Το να λαμβάνεις πρόσκληση για να επισκεφθείς μια γραμμή παραγωγής στην Ελλάδα, όπου κατασκευάζεται… κάτι με ρόδες που κινείται στους δρόμους, είναι εξαιρετικά σπάνιο. Αυτονόητα, λοιπόν, δεχτήκαμε με χαρά την πρόσκληση από την ECOSHIFT και την Τρίτη 28/5 επισκεφθήκαμε τις εγκαταστάσεις της εταιρείας στη Μεταμόρφωση, για να δούμε από κοντά το μέρος όπου κατασκευάζεται το πρώτο ηλεκτρικό scooter ελληνικής παραγωγής: το NOOS (νους).
Η ECOSHIFT αποτελεί παρακλάδι του Ομίλου Πέτρος Πετρόπουλος. Ξεκίνησε το 2023 ως μία ιδιαίτερα σημαντική πρωτοβουλία και σήμερα αποτελεί στρατηγικό πυλώνα του Ομίλου για την ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων μικροκινητικότητας, ηλεκτροκίνησης και αποθήκευσης ενέργειας. Μία επένδυση που αποτελεί ορόσημο για τη βιομηχανική παραγωγή στην Ελλάδα, η οποία χρηματοδοτείται κατά 80% από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και κατά 20% από ίδια κεφάλαια.
Στην εκδήλωση αρχικά τον λόγο πήρε ο κ. Μιχάλης Η. Οικονομάκης, Εκτελεστικός Πρόεδρος του Ομίλου, δηλώνοντας: «Η σημερινή ημέρα αποτελεί σημείο αναφοράς για τον Όμιλο Πέτρος Πετρόπουλος και για το όραμά μας για μια βιώσιμη, τεχνολογικά προηγμένη Ελλάδα. Τα πρώτα προϊόντα της Επιχειρηματικής Μονάδας ECOSHIFT είναι η απτή απόδειξη ότι η καινοτομία μπορεί να έχει ελληνική ταυτότητα. Η επένδυση αυτή ενισχύει την εγχώρια παραγωγή, δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας και ενδυναμώνει τον ρόλο της Ελλάδας ως κόμβου πράσινης ανάπτυξης και τεχνολογίας, που σηματοδοτεί μια νέα εποχή για την ηλεκτροκίνηση και τις βιώσιμες ενεργειακές λύσεις στην Ελλάδα».
Στη συνέχεια ο κ. Οικονομάκης παρουσίασε τους τέσσερις πυλώνες της δραστηριότητας της ECOSHIFT. Ο πρώτος είναι οι λύσεις αστικής κινητικότητας με το NOOS, μετά είναι οι μπαταρίες και το σύστημα BES το οποίο αποθηκεύει ενέργεια και μπορεί να καλύψει τις ανάγκες ενός μέσου νοικοκυριού για μία ημέρα, ακολουθούν οι μεγάλες μονάδες αποθήκευσης ενέργειας και η «δεύτερη ζωή» των μπαταριών αυτοκινήτου όταν πέσουν κάτω από το 80% της απόδοσής τους και τέλος είναι η ανακύκλωση των μπαταριών.
Σχετικά με τον NOOS δεν παρέλειψε να αναφερθεί στα μεγάλα γραφειοκρατικά εμπόδια που υψώθηκαν μπροστά σε αυτή την τόσο σημαντική προσπάθεια αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι η έγκριση τύπου θα έπρεπε να είχε εκδοθεί από τον περασμένο Νοέμβριο και την παρέλαβαν μόλις πριν από λίγες εβδομάδες. Από εκεί και πέρα σημείωσε ότι το scooter έχει αναπτυχθεί στοχεύοντας τους στόλους και ήδη η ECOSHIFT έχει καταθέσει προσφορά σε διαγωνισμό των ΕΛΤΑ για προμήθεια 250 δικύκλων. Παράλληλα υπάρχουν συζητήσεις με μεγάλες τουριστικές επιχειρήσεις που ενδιαφέρονται να εντάξουν το ελληνικό ηλεκτρικό σκούτερ στις υπηρεσίες τους.
ΜΠΑΙΝΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΓΡΑΜΜΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
Την ξενάγηση στη γραμμή παραγωγής ανέλαβε ο Δρ. Ηλίας Νασιόπουλος, Τεχνικός Διευθυντής της Επιχειρηματικής Μονάδας και ο άνθρωπος που ασχολήθηκε με το NOOS από την πρώτη ημέρα. Αξίζει να σημειωθεί ότι, παρόλο που είναι μόλις 40 ετών, διαθέτει μακρά εμπειρία, έχοντας εργαστεί στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, συγκεκριμένα για τη Nissan, στο Κέντρο Τεχνολογίας του Cranfield στην Αγγλία, καθώς και στον χώρο του motorsport: αρχικά στη Force India (Formula 1) και στη συνέχεια στην Prodrive. Πάντως, η αγάπη του για τα οχήματα ξεκίνησε μέσα από τη συμμετοχή του στον θεσμό Formula Student, όταν ως φοιτητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης συνέβαλε στην ίδρυση της ομάδας ART.
Ο κ. Νασιόπουλος μάς οδήγησε στη γραμμή παραγωγής και μας εξήγησε πώς συναρμολογείται το πρώτο «made in Greece» ηλεκτρικό scooter. Ο χώρος είναι χωρισμένος σε δύο τομείς. Ο πρώτος είναι η αποθήκη, η οποία διαθέτει μεγάλα ράφια Dexion όπου τοποθετούνται τα εξαρτήματα για τη συναρμολόγηση. Το 95% των εξαρτημάτων που χρησιμοποιεί το NOOS κατασκευάζεται σε διάφορα σημεία του πλανήτη, ωστόσο η σχεδίασή τους έχει γίνει εξ ολοκλήρου από την ελληνική ομάδα της ECOSHIFT, με βάση τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που η ίδια έχει θέσει. Για παράδειγμα, ο ηλεκτροκινητήρας της Bosch έχει καλιμπραριστεί από τους Έλληνες και ακριβώς ο ίδιος δεν διατίθεται στην ευρύτερη αγορά. Το υπόλοιπο 5% των εξαρτημάτων -ανάμεσά τους και η μονάδα ελέγχου (ECU)- κατασκευάζεται στην Ελλάδα.
Η διαδικασία παραγωγής ξεκινά με τη συγκέντρωση των εξαρτημάτων για τη συναρμολόγηση. Στη συνέχεια, μεταφέρονται με ρομποτικά συστήματα στη γραμμή παραγωγής, όπου σταματούν σε κάθε σταθμό και οι εργαζόμενοι αναλαμβάνουν τη συναρμολόγηση του οχήματος. Μόλις ολοκληρωθεί φορτώνονται τα απαραίτητα λογισμικά και το scooter εισέρχεται σε μια αψίδα με φωτισμό υψηλής έντασης, αρχικά για τον οπτικό ποιοτικό έλεγχο και στη συνέχεια για τον δυναμικό. Εφόσον περάσει επιτυχώς από τους ελέγχους και επιβεβαιωθεί η ποιότητα, το NOOS μεταφέρεται στην αποθήκη, μέχρι να έρθει η στιγμή για να το παραλάβει ο πελάτης.
Στις εγκαταστάσεις της ECOSHIFT εργάζονται σήμερα 23 υπάλληλοι ενώ η γραμμή παραγωγής, εφόσον γεμίσει το βιβλίο των παραγγελιών, μπορεί να συναρμολογεί έως και 5.000 scooter ετησίως. Προς το παρόν εργάζονται 6 άτομα στη συναρμολόγηση σε κάθε βάρδια και συναρμολογούν 2-3 μονάδες ημερησίως.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ KAI TIMEΣ
To NOOS είναι ένα αμιγώς ηλεκτρικό scooter κατηγορίας L3, την αντίστοιχη των 125 cc στα θερμικά, που σημαίνει ότι μπορεί να το οδηγήσει κανείς και με δίπλωμα αυτοκίνητου, υπό όρους. Η ισχύς στον τροχό είναι 5 kW/7 PS και η μέγιστη ταχύτητα που μπορεί να αναπτύξει είναι 80 km/h. Στο κάτω μέρος φιλοξενεί δύο αποσπώμενες μπαταρίες που έχουν σχεδιαστεί από την ECOSHIFT ενώ τα κελιά τους προέρχονται από την SAMSUNG. Κάθε μπαταρία έχει χωρητικότητα 2,2 kWh, ζυγίζει 12,5 kg και το σχήμα τους θυμίζει… τσαντάκι. Αυτό σημαίνει ότι ο οδηγός μπορεί να την αφαιρέσει και να τη μεταφέρει σπίτι του για να τη φορτίσει.
Το NOOS μπορεί να κινηθεί και με μία μπαταρία χωρίς να μειωθούν οι επιδόσεις του και μία πλήρη φόρτιση διαρκεί 5 ώρες. Όσο για την αυτονομία, φτάνει τα 131 km με τις δύο μπαταρίες και τα 62 km με τη μία. Το NOOS διαθέτει επίσης σύστημα ανάκτησης ενέργειας που λειτουργεί με δύο τρόπους, είτε όταν αφήνει το γκάζι ο οδηγός είτε όταν πατάει φρένο (δισκόφρενα μπρος-πίσω), ενώ στο τιμόνι υπάρχει οθόνη 8 ιντσών που μεταφέρει τις βασικές πληροφορίες στον αναβάτη.
Επιπλέον, το όχημα μπορεί να συνδεθεί με εφαρμογή στο smartphone, μέσω της οποίας ο οδηγός έχει πλήρη πρόσβαση σε αυτό. Μέσω της λειτουργίας «share», δίνεται η δυνατότητα να επιτραπεί σε άλλον χρήστη να το χρησιμοποιήσει, με την παροχή άδειας εξ αποστάσεως για την ενεργοποίησή του. Ένα ακόμη σημαντικό χαρακτηριστικό είναι η υποστήριξη σύνδεσης 4G με το Cloud, η οποία επιτρέπει -ιδίως σε περιπτώσεις που το όχημα ανήκει σε επιχείρηση - στον fleet manager να παρακολουθεί στοιχεία σχετικά με τη συμπεριφορά του οδηγού στο σύστημα NOOS.
Η τιμή του πρώτου ελληνικού scooter είναι στα 5.642€ και στα 5.617€ για την έκδοση cargo. Σε αυτό το ποσό συμπεριλαμβάνεται ο ΦΠΑ αλλά δεν έχουν υπολογιστεί οι επιδοτήσεις. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δουν από κοντά το scooter στις εγκαταστάσεις της ECOSHIFT στη Μεταμόρφωση ή να το μισθώσουν μέσω του Instacar. Τέλος, όσοι ενδιαφέρονται να το αποκτήσουν θα πρέπει να γνωρίζουν ότι συνοδεύεται από εγγύηση 2 ετών για το όχημα και 4 ετών για την μπαταρία ή 40.000 km.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Ελλάδα-Ιαπωνία-Συμμαχία: Όταν ο Βόλος κατασκεύαζε το θρυλικό Datsun Pick Up
«Κινούμαι Ηλεκτρικά 4»: Τι αλλάζει στην επιδότηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2025
Δε σε καλύπτει η ασφάλεια αν oδηγείς με κινητό στο χέρι: Τι ισχύει σε Ευρώπη και Ελλάδα




ΔΗΜΟΦΙΛΗ

_77761_459681_type13129.jpg)



