Η αγορά μεταχειρισμένου αυτοκινήτου είναι για πολλούς Έλληνες η πιο συμφέρουσα λύση, καθώς οι τιμές των καινούριων έχουν εκτοξευθεί. Ωστόσο, η διαδικασία κρύβει παγίδες: γυρισμένα χιλιόμετρα, τρακαρισμένα που έχουν «μακιγιαριστεί», αμφίβολης ποιότητας εισαγόμενα, ακόμη και φορολογικές εκκρεμότητες.
Όπως εξηγεί στο Car and Driver ο μηχανικός Γ.Π., με εμπειρία 30 ετών στον χώρο:
«Το 80% των μεταχειρισμένων που περνούν από το συνεργείο μας έχουν τουλάχιστον μία ανακολουθία: είτε χιλιόμετρα πειραγμένα, είτε ζημιές που δεν φαίνονται με γυμνό μάτι. Ο αγοραστής πρέπει να είναι πολύ προσεκτικός».
Χιλιόμετρα: Η μεγάλη παγίδα
Τα γυρισμένα χιλιόμετρα είναι η πιο συνηθισμένη πρακτική στην αγορά. Ένα αυτοκίνητο δεκαετίας με «μόνο» 80.000 km είναι σχεδόν πάντα ύποπτο.
Ζητήστε βιβλίο service με σφραγίδες. Εδώ χρειάζεται προσοχή: ακόμη και μη εξουσιοδοτημένα συνεργεία μπορούν να σφραγίσουν βιβλίο ώστε να φαίνεται η συντήρηση. Θεωρητικά αυτό δείχνει φροντίδα, αλλά μπορεί να χρησιμοποιηθεί για παραποίηση. Ένα «fake» βιβλίο service είναι εύκολο να φτιαχτεί, ωστόσο ένα σοβαρό συνεργείο δεν θα μπει σε αυτή τη διαδικασία. Έχει σημασία λοιπόν ποιες σφραγίδες υπάρχουν.
- Στα πιο καινούργια μοντέλα, ο έλεγχος είναι ευκολότερος: ένα «πέρασμα» από εξουσιοδοτημένο συνεργείο δείχνει αναλυτικά τις ημερομηνίες service, τα χιλιόμετρα εκείνη τη στιγμή και επιτρέπει αντιπαραβολή με το κοντέρ.
- Ελέγξτε το ιστορικό ΚΤΕΟ, όπου καταγράφονται τα χιλιόμετρα σε κάθε έλεγχο.
- Υπολογίστε με βάση τη «λογική»: ένα ελληνικό αυτοκίνητο γράφει κατά μέσο όρο 15.000–20.000 km τον χρόνο, ενώ ένα εισαγόμενο από χώρες της Κεντρικής Ευρώπης (Γερμανία, Ολλανδία, Βέλγιο) κάνει συνήθως 25.000–30.000 km τον χρόνο. Αν δείτε σημαντικές αποκλίσεις, να είστε καχύποπτοι. Βέβαια, πάντα υπάρχουν εξαιρέσεις.
Ο κ. Γ.Π. τονίζει:
«Μπορείς να καταλάβεις πολλά και από τη φθορά στο τιμόνι, τον λεβιέ ή τα πεντάλ. Αν αυτά δείχνουν ταλαιπωρημένα, αλλά το κοντέρ γράφει μόλις 70.000 χλμ., κάτι δεν ταιριάζει».
Σημάδια τρακαρίσματος
- Το αμάξωμα μπορεί να κρύβει ενδείξεις από παλαιότερα ατυχήματα:
- Διαφορετικές αποχρώσεις σε φτερά ή πόρτες μαρτυρούν βάψιμο.
- Ανομοιόμορφα κενά ανάμεσα σε πόρτες και καπό υποδηλώνουν επισκευή.
- Κάτω από το αυτοκίνητο, σκουριές ή πρόχειρες συγκολλήσεις δείχνουν ζημιά στο σασί.
«Ένα καλό φανοποιείο μπορεί να κρύψει πολλά, αλλά με έναν απλό μετρητή πάχους βαφής αποκαλύπτονται οι παλιές ζημιές», λέει ο μηχανικός.
Μηχανικά μέρη: Το test drive μπορεί να αποκαλύψει πολλά
Καμία αγορά μεταχειρισμένου δεν πρέπει να γίνεται χωρίς δοκιμαστική οδήγηση.
- Αν το τιμόνι «τραβάει» δεξιά ή αριστερά, μπορεί να υπάρχει πρόβλημα ευθυγράμμισης ή χτυπημένο πλαίσιο.
- Οι φθαρμένες αναρτήσεις φαίνονται στο φρενάρισμα ή στα σαμαράκια.
- Ανομοιόμορφη φθορά στα ελαστικά δείχνει κακή γεωμετρία.
«Συχνά το test drive αποκαλύπτει περισσότερα από όσα φαίνονται με γυμνό μάτι», υπογραμμίζει ο μηχανικός. Αρκεί, βέβαια κάποιος να έχει τις στοιχειώδεις γνώσεις και να κρίνει με ουδετερότητα το αυτοκίνητο, όχι να το εκθειάζει επειδή του έχει... γυαλίσει.
Το ΚΤΕΟ ως εργαλείο
Το ΚΤΕΟ δεν είναι πανάκεια, ωστόσο παρέχει πολύτιμα στοιχεία:
- Τα χιλιόμετρα που καταγράφηκαν σε κάθε έλεγχο.
- Παρατηρήσεις για φρένα, αναρτήσεις και σασί.
Ζητήστε πάντα το τελευταίο δελτίο ΚΤΕΟ πριν προχωρήσετε στην αγορά.
Εισαγόμενα: Ευκαιρία ή ρίσκο;
Τα εισαγόμενα αυτοκίνητα συχνά πωλούνται φθηνότερα, αλλά κρύβουν κινδύνους:
- Πολλά έχουν χρησιμοποιηθεί ως ταξί ή ενοικιαζόμενα.
- Μπορεί να έχουν περάσει σοβαρά ατυχήματα στο εξωτερικό.
- Οι εργοστασιακές εγγυήσεις τους συχνά δεν ισχύουν στην Ελλάδα.
Εξίσου κρίσιμο είναι το φορολογικό κομμάτι:
- Ζητήστε πάντα τιμολόγιο ή απόδειξη αγοράς από τον έμπορο. Ποτέ μην αρκεστείτε σε χειρόγραφες συμφωνίες.
- Βεβαιωθείτε ότι έχουν εξοφληθεί οι δασμοί, τα τέλη ταξινόμησης και ο ΦΠΑ. Αν κάτι εκκρεμεί, μπορεί να βρεθείτε μπλεγμένοι με την εφορία.
- Ελέγξτε για ασυνέπειες στα χαρτιά (διαφορετικά ονόματα, ελλιπή παραστατικά).
- Ζητήστε βεβαίωση τελών ταξινόμησης και ελέγξτε στο Taxis ότι το όχημα είναι «καθαρό».
Ο κ. Γ.Π. προειδοποιεί:
«Έχουμε δει περιπτώσεις όπου ο πελάτης πλήρωσε κανονικά το αυτοκίνητο, αλλά αργότερα η εφορία ζητούσε συμπληρωματικούς φόρους. Χωρίς σωστά παραστατικά, ο αγοραστής είναι απροστάτευτος».
Εγγυήσεις και νομική κάλυψη
Στην Ελλάδα, οι έμποροι υποχρεούνται βάσει νόμου να παρέχουν τουλάχιστον 12 μήνες εγγύηση για μηχανικά μέρη σε κάθε μεταχειρισμένο. Ζητήστε τη γραπτώς και διαβάστε προσεκτικά τι καλύπτει.
«Μην αρκεστείτε ποτέ σε προφορικές υποσχέσεις. Η εγγύηση πρέπει να είναι συγκεκριμένη και σε έγγραφη μορφή», τονίζει ο μηχανικός.
Η αγορά μεταχειρισμένου μπορεί να αποδειχθεί συμφέρουσα λύση, αρκεί να γίνει μεθοδικά. Οπλιστείτε με γνώση, ζητήστε τα απαραίτητα έγγραφα, μην παραλείψετε το test drive και, εάν πρόκειται για μεγάλο ποσό, προτιμήστε έλεγχο από εξειδικευμένο συνεργείο ή πραγματογνώμονα. Μια μικρή δαπάνη σήμερα μπορεί να σας γλιτώσει από τεράστιο κόστος αύριο.
Χρηστικός οδηγός για τον αγοραστή- Συχνές ερωτήσεις
Πώς καταλαβαίνω αν ένα αυτοκίνητο έχει γυρισμένα χιλιόμετρα;
Ελέγξτε το βιβλίο service, το ιστορικό ΚΤΕΟ και τη φθορά σε τιμόνι/πεντάλ. Στα νεότερα μοντέλα, ζητήστε έλεγχο σε εξουσιοδοτημένο συνεργείο.
Τα εισαγόμενα είναι πάντα ρίσκο;
Όχι απαραίτητα, αλλά χρειάζονται διπλό έλεγχο: Μηχανικό και φορολογικό. Ζητήστε πλήρες ιστορικό service και όλα τα παραστατικά εισαγωγής.
Τι καλύπτει η εγγύηση μεταχειρισμένου;
Συνήθως βασικά μηχανικά μέρη (κινητήρας, κιβώτιο). Ζητήστε την εγγύηση πάντα γραπτώς και βεβαιωθείτε ότι περιγράφει ακριβώς τι καλύπτεται.
Ποια έγγραφα πρέπει να ζητήσω;
Τιμολόγιο/απόδειξη αγοράς, δελτίο ΚΤΕΟ, βεβαίωση τελών ταξινόμησης (αν είναι εισαγόμενο), καθώς και βιβλίο service με αναλυτικές καταγραφές.
Λίστα ελέγχου πριν την αγορά
- Έλεγχος χιλιομέτρων (βιβλίο service, ΚΤΕΟ, εξουσιοδοτημένο συνεργείο)
- Οπτικός έλεγχος αμαξώματος για σημάδια τρακαρίσματος
- Test drive για φρένα, αναρτήσεις, τιμόνι
- Έλεγχος ελαστικών και ευθυγράμμισης
- Έλεγχος τελευταίου ΚΤΕΟ
- Έλεγχος ιστορικού εισαγωγής (αν είναι εισαγόμενο)
- Γραπτή εγγύηση από τον έμπορο
- Παραστατικά αγοράς (τιμολόγιο/απόδειξη, πληρωμένοι φόροι και τέλη)
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Μεταχειρισμένα... με μηδέν χιλιόμετρα! Εκατομμύρια αυτοκίνητα κάθονται και σκουριάζουν σε πάρκινγκ
Κομπίνα με μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα - Έτσι εξαπατούν τους αγοραστές