Οι καλοκαιρινοί μήνες έφτασαν και η θερμοκρασία ανεβαίνει σε όλη τη χώρα. Πλησιάζει με… γοργό ρυθμό η εποχή κατά την οποία τα κλιματιστικά θα αρχίσουν να δουλεύουν… υπερωρίες, προκειμένου να μας δροσίσουν, είτε βρισκόμαστε σε κάποιο κτίριο, είτε -κυρίως- μέσα στα αυτοκίνητά μας.
Ειδικά τον Ιούλιο και τον Αύγουστο η ανάγκη κλιματισμού είναι ιδιαίτερα μεγάλη τα τελευταία χρόνια, με τον υδράργυρο να «σκαρφαλώνει» σε τιμές που κατά το παρελθόν, όταν τα κλιματιστικά στα αυτοκίνητα ήταν… πολυτέλεια, δεν μπορούσε να τις διανοηθεί κάποιος.
Όταν έξω κάνει καύσωνα, σίγουρα θέλουμε το σύστημα κλιματισμού του αυτοκινήτου μας να λειτουργεί ομαλά και αποτελεσματικά. Το ψυκτικό είναι απαραίτητο για να συμβεί αυτό. Ωστόσο υπάρχουν πολλοί οδηγοί, οι οποίοι ακόμα και σήμερα δεν αντιλαμβάνονται τη σημασία του ψυκτικού μέσου για την καλή λειτουργία του κλιματισμού του αυτοκινήτου τους, ούτε πώς να το συντηρούν σωστά.
Και το όνομα αυτού… φρέον!
Όταν αναφερόμαστε σε ψυκτικό υγρό κλιματιστικού συστήματος αυτοκινήτου, ο νους μας πάει το γνωστό σε όλους μας φρέον. Τι είναι, όμως, το φρέον;
Το φρέον είναι καταχωρημένο εμπορικό σήμα της εταιρίας «The Chemours Company», η οποία παράγει χημικά προϊόντα, μεταξύ των οποίων και αλογονάνθρακες. Οι αλογονάνθρακες είναι σταθερά, μη εύφλεκτα, χαμηλής τοξικότητας αέρια ή υγρά που έχουν χρησιμοποιηθεί γενικά ως ψυκτικά και ως προωθητικά αερολυμάτων.
Επιστημονικά, το «φρέον» είναι η εμπορική ονομασία των ψυκτικών διφθοροδιχλωρομεθάνιο (R-12), βρωμοτριφθορομεθάνιο (R-13B1), διφθοροχλωρομεθάνιο (R-22) που κατασκευάζονται από την εν λόγω εταιρεία. Εκπέμπουν μια έντονη οσμή παρόμοια με ακετόνη (ασετόν) και έχει διαπιστωθεί ότι το φρέον προκαλεί βλάβες στην ανθρώπινη υγεία όταν εισπνέεται σε μεγάλες ποσότητες.
Το ψυκτικό που χρησιμοποιείται στα air condition των αυτοκινήτων μας, λοιπόν, είναι μια αέρια ουσία που απορροφά κι εν συνεχεία απελευθερώνει θερμότητα, επιτρέποντας στο κλιματιστικό να παράγει ψυχρό αέρα, τον οποίων μέσω των αεραγωγών του αυτοκινήτου ωθεί στην καμπίνα. Το ψυκτικό υγρό κυκλοφορεί μέσα σε ολόκληρο το σύστημα, μετατρεπόμενο από υγρό σε αέριο και τούμπαλιν. Μάλιστα, προκειμένου να είναι πιο «φιλικά» προς το περιβάλλον ορισμένα αυτοκίνητα, οι εταιρίες έχουν επιλέξει συγκεκριμένα ψυκτικά μέσα, τα οποία είναι συμβατά με συγκεκριμένες μονάδες κλιματισμού.
Οι πιο συνηθισμένες μορφές ψυκτικών μέσων είναι το R-12, το γνωστό μας «φρέον» το οποίο χρησιμοποιείτο σχεδόν κατ’ αποκλειστικότητα έως το 1994, όμως βρέθηκε να είναι επιβλαβές για το περιβάλλον, οπότε απαγορεύτηκε και αντικαταστάθηκε από το R-134a. Αντικαθιστώντας το Freon, το R-134a έγινε το πιο ευρέως χρησιμοποιούμενο ψυκτικό μέσο στα αυτοκίνητα. Το ζήτημα είναι ότι και για το συγκεκριμένο προϊόν αποδείχθηκε ότι ενδέχεται να είναι επιβλαβές για το περιβάλλον. Έτσι οι επιστήμονες, συνεχίζοντας την έρευνα για να βρουν το καλύτερο ψυκτικό μέσο για τα κλιματιστικά των αυτοκινήτων, κατέληξαν στο HFO-1234yf, το οποίο χρησιμοποιείται σε πολλά νεότερα μοντέλα οχημάτων.
Στο ερώτημα «ποιο ψυκτικό μέσο χρησιμοποιεί το δικό μου αυτοκίνητο», την απάντηση θα σας την δώσει το… βιβλιαράκι του οχήματός σας. Αφενός το έτος κατασκευής, αφετέρου η κατασκευάστρια εταιρεία και το μοντέλο του οχήματος, μπορούν να αποτελέσουν ένα είδος «οδηγού» για εσάς. Στο βιβλιαράκι του αυτοκινήτου αναγράφεται το ψυκτικό μέσο του κλιματιστικού, ενώ και στον χώρο του κινητήρα είθισται να υπάρχει κάποιο αυτοκόλλητο με τη συγκεκριμένη πληροφορίες. Επειδή, όμως, ο χώρος του κινητήρα είναι συνήθως… ταλαιπωρημένος από τα χρόνια και το αυτοκόλλητο μπορεί να έχει ξεκολλήσει εξαιτίας των υψηλών θερμοκρασιών, εμπιστευτείτε το εγχειρίδιο χρήσης του αυτοκινήτου σας.
Εάν δεν μπορείτε να βρείτε την απάντηση, εμπιστευτείτε τον μηχανικό κάποιου εξουσιοδοτημένου συνεργείου, ο οποίος σίγουρα γνωρίζει καλύτερα απ’ όλους!
Πότε πρέπει να αντικατασταθεί το ψυκτικό μέσο;
Στο πέρασμα των ετών και με την συχνή χρήση του αυτοκινήτου, προκύπτει η ανάγκη αντικατάστασης του ψυκτικού μέσου. Ποια σημάδια, όμως, μας δείχνουν ότι πρέπει ο μηχανικός μας να προχωρήσει σε αυτή τη διαδικασία;
Προφανώς ο μηχανικός σας κατά την τακτική συντήρηση του οχήματος θα διαπιστώσει εάν το κλιματιστικό σας λειτουργεί σωστά ή χρειάζεται επισκευή. Ωστόσο υπάρχουν κάποια «σημάδια» που μαρτυρούν ότι κάτι δεν πάει καλά με το σύστημα κλιματισμού.
Όταν βγαίνει ζεστός αέρας από τους αεραγωγούς, εάν ακούγονται ασυνήθιστοι θόρυβοι όταν ενεργοποιείτε το κλιματιστικό ή εάν υπάρχει μια περίεργη μυρωδιά που προέρχεται από το κλιματιστικό, θα πρέπει να… προβληματιστείτε, καθώς είναι σημάδια που δείχνουν ότι ήρθε η ώρα για αντικατάσταση του ψυκτικού μέσου ή (στην καλύτερη περίπτωση) για συμπλήρωση. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι το ψυκτικό μέσο δεν χρειάζεται συνήθως να αντικατασταθεί, εκτός αν υπάρχει διαρροή στο σύστημα. Σε αυτή την περίπτωση, η αντικατάσταση του ψυκτικού μέσου δεν θα λύσει το υποκείμενο πρόβλημα και θα οδηγήσει μόνο σε μια προσωρινή λύση. Η τακτική συντήρηση και οι επιθεωρήσεις μπορούν να βοηθήσουν στην αποφυγή της εμφάνισης αυτών των προβλημάτων εξαρχής και να διασφαλίσουν ότι το σύστημα κλιματισμού του αυτοκινήτου σας λειτουργεί απρόσκοπτα.
Μπορώ να επισκευάσω το σύστημα κλιματισμού χωρίς τη βοήθεια ειδικού;
Αν και δεν συνιστάται ποτέ να αναλάβετε μόνοι σας την αντικατάσταση του ψυκτικού μέσου του οχήματός σας, αν το κάνετε, είναι σημαντικό να λάβετε τα κατάλληλα μέτρα προστασίας, καθώς μπορεί να έχει βλαβερές επιπτώσεις στην υγεία σας.
Εάν χρειαστεί να προβείτε στη διαδικασία συμπλήρωσης ή αντικατάστασης του ψυκτικού μέσου δίχως τη συμβολή ενός μηχανικού, βεβαιωθείτε ότι φοράτε προστατευτικό εξοπλισμό, όπως γάντια και γυαλιά. Αδειάστε το κύκλωμα από το παλιό ψυκτικό μέσο, χρησιμοποιώντας ένα εγκεκριμένο μηχάνημα ανάκτησης και αποθηκεύστε το σε ειδικό δοχείο. Εν συνεχεία μεριμνήστε για την σωστή απόρριψή του.
Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να απελευθερώσετε το ψυκτικό μέσο στην ατμόσφαιρα, καθώς αυτά τα αέρια είναι πολύ βλαβερά για το όζον.
Συνολικά θα συνιστούσαμε να αποφύγετε τον κίνδυνο και την ταλαιπωρία, αναθέτοντας στον μηχανικό του αυτοκινήτου σας τη διεκπεραίωση της εν λόγω εργασίας. Εάν το επίπεδο του ψυκτικού μέσου δεν είναι το ενδεδειγμένο, θα επιθεωρήσει το σύστημα και θα ανακαλύψει εάν υπάρχει κάποιο πρόβλημα που χρήζει επιδιόρθωσης, προκειμένου το αυτοκίνητό σας να είναι δροσερό το καλοκαίρι!
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Σεισμός και οδήγηση: Τι πρέπει να κάνετε για να μείνετε ασφαλείς
Δείτε τι ζημιά μπορεί να προκληθεί στο αυτοκίνητο αν χτυπηθεί από κεραυνό (photos)