Η Νορβηγία συνεχίζει να πρωτοστατεί στη μετάβαση από τα θερμικά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Νέα στοιχεία της Ένωσης Ηλεκτρικών Οχημάτων της χώρας αναφέρουν πως από τα 2.889.023 επιβατικά αυτοκίνητα που έφεραν πινακίδες στο τέλος του 2024, τα 860.000 ήταν ηλεκτρικά. Αν προσθέσει κανείς σε αυτόν τον αριθμό και τα 40.000 ηλεκτρικά vans, τότε στον στόλο της χώρας εντάσσονται 900.000 EV, με το 1 εκατομμύριο να είναι πολύ κοντά.
Σύμφωνα με την γενική γραμματέα της Ένωσης, Christina Bu, αυτός ο στόχος θα επιτευχθεί ως την άνοιξη του 2026, ενώ τόνισε μεταξύ άλλων πως οι εκπομπές ρύπων μειώθηκαν κατά 36% στο διάστημα 2015-2023.
«Κάθε ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κυκλοφορεί στους δρόμους σημαίνει λιγότερες εκπομπές CO2 και καθαρότερο αέρα. Και η μείωση των εκπομπών από τον στόλο επιβατικών αυτοκινήτων θα επιταχυνθεί τα επόμενα χρόνια, καθώς όλο και περισσότερα αυτοκίνητα που κινούνται με ορυκτά καύσιμα θα αντικαθίστανται από ηλεκτρικά αυτοκίνητα», δήλωσε η Bu.
Επιπλέον, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025, το 94% των πωλήσεων επιβατικών οχημάτων αφορούσε EV, με το Tesla Model Y να παραμένει ψηλά στις προτιμήσεις των Νορβηγών, μπροστά από το Nissan Leaf προηγούμενης γενιάς, το οποίο πέρασε στο νέο κεφάλαιο της ιστορίας του πριν μερικές εβδομάδες, και το Tesla Model 3.
Τα 10 δημοφιλέστερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη Νορβηγία:
ΘΕΣΗ | ΜΟΝΤΕΛΟ | ΠΩΛΗΣΕΙΣ |
---|---|---|
1 | Tesla Model Y | 76.073 |
2 | Nissan Leaf | 66.385 |
3 | Tesla Model 3 | 47.883 |
4 | Volkswagen e-Golf | 41.596 |
5 | BMW i3 | 28.533 |
6 | Audi e-tron | 26.888 |
7 | Hyundai Kona Electric | 26.291 |
8 | Skoda Enyaq | 26.229 |
9 | Volkswagen ID.3 | 23.039 |
10 | Volkswagen ID.4 | 22.894 |
Σχεδόν 1,5 εκ. EV πωλήθηκαν στην Ευρώπη το 2024
Παράλληλα, η τάση προς την ηλεκτροκίνηση συνεχίζεται σε όλη την ευρωπαϊκή αγορά. Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, το 2024 1,45 εκατομμύρια νέα ηλεκτρικά επιβατικά αυτοκίνητα καταχωρήθηκαν στην ΕΕ, σημειώνοντας μείωση 6,1% σε σύγκριση με το 2023 (1,55 εκατομμύρια).
Αυτό ανέβασε τον συνολικό αριθμό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που λειτουργούν αποκλειστικά με μπαταρία (BEV) στα 5,87 εκατομμύρια, που σημαίνει αύξηση του στόλου κατά 32,4% σε σύγκριση με το 2023 (4,43 εκατομμύρια).
Πέρα από τη Νορβηγία που έχει το μεγαλύτερο ποσοστό ηλεκτρικών οχημάτων στον στόλο των Ι.Χ. εντός της επικράτειάς της, σε υψηλά ποσοστά κυμαίνεται και η Δανία, η Μάλτα και η Σουηδία με την Ολλανδία, ενώ εκτός ΕΕ ξεχωρίζει η Ισλανδία.
Γιατί η Νορβηγία είναι πρωτοπόρος στα EVs
Η Νορβηγία έχει τεράστια κοιτάσματα πετρελαίου και είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας του «μαύρου χρυσού» στην Ευρώπη με μεγάλη διαφορά. Αυτή τη στιγμή είναι η μόνη χώρα στον κόσμο, όπου κυκλοφορούν περισσότερα EVs από ό,τι θερμικά οχήματα. Παρά το κρύο κλίμα και τη χαμηλή πληθυσμιακή πυκνότητα, η μετάβαση της Νορβηγίας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ξεκίνησε τη δεκαετία του '90 και επιταχύνθηκε περαιτέρω από τις τεχνολογικές εξελίξεις, οδηγώντας σε εκθετική αύξηση των οχημάτων μηδενικών εκπομπών τα τελευταία χρόνια.
Χαρακτηριστικά, το 2001 καταργήθηκε ο ΦΠΑ στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, γεγονός που μείωσε αυτόματα την τιμή τους σε σύγκριση με τα βενζινοκίνητα ή ντιζελοκίνητα οχήματα. Αυτό είναι σημαντικό, διότι στη Νορβηγία ο ΦΠΑ προσθέτει 25% επιπλέον στο κόστος ενός συμβατικού αυτοκινήτου. «Τα αντικίνητρα ήταν εξίσου σημαντικά με τα κίνητρα», επισημαίνει η Bu. «Η αγορά ενός ρυπογόνου οχήματος στη Νορβηγία είναι πραγματικά ακριβή. Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι η φθηνότερη επιλογή».
Το 2022, βέβαια, αυτό το μέτρο άλλαξε σημαντικά, καθώς θεσπίστηκε νέο σύστημα φορολόγησης με τον ΦΠΑ να φτάνει το 25% σε όσα EV κοστίζουν περισσότερο από 50.000 ευρώ.
Κατά κάποιον τρόπο, τα σημαντικά έσοδα της Νορβηγίας από τις εξαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου έχουν διευκολύνει τις εκάστοτε κυβερνήσεις -οι οποίες συμφωνούν όλες σε αυτό το θέμα- να επεκτείνουν την υποστήριξη για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα περισσότερο από ό,τι στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Το κρατικό επενδυτικό ταμείο της Νορβηγίας, το μεγαλύτερο στον κόσμο, έχει αξία 1,5 τρισεκατομμύρια ευρώ.
Παράλληλα, έχει γίνει τεράστια επένδυση στις υποδομές για την εξάπλωση των EV, καθώς στη χώρα υπάρχουν πια 30.000 δημόσιοι σταθμοί φόρτισης (οι περισσότεροι στην Ευρώπη με εξαίρεση την Ολλανδία) με 10.000 ταχυφορτιστές.
Η κατάσταση έχει φτάσει σε τέτοια επίπεδα που το 2021 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων της Tesla προχώρησαν σε απεργία πείνας καθώς η εταιρεία δεν άκουγε τα παράπονά τους και αρνήθηκε να βρει λύσεις σε μία σειρά από καίρια ζητήματα, όπως το γεγονός ότι ορισμένα οχήματα δεν εκκινούσαν ενώ σε άλλα δε λειτουργούσαν βασικά μέρη, όπως οι υαλοκαθαριστήρες και το περίφημο Autopilot.
Ένα μείγμα παιδείας, κεφαλαίων και κρατικής βούλησης έχουν κάνει τη Νορβηγία πια πρωτοπόρο στην ηλεκτροκίνηση και παράδειγμα προς μίμηση για εκείνους που οραματίζονται ένα τέτοιο μέλλον.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Honda: Παρουσιάστηκε στην Ιαπωνία το νέο EV πόλης - Πότε έρχεται στην Ευρώπη (photos)
Διέρρευσαν οι πρώτες εικόνες και ο εξοπλισμός του πιο προσιτού Tesla (video)