Στον κόσμο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, έχουμε συνηθίσει να μιλάμε για ομαλή οδήγηση, προσεκτική φόρτιση και ήπια χρήση, ως το τρίπτυχο της μακροζωίας μιας μπαταρίας. Ωστόσο, μια πρόσφατη μελέτη από την αμερικανική ερευνητική ομάδα Nature Energy έρχεται να ανατρέψει όσα θεωρούσαμε δεδομένα.
Σύμφωνα με τα ευρήματά της, οι μπαταρίες που «κακομεταχειρίζονται» ελαφρώς, με στιγμιαίες εκρήξεις ισχύος, απότομες επιταχύνσεις και δυνατά φρεναρίσματα, αντέχουν περισσότερο στον χρόνο.
Η έρευνα δείχνει πως οι ταχείες εναλλαγές φορτίου κατά την οδήγηση, όταν δηλαδή ο οδηγός αφήνει το πεντάλ για μια στιγμή και αμέσως μετά επιταχύνει ξανά, δημιουργούν μικρούς κύκλους φόρτισης και εκφόρτισης μέσα στα στοιχεία της μπαταρίας. Αυτοί οι λεγόμενοι “μικροκύκλοι” λειτουργούν σαν μια φυσική άσκηση για τα ηλεκτροχημικά υλικά, μειώνοντας τη φθορά που προκαλεί η μονοτονία της συνεχούς και σταθερής χρήσης.
Σε αντίθεση με έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης, όπου η απότομη οδήγηση αυξάνει τη φθορά των μηχανικών μερών, στα ηλεκτρικά συστήματα η δυναμική και απρόβλεπτη χρήση φαίνεται να τα ευεργετεί. Το φαινόμενο αυτό σχετίζεται με τη θερμική διαχείριση μέσα στα στοιχεία της μπαταρίας και τη σταθερότητα της λιθίου επικάλυψης στους καθόδους. Με απλά λόγια, οι συνεχείς μικρές εναλλαγές βοηθούν τα κελιά να «αναπνέουν» καλύτερα.
Περισσότερα χιλιόμετρα, λιγότερη φθορά
Η έκπληξη της μελέτης δεν σταματά εδώ. Σε σύγκριση με μπαταρίες που λειτουργούν σε σταθερά, ομοιόμορφα πρότυπα, όπως αυτά που χρησιμοποιούνται στις δοκιμές πιστοποίησης τύπου WLTP, οι μπαταρίες που υποβλήθηκαν σε πιο ρεαλιστικές, «ζωντανές» συνθήκες οδήγησης εμφάνισαν μέχρι και 38% μεγαλύτερη διάρκεια ζωής. Αυτό, σε πρακτικούς όρους, μεταφράζεται σε επιπλέον 300.000 km ζωής. Ένα νούμερο που δύσκολα φτάνει ένα αυτοκίνητο στη διάρκεια της καριέρας του. Με άλλα λόγια, στο μέλλον μπορεί να δούμε ηλεκτρικά οχήματα να οδηγούνται προς ανακύκλωση με τις μπαταρίες τους… ακόμα σε εξαιρετική κατάσταση.
Η καθημερινή οδήγηση, γεμάτη μικρές απρόβλεπτες αντιδράσεις, στιγμιαία φρεναρίσματα και ξαφνικές επιταχύνσεις, αποδεικνύεται τελικά ο πιο φυσικός τρόπος «συντήρησης» μιας μπαταρίας. Αυτές οι συνεχείς εναλλαγές ενέργειας και ανάκτησης δεν επιβαρύνουν το σύστημα, αντίθετα, το κρατούν «ζωντανό» και πιο ανθεκτικό στη μακροχρόνια κόπωση. Βεβαίως, η έρευνα δεν σημαίνει πως πρέπει να οδηγούμε επιθετικά ή απερίσκεπτα. Όπως πάντα, το μέτρο είναι το κλειδί. Οι σύντομες, ελεγχόμενες εκρήξεις ισχύος και οι στιγμιαίες εναλλαγές ταχύτητας είναι αρκετές για να ενεργοποιήσουν αυτόν τον ευεργετικό μηχανισμό.
Οι επιστήμονες της Nature Energy υπενθυμίζουν επίσης κάτι που ήδη γνωρίζουμε: η πλήρης φόρτιση στο 100% δεν είναι ό,τι καλύτερο για τη μακροζωία της μπαταρίας, όπως και η παρατεταμένη λειτουργία με πολύ χαμηλό ποσοστό ενέργειας. Η ισορροπία, γύρω στο 20%-80%, εξακολουθεί να αποτελεί τη χρυσή τομή για καθημερινή χρήση.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Nissan: Κατασκεύασε ηλεκτρικό αυτοκίνητο που φορτίζει με τον ήλιο
Υπερπυκνωτές με διπλάσια ενεργειακή πυκνότητα αλλάζουν τα δεδομένα για τα υβριδικά
Chery: Κατασκεύασε για πρώτη φορά μπαταρίες στερεού τύπου - Ποια τα οφέλη





ΔΗΜΟΦΙΛΗ


_77761_470368_type13129.jpg)


