Η ηλεκτροκίνηση έχει μπει για τα καλά στην καθημερινότητα, όμως οι υψηλές τιμές των καινούργιων μοντέλων τα καθιστούν απλησίαστα για ένα πιο ευρύ κοινό. Η λύση φαίνεται να βρίσκεται στα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά που κάνουν δειλά-δειλά την εμφάνισή τους (και) στην ελληνική αγορά.
Το ερώτημα είναι αν πρόκειται για πραγματική ευκαιρία ή για μια επιλογή γεμάτη ρίσκο. Στο ρεπορτάζ που ακολουθεί επιχειρούμε να δώσουμε όλες τις απαντήσεις…
Η εικόνα της αγοράς σήμερα
Τα καινούργια ηλεκτρικά παραμένουν ακριβά για μεγάλο μέρος του κοινού. Έτσι αναπτύσσεται μια δεύτερη αγορά με εισαγωγές από χώρες της Ευρώπης αλλά και από εταιρικούς στόλους που ανανεώνονται.
Η προσφορά αυξάνεται, όμως δεν είναι όλα τα αυτοκίνητα ίδια. Η προηγούμενη χρήση και η τήρηση κανόνων συντήρησης διαφοροποιούν σημαντικά την αξία τους. Οι υποψήφιοι αγοραστές χρειάζονται πολύ πιο σχολαστικό έλεγχο σε σχέση με ένα συμβατικό μοντέλο.
Πλεονεκτήματα
Το βασικό πλεονέκτημα είναι η χαμηλότερη τιμή σε σύγκριση με ένα καινούργιο ηλεκτρικό ΙΧ. Το κόστος συντήρησης είναι μικρότερο, καθώς απαιτούνται λιγότερα αναλώσιμα, καθώς δεν υπάρχουν τακτικές αλλαγές λαδιών ή ιμάντων, κλπ. Επίσης, τα τέλη κυκλοφορίας είναι μηδενικά. Στην καθημερινή χρήση, η αθόρυβη λειτουργία και η άμεση απόδοση ροπής του ηλεκτροκινητήρα κάνουν την οδήγηση πιο άνετη και ευχάριστη. Εξυπακούεται ότι ένα ηλεκτρικό ΙΧ –ακόμη και μεταχειρισμένο- απευθύνεται σε συνειδητοποιημένο αγοραστή και προϋποθέτει εύκολη πρόσβαση σε σημεία φόρτισης.
Οι κρυφές παγίδες
Το πρώτο ζήτημα είναι η μπαταρία. Η πραγματική χωρητικότητα μπορεί να έχει μειωθεί αισθητάκαι η αντικατάσταση κοστίζει πολύ. Εξίσου σημαντικό είναι το ιστορικό φόρτισης, επειδή η συχνή χρήση ταχυφορτιστών μειώνει τη διάρκεια ζωής. Οι αγοραστές πρέπει να βεβαιωθούν ότι υπάρχει εργοστασιακή εγγύηση και ότι αυτή μεταβιβάζεται κανονικά στον νέο ιδιοκτήτη. Προβλήματα δημιουργεί και η παράλειψη αναβαθμίσεων λογισμικού, οι οποίες επηρεάζουν αυτονομία και ταχύτητα φόρτισης.
Επιπλέον, πρέπει να διασφαλιστεί η συμβατότητα με τα δίκτυα φόρτισης που υπάρχουν στην Ελλάδα για τα εισαγόμενα. Στην περίπτωση κάποιων μοντέλων, όπως το Renault Zoe, η μπαταρία είχε πωληθεί με ξεχωριστό συμβόλαιο μίσθωσης, οπότε αν λείπει το σχετικό έγγραφο, η αγορά είναι ιδιαίτερα επισφαλής. Τέλος, όπως σε κάθε μεταχειρισμένο, απαιτείται έλεγχος για ατυχήματα, αλλοίωση χιλιομέτρων ή κακοτεχνίες στις επισκευές.
Ο έλεγχος πριν την αγορά
Απαραίτητος είναι ο έλεγχος της μπαταρίας με διαγνωστικό που δείχνει την κατάσταση υγείας. Σημαντικό είναι να δοκιμαστεί η ταχύτητα φόρτισης τόσο σε εναλλασσόμενο (AC) όσο και σε συνεχές ρεύμα (DC), να επιβεβαιωθεί η ισχύς της εγγύησης και να εξεταστεί/επιβεβαιωθεί το πλήρες ιστορικό συντήρησης του αυτοκινήτου. Ένα test drive σε συνθήκες πόλης και εθνικής οδού θα δώσει καθαρή εικόνα της πραγματικής κατανάλωσης. Οι αγοραστές πρέπει επίσης να ελέγξουν τα καλώδια και τα βύσματα, την κατάσταση των ελαστικών και των φρένων, καθώς το αυξημένο βάρος των ηλεκτρικών επιβαρύνει τα συγκεκριμένα μέρη.
Ενδεικτικές τιμές
Σε γνωστό σάιτ μεταχειρισμένων αυτοκινήτων εμφανίζονται κάποιες επιλογές που δείχνουν το εύρος τιμών:
- Volkswagen ID.3 Pro (2021) με τιμή γύρω στις 18.000 ευρώ, κόμπακτ διαστάσεις, μπαταρία 58 kWh και αυτονομία 350–400 km.
- BMW i3 (2021, 120 Ah) περίπου 19.000 ευρώ, με ιδιαίτερο premium χαρακτήρα, αλλά αυτονομία περίπου 250 km.
- Smart ForTwo Electric (2019) περίπου 12.000 ευρώ, καθαρά αστικό αυτοκίνητο με περιορισμένη αυτονομία.
- Skoda Enyaq iV 60 (2021) κάτω από 24.000 ευρώ, οικογενειακό SUV με μπαταρία 62 kWh και αυτονομία 350–400 km.
- Tesla Model Y (2023, RWD) περίπου 30.500 ευρώ, οικογενειακό SUV με αυτονομία που ξεπερνά τα 450 km.
Αξίζει να σημειωθεί ότι αρκετά από αυτά τα αυτοκίνητα αγοράστηκαν καινούργια με επιδότηση μέσω του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά». Η κρατική ενίσχυση που έφτανε έως 9.000 ευρώ μείωσε σημαντικά την αρχική τιμή και συνεπώς (θα) πρέπει να (έχει) υπολογιστεί και στην διαμόρφωση της σημερινής αξίας μεταπώλησης.
Οι εγγυήσεις και τι ισχύει
Οι περισσότερες εταιρείες προσφέρουν ξεχωριστή εγγύηση για τη μπαταρία υψηλής τάσης, συνήθως διάρκειας οκτώ ετών ή έως 160.000 χιλιομέτρων. Η κάλυψη ενεργοποιείται όταν η χωρητικότητα της μπαταρίας μειωθεί κάτω από το 70% της αρχικής τιμής. Οι αγοραστές πρέπει να επιβεβαιώσουν ότι α) η εγγύηση ισχύει ακόμη, β) μεταβιβάζεται στον νέο ιδιοκτήτη και γ) αναγνωρίζεται από την αντιπροσωπεία στην Ελλάδα. Πρέπει επίσης να γνωρίζουν ότι η εγγύηση της μπαταρίας είναι διαφορετική από την εγγύηση του υπόλοιπου οχήματος, η οποία έχει συνήθως μικρότερη διάρκεια.
Τι καλύπτει η εγγύηση της μπαταρίας
- Διάρκεια: Συνήθως 8 χρόνια ή 160.000 χλμ.
- Ενεργοποίηση: Όταν η χωρητικότητα πέσει κάτω από το 70% της αρχικής.
- Καλύψεις: Επισκευή ή αντικατάσταση της μπαταρίας, ώστε να επανέλθει τουλάχιστον στο προηγούμενο επίπεδο λειτουργίας.
- Διαφορές: Η εγγύηση της μπαταρίας είναι ξεχωριστή από το όχημα, που έχει μικρότερη διάρκεια.
- Εκτός εγγύησης: Το κόστος αντικατάστασης ξεκινά περίπου από 4.000 ευρώ για μικρές μπαταρίες και μπορεί να ξεπεράσει τις 30.000 ευρώ για μεγαλύτερες μονάδες.
Πραγματική αυτονομία και κόστος χρήσης
Οι επίσημες μετρήσεις WLTP είναι ενδεικτικές αλλά όχι απόλυτες. Στην πόλη η ανάκτηση ενέργειας βελτιώνει την αυτονομία, ενώ στον αυτοκινητόδρομο η κατανάλωση αυξάνεται. Η φόρτιση στο σπίτι είναι η πιο οικονομική λύση, ενώ οι ταχυφορτιστές κοστίζουν περισσότερο αλλά μειώνουν τον χρόνο αναμονής. Σε κάποιες περιπτώσεις (superchargers) φθείρουν τη «ζωή» της μπαταρίας. Ιδανικά, οι αγοραστές πρέπει να υπολογίζουν με ακρίβεια τι ποσοστό των χιλιομέτρων τους μπορούν να καλύπτουν με οικιακή ή δημόσια φόρτιση για καλύτερα αποτελέσματα απόδοσης και οικονομίας.
Τι να προσέξετε
- Να ζητήσετε αναλυτική μέτρηση της κατάστασης μπαταρίας με επίσημο διαγνωστικό.
- Να ελέγξετε εάν ισχύει εργοστασιακή εγγύηση και αν αναγνωρίζεται από την αντιπροσωπεία στην Ελλάδα.
- Να πραγματοποιήσετε test drive σε πόλη και εθνική, με ενδιάμεση φόρτιση, ώστε να διαπιστώσετε την πραγματική αυτονομία.
- Να εξετάσετε αν υπάρχουν οικονομικές εκκρεμότητες από δάνεια ή leasing στο εξωτερικό σε περίπτωση εισαγόμενου και γενικά ότι ακριβώς θα κάνατε και για ένα συμβατικό όχημα, προκειμένου να αποφύγετε φορολογικά βάρη.
Αξίζει ή όχι τελικά η αγορά;
Τα ηλεκτρικά μεταχειρισμένα ανοίγουν έναν νέο δρόμο για την ελληνική αγορά. Η ευκαιρία βρίσκεται στην πιο προσιτή τιμή, στην αθόρυβη και οικονομική λειτουργία και στη μηδενική φορολογία χρήσης. Ο κίνδυνος είναι οι φθαρμένες μπαταρίες, οι περιορισμοί στις εγγυήσεις και σε κάποιες περιπτώσεις η έλλειψη διαφάνειας στο ιστορικό. Με πλήρη τεχνικό έλεγχο και σωστή πληροφόρηση, οι αγοραστές μπορούν να αποκτήσουν ένα αξιόπιστο ηλεκτρικό αυτοκίνητο χωρίς να αναλάβουν δυσανάλογο ρίσκο.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Μεταχειρισμένα... με μηδέν χιλιόμετρα! Εκατομμύρια αυτοκίνητα κάθονται και σκουριάζουν σε πάρκινγκ
Προσοχή στα μεταχειρισμένα! Τρεις οδηγοί έχασαν τη ζωή τους από άνοιγμα αερόσακου
Πώς να αφαιρέσετε αυτοκόλλητα από το αυτοκίνητο χωρίς να καταστρέψετε το χρώμα (video)