Ταξιδέψαμε στην Καλαμάτα χωρίς να κρατάμε το τιμόνι - Πώς λειτουργεί το σύστημα BlueCruise της Ford (video-photos)


Διασχίσαμε την Πελοπόννησο δοκιμάζοντας το σύστημα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2 της Ford που επιτρέπει τη hands-free οδήγηση. Ποιες εντυπώσεις μάς άφησε;

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΜΠΕΑΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ, Κ.Μ.
  • 4/4/2025

Ζούμε σε μια εποχή όπου ο κόσμος του αυτοκινήτου αλλάζει με καταιγιστικούς ρυθμούς, έτσι όπως δεν έχει συμβεί ποτέ στην ιστορία της αυτοκίνησης. Εκτός από την υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης που γίνεται όλο και πιο αισθητή, ακόμα και στην μικρή ελληνική αγορά, τα προηγμένα τεχνολογικά συστήματα αποτελούν πλέον αναπόσπαστο κομμάτι των αυτοκινήτων και γίνονται για όλο και περισσότερους αγοραστές σημαντικό κριτήριο επιλογής του εκάστοτε μοντέλου.

Η Ford Mustang Mach-E στο λιμάνι της Καλαμάτας
Η Ford Mustang Mach-E στο λιμάνι της Καλαμάτας

Στο Car and Driver παρουσιάζουμε συχνά νέα τεχνολογικά συστήματα που έρχονται για να κάνουν τη ζωή του οδηγού πιο εύκολη. Τουλάχιστον, αυτός είναι ο στόχος τους... Πριν λίγους μήνες σάς είχαμε δείξει πώς «αντιδρά» το νέο Subaru Forester στην περίπτωση που ο οδηγός χάσει τις αισθήσεις του όσο το όχημα κινείται, ενώ λίγο καιρό μετά παρουσιάσαμε τη λειτουργία του Skoda Elroq που επιτρέπει στο όχημα να παρκάρει μόνο του, χωρίς ο οδηγός να βρίσκεται πίσω από το τιμόνι.

Σαν πας στην Καλαμάτα...

Τώρα έφτασε η στιγμή να ασχοληθούμε με το σύστημα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2 που ήρθε στην Ελλάδα, το BlueCruise της Ford. Η λειτουργία του επιτρέπει στον οδηγό να πάρει τα χέρια από το τιμόνι, να πάρει το πόδι από το γκάζι και να γίνει επιβάτης στο ίδιο του το αυτοκίνητο, απολαμβάνοντας ένα ήρεμο και ξεκούραστο ταξίδι.

Προφανώς, οι απορίες που εγείρονται σχετικά με την αποτελεσματικότητα και την ασφάλεια είναι πολλές, για αυτό αποφασίσαμε να το δοκιμάσουμε ταξιδεύοντας από την Αθήνα στην Καλαμάτα για να δούμε στην πράξη πόσο χρήσιμο μπορεί να γίνει στα «χέρια» ενός οδηγού. Πριν ξεκινήσουμε το ταξίδι μας μπήκαμε στο επίσημο site της Ford Motor Ελλάς όπου μέσω του online υπολογιστή ταξιδίου ενημερωθήκαμε ότι το σύστημα BlueCruise θα είναι διαθέσιμο σχεδόν στο 80% της διαδρομής μας.

Το μοντέλο που διαθέτει σήμερα το σύστημα BlueCruise είναι η Ford Mustang Mach-E, στην πλέον πρόσφατη ανανέωσή του (MY 25). Εμείς παραλάβαμε την πισωκίνητη έκδοση με τους 294 PS η οποία συνοδεύεται με σημαντικές αναβαθμίσεις σε σχέση με το τελευταίο MY, όπως αυξημένη κατά 95 Nm ροπή (525 Nm), καλύτερη επιτάχυνση στο 0-100 km/h (5,6 sec έναντι 6,2 sec) και αυξημένο ρυθμό φόρτισης DC από 10-80% σε μόλις 36 λεπτά (από 45 λεπτά που ήταν πριν).

Η μεγάλη, ωστόσο, προσθήκη είναι το BlueCruise που έρχεται να αλλάξει το τοπίο της αυτόνομης οδήγησης στην Ευρώπη. Το σύστημα πήρε το «ΟΚ» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για χρήση στο ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο το καλοκαίρι του 2024 ωστόσο θα πρέπει να αναφερθεί ότι ήταν ήδη διαθέσιμο τα προηγούμενα χρόνια στις ΗΠΑ και στον Καναδά σε εκατοντάδες χιλιάδες οχήματα του ομίλου (οχήματα Ford και Lincoln) ενώ έχει δεχθεί αλλεπάλληλες αναβαθμίσεις.

Οι «μπλε ζώνες» στην Ελλάδα όπου οι οδηγοί μπορούν να χρησιμοποιήσουν το σύστημα BlueCruise
Οι «μπλε ζώνες» στην Ελλάδα όπου οι οδηγοί μπορούν να χρησιμοποιήσουν το σύστημα BlueCruise

Στην Ευρώπη μπορεί να χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά στις «μπλε ζώνες» που έχουν ορίσει οι αρμόδιες αρχές και οι οποίες καλύπτουν 15 χώρες και περισσότερα από 133.000 km καθορισμένων αυτοκινητοδρόμων. Σημειώστε ότι στην Ελλάδα το Bluecruise μπορεί να χρησιμοποιηθεί εκτός από τις εθνικές οδούς και στην Αττική Οδό, ωστόσο δεν είναι διαθέσιμο στο αστικό οδικό δίκτυο.

Πώς λειτουργεί;

Η ενεργοποίηση γίνεται αρχικά μέσω της εφαρμογής Ford Pass την οποία πρέπει να εγκαταστήσει ο οδηγός στο κινητό του τηλέφωνο μέσω του App Store ή του Google Play. Tο app δίνει επίσης απομακρυσμένη πρόσβαση σε αρκετές λειτουργίες-πληροφορίες του οχήματος, όπως το κλείδωμα και το ξεκλείδωμα των θυρών, το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας αλλά και την τοποθεσία στην οποία είναι σταθμευμένο. Μόλις ολοκληρωθούν όλα τα απαιτούμενα βήματα και ενεργοποιηθεί το BlueCruise μέσω του Ford Pass ο οδηγός μπορεί να το χρησιμοποιήσει στον αυτοκινητόδρομο.

Μόλις είναι διαθέσιμο το BlueCruise, ο πίνακας οργάνων γίνεται μπλε και εμφανίζεται το σήμα που ενημερώνει τον οδηγό ότι μπορεί να πάρει τα χέρια από το τιμόνι
Μόλις είναι διαθέσιμο το BlueCruise, ο πίνακας οργάνων γίνεται μπλε και εμφανίζεται το σήμα που ενημερώνει τον οδηγό ότι μπορεί να πάρει τα χέρια από το τιμόνι

Η λειτουργία του βασίζεται σε δύο άλλα συστήματα ADAS, το Adaptive Cruise Control και το Lane-centering. Όταν ενεργοποιηθούν και τα δύο από τα κουμπιά στο τιμόνι -και εφόσον τον αυτοκίνητο κινείται σε «μπλε ζώνη»- ο πίνακας οργάνων γίνεται μπλε, εμφανίζεται το σήμα BlueCruise και ενεργοποιείται η hands-free οδήγηση.

Από εκείνη ακριβώς τη στιγμή, δηλαδή όταν τα χέρια φύγουν από το τιμόνι, αναλαμβάνει δράση μια κάμερα που υπάρχει στο κάτω μέρος του πίνακα οργάνων και καταγράφει κάθε κίνηση στο πρόσωπο του οδηγού. Εφόσον ο αλγόριθμος «αντιληφθεί» ότι τα μάτια δεν είναι στραμμένα στον δρόμο και η προσοχή έχει αποσπαστεί, τότε εμφανίζονται ειδοποιήσεις που του ζητούν να.... συνετιστεί. Αν και πάλι δεν υπάρξει αντίδραση τότε το BlueCruise απενεργοποιείται και ειδοποιεί τον οδηγό με δύο μικρά φρεναρίσματα.

Έχουμε, άλλωστε, ένα σύστημα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2 το οποίο απαλλάσσει εν μέρει τον οδηγό από τα καθήκοντά του αφού θα πρέπει ανά πάσα στιγμή να είναι έτοιμος να πάρει τον έλεγχο του οχήματος εφόσον προκύψει ανάγκη. Εδώ να αναφέρουμε ότι η κάμερα που παρακολουθεί τον οδηγό κάνει εξαιρετική δουλειά αφού όπως διαπιστώσαμε στο ταξίδι μας είναι σε θέση να εντοπίζει τις κινήσεις του προσώπου και των ματιών ακόμα και όταν ο οδηγός φοράει γυαλιά ηλίου.

Όταν ο οδηγός πάρει την προσοχή του από τον δρόμο εμφανίζεται οπτική ειδοποίηση στον πίνακα οργάνων. Αν δεν υπάρξει αντίδραση, αναλαμβάνει δράση μια ηχητική ειδοποίηση
Όταν ο οδηγός πάρει την προσοχή του από τον δρόμο εμφανίζεται οπτική ειδοποίηση στον πίνακα οργάνων. Αν δεν υπάρξει αντίδραση, αναλαμβάνει δράση μια ηχητική ειδοποίηση

Μία άλλη παράμετρος που πρέπει να γνωρίζει ο οδηγός είναι ότι το BlueCruise απενεργοποιείται  αυτόματα για λόγους ασφαλείας λίγο πριν το αυτοκίνητο μπει σε τούνελ. Μόλις εξέλθει από αυτό είναι ξανά διαθέσιμο. Τι γίνεται όμως όταν έρθει η στιγμή που θα πρέπει να γίνει προσπέραση; Στην Αμερική το BlueCruise έχει τη δυνατότητα να αλλάζει λωρίδες όμως στην Ελλάδα αυτή η λειτουργία δεν είναι διαθέσιμη. Σε αυτή την περίπτωση ο οδηγός θα πρέπει να βάλει τα χέρια του στο τιμόνι, να αλλάξει χειροκίνητα λωρίδα και να συνεχίσει το hands-free ταξίδι του.

Γενικά ο οδηγός μπορεί να παρέμβει οποιαδήποτε στιγμή και να κάνει ελιγμούς αν χρειαστεί. Το σύστημα δεν θα τον εμποδίσει αφού η ανάπτυξη της συγκεκριμένης τεχνολογίας έχει γίνει με τον πρώτο και τελευταίο λόγο να ανήκει στον ανθρώπινο παράγοντα.

Πόσο κοστίζει

Το Ford BlueCruise είναι μία συνδρομητική υπηρεσία με τον τρόπο χρέωσης να θυμίζει... Netflix. Αρχικά η εταιρεία προσφέρει δωρεάν δοκιμαστική περίοδο 90 ημερών όπου ο οδηγός μπορεί να πειραματιστεί με τη λειτουργία και να κρίνει αν του κάνει. Στη συνέχεια υπάρχει μηνιαία χρέωση έναντι 24,99 ευρώ ενώ διαθέσιμο είναι και ένα ετήσιο πακέτο που κοστολογείται στα 280 ευρώ. Στην περίπτωση της μηνιαίας χρέωσης ο οδηγός μπορεί να διακόψει τη συνδρομή όποτε θελήσει. Αν δηλαδή γνωρίζει ότι τον επόμενο μήνα θα ταξιδέψει αρκετά, τότε μπορεί να πληρώσει τη συνδρομή και αμέσως μετά να τη διακόψει.

Μάτια και προσοχή στον δρόμο γιατί το «σφάλμα» δεν είναι απίθανο να συμβεί

Στη σχεδόν μία εβδομάδα που είχαμε στα χέρια μας την Ford Mustang Mach-E καλύψαμε πάνω από 500 km σε αυτοκινητόδρομο για να δούμε πώς λειτουργεί το BlueCruise. Το πρώτο και σημαντικότερο συμπέρασμα από τη σύντομη εμπειρία μας είναι πως ο οδηγός θα πρέπει συνεχώς να έχει την προσοχή του στον δρόμο αφού οι «ιδιαιτερότητες» των ελληνικών δρόμων ενδέχεται να δημιουργήσουν... περίεργες καταστάσεις.

Εμείς βιώσαμε μία από αυτές όταν στη μεγάλη ευθεία έξω από την Τρίπολη το αυτοκίνητο πέρασε πάνω από ένα μικρό κομμάτι του δρόμου στο οποίο δεν υπήρχε καθόλου διαγράμμιση. Εικάζουμε ότι τις προηγούμενες ημέρες είχαν γίνει εργασίες στο οδόστρωμα και δεν είχαν προλάβει οι αρμόδιοι να βάψουν εκ νέου τις γραμμές. Μόλις το αυτοκίνητο πέρασε με ταχύτητα 120 km/h πάνω από το συγκεκριμένο κομμάτι του δρόμου, το τιμόνι έκανε μια μικρή, αλλά απότομη, κίνηση προς τα δεξιά. Προφανώς ήμασταν σε εγρήγορση, όπως απαιτεί άλλωστε και ο κατασκευαστής, βάλαμε γρήγορα τα χέρια μας στο τιμόνι και κρατήσαμε σταθερό το όχημα στην πορεία του.

Αυτή δεν ήταν η μοναδική στιγμή που το BlueCruise μας προβλημάτισε. Λίγες ημέρες μετά, κινούμενοι προς Καλαμάτα, λίγο μετά τον Σ.Ε.Α. Αγίου Φλώρου-Αρφαρών, σε ένα σημείο του δρόμου η δεξιά λωρίδα είχε αποκλειστεί με κώνους λόγω εκτέλεσης εργασιών. Θέλοντας να διαπιστώσουμε πώς θα αντιδράσει το σύστημα, ρίξαμε την ταχύτητα στα 80 km/h και αφήσαμε «ελεύθερη» της Mustang Mach-E για να δούμε με ποιον τρόπο θα αντιδράσει στο σταθερό εμπόδιο που υπήρχε στην πορεία της.

Προς μεγάλη μας έκπληξη διαπιστώσαμε ότι δεν υπήρξε καμία απολύτως ειδοποίηση ακόμα και σε απόσταση μικρότερη των 100 m από τους κώνους, όταν και βάλαμε τα χέρια μας στο τιμόνι και κατευθύναμε το όχημα προς την αριστερή λωρίδα που ήταν ελεύθερη.

Συμπερασματικά το BlueCruise είναι ένα σύστημα αυτόνομης οδήγησης που σίγουρα έχει πολλά περιθώρια βελτίωσης ενώ μπορεί να προσφέρει μικρές νότες χαλάρωσης και ξεκούρασης στον οδηγό κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι έρευνες έχουν δείξει πώς η κόπωση είναι ένα από τα βασικά αίτια πολλών τροχαίων ατυχημάτων που γίνονται σε αυτοκινητόδρομους και η επίδρασή της στον οδηγό έχει παρόμοιες επιπτώσεις με την κατανάλωση αλκοόλ. Σίγουρα μπορεί να βοηθήσει σε αυτόν τον τομέα, εφόσον ο οδηγός πειραματιστεί και εξοικειωθεί με τη λειτουργία του. Ωστόσο, το τονίζουμε ξανά, ο πρώτος και τελευταίος λόγος ανήκει στον οδηγό ο οποίος σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να το εμπιστευτεί τυφλά αφού το σφάλμα δεν είναι τόσο απίθανο να συμβεί.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Αυτό το αυτοκίνητο επιτρέπει στον οδηγό να βλέπει σειρές εν κινήσει – Είναι απόλυτα νόμιμο

Ferrari: Αυτόνομη οδήγηση; Ευχαριστούμε, δεν θα πάρουμε

Συστήματα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2 και η απόφαση του ΟΗΕ (video)