IAA 2025: Η CATL ανοίγει τον δρόμο για δεύτερη ζωή στις μπαταρίες


Στο Μόναχο η κινεζική εταιρεία παρουσίασε το όραμά της για βιωσιμότητα και ανακύκλωση, με στόχο μέσα στα επόμενα 20 χρόνια έως και το μισό της παραγωγής μπαταριών να βασίζεται σε επαναχρησιμοποιημένα υλικά.

  • ΦΩΤ.: BMW, CATL
  • 11/9/2025

Η ηλεκτροκίνηση προχωρά με γοργά βήματα, παρά τα όποια προβλήματα υπάρχουν στις υποδομές, όμως παραμένει ανοιχτό το ερώτημα τι συμβαίνει με τις μπαταρίες όταν ολοκληρωθεί ο κύκλος ζωής τους. Αυτό το ζήτημα ανέδειξε η CATL, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής μπαταριών στον κόσμο, στη φετινή IAA Mobility 2025 στο Μόναχο.

Σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ellen MacArthur, η CATL συγκέντρωσε σημαντικούς εκπροσώπους της βιομηχανίας, από τη BMW και τη Mercedes-Benz έως τη BASF, την European Battery Alliance και την Global Battery Alliance. Μαζί με περισσότερους από 100 ειδικούς από διαφορετικούς κλάδους συζήτησαν τρόπους δημιουργίας ενός πραγματικά κυκλικού οικοσυστήματος μπαταριών.

Στο επίκεντρο βρέθηκε η έννοια της «δεύτερης ζωής». Όταν οι μπαταρίες ολοκληρώσουν τον πρώτο τους κύκλο χρήσης στα αυτοκίνητα, μπορούν να αξιοποιηθούν ξανά, να ανακυκλωθούν και να επιστρέψουν στην παραγωγή, μειώνοντας την εξάρτηση από ακατέργαστες πρώτες ύλες.

Ο φιλόδοξος στόχος της CATL

Ο Jiang Li, αντιπρόεδρος και γραμματέας του διοικητικού συμβουλίου της CATL, τόνισε: «Για να γίνει η κυκλικότητα πραγματικότητα, χρειαζόμαστε σαφή πρότυπα και κοινά πλαίσια πολιτικής και χρηματοδότησης. Μόνο έτσι θα οικοδομήσουμε ένα οικοσύστημα μπαταριών ανθεκτικό, ασφαλές και βιώσιμο για τις επόμενες δεκαετίες».

Η CATL παρουσίασε τον στόχο της, μέσα σε 20 χρόνια, έως και το 50% της νέας παραγωγής μπαταριών να προέρχεται από ανακυκλωμένα ή επαναχρησιμοποιημένα υλικά. Αν επιτευχθεί, αυτός ο στόχος μπορεί να αλλάξει ριζικά την πορεία της ηλεκτροκίνησης.

Οι τοποθετήσεις των συμμετεχόντων

Οι παρεμβάσεις των υπόλοιπων συμμετεχόντων έδωσαν βάθος στη συζήτηση.

  • Η Mercedes-Benz επισήμανε ότι η κυκλικότητα πρέπει να ενταχθεί από νωρίς στη στρατηγική των κατασκευαστών.
  • Η BMW παρουσίασε το Catena-X, μια ψηφιακή πλατφόρμα που επιτρέπει την παρακολούθηση της πορείας των υλικών σε όλη την αλυσίδα παραγωγής.
  • Η European Battery Alliance κάλεσε σε συσπείρωση δυνάμεων στην Ευρώπη, ώστε να μη χαθεί η ευκαιρία αυτονομίας.
  • Η Global Battery Alliance προειδοποίησε πως χωρίς κοινά διεθνή πρότυπα υπάρχει ο κίνδυνος κατακερματισμού, αφήνοντας πίσω τις αναδυόμενες αγορές.

Το μεγάλο στοίχημα

Η κυκλικότητα των μπαταριών δεν είναι θεωρητική συζήτηση. Στην Ευρώπη ισχύει ήδη ο νέος Κανονισμός για τις Μπαταρίες, που επιβάλλει υποχρεώσεις ανακύκλωσης και το ψηφιακό διαβατήριο που θα συνοδεύει κάθε μπαταρία. Σε διεθνές επίπεδο, η ζήτηση για λίθιο, κοβάλτιο και νικέλιο αυξάνεται κατακόρυφα, δημιουργώντας πιέσεις και γεωπολιτικές εντάσεις γύρω από την πρόσβαση σε κρίσιμες πρώτες ύλες.

Αν η CATL και οι συνεργάτες της πετύχουν την εφαρμογή του μοντέλου δεύτερης ζωής, τα οφέλη θα είναι σημαντικά και έχουν να κάνουν με τη μικρότερη εξάρτηση από ορυχεία, περιορισμό του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και πιο σταθερές εφοδιαστικές αλυσίδες.

Η τεχνολογία ανακύκλωσης παραμένει δαπανηρή, οι επενδύσεις υψηλές και οι διεθνείς στρατηγικές συχνά αποκλίνουσες. Η IAA 2025 έδειξε όμως με σαφήνεια την κατεύθυνση. Το μέλλον της ηλεκτροκίνησης θα εξαρτηθεί από την ικανότητα της βιομηχανίας να ολοκληρώνει τον κύκλο ζωής των μπαταριών με τρόπο βιώσιμο και αποτελεσματικό.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Omoda 9 SHS: Πόσο κοστίζει στην Ελλάδα το κινεζικό SUV με τα 1.100 km συνδυαστικής αυτονομίας

Στάζει «φαρμάκι» ο σχεδιαστής της Mercedes για τα νέα μοντέλα των Audi και BMW

Αντίο στις γιγαντιαίες μπαταρίες: Η HORSE φέρνει την επανάσταση στην αυτονομία των ηλεκτρικών