Κλιματισμός στο αυτοκίνητο: Πόσο αυξάνει την κατανάλωση καυσίμου


Δεν αποτελεί μυστικό ότι η χρήση του κλιματισμού στο αυτοκίνητο αυξάνει την κατανάλωση καυσίμου τους καλοκαιρινούς μήνες. Αυτή η αύξηση, όμως, εξαρτάται από διάφορους παράγοντες,

  • ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 4/7/2025

Τελικά η χρήση κλιματισμού κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, και δη τις ημέρες που ο υδράργυρος «χτυπάει κόκκινο», αυξάνουν την κατανάλωση καυσίμου στο αυτοκίνητό μας; Κι αν ναι, πόσο; Η απάντηση είναι σχεδόν… δεδομένη, αν και εσχάτως ακούγονται ολοένα περισσότερες φωνές, σύμφωνα με τις οποίες όταν δεν χρησιμοποιούμε κλιματισμό στο αυτοκίνητό μας, ενδεχομένως η οικονομία που κάνουμε να μην είναι τόση όση φανταζόμαστε!

Δεν αποτελεί μυστικό ότι η χρήση του κλιματισμού στο αυτοκίνητο αυξάνει την κατανάλωση καυσίμου τους καλοκαιρινούς μήνες. Αυτή η αύξηση, όμως, εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, όπως η εξωτερική θερμοκρασία, η υγρασία και η ένταση του ήλιου. Σε πολύ ζεστές συνθήκες, η χρήση του κλιματισμού μπορεί να αυξήσει την κατανάλωση καυσίμου ενός συμβατικού οχήματος κατά περισσότερο από 25%, ιδιαίτερα σε σύντομα ταξίδια.

«Και τι να κάνουμε; Να μην χρησιμοποιούμε κλιματισμό και να ανοίγουμε τα παράθυρα;» θα αναρωτηθείτε ευλόγως. Δεν είναι απόλυτο αυτό! Ο λόγος; Η οδήγηση με κατεβασμένα παράθυρα αυξάνει την κατανάλωση καυσίμου, καθώς μεγαλώνει η αεροδυναμική αντίσταση, με αποτέλεσμα το όχημά σας να καταναλώνει περισσότερη ενέργεια για να κινηθεί, ειδικά σε ταχύτητες αυτοκινητόδρομου.

Χρησιμοποιήστε το σύστημα cruise control του αυτοκινήτου σας σε μεγάλες διαδρομές, καθώς βοηθά στη διατήρηση σταθερής ταχύτητας και στην εξοικονόμηση καυσίμου.

Επίσης, πρέπει να έχουμε κατά νου ότι λόγω της αυξημένης θερμοκρασίας, είναι πολύ πιθανό να δημιουργηθούν διαστολές στο ρεζερβουάρ του καυσίμου. Ως εκ τούτου, είναι πιθανό να υπάρξει εξάτμιση καυσίμου ενώ αυτό είναι άκαυτο, με αποτέλεσμα την μείωση της αυτονομίας.

Τι μπορούμε να κάνουμε για να μειώσουμε την κατανάλωση

Τι μπορούμε να κάνουμε για να μειώσουμε την κατανάλωση καυσίμου το καλοκαίρι; Με βάση τα παραπάνω, όταν κινούμαστε εντός αστικού περιβάλλοντος και για λίγα λεπτά, να μην χρησιμοποιούμε κλιματισμό, αλλά να ανοίγουμε τα παράθυρα. Αφήνοντας πρώτα τον ζεστό αέρα να βγει από το εσωτερικό του αυτοκινήτου, θα μειώσετε την ανάγκη για κλιματισμό και θα κρυώσει γρηγορότερα η καμπίνα του οχήματος. Στον αυτοκινητόδρομο, όμως, ο κλιματισμός έχει καλύτερα αποτελέσματα. Επίσης, να μην χρησιμοποιούμε τον κλιματισμό περισσότερο από όσο χρειάζεται και μην ρυθμίζουμε τη θερμοκρασία χαμηλότερα από όσο χρειάζεται.

Πολύ σημαντικό είναι να παρκάρετε στη σκιά ή να χρησιμοποιήστε ηλιοπροστασία, ώστε το εσωτερικό του αυτοκινήτου να μην ζεσταίνεται τόσο πολύ.

Μια κακή συνήθεια που έχουμε είναι να αφήνουμε τον κινητήρα στο ρελαντί με τον κλιματισμό σε λειτουργία πριν ξεκινήσουμε τη διαδρομή μας. Ιδανικά θα πρέπει να ενεργοποιήσουμε το σύστημα κλιματισμού αφού ξεκινήσουμε την οδήγηση. Τα περισσότερα συστήματα κλιματισμού ψύχουν το όχημα πιο γρήγορα κατά την οδήγηση. Συνάμα, η χρήση κλιματισμού στο ρελαντί αυξάνει τον κίνδυνο υπερθέρμανσης του συστήματος κίνησης, με βλαβερές συνέπειες για την «υγεία» του αυτοκινήτου.

Τα σωστά φουσκωμένα ελαστικά μπορούν επίσης να συμβάλουν στην καλύτερη οικονομία καυσίμου, ενώ σίγουρα αυξάνει την κατανάλωση οτιδήποτε μπορεί να προκαλέσει αεροδυναμική αντίσταση, όπως μπαγκαζιέρες οροφής και σχάρες ποδηλάτων.

Υψηλές θερμοκρασίες και EV

Οι ακραίες θερμοκρασίες είναι γνωστό ότι επηρεάζουν την απόδοση των ηλεκτρικών οχημάτων. Μελέτες που έγιναν στις Ηνωμένες Πολιτείες έδειξαν ότι για διαδρομές σε θερμοκρασία περιβάλλοντος μεταξύ 46 °C και 50 °C, η κατανάλωση ενέργειας αυξάνεται κατά 28,43 % σε σύγκριση με την κατανάλωση όταν η θερμοκρασία είναι από 26 έως 30 °C.

Όσον αφορά στην αυτονομία, η μείωση είναι 16% για θερμοκρασίες 46–50 °C σε σύγκριση με την αυτονομία στους 26 έως 30 °C. Στις πιο ζεστές ημέρες, η εκτιμώμενη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας από τα BEV είναι 5,3 GWh την ημέρα, 3,9 % πάνω από τη μέση ημερήσια ζήτηση για τις ημέρες αιχμής.

Για τα υβριδικά και τα ηλεκτρικά οχήματα, η ψύξη του εσωτερικού χώρου ενώ το όχημα είναι συνδεδεμένο στο φορτιστή μπορεί να αυξήσει την αυτονομία του οχήματος. Επίσης, η χρήση υψηλότερης θερμοκρασίας για το κλιματιστικό θα καταναλώσει λιγότερη ενέργεια από την μπαταρία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Τι πρέπει να κάνεις όταν σταματάς πίσω από φορτηγό - Μία απλή κίνηση που σώζει ζωές

Ηλεκτρικό ή θερμικό αυτοκίνητο στον καύσωνα - Ποιο κερδίζει σε συντήρηση, ψύξη και κόστος

Φρέον: Το «μαγικό» υγρό που μας δροσίζει στο αυτοκίνητο - Πότε πρέπει να το αλλάξουμε