CES 2025: Οι κορυφαίες τεχνολογίες αυτοκινήτου που παρουσιάστηκαν στο Las Vegas (videos)


Με την αυτόνομη οδήγηση να πλησιάζει «απειλητικά» και την Τεχνητή Νοημοσύνη να εμφανίζεται συχνότερα στα δελτία Τύπου των αυτοκινητοβιομηχανιών, η CES έχει εξελιχτεί σε μία πλατφόρμα που σχεδιάζει και δείχνει το «αύριο» της αυτοκίνησης.

  • ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΜΠΕΑΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ, Consumer Technology Association
  • 25/1/2025

Αν υπάρχει ένα σταθερό σημείο συνάντησης των κορυφαίων εταιρειών τεχνολογίας και της αυτοκινητοβιομηχανίας, αυτό δεν είναι άλλο από το Consumer Electronics Show (CES) που γίνεται κάθε Ιανουάριο στο Συνεδριακό Κέντρο του Las Vegas.

Τα τελευταία χρόνια στα περίπτερα των εκθετών έχουν παρουσιαστεί καινοτομίες που σταδιακά κυριάρχησαν και ενσωματώθηκαν σε εκατομμύρια οχήματα τα οποία κυκλοφορούν σήμερα στους δρόμους.

Πλέον, με την αυτόνομη οδήγηση να πλησιάζει απειλητικά και την Τεχνητή Νοημοσύνη να εμφανίζεται συχνότερα στα δελτία Τύπου των αυτοκινητοβιομηχανιών, η CES έχει εξελιχτεί σε μία πλατφόρμα που σχεδιάζει και δείχνει το «αύριο» της αυτοκίνησης.

Ας δούμε τις πιο ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις της φετινής έκθεσης:

SONY

H Sony από το 2000 έχει ως παράδοση να χρησιμοποιεί τη σκηνή της CES για να παρουσιάζει τα διαφορετικά στάδια εξέλιξης του πρώτου της αυτοκινήτου που ανέπτυξε σε συνεργασία με τη Honda. Φέτος έφτασε η στιγμή να μας δείξει την έκδοση παραγωγής του Afeela 1, ενώ ανακοινώθηκε και η έναρξη των προπαραγγελιών για την αγορά των ΗΠΑ, με τις τιμές να ξεκινούν από τα 90.000 $ (σχεδόν 87.600 €). Το μήκους 4,9 m σεντάν κινείται από δύο ηλεκτροκινητήρες (AWD) που συνολικά αποδίδουν ισχύ 490 PS, ενώ τροφοδοντούνται από μπαταρία ιόντων λιθίου των 91 kWh. Το σύστημα μπορεί να φορτίσει με ανώτατο όριο τα 150 kW, ενώ η αυτονομία φτάνει στα 480 km (σε κύκλο EPA). Από τη στιγμή που το αυτοκίνητο φέρει την υπογραφή της Sony αναμενόμενα έχει εξοπλιστεί με προηγμένα τεχνολογικά συστήματα, προσφέροντας, μεταξύ άλλων, στους επιβάτες απομακρυσμένη πρόσβαση στο PlayStation 5 που έχουν σπίτι τους! Αυτό σημαίνει ότι κουβαλώντας μαζί το χειριστήριο μπορεί κανείς να παίξει τα αγαπημένα του video games στην κεντρική οθόνη η οποία εκτείνεται σε όλο το μήκος του ταμπλώ. Η παραγωγή του Afeela 1 θα γίνει στο εργοστάσιο της Honda στο Ohio των ΗΠΑ, ενώ οι παραδόσεις είναι προγραμματισμένες να ξεκινήσουν στα μέσα του 2026.

HONDA

Παρούσα στη νέα εποχή που ξημερώνει για την αυτοκίνηση θέλει να είναι Honda και σε αυτό το πλαίσιο παρουσίασε στο Las Vegas δύο πρωτότυπα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της σειράς «0» που δείχνουν τις προθέσεις της. Το Honda 0 Saloon, η ναυαρχίδα, έχει χαμηλό ύψος και ιδιαίτερη σπορ σχεδίαση που σε κάποιους μπορεί να θυμίζει Lamborghini Countach και σε κάποιους άλλους Delorean DMC-12. Βασίζεται σε μια νέα, αποκλειστική πλατφόρμα EV και ενσωματώνει τεχνολογίες επόμενης γενιάς, όπως αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 3. Από την άλλη, το Honda 0 SUV αποτελεί την εξέλιξη του πρωτότυπου Space-Hub που παρουσιάστηκε στην περσινή CES. Πρόκειται για ένα μεσαίου μεγέθους ηλεκτρικό SUV με άνετους χώρους και μεγάλη ποικιλία τεχνολογιών επόμενης γενιάς, όπως το σύστημα σταθεροποίησης και εκτίμησης στάσης με 3D αισθητήρες, που βασίζεται στην τεχνολογία ρομποτικής της Honda. Και τα δύο θα λανσαριστούν αρχικά στις ΗΠΑ, όπου και θα κατασκευάζονται, ενώ θα ακολουθήσουν οι αγορές της Ιαπωνίας και της Ευρώπης.

BMW

Η BMW στην CES 2025 παρουσίασε τη νέα έκδοση του BMW iDrive που βρίσκεται ένα βήμα πριν την παραγωγή και «πυρήνας» του είναι το BMW Panoramic Vision. Η ανάπτυξή του έγινε πάνω στη φιλοσοφία «χέρια στο τιμόνι, μάτια στον δρόμο» και αποτελεί ένα νέας μορφής Head-Up Display που επιτρέπει την προβολή πληροφοριών ανάμεσα στις κολόνες Α, σε μια μαύρη επιφάνεια στο κάτω μέρος του παρμπρίζ. Οι πληροφορίες οδήγησης προβάλλονται ακριβώς στο οπτικό πεδίο του οδηγού, πάνω από το νέας σχεδίασης τιμόνι, ενώ υπάρχει η δυνατότητα να παραμετροποιηθεί το περιεχόμενο στην κεντρική και δεξιά περιοχή του Panoramic Vision, μέσω της κεντρικής οθόνης στο ταμπλώ. H BMW ανακοίνωσε ότι Panoramic iDrive θα ενσωματωθεί σε όλα τα νέα της μοντέλα από το τέλος του 2025, ανεξαρτήτως κατηγορίας και συστήματος κίνησης.

CONTINENTAL

Η Continental μπορεί να έχει κτίσει τη φήμη της με τα ελαστικά, όμως εδώ και δεκαετίες αναπτύσσει τεχνολογικά συστήματα που στόχο έχουν να βελτιώσουν την εμπειρία των επιβατών στο όχημα. Φέτος εμφανίστηκε στη CES με το πρωτότυπο «Emotional Cockpit» που εκτείνεται σε όλο το μήκος του ταμπλώ και χρησιμοποιεί την τεχνολογία του ηλεκτρονικού μελανιού (e-ink), γνωστή στα e-books. Η Ultra Wide οθόνη με μήκος 1,3 m και ύψος 4 cm έρχεται να αντικαταστήσει τα παραδοσιακά υλικά επένδυσης που χρησιμοποιούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες, προσφέροντας στον οδηγό τη δυνατότητα να επιλέξει εξατομικευμένα σχέδια. Μάλιστα, ανακοινώθηκε ότι το νέο σύστημα καταναλώνει ενέργεια μόνον όταν αλλάζει η εικόνα του, επιτρέποντας στο επιλεγμένο σχέδιο να εμφανίζεται ακόμα και όταν το αυτοκίνητο είναι σβηστό!

DONUT LAB

Επανάσταση στον χώρο της ηλεκτροκίνησης θέλει να φέρει η φινλανδική start-up. Στο Las Veags μάς σύστησε τη δεύτερη γενιά των ηλεκτροκινητήρων της οι οποίοι ενσωματώνονται μέσα στον τροχό. Η τεχνολογία «in-wheel motor» εξαλείφει την ανάγκη για μετάδοση ισχύος μέσω συμβατικών αξόνων και διαφορικών, επιτρέποντας την απλοποίηση του σχεδιασμού των οχημάτων, με λιγότερα μηχανικά μέρη. Παράλληλα, προκύπτει σημαντική εξοικονόμηση βάρους, ενώ εκτοξεύει την απόδοση, αφού δεν υπάρχουν απώλειες από την παραδοσιακή μετάδοση κίνησης. Τέλος, σημειώστε ότι οι κινητήρες της Donut Lab είναι συμβατοί σε διαφορετικά είδη οχημάτων, από αυτοκίνητα και φορτηγά μέχρι μοτοσυκλέτες, μικρά δίτροχα και drones.

GARMIN

Σε ένα αυτοκινητικό περιβάλλον που μεταλλάσσεται η Garmin παρουσίασε το «Unified Cabin», μια τετραθέσια καμπίνα της οποίας οι προηγμένες τεχνολογίες  βασίζονται στο Android Auto και έχουν ενοποιηθεί από ένα κεντρικό σύστημα ελέγχου (ECU). Στο εσωτερικό υπάρχουν 5 οθόνες 15,6 ΄΄ και μία κεντρική 27 ΄΄ που χρησιμοποιούν το ανθεκτικό AutoGrade2 Gorilla Glass της Corning, ενώ μεταξύ των λειτουργιών ξεχωρίζουν η δημιουργία θεμάτων από γενετική Τεχνητή Νοημοσύση (Generative AI theming), η ανίχνευση παρουσίας παιδιού (CPD) και η δυνατότητα ζωνικού ήχου και video, ώστε κάθε επιβάτης να απολαμβάνει το περιεχόμενο που επιθυμεί. Τέλος, θα πρέπει να αναφερθεί ότι η Garmin κέρδισε τις εντυπώσεις στην CES 2025 και απέσπασε ένα από τα βραβεία καινοτομίας.

VINAI

Έχοντας μελετήσει τα στοιχεία που δείχνουν ότι 1 στους 3 θανάτους από τροχαία σχετίζονται με την κατανάλωση αλκοόλ, αλλά και την πρόταση της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αυτοκινητόδρομων στις ΗΠΑ (NHTSA) που θέλει να κάνει υποχρεωτικά τα συστήματα ανίχνευσης μεθυσμένων οδηγών στα νέα αυτοκίνητα από το 2026, η βιετναμέζικη εταιρεία Τεχνητής Νοημοσύνης παρουσίασε το DrunkSense.

Πρόκειται για το πρώτο παθητικό σύστημα ανίχνευσης οδήγησης υπό την επήρρεια αλκοόλ και αποτελείται από σένσορες που τοποθετούνται στην καμπίνα εντοπίζοντας το αλκοόλ που εκπνέεται και από μία κάμερα DMS (Driver Monitoring System) η οποία αναλύει τις κινήσεις των ματιών του οδηγού. Τα δεδομένα που συλλέγονται επεξεργάζονται από αλγόριθμους και μπορούν να θέσουν σε αδράνεια το αυτοκίνητο, εφόσον προκύψει ότι αυτός που βρίσκεται στη θέση του οδηγού δεν είναι σε θέση να χειριστεί το όχημα με ασφάλεια.

NVIDIA

Με στόχο να κάνει ξεκάθαρο ότι η Nvidia θα είναι ένας από τους «μεγάλους παίκτες» της αυτόνομης οδήγησης, εμφανίστηκε στην CES 2025 o CEO του τεχνολογικού κολοσσού  Jensen Huang. Η Nvidia έχει ήδη συνάψει συνεργασίες με εταιρείες, όπως η Mercedes-Benz, η Volvo και η BYD, με την τελευταία να αποτελεί τρανή απόδειξη για την υψηλή ποιότητα των παροχών της, αφού οι Κινέζοι κατασκευαστές προτιμούν παραδοσιακά να εξελίσσουν τα δικά τους συστήματα. Αυτό που κάνει τη Nvidia να ξεχωρίζει είναι ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί το λογισμικό της. Η πλατφόρμα Cosmos δημιουργεί τα δικά της, ρεαλιστικά δεδομένα που βασίζονται σε πραγματικές συνθήκες, κάτι που ωφελεί αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν έχουν μεγάλο στόλο οχημάτων και δεν μπορούν να συλλέγουν δεδομένα από τον δρόμο. Ο Huang από τη σκηνή της CES έκανε, επίσης, γνωστό ότι η Nvidia έδωσε τα χέρια με την Toyota η οποία θέλει να αξιοποιήσει την πλατφόρμα DRIVE AGX Orin για να βελτιώσει λειτουργίες, όπως η διατήρηση λωρίδας, το adaptive cruise control, καθώς και άλλα αυτόνομα συστήματα που θα ενσωματωθούν στα μελλοντικά της μοντέλα.

GENTEX

Η Gentex, κορυφαία αμερικανική εταιρεία στον τομέα τεχνολογικών συστημάτων για την αυτοκινητοβιομηχανία, παρουσίασε στη CES 2025 τα νέα, εντυπωσιακά σκιάδια που ανέπτυξε. Τα συγκεκριμένα χρησιμοποιούν ηλεκτροχρωματική τεχνολογία, που επιτρέπει την αλλαγή του επιπέδου σκίασης σε πραγματικό χρόνο. Με βάση αισθητήρες φωτισμού και καιρικών συνθηκών, μπορεί να παραμετροποιηθεί, βελτιώνοντας την ορατότητα για τον οδηγό.

Το σύστημα μειώνει την αντανάκλαση από τον ήλιο και βελτιώνει τη συνολική εμπειρία οδήγησης, ιδίως σε συνθήκες έντονου φωτισμού. Μια από τις πιο εντυπωσιακές προσθήκες είναι οι διαφανείς οθόνες, οι οποίες προβάλλουν κρίσιμες πληροφορίες χωρίς να αποσπούν την προσοχή του οδηγού. Αυτές οι οθόνες μπορούν να εμφανίζουν δεδομένα όπως ταχύτητα κίνησης, ειδοποιήσεις για εμπόδια και καιρικές συνθήκες και πληροφορίες πλοήγησης. Τέλος, υπάρχει και διασύνδεση με τα συστήματα ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) λειτουργώντας ως μέρος των προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης οδηγού. Για παράδειγμα η κάμερα που είναι ενσωματωμένη στο σκίαστρο αναλύει το πρόσωπο του οδηγού για ενδείξεις κόπωσης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Ο πρώτος διαμορφωτής αυτοκινήτου μέσω TikTok είναι γεγονός! Ποια εταιρεία τον παρουσίασε

Η Toyota... το ξανασκέφτεται για το υδρογόνο - Δεν βλέπει ενδιαφέρον στις αγορές

Η νέα βαφή της Mercedes φορτίζει τα EVs όσο είναι παρκαρισμένα στο ήλιο!