Harvard: Νέο καουτσούκ με 10πλάσια αντοχή – Τι σημαίνει για το μέλλον των ελαστικών αυτοκινήτου


Η Σχολή Μηχανικών και Εφαρμοσμένων Επιστημών του πανεπιστημίου ανακοίνωσε πως με μια απλή αλλαγή στη διαδικασία βουλκανισμού δημιούργησε ένα νέο είδος καουτσούκ που μπορεί να φέρει την επανάσταση.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΕΤΡΟΣ ΡΟΚΑΣ, ΦΩΤΟ: HARVARD
  • 26/7/2025

Η ιστορία του ελαστικού είναι συνυφασμένη με το όνομα του Charles Goodyear, ο οποίος το 1844 ανακάλυψε τυχαία τη βουλκανίωση, τη διαδικασία που έδωσε για πρώτη φορά στο φυσικό καουτσούκ ανθεκτικότητα και ελαστικότητα.

Έκτοτε, η μέθοδος άλλαξε ελάχιστα, αφού τα ίδια βήματα χρησιμοποιούνται όχι μόνο στην παραγωγή ελαστικών, αλλά και σε μια σειρά προϊόντων, από γάντια μέχρι ιατρικά είδη. Και ξαφνικά, σχεδόν δύο αιώνες αργότερα, έρχεται το Harvard να ταράξει τα νερά. Η Σχολή Μηχανικών και Εφαρμοσμένων Επιστημών του πανεπιστημίου ανακοίνωσε πως με μια απλή αλλαγή στη διαδικασία βουλκανισμού δημιούργησε ένα νέο είδος καουτσούκ, το οποίο είναι έως και δέκα φορές πιο ανθεκτικό από το συμβατικό.

Η νέα μέθοδος: Από την ένταση στην… αντοχή

Οι ερευνητές παρατήρησαν πως η κλασική, υψηλής έντασης βουλκανίωση «κολλάει» τα σωματίδια του καουτσούκ σε μικρά, άκαμπτα πλέγματα. Όταν αυτά δεχτούν πίεση, χτυπήματα ή τριβή, οι μικροσκοπικοί δεσμοί σπάνε και μαζί τους σπάει και το ίδιο το λάστιχο.

Με τη νέα μέθοδο, ο βουλκανισμός γίνεται σε χαμηλότερη ένταση. Το αποτέλεσμα; Το καουτσούκ σχηματίζει μακρύτερες ίνες, που αλληλοσυνδέονται σε πιο χαλαρά, αλλά πολύ ισχυρότερα δίκτυα. Αυτές οι «μπλεγμένες» ίνες κατανέμουν καλύτερα τις πιέσεις και τις καταπονήσεις, καθυστερώντας δραστικά την εμφάνιση ρωγμών και σκισιμάτων.

Τι σημαίνει για τα ελαστικά του αύριο;

Το ερώτημα που καίει είναι ένα: Θα δούμε το “σούπερ λάστιχο” στα αυτοκίνητα; Αν και η έρευνα δεν επικεντρώνεται άμεσα στη βιομηχανία ελαστικών, η απλότητα της ανακάλυψης αφήνει ανοιχτό τον δρόμο. Οι κατασκευαστές ελαστικών ανά τον κόσμο παρακολουθούν με ενδιαφέρον, αφού η προοπτική για ελαστικά που αντέχουν έως και δέκα φορές περισσότερο είναι μια πραγματική επανάσταση.

Φανταστείτε έναν κόσμο όπου οι οδηγοί δεν αλλάζουν λάστιχα κάθε λίγα χρόνια, όπου οι στόλοι φορτηγών μειώνουν δραματικά τα κόστη συντήρησης και όπου η οικολογική επιβάρυνση από την απόρριψη φθαρμένων ελαστικών περιορίζεται θεαματικά.

Η ιστορία έχει δείξει πως πολλές μεγάλες αλλαγές ξεκινούν από απλά ευρήματα. Όπως το τυχαίο «λάθος» του Goodyear έβαλε ρόδες στον κόσμο, έτσι και η πιο «ήπια» βουλκανίωση του Harvard ίσως βάλει υπερανθεκτικές ρόδες στην επόμενη ημέρα της αυτοκίνησης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Τι σημαίνουν οι έγχρωμες διαγραμμίσεις στα ελαστικά

Παρκάρισμα χωρίς μανούβρες; Κι όμως, αυτό το αυτοκίνητο μπορεί (video)

«Μπλε ζώνες» στους ελληνικούς δρόμους - Πού επιτρέπεται η οδήγηση χωρίς χέρια (video)