Τα τελευταία χρόνια, οι μπαταρίες στερεού τύπου έχουν παρουσιαστεί ως το «Άγιο Δισκοπότηρο» της ηλεκτροκίνησης, μια τεχνολογία που θα φέρει μεγαλύτερη αυτονομία, ταχύτερη φόρτιση και χαμηλότερο κόστος, ανοίγοντας τον δρόμο για την καθολική υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων.
Όμως, η CATL, ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης στην παγκόσμια αγορά μπαταριών, έρχεται να προσγειώσει απότομα τις προσδοκίες. Σε πρόσφατη συνέντευξή του, ο Robin Zeng, ιδρυτής και πρόεδρος της κινεζικής εταιρείας, δήλωσε ξεκάθαρα ότι η τεχνολογία των μπαταριών στερεού τύπου «δεν είναι ούτε έτοιμη ούτε ασφαλής» και πως η εμπορική τους αξιοποίηση απέχει ακόμη αρκετά χρόνια.
Ο Zeng, ο άνθρωπος πίσω από την επιτυχία του μεγαλύτερου προμηθευτή μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ήταν αποστομωτικός: «Επενδύω σε αυτή την τεχνολογία εδώ και 10 χρόνια και παρακολουθώ κάθε μήνα την πρόοδο. Όμως τα προβλήματα παραμένουν», είπε χαρακτηριστικά.
Οι βασικές ανησυχίες του επικεντρώνονται σε δύο σημεία. Τη διάρκεια ζωής, με τις μπαταρίες στερεού τύπου που περιέχουν καθαρό μεταλλικό λίθιο ως ηλεκτρόδιο να μην αντέχουν παρά ελάχιστους κύκλους φόρτισης , «ίσως μόλις 10», σύμφωνα με τον Zeng. Και φυσικά την ασφάλεια, αφού σε περίπτωση ατυχήματος, το λίθιο μπορεί να αντιδράσει με την υγρασία του αέρα, προκαλώντας σοβαρούς κινδύνους.
«Πώς μπορεί κάτι τέτοιο να γίνει εμπορικά βιώσιμο;» αναρωτήθηκε ο επικεφαλής της CATL, αφήνοντας να εννοηθεί πως η πολυαναμενόμενη «επανάσταση» δεν είναι τόσο κοντά όσο νόμιζαν πολλοί.
Αμφισβήτηση της Toyota και της αγοράς
Η δήλωση αυτή έρχεται σε αντίθεση με την αισιοδοξία που έχουν καλλιεργήσει εταιρείες όπως η Toyota, η οποία είχε ανακοινώσει πως μέχρι το 2028 θα κυκλοφορήσουν μοντέλα με μπαταρίες στερεου τύπου. Ο Zeng εμφανίζεται επιφυλακτικός, αμφισβητώντας ανοιχτά αν οι στόχοι αυτοί είναι ρεαλιστικοί.
Η στρατηγική της CATL: Νάτριο και ημι-στερεές λύσεις
Αντί να κυνηγά την «τέλεια» στερεά μπαταρία, η CATL στρέφει την έρευνά της σε νέες τεχνολογίες όπως οι μπαταρίες νατρίου και οι ημι-στερεές μπαταρίες ιόντων, οι οποίες, σύμφωνα με την ίδια, μπορούν να προσφέρουν διπλάσια ενεργειακή πυκνότητα σε σχέση με τις σημερινές ιόντων λιθίου. Η επιλογή αυτή δείχνει πως, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα, η αγορά θα κινηθεί προς ενδιάμεσες λύσεις που γεφυρώνουν το χάσμα μεταξύ της τρέχουσας τεχνολογίας και της μελλοντικής «επαναστατικής» στερεάς μπαταρίας.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Αττική: Πώς ανταποκρίθηκαν τα ηλεκτρικά λεωφορεία τις ημέρες με τον βαρύ καύσωνα;
Αντέχουν περισσότερο απ' όσο νομίζουμε οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Τι συμβαίνει στις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μετά το τέλος της «ζωής» τους (video)