Το τροχαίο ατύχημα με ανασφάλιστο όχημα είναι μια κατάσταση στην οποία ουδείς οδηγός ενός ασφαλισμένου αυτοκινήτου θέλει να εμπλακεί. Και δυστυχώς υπάρχουν αρκετές πιθανότητες, αν σκεφτεί κανείς ότι στη χώρα μας κυκλοφορούν εκατοντάδες χιλιάδες ανασφάλιστα οχήματα.
Πριν από λίγες εβδομάδες οι αρχές έστειλαν 108.781 ειδοποιήσεις σε πολίτες και νομικά πρόσωπα ζητώντας την ασφάλιση των οχημάτων τους. Την ίδια στιγμή οι πληροφορίες από τις διασταυρώσεις που πραγματοποιούνται από τα αρμόδια υπουργεία, την ΑΑΔΕ και τις συναφείς υπηρεσίες, κάνουν λόγο για σχεδόν 250.000 ανασφάλιστα, ενώ το περασμένο καλοκαίρι οι εκτιμήσεις των ασφαλιστικών εταιρειών ανέβαζαν το συγκεκριμένο αριθμό στις 500.000!
Τι συμβαίνει λοιπόν αν κάποιος εμπλακεί, χωρίς δική του υπαιτιότητα, σε τροχαίο με ανασφάλιστο όχημα; Θα αποζημιωθεί; Και αν ναι, με ποιον τρόπο; Πώς θα εξασφαλίσει ότι δε θα ζημιωθεί και σε ποιες περιπτώσεις μπορεί να μείνει «ξεκρέμαστος»;
Το Car and Driver επικοινώνησε με τον διακεκριμένο ασφαλιστικό σύμβουλο που εργάζεται σε κορυφαία ασφαλιστική της χώρας μας, κ. Στέλιο Βαφείδη και σάς παρουσιάζει όλα τα δεδομένα. Ξεκαθαρίζουμε ότι ως δεδομένο λαμβάνουμε ότι η υπαιτιότητα του ατυχήματος βρίσκεται στο ανασφάλιστο όχημα.
Ωστόσο, αυτό πρέπει να αποδειχθεί -είτε μέσω παραδοχής του φταίχτη είτε μέσω μαρτύρων- καμερών ασφαλείας είτε μέσω φωτογραφιών της θέσης των δύο οχημάτων πριν μετακινηθούν σε περίπτωση που εμποδίζουν την κυκλοφορία - όπως ασφαλώς πρέπει να επιβεβαιωθεί ότι το άλλο όχημα δεν έχει ασφάλεια.
Καλό σενάριο: Ο οδηγός του ανασφάλιστου παραμένει στον τόπο του ατυχήματος
Στις περιπτώσεις που ο υπαίτιος, οδηγός του ανασφάλιστου, μείνει στον τόπο της σύγκρουσης, τα πράγματα είναι «απλά»: Γίνεται η ανταλλαγή στοιχείων και με την κλήση της «Φροντίδας Ατυχήματος» (υπηρεσία που προσφέρεται σε όλα τα ασφαλιστήρια οχημάτων, πιστοποιεί το ατύχημα, φωτογραφίζει και καταγράφει τα στοιχεία) από πλευράς του παθόντα αλλά και της Τροχαίας, γίνεται καταγραφή του συμβάντος και μέσω της πινακίδας κυκλοφορίας βεβαιώνεται ότι το όχημα είναι ανασφάλιστο.
«Στη συνέχεια, αν ο παθών έχει την προαιρετική κάλυψη ‘ζημιών από ανασφάλιστο όχημα’ τότε απευθύνεται στην ασφαλιστική του εταιρεία και εκείνη τον κατευθύνει για το πώς θα κινηθεί ώστε να αποζημιωθεί από την ίδια την εταιρεία του. Είναι δεδομένο ότι θα αποζημιωθεί, σα να πρόκειται για περίπτωση φιλικού διακανονισμού», επισημαίνει ο κ. Βαφείδης και συστήνει: «Είναι χρήσιμο όλοι να επιλέγουν τη συγκεκριμένη κάλυψη, καθώς επιβαρύνει το πολύ έως 5 ευρώ το χρόνο το ασφάλιστρο».
Αν δεν υπάρχει η συγκεκριμένη κάλυψη, τότε «μπορεί να αποζημιωθεί αν έχει μικτή ασφάλεια. Ωστόσο υπάρχει ένα απαλλασσόμενο ποσό, το οποίο θα επιβαρύνει τον οδηγό. Όμως, μπορεί να εισπράξει, τελικά και το εκπιπτώμενο ποσό μέσω της διαδικασίας επανείσπραξης που μπορεί να ξεκινήσει η ασφαλιστική του εταιρεία, κινούμενη νομικά κατά του υπαίτιου οδηγού». Αν υπάρχει και κάλυψη ανασφάλιστου και μικτή, προτιμότερη είναι η ενεργοποίηση της πρώτης.
Σε περίπτωση που δεν υπάρχει ούτε μικτή, τότε «μπορεί ο παθών, κινώντας ο ίδιος τις σχετικές διαδικασίες, να αποζημιωθεί από το Επικουρικό Κεφάλαιο». Πρόκειται για έναν φορέα ο οποίος αναλαμβάνει το ρόλο της ασφαλιστικής εταιρείας του ανασφάλιστου οχήματος και στη συνέχεια ζητά το ποσό από τον υπαίτιο. Ωστόσο πρόκειται για μια χρονοβόρα διαδικασία, που μπορεί να διαρκέσει έως και 2 χρόνια, «αν και το τελευταίο διάστημα οι χρόνοι έχουν μειωθεί και μπορεί να υπάρξει αποζημίωση και μέσα σε 6 με 8 μήνες», σύμφωνα με τον κ. Βαφείδη.
Κακό σενάριο: Ο οδηγός του ανασφάλιστου φεύγει από το συμβάν
Εδώ αρχίζουν τα προβλήματα είτε ο υπαίτιος αποχωρήσει μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα από το τρακάρισμα είτε εν αναμονή της Τροχαίας και της υπηρεσίας «Φροντίδας Ατυχήματος» και ο παθών έχει κάνει το λάθος να μην βγάλει μια φωτογραφία της πινακίδας. «Έχει καθοριστική σημασία να προλάβει ο παθών να τραβήξει φωτογραφία την πινακίδα του ανασφάλιστου αυτοκινήτου, να έχει τα στοιχεία του υπαίτιου. Έστω να υπάρχει κάποιος μάρτυρας ή κάποια κάμερα που να πιστοποιεί το συμβάν και τον αριθμό της πινακίδας. Αν δεν υπάρχει τίποτα από αυτά, δεν πιστοποιείται καν το ατύχημα, δεν μπορεί να αποδειχθεί ότι πρόκειται για ανασφάλιστο όχημα, άρα δεν μπορεί να ενεργοποιηθεί ούτε η κάλυψη ζημίας από ανασφάλιστο ούτε το Επικουρικό Κεφάλαιο», ξεκαθαρίζει ο κ. Βαφείδης. Και όσες προσπάθειες και να γίνουν από τον παθόντα, ακόμα και να προσπαθήσει να κινηθεί νομικά, θεωρείται απίθανο να μπορέσει να αποζημιωθεί. Εκτός αν έχει μικτή ασφάλεια, αλλά με τα δεδομένα που προαναφέρθηκαν.
Σε περίπτωση που υπάρχουν τα στοιχεία και η Τροχαία έρθει και βεβαιώσει ότι υπάρχει εγκατάλειψη από πλευράς του οδηγού του ανασφάλιστου οχήματος, ο υπαίτιος έχει τη δυνατότητα να κινηθεί νομικά.
Η «παγίδα»
Υπάρχει και το ενδεχόμενο ο υπαίτιος να μείνει στον τόπο του ατυχήματος, αλλά να θελήσει να αποφύγει τη διαδικασία βεβαίωσης του συμβάντος μέσω της Τροχαίας και της «Φροντίδας Ατυχήματος», προκειμένου να μην υποστεί τις συνέπειες για το γεγονός ότι οδηγούσε ανασφάλιστο όχημα. Έτσι, μπορεί να προτείνει να υπάρξει «συνεννόηση» με τον παθόντα, προκειμένου να αποζημιωθεί από τον ίδιο χωρίς τη μεσολάβηση κανενός φορέα.
«Το σενάριο ‘να τα βρούμε’ αποτελεί παγίδα. Δεν υπάρχει περίπτωση κάποιος που δεν πλήρωσε 250 ευρώ το χρόνο για μία ασφάλεια αυτοκινήτου, να δώσει πολλά περισσότερα για τις ζημιές ενός ατυχήματος», ξεκαθαρίζει ο κ. Βαφείδης. Ακόμα και αν ο παθών θέλει να το δεχθεί, θα πρέπει να έχει τραβήξει πρώτα φωτογραφίες ώστε να μπορεί, δεδομένα, να διεκδικήσει τα χρήματα της ζημιάς αν ο υπαίτιος τελικά δεν υλοποιήσει την «υπόσχεσή» του.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Δικαιούνται αποζημίωση οι ιδιοκτήτες ΙΧ που καταστράφηκαν από πτώση του μπαλκονιού;
Θέσεις στάθμευσης στις πιλοτές: Ενοικίαση, μεταβίβαση και 13 απαντήσεις στα πιο συχνά ερωτήματα
Αποκάλυψη: Κομπίνα ΦΠΑ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα - Tι να κάνετε αν πέσετε θύμα





ΔΗΜΟΦΙΛΗ





_77761_471933_type13129.jpg)