Μια νέα μελέτη της Switcher.ie, εμπλουτισμένη με στοιχεία της Eurostat για το 2024, αποκαλύπτει ότι το κόστος φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων ποικίλλει ραγδαία στην Ευρώπη. Με μέσο κόστος 13,83€ για πλήρη φόρτιση —αύξηση 0,5% σε σχέση με το 2023— και 3,79€ ανά 100 km, η οικονομία της εξηλεκτρισμένης κινητικότητας παραμένει σημαντικά προνομιακή, κρατώντας πλεονέκτημα περίπου 70% έναντι των θερμικών οχημάτων.
Οι 10 ακριβότερες χώρες της Ευρώπης για τη φόρτιση ενός EV
Οι περισσότερο ανεπτυγμένες ευρωπαϊκές αγορές, όπως η Γερμανία, φέρουν επιβαρύνσεις ενέργειας, φόρους και αποσυρμένες επιδοτήσεις που πιέζουν το κόστος. Η Γερμανία ξεχωρίζει με 25,73€ για πλήρη φόρτιση και 7,06€ ανά 100 km, ενώ η Δανία και η Ιρλανδία ακολουθούν πολύ κοντά, με 24,56€ και 24,14€, αντίστοιχα .
Θέση | Χώρα | € για πλήρη φόρτιση | € ανά 100 km | Info |
1 | Γερμανία | 25,73€ | 7,06€ | Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων μειώθηκαν κατά 27% στη Γερμανία το περασμένο έτος, με μόλις 380.609 πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα να έχουν ταξινομηθεί. Ωστόσο, οι πωλήσεις αυξάνονται ξανά σταθερά και οι επιδοτήσεις αγοράς μειώνονται σταδιακά, αλλά εισάγονται νέα φορολογικά οφέλη. |
2 | Δανία | 24,56€ | 6,74€ | Η Δανία καταλαμβάνει τη 2η θέση και διατηρεί ένα από τα μεγαλύτερα μερίδια αγοράς αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη, με ποσοστό 66%. Οι προηγούμενες φορολογικές απαλλαγές μειώνονται σταδιακά καθώς αυξάνεται η υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων. |
3 | Ιρλανδία | 24,14€ | 6,62€ | Η Ιρλανδία κατέγραψε πάνω από 17.459 νέα EV το 2024, και οι πωλήσεις συνεχίζουν να αυξάνονται μέχρι στιγμής. Ένα σύνολο κινήτρων ενθαρρύνει την υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων, όπως επιδοτήσεις αγοράς, φοροαπαλλαγές και επιχορηγήσεις, αν και αυτά μειώνονται σταδιακά |
4 | Βέλγιο | 21,62€ | 5,93€ | Το Βέλγιο έχει γνωρίσει έντονη άνοδο στις πωλήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων τα τελευταία χρόνια και η ανάπτυξη συνεχίζεται . Παρέχονται εκπτώσεις στον φόρο εισοδήματος, επιδοτήσεις και μειωμένοι φόροι για την εγκατάσταση φορτιστών στο σπίτι. |
5 | Τσεχία | 21,55€ | 5,91€ | Η υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων στην Τσεχία παραμένει ακόμη περιορισμένη, παρά τα μέτρια φορολογικά κίνητρα. Ωστόσο,αποτελεί μια απο τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες χώρες, με τις πωλήσεις να αυξάνονται κατά 140% το 2025 |
6 | Κύπρος | 21,21€ | 5,82€ | Οι πωλήσεις EV στην Κύπρο έχουν αυξηθεί σημαντικά πρόσφατα, με τα ηλεκτρικά οχήματα να διπλασιάζουν το μερίδιο αγοράς τους χάρη σε γενναιόδωρες επιχορηγήσεις και κίνητρα απόσυρσης, τα οποία έχουν ενισχύσει τις πωλήσεις. |
7 | Ιταλία | 20,30€ | 5,57€ | Το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ιταλία, που βρίσκεται πλέον στο 17%, αυξάνεται. Από το 2025 έχουν μειωθεί οι επιδοτήσεις αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά έχουν αυξηθεί τα φορολογικά κίνητρα. |
8 | Λίχτενσταϊν | 20,15€ | 5,53€ | Στο Λιχτενστάιν και την Ελβετία, το μερίδιο αγοράς των EV είναι περίπου 20%, πράγμα που σημαίνει ότι ένα στα πέντε αυτοκίνητα που πωλούνται είναι πλέον πλήρως ηλεκτρικό. Οι φοροαπαλλαγές για τα ηλεκτρικά οχήματα καταργήθηκαν από την αρχή του 2024. |
9 | Γαλλία | 19,09€ | 5,24€ | Παρότι η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων συνεχίζει να αναπτύσσεται στη Γαλλία, φτάνοντας πλέον περίπου το 19% των νέων πωλήσεων αυτοκινήτων, οι νέες ταξινομήσεις σημείωσαν πτώση στις αρχές του 2025 λόγω της κατάργησης των φορολογικών κινήτρων για τα υβριδικά οχήματα. |
10 | Φινλανδία | 17,81€ | 4,88€ | Ο αριθμός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει αυξηθεί κατά περίπου 31% σε σύγκριση με τις αρχές του 2024. Δεν υπάρχουν νέα κίνητρα αγοράς, αλλά οι ιδιοκτήτες μπορούν να επωφεληθούν από διάφορες φοροαπαλλαγές. |
Οι 10 φθηνότερες χώρες της Ευρώπης για τη φόρτιση ενός EV
Αντιθέτως, χώρες της νοτιοανατολικής Ευρώπης, όπως η Τουρκία, η Γεωργία και το Κόσοβο, εμφανίζουν χαμηλότερα κόστη λόγω φθηνότερου ενεργειακού μείγματος, χαμηλών φόρων και μικρής διείσδυσης EV, στην Τουρκία χρειάζεται κανείς μόλις 4,05€ για πλήρη φόρτιση και 1,11€ ανά 100 km .
Θέση | Χώρα | € για πλήρη φόρτιση | € ανά 100 km |
1 | Τουρκία | 4,05€ | 1,11€ |
2 | Γεωργία | 4,59€ | 1,26€ |
3 | Κόσοβο | 4,87€ | 1,34€ |
4 | Βοσνία και Ερζεγοβίνη | 5,91€ | 1,62€ |
5 | Μαυροβούνιο | 6,55€ | 1,80€ |
6 | Ουγγαρία | 6,73€ | 1,85€ |
7 | Σερβία | 7,23€ | 1,98€ |
8 | Αλβανία | 7,50€ | 2,06€ |
9 | Βουλγαρία | 7,94€ | 2,18€ |
10 | Μάλτα | 8,49€ | 2,33€ |
Σημαντική αύξηση υποδομών σε όλη την Ευρώπη
Σε ευρωπαϊκό πλαίσιο, η ανάπτυξη της δημόσιας υποδομής εξελίσσεται ραγδαία. Σήμερα υπάρχουν περίπου 730.000 δημόσιες θέσεις φόρτισης, με κυβερνητικούς στόχους να φτάσουν τα 2,7 εκατομμύρια έως το 2035. Στην περίπτωση της Γερμανίας, ο στόχος της κυβέρνησης υπήρξε να αποκτήσει υποδομές σε όλη την επικράτεια της μέσω των έργων “Deutschlandnetz”, με ενίσχυση άνω των 8 δισ.€ μέχρι το 2030 με κύριο επίκεντρο την ανάπτυξη ταχέων φορτιστών (HPC) κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων .
Την ίδια στιγμή, το ιδιωτικό/οικιακό φορτίο αυξάνεται εκθετικά αφού εκτιμάται ότι μέχρι το 2035 ο αριθμός οικιακών φορτιστών στο σπίτι θα φτάσει τα 300 εκ. παγκοσμίως, από 27 εκ. το 2023, ενισχύοντας τη σημαντική μείωση του κόστους ανά χιλιόμετρο. Παρά το γεγονός ότι τα EV παραμένουν ως επί το πλείστων πιο οικονομικά στην πράξη, οι έμμεσες δαπάνες, όπως η εγκατάσταση οικιακού φορτιστή και ο χρόνος αναμονής στους δημόσιους σταθμούς φόρτισης αποτελούν σημαντικά κριτήρια επιλογής .
Η θέση της Ελλάδας
Όσον αφορά την Ελλάδα, σύμφωνα με το Μητρώο Υποδομών Ηλεκτροκίνησης, στις 22 Απριλίου 2025 λειτουργούσαν 6.926 δημόσια σημεία φόρτισης σε 2.892 τοποθεσίες· σχεδόν τετραπλάσια σε σχέση με το 2022, κάτι που μεταφράζεται σε 1 φορτιστή ανά 17 km εθνικού οδικού δικτύου, από 1 ανα 250 km πριν τρία χρόνια. Από πλευράς κόστους φόρτισης με 15,08€ για μια πλήρη φόρτιση και 4,14€ ανά 100 km οδήγησης, η χώρα μας δεν περιλαμβάνεται στις κορυφαίες λίστες των ακριβών ή φθηνών χωρών καταλαμβάνοντας την 16 από τις συνολικά 38 θέσεις, κάτι που υποδεικνύει ότι το κόστος φόρτισης κυμαίνεται στον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Τέλος, ενώ οι ευρωπαϊκές χώρες επιμένουν να προωθούν τον εξηλεκτρισμό με υιοθέτηση μέτρων όπως η σταδιακή απαγόρευση οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης, ο δρόμος προς την καθολική υιοθέτηση EV περνάει μέσα από την ευκολία, το μειωμένο κόστος και την εύκολη και οικονομική πρόσβασης σε φορτιστές.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Κινούμαι Ηλεκτρικά: Τι αλλάζει στο νέο πρόγραμμα - Πώς διαμορφώνονται τα ποσά επιδότησης
Μπαίνουν στην Ευρώπη οι ταχυφορτιστές των 600 kW - 300 km αυτονομίας μέσα σε 8 λεπτά
Η Porsche μάς δείχνει πώς πρέπει να είναι οι σταθμοί φόρτισης (photos)