Πολλοί αγοραστές νέων ηλεκτρικών οχημάτων νιώθουν πως έχουν αδικηθεί από τη διαχείριση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», καθώς ακόμα περιμένουν την επιδότηση του κράτους, φτάνοντας πια στο σημείο να κινηθούν νομικά κατά του Δημοσίου.
Από τον Δεκέμβριο του 2024 ως και τον Φεβρουάριο του 2025, μερικά σημεία-κλειδιά έχουν καθορίσει τη σημερινή κατάσταση και αναλύοντάς τα μπορούμε να καταλάβουμε πώς φτάσαμε στο σήμερα, όπου πάνω από 3.000 άνθρωποι διεκδικούν αυτό που θεωρούσαν πως δεδομένα δικαιούνταν.
Τον Δεκέμβριο, οι πόροι για το πρόγραμμα εξαντλήθηκαν για τα φυσικά πρόσωπα, όμως για τα νομικά υφίσταντο ακόμη, οπότε έγινε αναδιανομή των διαθέσιμων χρημάτων. Οι αιτήσεις έμειναν ανοιχτές για λίγες μέρες ακόμη, όμως σύντομα έκλεισαν, αν και η πλατφόρμα παραμένει προσβάσιμη σε όλους.
Τον Φεβρουάριο που ακολούθησε, και συγκεκριμένα στις 17 του μηνός, το πρόγραμμα ενισχύεται με 11 εκ. ευρώ, βάσει της ΚΥΑ 28452/17.02.2025, οπότε και γίνονται ξανά δεκτές αιτήσεις. Πλέον ο προϋπολογισμός του Προγράμματος ανερχόταν σε 44 εκατ. ευρώ, η προθεσμία υποβολής αιτήσεων παρατάθηκε έως την 30ή Ιουνίου 2025 και ως ημερομηνία ολοκλήρωσης της δράσης ορίστηκε η 30ή Απριλίου 2026.
Ωστόσο, μόλις μία εβδομάδα μετά, στις 26 Φεβρουαρίου, το πρόγραμμα «άδειασε» και σταμάτησε και πάλι να δέχεται αιτήσεις. Όπως και τον Δεκέμβριο, όμως, η πλατφόρμα έμεινε ανοιχτή, αλλά η επιλογή της υποβολής ήταν «κλειδωμένη». Το σύστημα ειδοποιούσε τους αιτούντες πως δεν μπορούν να υποβάλουν οριστικά το αίτημά τους, με την ακόλουθη επισήμανση: «Τα πραγματικά διαθέσιμα ποσά ενδέχεται να έχουν αλλάξει από την τελευταία ενημέρωση. Έλεγχος διαθεσιμότητας ποσών θα πραγματοποιηθεί κατά τη συμπλήρωση της αίτησής σας». Όμως οι περισσότεροι πίστεψαν πως θα βρεθούν ξανά οι πόροι και το πρόγραμμα θα επανεκκινήσει, όπως έγινε και προηγουμένως.
Στο διάστημα Φεβρουαρίου-Ιουνίου του τρέχοντος έτους, περίπου 3.000 άνθρωποι αγόρασαν ηλεκτρικό όχημα με αυτήν την πεποίθηση, ότι δηλαδή θα λάβουν την επιδότηση σε δεύτερο χρόνο. Κάτι τέτοιο, όμως, δεν έγινε, ενώ ακολούθησε και μία ακόμα απόφαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Με την ΚΥΑ 124757/31-7-2025, το ΥΜΕ και τα συναρμόδια Υπουργεία όρισαν ως επιλέξιμες για επιδότηση τις αιτήσεις που έγιναν από τις 7 Ιουνίου 2025 και μετά, εξαιρώντας δηλαδή όσες έγιναν από τις 17/2 ως τις 6/6, ενώ το μέγιστο όριο της επιδότησης μειώθηκε από τα 9.000 στα 3.000 ευρώ για όσους είχαν προβεί σε αγορά EV το διάστημα 6-30/6/2025.
Η απάντηση των Αδικημένων
Από τον Απρίλιο ακόμη, εκατοντάδες δικαιούχοι του προγράμματος άρχισαν να συσπειρώνονται σε μία μεγάλη ομάδα την οποία πλέον ονομάζουν «Κίνηση Πολιτών Αδικημένοι του Προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά 3».
Σε αυτό το πλαίσιο, το Car and Driver επικοινώνησε με τους διαχειριστές του Facebook group του κινήματος, οι οποίοι δηλώνουν ότι είναι διατεθειμένοι να φτάσουν μέχρι τέλους, δηλαδή -όπως λένε- μέχρι να δικαιωθούν και να λάβουν το ποσό της επιδότησης που τους αναλογεί.
«Είμαστε μία ομάδα που είδε τα μέλη της να αυξάνονται με τον καιρό», μας λένε. «Είμαστε πάνω από 1.000 μέλη από κάθε περιοχή της Ελλάδας, και ήδη ετοιμάζουμε τις αγωγές που θα καταθέσουμε, στις οποίες συμμετέχουν πάνω από 400 άτομα».
«Πρόκειται για άτομα όλων των κοινωνικών τάξεων, άνθρωποι που πήραν δάνειο από τράπεζες ή δανείστηκαν χρήματα από φίλους και συγγενείς για να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, να βοηθήσουν στην πράσινη μετάβαση».
Προσπάθησαν, μάλιστα, να έρθουν σε επαφή με το αρμόδιο Υπουργείο, χωρίς όμως επιτυχία. «Πριν από τον Αύγουστο κάναμε αίτημα να μιλήσουμε με το Υπουργείο, το αίτημα πρωτοκολλήθηκε αλλά δε μας δέχτηκε κανείς», καταγγέλουν.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είχε δημοσιεύσει στις 28 Αυγούστου μία σειρά απαντήσεων στα φλέγοντα ζητήματα του ΚΗ3, και κυρίως για το ζήτημα των αιτήσεων από τον Απρίλιο ως τον Ιούνιο, όμως είναι σαφές πως οι αδικημένοι δεν καλύπτονται.
Ένα από τα μεγάλα παράπονα που έχουν εκφράσει είναι το γεγονός πως το σύστημα επέτρεπε την πραγματοποίηση της αίτησης, χωρίς όμως αυτή να μπορεί να υποβληθεί, ούτε όμως και να πρωτοκολληθεί: «Οι αιτήσεις μας αποθηκεύτηκαν προσωρινά, όμως χωρίς πρωτόκολλο. Είναι καταχρηστική η παρεμπόδιση οριστικής υποβολής, όπως και το γεγονός ότι δεν πρωτοκολλήθηκε ενώ θα έπρεπε, ανεξάρτητα από την τελική απόφαση. Αν αυτό έγινε από παράλειψη ή σκοπιμότητα, δεν το γνωρίζουμε».
Πρόσφατα, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, κ. Κωνσταντίνος Κυρανάκης, σε τοποθέτησή του για το εν λόγω θέμα τόνισε πως όσοι έκαναν την αίτηση αλλά δεν υπήρχε διαθέσιμη η επιλογή της υποβολής, δεν δικαιούνται την επιδότηση. Μίλησε, μάλιστα, και για ευθύνη των αντιπροσωπειών σε αυτό, λέγοντας ότι πολλές φορές άφηναν να εννοηθεί πως το πρόγραμμα θα ανοίξει σύντομα, ενθαρρύνοντας τους υποψήφιους αγοραστές να προβούν στην απόκτηση του οχήματος.
«Με αυτά που δήλωσε ο κ. Κυρανάκης είναι σαν λέει πως κορόιδεψε 3.000 ανθρώπους. Δεν θα έπρεπε αυτεπάγγελτα ένας εισαγγελέας να δει αυτό το θέμα;», τόνισαν τα μέλη σε σχετική μας ερώτηση.
Όσον αφορά τον ρόλο των αντιπροσωπειών, τα μέλη της κίνησης των αδικημένων θεωρούν πως ούτε κι αυτές ήταν σε θέση να γνωρίζουν πως το πρόγραμμα δεν θα άνοιγε ποτέ ξανά με τους όρους που ίσχυαν. «Η εκάστοτε αντιπροσωπεία δεν είχε ενημέρωση, η πλατφόρμα παρέμενε ανοιχτή,» σχολίασαν. «Υπήρξαν και μέλη μας που ένιωσαν εξαπατημένα από αντιπροσωπείες, αλλά περισσότερο έχει να κάνει με τον εκνευρισμό που έχουν και ρίχνουν τα βέλη τους προς πάσα κατεύθυνση».
Απορία και εκνευρισμός έχουν προκληθεί και από την απόφαση επιδότησης όσων αγόρασαν νέο EV μετά τις 7/6, και με επιδότηση 3.000 ευρώ. «Δημιουργείται ένα σύστημα τριών ταχυτήτων», μας εξηγούν. «Εκείνοι που πήραν την επιδότηση των 9.000 ευρώ, εκείνοι με τα 3.000 ευρώ και εκείνοι που δεν έχουν πάρει τίποτα. Είναι αυθαίρετη η ημερομηνία που έθεσαν, έτσι κι αλλιώς. Με ποιο κριτήριο έγινε αυτό;».
Σχετικά με τις μαζικές αγωγές, «είναι ζήτημα ημερών να κατατεθούν, και συνεχώς προστίθενται μέλη που θέλουν να κινηθούν νομικά».
«Τώρα κινούμαστε κατά του Δημοσίου. Νιώθουμε θυμό και απογοήτευση - ακόμα περισσότερο που δε μας δέχεται κανείς από το υπουργείο, ούτε ο κ. Κυρανάκης», μας είπαν.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Ηλεκτρικό αυτοκίνητο: Τι συμβαίνει όταν η μπαταρία πέσει στο 0% (video)
ΑΑΔΕ: Εντοπίστηκε απάτη ΦΠΑ με πολυτελή μεταχειρισμένα μέσω βουλγαρικής εταιρείας–βιτρίνας





ΔΗΜΟΦΙΛΗ

_77761_472664_type13129.jpg)

_77761_474022_type13129.jpg)

