτόνομα, με ελάχιστη ή μηδενική ανθρώπινη παρέμβαση. Παρόμοια άποψη εξέφρασε πρόσφατα και ο συνιδρυτής της Waze, Ούρι Λεβίν, ο οποίος δήλωσε: «Τα παιδιά που γεννιούνται σήμερα, δεν θα χρειαστεί ποτέ να οδηγήσουν αυτοκίνητο στη ζωή τους».
FSD Supervised testing in Rome, Italy
Pending regulatory approval pic.twitter.com/TXh3uQIfrx
— Tesla Europe & Middle East (@teslaeurope) June 12, 2025
Η καταδίκη της Tesla έρχεται σε μια χρονική στιγμή όπου η εταιρεία έχει ξεκινήσει δοκιμές του συστήματος Autopilot σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις. Τους προηγούμενους μήνες δόθηκαν στη δημοσιότητα βίντεο με αυτοκίνητα της Tesla να κινούνται αυτόνομα σε κεντρικούς δρόμους του Παρισιού, της Ρώμης και του Λονδίνου, με τον Elon Musk να ασκεί πιέσεις προς τις ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές να προχωρήσουν άμεσα στην έγκριση του συστήματος ισχυριζόμενος ότι θα συμβάλει στην αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας και θα μειώσει τον αριθμό των τροχαίων.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Αυτόνομα οχήματα: Οι υπερβολικοί CEO, το ατύχημα που σήμανε συναγερμό και τα αναπάντητα ερωτήματα
Όνειρα γλυκά! Οδηγός Tesla ενεργοποίησε το Autopilot και έπεσε για ύπνο (video)
Αυτόνομη οδήγηση: Πόσο μακριά είμαστε από το «πάτα ένα κουμπί και φύγαμε»