O Βαγγέλης Αυγουλάς και η Ιωάννα Μαρία Γκέρτσου, βοήθησαν να εξοικοιωθούμε και να αγκαλιάσουμε την αναπηρία μαθαίνοντας να εξυπηρετούμε, να συνυπάρχουμε και να λειτουργούμε υποστηρικτικά σε ανθρώπους με αναπηρία.
Κατά τη διάρκεια του τρίωρου σεμιναρίου, ο Βαγγέλης Αυγουλάς, Δικηγόρος, μέλος ΔΣ ΔΣΑ, Πρόεδρος ΑΜΚΕ «Με Άλλα Μάτια» και η Ιωάννα Μαρία Γκέρτσου, ψυχολόγος στην παιδοψυχιατρική κλινική του νοσοκομείου Παίδων «Αγία Σοφία» και συνιδρύτρια της πρώτης σχολής σκύλων οδηγών στη χώρα, παρουσίασαν θεματικές που συνέβαλαν στην κατανόηση βασικών παραμέτρων της οπτικής, κινητικής και ακουστικής αναπηρίας, με στόχο τη διευκόλυνση της εξυπηρέτησης και της συνεργασίας σε καθημερινά περιβάλλοντα.
Ο Βαγγέλης Αυγουλάς ανέφερε ότι στην Ελλάδα σήμερα μόλις 8 άτομα εκπαιδεύονται κάθε χρόνο για τη χρήση λευκού μπαστουνιού, παρότι ο αριθμός των ατόμων με ολική απώλεια όρασης ανέρχεται περίπου σε 18.000, ενώ τα άτομα με μερική όραση φτάνουν τις 200.000. Οι 8 αυτοί εκπαιδευτές εργάζονται σε συλλόγους, παρότι όπως τόνισε η εκπαίδευση αυτή θα έπρεπε να αποτελεί ευθύνη του κράτους.
Συνολικά, το 15% του πληθυσμού της Ελλάδας ανήκει στην κοινότητα των ατόμων με αναπηρία. Παρ’ όλα αυτά, το κράτος δεν έχει κοστολογήσει επαρκώς τις ανάγκες της αναπηρικής κοινότητας, ενώ το επίδομα βαριάς αναπηρίας παραμένει στα 670 ευρώ, κάτω από τον βασικό μισθό. Σύμφωνα με τον κ. Αυγουλά, δεν υπάρχει οργανωμένη συνεργασία της Πολιτείας με την κοινότητα των ΑμεΑ, παρά το παράδειγμα της Κομοτηνής, όπου εδώ και 20 χρόνια λειτουργεί συστηματική συνεργασία, με αποτέλεσμα η πόλη να αναγνωρίζεται σήμερα ως η πρώτη ευρωπαϊκή πόλη σε θέματα προσβασιμότητας.
Τόνισε επίσης ότι η αλυσίδα προσβασιμότητας δεν σχεδιάζεται συνολικά: διαθέτουμε, για παράδειγμα, ένα φιλικό προς τα ΑμεΑ μετρό, αλλά η προσβασιμότητα συχνά περιορίζεται μόνο σε αυτό το στάδιο. Παρά τα βήματα που γίνονται, μεγάλο μέρος της προσπάθειας αφορά τη διόρθωση χρόνιων ελλείψεων.
Μέχρι το 2030 υπάρχει εθνικό σχέδιο δράσης για τα ΑμεΑ, το οποίο όμως στη χώρα μας εξακολουθεί να βρίσκεται υπό αξιολόγηση. Επιπλέον, στα ειδικά σχολεία δεν προβλέπεται σχέδιο εκκένωσης σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, κάτι που δημιουργεί σοβαρά κενά ασφάλειας.
Σε αρκετές χώρες του εξωτερικού προβλέπεται αναλογία δύο προσωπικών βοηθών ανά άτομο με αναπηρία. Στην Ελλάδα εφαρμόστηκε πιλοτικό πρόγραμμα για 1.000 άτομα, ωστόσο δεν είναι ακόμη σαφές αν το πρόγραμμα αυτό θα επεκταθεί ή θα συνεχιστεί.
Σε ερώτησή μας σχετικά με τον νέο ΚΟΚ, ο κ. Αυγουλάς τόνισε ότι πριν την τιμωρία πρέπει να έχεις εκπαιδεύσει τους οδηγούς. Είναι ο ΚΟΚ αυστηρός και δείχνει ότι κινείται στην σωστή κατεύθυνση αν και θα έπρεπε να υπάρχουν περισσότερες θέσεις.
Ακολούθως το βήμα πήρε η κ. Γκέρτσου. Η υποστήριξη τυφλών με σκύλους-οδηγούς είναι μια ιστορία άνω των 100 ετών. Πριν χρόνια, και χωρί τη δυνατότητα εκπαιδευσης στη χώρα μας η εκπαίδευση στην Ελβετία στοίχιζε 40.000 ευρώ, ενώ υπάρχει και ένα ποσοστό 30% κατά το οποίο να μην καταφέρει ο σκύλος να δεχθεί την εκπαίδευσή του.
Σήμερα, σε ό,τι αφορά τη σχολή της κ. Γκέρτσου, υπάρχουν αιτήσεις που αξιολογούνται από εκπαιδευτή. Εκείνος επιλέγει από εκτροφείο και από 3 μηνών και μέχρι τους 12 μήνες το κουτάβι μπαίνει σε ανάδοχη οικογένεια όπου και εκπαιδεύεται. Ακολούθως πηγαίνει σε είδικη εκπαίδευση έως 6 μήνες και μετά γίνεται συνεκπαίδευση με τον υποψήφιο ιδιοκτήτη του. Το κουτάβι συνήθως είναι ράτσας Λαμπραντόρ και πρέπει το ίδιο να είναι καλής υγείας και ψυχολογίας (ναι, υπάρχει τέτοια πτυχή) για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της μετακίνησης ενός τυφλού. Το κόστος εκπαίδευσης του σκύλου-οδηγού είναι ακόμη πολύ υψηλό και η εκπαίδευση γίνεται στον τόπο διαβίωσης του τυφλού ενώ σε όλη την Ελλάδα υπάρχουν πλέον 8-9 εκπαιδευτές. Άνθρωπος και σκύλος-συνοδός είναι μαζί για 8 με 9 χρόνια οπότε και αποδεσμεύεται από τα καθήκοντά του (κυρίως λόγω ηλικίας).
Υπάρχουν 25 εντολές περίπου που μπορεί να μάθει ένας σκύλος-οδηγός αλλά πρέπει και να μπορεί ο τυφλός να έχει κάποια βασικά στοιχεία αντίληψης που θα βοηθήσουν τον σκύλο του. Ο σκύλος είναι πάντα στα αριστερά και πάντα κοιτά τον ιδιοκτήτη του. Εντούτοις υπάρχει η ικανότητα της έξυπνης ανυπακοής, αν λόγου χάριν δώσει εντολή ο ιδιοκτήτης του σκύλου να κινηθούν κάπου που υπάρχει κίνδυνος. Σε ό, τι αφορά την κίνηση στους δρόμους, ελάχιστα -δυστυχώς- είναι τα φανάρια για χρήση από τυφλούς σε δρόμους της Αθήνας αλλά και της υπόλοιπης Ελλάδας, ενώ υπάρχουν πολλά περιστατικά κατά τα οποία στη χώρα μας παρότι υπάρχει σχετική νομοθεσία, υπάρχει άρνηση εισόδου σε καταστήματα, σε Μέσα Μαζικής Μεταφοράς κ.ά.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Ποιο αυτοκίνητο κατάφερε να ρυμουλκήσει ένα αεροπλάνο 48 τόνων (video)
Τζιτζικώστας: «Συνεχίζουν τα αυτοκίνητα με ΜΕΚ και μετά το 2035, υπό έναν όρο»




ΔΗΜΟΦΙΛΗ
_77761_467619_type13129.jpg)
_77761_475512_type13129.jpg)



