Ελαστικά αυτοκινήτου: Είναι σωστό να αλλάζουμε μόνο τα δύο και όχι όλη την τετράδα;


Ο χειμώνας πλησιάζει και μία από τις προτεραιότητες όλων είναι να προχωρήσουμε σε αλλαγή ελαστικών.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ-ΜΑΡΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ, ΦΩΤ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 21/9/2024

Ένα από τα βασικά ερωτήματα που προκύπτουν, όμως, είναι εάν είναι αναγκαίο να αλλαχτούν και τα τέσσερα ελαστικά ενός αυτοκινήτου ή εάν αρκεί να αλλάξουμε μόνο τα δύο.

Ας ξεκινήσουμε από κάτι βασικό: η αλλαγή μόνο ενός ελαστικού θα επηρεάσει την ισορροπία του αυτοκινήτου. Αλλάζοντας μόνο το ένα ελαστικό από τα τέσσερα, θα δούμε αμέσως διαφορά προς το χειρότερο στη συμπεριφορά του οχήματός μας τόσο στις στροφές, όσο και κατά τη διάρκεια της πέδησης.

Αλλάζοντας και τα δύο ελαστικά ενός άξονα, εξασφαλίζουμε ότι υπάρχει ισορροπία στις δύο πλευρές του οχήματος και ότι και τα δύο ελαστικά βρίσκονται ακριβώς στην ίδια κατάσταση. Σε κάθε περίπτωση, εάν για οικονομικούς λόγους δεν μπορούμε να αλλάξουμε και τα δύο ελαστικά στον μπροστινό ή τον πίσω άξονα, πρέπει να εξασφαλίσουμε ότι το χρησιμοποιημένο ελαστικό που θα τοποθετήσουμε απέναντι από το καινούριο θα έχει όσο το δυνατόν περισσότερο πέλμα, ώστε να επηρεαστεί κατά το δυνατόν λιγότερο η συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Όμως αυτός δεν μπορεί να είναι ο κανόνας, παρά μόνον η εξαίρεση.

Χρειάζεται να αλλάξουμε και τα τέσσερα ελαστικά ταυτόχρονα; Οι περισσότεροι κατασκευαστές ελαστικών συστήνουν η αλλαγή ελαστικών ενός αυτοκινήτου να γίνεται συνολικά και στους δύο άξονες. Ο λόγος είναι αυτός που προαναφέραμε: η σωστή ισορροπία του αυτοκινήτου.

Όμως είναι πολλές οι φορές που κυρίως για οικονομικούς λόγους, δεν μπορούμε να αλλάξουμε και τα τέσσερα ελαστικά. Τι κάνουμε σε μια τέτοια περίπτωση; 

Σύμφωνα με τη Michelin, όταν αντικαθιστάτε δύο ελαστικά, θα πρέπει να τοποθετείτε τα νέα ελαστικά στον πίσω άξονα και όχι στον μπροστινό. Ο λόγος είναι ότι τα νέα ελαστικά στο πίσω μέρος βελτιώνουν το χειρισμό, την πρόσφυση στο βρεγμένο οδόστρωμα και απομακρύνουν περισσότερο νερό, με αποτέλεσμα να αποφεύγουμε την υπερστροφή και το αυτοκίνητο να είναι πιο σταθερό στο βρεγμένο οδόστρωμα. Στον αντίποδα, η τοποθέτησή των νέων ελαστικών στον μπροστινό άξονα μπορεί να βελτιώσει το φρενάρισμα στην ευθεία και να μειώσει την απόσταση φρεναρίσματος σε συνθήκες βροχής.

Συνολικά, όμως, αυτό που συστήνεται είναι εάν δεν μπορείτε να αλλάξετε και τα τέσσερα ελαστικά αλλά μόνον τα δύο, τα νέα ελαστικά να τοποθετούνται στον πίσω άξονα και όχι στον μπροστινό, ανεξάρτητα από το εάν το όχημά μας είναι πισωκίνητο, μπροστοκίνητο ή ακόμα και τετρακίνητο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Η νέα εταιρεία ελαστικών που ήρθε στην Ελλάδα - Ποιοτικές και οικονομικές προτάσεις

Ποια ελαστικά φρενάρουν αποτελεσματικά από τα 100 km/h σε βρεγμένη άσφαλτο

Pirelli: Τι σημαίνει το σήμα FSC που μπήκε φέτος στα ελαστικά της F1