Εισβολή των ρομπότ στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία - Πόσο απειλούνται οι θέσεις εργασίας


Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές επιταχύνουν την αυτοματοποίηση των εργοστασίων τους, φέρνοντας πιο κοντά από ποτέ το μέλλον των «έξυπνων» ρομπότ.

  • KEIMENO: ΠΕΤΡΟΣ ΡΟΚΑΣ / ΦΩΤ.: Armin Weigel / BMW AG, Rainer Haeckl, Mercedes-Benz AG, AΡΧΕΙΟ
  • 13/7/2025

Το 2024, η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία κατέγραψε μια εντυπωσιακή αύξηση στην εγκατάσταση ρομπότ, με 23.000 νέα μηχανήματα να ενσωματώνονται στις γραμμές παραγωγής, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία της Διεθνούς Ομοσπονδίας Ρομποτικής (IFR), δεύτερο μεγαλύτερο νούμερο της τελευταίας πενταετίας που επιβεβαιώνει ότι η επένδυση στην αυτοματοποίηση παραμένει προτεραιότητα.

Η Ευρώπη προηγείται παγκοσμίως στην χρήση ρομπότ στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, με πιο εντυπωσιακά παραδείγματα την Ελβετία, που κατέχει την πρώτη θέση με 3.876 ρομπότ ανά 10.000 εργαζομένους, και τη Σλοβενία που ακολουθεί στην τρίτη θέση με 1.762 μονάδες, με την Γερμανία, παραδοσιακά να παραμένει ισχυρός παίκτης και βρίσκεται στην έκτη θέση με 1.492 ρομπότ, αντίστοιχα.

Ηλεκτροκίνηση και έλλειψη εργατικού δυναμικού οδηγούν την τεχνολογική μετάβαση

Ο λόγος πίσω από την αυξανόμενη αυτοματοποίηση έχει πολλές αιτίες με την στροφή προς την ηλεκτροκίνηση, την ανάγκη για ευελιξία στην παραγωγή και σημαντικές ελλείψεις σε εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό να ωθούν τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επενδύσουν σε ρομποτικά συστήματα νέας γενιάς.

Οι κλασικοί έξι-αξονικοί βραχίονες και τα συνεργατικά ρομπότ (cobots) έχουν δώσει τη θέση τους σταδιακά σε κάτι πιο… ανθρώπινο.

Οι ανθρωπόμορφοι ρομποτικοί εργάτες κάνουν την εμφάνισή τους στα εργοστάσια, φέρνοντας μαζί τους δυνατότητες που μέχρι πρότινος ανήκαν στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας. Η εταιρεία Figure από την Καλιφόρνια, που φέτος εξασφάλισε χρηματοδότηση 675 εκατ. δολαρίων, δοκιμάζει ήδη το ρομπότ Figure 01 σε εργοστάσιο της BMW, ενώ η νέα έκδοση Figure 02 διαθέτει φυσική ομιλία μέσω τεχνητής νοημοσύνης από την OpenAI. Η Tesla, από την άλλη, παρουσίασε το Optimus Gen 2 στη Σαγκάη, με τον Elon Musk να ισχυρίζεται ότι θα μπορούσε να είναι το πιο πολύτιμο προϊόν της εταιρείας του στο μέλλον.

Έχουν πλεονέκτημα τα ανθρωπόμορφα ρομπότ;

Η Boston Dynamics μπορεί να απέσυρε πρόσφατα τον εμβληματικό της Atlas, αλλά συνεχίζει δυναμικά με τον τετράποδο Spot, ο οποίος ήδη επιθεωρεί αυτόνομα εργοστάσια της BMW στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Με αισθητήρες που ανιχνεύουν διαρροές και προλαμβάνουν βλάβες, το Spot αποδεικνύει ότι τα "ζώα" της ρομποτικής έχουν ρόλο στα εργοστάσια του μέλλοντος. Από την άλλη, εταιρείες όπως η Agility Robotics επιμένουν στη δύναμη των δύο ποδιών με το Digit, με βιομιμητική σχεδίαση εμπνευσμένη από πτηνά, να  εργάζεται ήδη σε αποθήκες της Amazon και να δοκιμάζεται από αυτοκινητοβιομηχανίες, με τις δυνατότητές του να εκτελεί πλήθος σύνθετων εργασιών σε μικρό χώρο να το καθιστούν εξαιρετικά ευέλικτο.

Ρομπότ με νοημοσύνη και ψηφιακές δεξιότητες

Το μέλλον της ρομποτικής δεν σταματά στην κινησιολογία, με τις ρομποτικές πλατφόρμες να γίνονται έξυπνες, διασυνδεδεμένες και αυτόνομες. Όπως εξηγεί ο Jose Favilla της IBM, οι νέες γενιές ρομπότ θα μπορούν να λαμβάνουν ειδοποιήσεις από ψηφιακά συστήματα, να αναζητούν ιστορικά συντήρησης και να επιδιορθώνουν μηχανήματα χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση.

Θα πάρουν τα ανδρείκελα τις θέσεις εργασίας;

Η αγωνία για την απώλεια θέσεων εργασίας εξαιτίας των ρομπότ είναι παρούσα, αλλά η πραγματικότητα είναι πιο σύνθετη. Σύμφωνα με ειδικούς, η τεχνολογική πρόοδος δεν καταργεί θέσεις εργασίας, απλά τις μετασχηματίζει. Υπάρχει ήδη τεράστια έλλειψη εργαζομένων σε κομβικούς τομείς, και οι ρομποτικές λύσεις συχνά καλύπτουν καθήκοντα που είναι μονότονα, επικίνδυνα ή εξαιρετικά απαιτητικά. Η τεχνητή νοημοσύνη και η ρομποτική δεν έρχονται να αντικαταστήσουν τον άνθρωπο, αλλά να συνεργαστούν μαζί του. Η συμβίωση ανθρώπου και μηχανής στην αυτοκινητοβιομηχανία ανοίγει νέους ορίζοντες παραγωγικότητας, ασφάλειας και βιωσιμότητας με το ερώτημα πλέον να μην είναι αν θα έρθουν τα ρομπότ αλλά πόσο έτοιμοι είμαστε εμείς να τα υποδεχτούμε.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Το μέλλον του αυτοκινήτου γράφεται στην Ανατολή - Οι Κινέζοι εγκαινιάζουν τη νέα εποχή στα λειτουργικά και στις CPU

Αυτόνομη οδήγηση: Πόσο μακριά είμαστε από το «πάτα ένα κουμπί και φύγαμε»

Hybrid και EV τεχνολογίες στα αυτοκίνητα: Ποια είναι η κατάλληλη για εσάς;