Έρευνα: Πόση ακτινοβολία εκπέμπουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα


Μπορεί η ηλεκτροκίνηση να είναι το μέλλον, αλλά υπάρχει ένα ερώτημα που απασχολεί πολλούς: Εκπέμπουν τα EVs ακτινοβολία;

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΕΤΡΟΣ ΡΟΚΑΣ, ΦΩΤΟ: BFS, MERCEDES-BENZ, ΑΡΧΕΙΟ
  • 15/5/2025

Από την πρώτη στιγμή που εμφανίστηκαν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνοδεύονται από ενθουσιασμό αλλά και αρκετές επιφυλάξεις. Από τη ρύπανση των μπαταριών μέχρι τη βιωσιμότητα των υλικών, αλλά και για κάποιους, τον φόβο της ακτινοβολίας. Μια νέα μελέτη της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας για την Προστασία από την Ακτινοβολία της Γερμανίας (BfS), υπό την αιγίδα του Υπουργείου Περιβάλλοντος (BMUV), ήρθε για να εξετάσει το τελευταίο ζήτημα.

Η έρευνα διεξήχθη σε 14 οχήματα που κυκλοφόρησαν μεταξύ 2019 και 202111 ηλεκτρικά, 2 υβριδικά και 1 με συμβατικό θερμικό κινητήρα. Οι δοκιμές έγιναν τόσο σε εργαστηριακές συνθήκες (δοκιμαστικά δυναμόμετρα), όσο και σε πίστες και ανοιχτό δρόμο.

Αυτό που μετρήθηκε δεν ήταν «ραδιενέργεια», αλλά τα μαγνητικά πεδία που παράγονται από τα ηλεκτρικά εξαρτήματα των αυτοκινήτων. Με τη βοήθεια αισθητήρων τοποθετημένων σε ανδρείκελα, οι επιστήμονες κατέγραψαν την ακτινοβολία από το κεφάλι έως τα πόδια των επιβατών.

Τα αποτελέσματα: Εκπλήξεις και καθησυχασμός

Τα υψηλότερα επίπεδα καταγράφηκαν κοντά στο πάτωμα, κυρίως κατά την εκκίνηση, το φρενάρισμα και την επιτάχυνση, ειδικά όταν αυτές οι ενέργειες γίνονται απότομα. Ωστόσο, σε καμία περίπτωση τα επίπεδα δεν ξεπέρασαν τα καθορισμένα όρια ασφαλείας. Αξιοσημείωτο είναι ότι η διάταξη των εξαρτημάτων στο όχημα παίζει μεγαλύτερο ρόλο από τον τύπο της μετάδοσης (ηλεκτρικό, υβριδικό ή θερμικό). Όσο πιο μακριά τοποθετούνται τα ηλεκτρικά κυκλώματα από τους επιβάτες, τόσο μικρότερη είναι και η έκθεση. Πολλοί κατασκευαστές ήδη ακολουθούν αυτή την προσέγγιση.

Η έρευνα αποκάλυψε επίσης πως ο τρόπος οδήγησης επηρεάζει την έκθεση στα μαγνητικά πεδία. Η ήπια οδήγηση, χωρίς απότομες εκκινήσειςή φρεναρίσματα, μειώνει την ένταση των πεδίων

Το τελικό συμπέρασμα: ακίνδυνα όλα τα οχήματα

Το πιο σημαντικό εύρημα; Δεν εντοπίστηκαν σημαντικές διαφορές μεταξύ των τύπων κινητήρων. Ακόμα και το υβριδικό όχημα που παρουσίασε τις μεγαλύτερες τιμές κατά την εκκίνηση, παρέμεινε εντός των επιτρεπόμενων ορίων. Η γενική εικόνα της μελέτης είναι καθησυχαστική: η οδήγηση οποιουδήποτε τύπου οχήματος δεν εγκυμονεί κινδύνους για την υγεία από πλευράς μαγνητικής ακτινοβολίας. Μπορείτε λοιπόν να απολαύσετε την ησυχία ενός EV αυτοκινήτου, χωρίς να ανησυχείτε για «αόρατους κινδύνους». Η τεχνολογία έχει προχωρήσει, και η επιστήμη είναι, τουλάχιστον προς το παρόν, με το μέρος της ηλεκτροκίνησης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Nissan: Πότε έρχονται τα αυτόνομα οχήματα επόμενης γενιάς

Steer-by-Wire: Πότε έρχεται το καινοτόμο σύστημα στα μοντέλα της Mercedes

Hybrid και EV τεχνολογίες στα αυτοκίνητα: Ποια είναι η κατάλληλη για εσάς;