Αποστολή στη Γερμανία: Η Neue Klasse της BMW συναντά την 6η γενιά e-Drive και μπαταριών του γερμανικού γκρουπ


Παρουσιάζοντας την 6η γενιά ηλεκτρικών συστημάτων κίνησης στους εκπροσώπους του ειδικού Τύπου στις εγκαταστάσεις του Landshut, το BMW Group δηλώνει έτοιμο να προσαρμοστεί στις ανάγκες της αγοράς όποιες και αν είναι αυτές. 

  • ΑΠΟΣΤΟΛΗ: ΝΙΚΟΣ ΛΟΥΠΑΚΗΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ, BMW
  • 21/2/2025

Αν κανείς κρίνει με βάση το χρόνο που μεσολάβησε από το λανσάρισμα της 5ης γενιάς e-drive του BMW Group (Gen5) μέχρι το λανσάρισμα της έκτης (Gen6) τότε αναπόφευκτα θα καταλήξει στο συμπέρασμα ότι οι Γερμανοί κινούνται γρήγορα. Τη σκέψη αυτή δεν μπορέσαμε να μην την κάνουμε κοιτάζοντας το σήμερα και το αύριο της κατά BMW ηλεκτροκίνησης, που είχαμε στη διάθεσή μας με τη μορφή εκθεμάτων, στην ειδική δημοσιογραφική παρουσίαση που οργανώθηκε στο Landshut, μία περίπου ώρα από το Μόναχο.

Γιατί δεν έχουν περάσει καλά-καλά πέντε χρόνια από την έναρξη παραγωγής του “5th generation e-drive” που είδαμε να τοποθετείται σε μια ευρεία γκάμα μοντέλων, που θα μπορούσε να πει κανείς ότι ξεκινά από σχετικά προσιτά μοντέλα όπως η BMW iX1 και φτάνει μέχρι την κορύφωση της έννοιας premium που φέρει το όνομα BMW i7, και βλέπουμε ότι ο μεγάλος όμιλος, κάνει ένα σημαντικό βήμα παρουσιάζοντας μια βελτιωμένη εκδοχή συστήματος κίνησης μηδενικών ρύπων.

Οι νέες κυλινδρικές κυψέλες της Gen6 προσφέρουν 20% μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα σε σύγκριση με τις την πρισματικές της Gen5, αλλά και το πλεονέκτημα της αμφίδρομης φόρτισης.
Οι νέες κυλινδρικές κυψέλες της Gen6 προσφέρουν 20% μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα σε σύγκριση με τις την πρισματικές της Gen5, αλλά και το πλεονέκτημα της αμφίδρομης φόρτισης.

Δείχνει λοιπόν - μετά την κάπως πρώιμη είσοδό του στην ηλεκτροκίνηση με το περίφημο i3 (το 2013), που ενσωμάτωνε ότι καλύτερο μπορούσε κανείς να βρει τότε, όχι μόνο ως προς τη μπαταρία και τους ηλεκτροκινητήρες, αλλά και ως προς τα υλικά και τις μεθόδους παραγωγής – ότι τώρα έχει μπει σε μια φάση πλήρους ωριμότητας που του επιτρέπει να προσφέρει ανταγωνιστικά πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα.

6th generation e-drive

Ας ξεκινήσουμε όμως από αυτό που στα κείμενα της BMW συναντάμε ως «επαναστατική φιλοσοφία ηλεκτροκίνησης με τεχνολογία 800V για την Neue Klasse» και που μας αποκαλύπτει «με το καλημέρα» την υιοθέτηση της αρχιτεκτονικής πολύ υψηλής τάσης που επιτρέπει κατά 30% ταχύτερη και πιο αποδοτική φόρτιση, προσφέροντας 300 km αυτονομίας σε 10 λεπτά. Εννοείται ότι τα καλά νέα που αφορούν την καινούργια γενιά ηλεκτρικών συστημάτων κίνησης, η οποία θα κάνει το ντεμπούτο της φέτος στην Neue Klasse και στη συνέχεια θα χρησιμοποιηθεί σε μοντέλα όλης της γκάμας των αμιγώς ηλεκτρικών προϊόντων του BMW Group, είναι πολύ περισσότερα.

Περίπου 200 άτομα θα εργάζονται, σε πρώτη φάση, στο τμήμα που κατασκευάζεται το Energy Master στο εργοστάσιο του Landshut, ενώ καθώς η παραγωγή θα μεγαλώνει ο αριθμός τους θα φτάσει τους 700 εργαζομένους.
Περίπου 200 άτομα θα εργάζονται, σε πρώτη φάση, στο τμήμα που κατασκευάζεται το Energy Master στο εργοστάσιο του Landshut, ενώ καθώς η παραγωγή θα μεγαλώνει ο αριθμός τους θα φτάσει τους 700 εργαζομένους.

Ξεκινώντας, θα λέγαμε ότι ακόμα και αν δεν μας το έλεγαν, απλά και μόνο κοιτώντας την μπαταρία της έκτης γενιάς και συγκρίνοντας την με αυτή της πέμπτης δεν θα δυσκολευόμαστε να βγάλουμε το συμπέρασμα ότι έχουμε να κάνουμε με μία σαφώς πιο compact μονάδα, η οποία εκτός του ότι εξοικονομεί χώρο, αφού είναι κατά 20 περίπου χιλιοστά μικρότερη σε ύψος (δηλ. πιο «λεπτή»), αποτελεί πλέον δομικό στοιχείο του αμαξώματος (“pack to open body”), συμβάλλοντας εκτός των άλλων και στην αύξηση της ακαμψίας το οχήματος.

Καινούργια είναι και τα κελιά της μπαταρίας που είναι πλέον κυλινδρικά (μοιάζουν με τις κοινές μπαταρίες που χρησιμοποιούμε σε ηλεκτρικές συσκευές, αλλά σε μεγέθυνση) και προσφέρουν 20% μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα σε σύγκριση με τα πρισματικά κελιά της Gen5. Τα κυλινδρικά κελιά τοποθετούνται τώρα όρθια σε σειρές, σχηματίζοντας κατ’ ευθείαν μια ολόκληρη μπαταρία (ένα και μοναδικό πακέτο – pack) και όχι μικρότερα πακέτα που τοποθετούνται στη συνέχεια στο κέλυφος της μπαταρίας. Έχουμε δηλαδή εδώ την αρχιτεκτονική “cell to pack” χάρη στην οποία εξοικονομείται χώρος – και η οποία δίνει επίσης τη δυνατότητα για εύκολη διαμόρφωση μπαταριών διαφορετικής χωρητικότητας. Και η μεγάλη βέβαια είδηση που αφορά τον υποψήφιο αγοραστή είναι ότι οι παραπάνω επιλογές επέτρεψαν την αύξηση της αυτονομίας κατά 30%.

Ο ρόλος του Energy Master

Περίπου 200 άτομα θα εργάζονται, σε πρώτη φάση, στο τμήμα που κατασκευάζεται το Energy Master στο εργοστάσιο του Landshut, ενώ καθώς η παραγωγή θα μεγαλώνει ο αριθμός τους θα φτάσει τους 700 εργαζομένους.
Περίπου 200 άτομα θα εργάζονται, σε πρώτη φάση, στο τμήμα που κατασκευάζεται το Energy Master στο εργοστάσιο του Landshut, ενώ καθώς η παραγωγή θα μεγαλώνει ο αριθμός τους θα φτάσει τους 700 εργαζομένους.

Κεντρικό ρόλο στην επιτυχία που περιγράψαμε έπαιξε ο «εγκέφαλος» του συστήματος κίνησης, η μονάδα BMW Energy Master, η οποία παρέχει τη διασύνδεση για την παροχή ρεύματος υψηλής και χαμηλής τάσης (για τον ηλεκτροκινητήρα και το ηλεκτρικό σύστημα του οχήματος), καθώς και για τα δεδομένα από τη μπαταρία υψηλής τάσης, διασφαλίζοντας την ασφαλή και αποδοτική λειτουργία της μπαταρίας υψηλής τάσης. Η εν λόγω κεντρική μονάδα ελέγχου δεν είναι πλέον ενσωματωμένη στη μπαταρία (όπως στη Gen5), αλλά αποτελεί μια ξεχωριστή οντότητα τοποθετημένη επάνω στη μπαταρία ώστε να μπορεί να ελεγχθεί και να επισκευαστεί αν χρειαστεί, χωρίς άνοιγμα της μπαταρίας υψηλής τάσης. 

Για χάρη αυτής της ζωτικής σημασίας μονάδας, η BMW διαμόρφωσε ένα καινούριο τμήμα στο Landshut, το οποίο είχαμε την ευκαιρία να επισκεφθούμε για να δούμε από κοντά το σπονδυλωτό σύστημα παραγωγής που θα διαθέτει έως και 400 ρομπότ μετά το τελικό στάδιο επέκτασης, οπότε εκεί θα εργάζονται περίπου 700 ειδικευμένοι εργαζόμενοι. Σημειώστε ότι τόσο το hardware όσο και το software του Energy Master έχουν αναπτυχθεί εξ ολοκλήρου από τo BMW Group – κάτι που διασφαλίζει ότι οι ενημερώσεις/αναβαθμίσεις μπορούν να υλοποιούνται ανεξάρτητα και σε πραγματικό χρόνο μέσω Απομακρυσμένων Ενημερώσεων Λογισμικού (Remote Software Upgrades).

Ανανέωση και στους ηλεκτροκινητήρες

Οι Γερμανοί αποφάσισαν να κρατήσουν ως βασική μονάδα του συστήματος κίνησης Gen6 έναν ηλεκτρικά διεγερμένο σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα (electrically excited synchronous motor - EESM), που τοποθετείται στον πίσω άξονα. Σε αυτόν τον τύπο σύγχρονου κινητήρα, το μαγνητικό πεδίο στον ρότορα δημιουργείται από περιελίξεις που τροφοδοτούνται με συνεχές ρεύμα αντί για μόνιμους μαγνήτες. Με αυτόν τον τρόπο, η ισχύς του μαγνητικού πεδίου του ρότορα μπορεί να προσαρμοστεί ιδανικά στις εκάστοτε συνθήκες φορτίου. Ως αποτέλεσμα, επιτυγχάνεται εξαιρετική αποδοτικότητα, καθώς και σταθερή ισχύς σε υψηλές ταχύτητες περιστροφής.

Όπως και στη Gen5, ο σύγχρονος κινητήρας της Gen6 θα τοποθετείται στον πίσω άξονα και θα διαθέτει συμπαγές σώμα από αλουμίνιο που ενσωματώνει τα ηλεκτρονικά ισχύος και το σύστημα μετάδοσης.
Όπως και στη Gen5, ο σύγχρονος κινητήρας της Gen6 θα τοποθετείται στον πίσω άξονα και θα διαθέτει συμπαγές σώμα από αλουμίνιο που ενσωματώνει τα ηλεκτρονικά ισχύος και το σύστημα μετάδοσης.

Παράλληλα για τη μετάδοση κίνησης στους εμπρός τροχούς (στις τετρακίνητες Neue Klasse) χρησιμοποίησαν έναν ασύγχρονο κινητήρα (ASM). Σε αυτή την περίπτωση, το μαγνητικό πεδίο του ρότορα δημιουργείται από τον στάτορα, αντί να προέρχεται από μόνιμους μαγνήτες (PSM) ή ηλεκτρική διέγερση (EESM). Ο ασύγχρονος κινητήρας προσφέρει το πλεονέκτημα της πιο compact σχεδίασης και της υψηλότερης αποδοτικότητας σε επίπεδο κόστους.

Τα αποτελέσματα των επιλογών που περιγράψαμε έχουν τη δική τους αξία: σε σύγκριση με το τετρακίνητο μοντέλο Gen5 xDrive, ένα μελλοντικό μοντέλο της Neue Klasse με τεχνολογία EESM και ASM θα έχει σημαντικά μειωμένες (κατά 40%) απώλειες ενέργειας, μειωμένο κατά 20% κόστος, ενώ θα είναι και ελαφρύτερο κατά 10%.

Περί στρατηγικής

O Dr Joachim Post, μέλος του Δ.Σ. του BMW Group, έχοντας στο φόντο το Energy Master, τη ζωτικής σημασίας μονάδα του συστήματος Gen6, εξηγεί τη στρατηγική του γερμανικού ομίλου.
O Dr Joachim Post, μέλος του Δ.Σ. του BMW Group, έχοντας στο φόντο το Energy Master, τη ζωτικής σημασίας μονάδα του συστήματος Gen6, εξηγεί τη στρατηγική του γερμανικού ομίλου.

Η παρουσία του Dr Joachim Post, Μέλους Δ.Σ. της BMW AG, τομέας Αγορών και Δικτύου Προμηθευτών, έδωσε σίγουρα μια άλλη διάσταση στην όλη εκδήλωση - και αν κανείς διαβάσει προσεκτικά το παρακάτω απόσπασμα από την ομιλία του θα καταλάβει ότι οι Γερμανοί δεν πετούν στα σύννεφα και είναι έτοιμοι για παν ενδεχόμενο: «Για το BMW Group, η ηλεκτρική κινητικότητα αποτελεί το μέλλον και έναν βασικό τομέα ανάπτυξης. Είμαστε πρωτοπόροι με αυτή την τεχνολογία μετάδοσης κίνησης. Ταυτόχρονα, σκόπιμα υιοθετούμε μία προσέγγιση τεχνολογικής δεκτικότητας, αναγνωρίζοντας ότι οι ανάγκες κινητικότητας ποικίλουν ανάλογα με τις διαφορετικές περιοχές του κόσμου … Σκοπός μας είναι να παρέχουμε στους πελάτες μας την καλύτερη φιλοσοφία κίνησης για κάθε ανάγκη. Είναι εφικτό να επιτύχουμε και τα δύο: να προσφέρουμε την κορυφαία τεχνολογία κίνησης για κάθε είδους απαίτηση και να παραμείνουμε στην πρώτη γραμμή στον τομέα της ηλεκτρικής κινητικότητας».

Σημειώστε ότι στην ομιλία του ο Dr. Post αναφέρθηκε και στο υδρογόνο, αλλά και στα εξηλεκτρισμένα/υβριδικά συστήματα του γερμανικού ομίλου, καθιστώντας σαφές ότι τα πάντα είναι ανοικτά – σε κάθε περιοχή του κόσμου το BMW Group θα προσφέρει ότι ζητάει η αγορά. Εξάλλου στο παρελθόν έχουμε δει επανειλημμένα υψηλόβαθμα στελέχη να δηλώνουν ότι το Group δεν πρόκειται να σταματήσει την παραγωγή κινητήρων εσωτερικής καύσης μετά το 2035, καθώς θα υπάρχουν αγορές που θα τους ζητούν!

Περίπου 200 άτομα θα εργάζονται, σε πρώτη φάση, στο τμήμα που κατασκευάζεται το Energy Master στο εργοστάσιο του Landshut, ενώ καθώς η παραγωγή θα μεγαλώνει ο αριθμός τους θα φτάσει τους 700 εργαζομένους.
Περίπου 200 άτομα θα εργάζονται, σε πρώτη φάση, στο τμήμα που κατασκευάζεται το Energy Master στο εργοστάσιο του Landshut, ενώ καθώς η παραγωγή θα μεγαλώνει ο αριθμός τους θα φτάσει τους 700 εργαζομένους.

Στο πλαίσιο αυτό έχει σημασία ότι η BMW οργανώνει την παραγωγή της σε όλο τον κόσμο με βάση τη λογική του “local for local”, διαμορφώνοντας για κάθε εργοστάσιό της την πιο αποδοτική εφοδιαστική αλυσίδα. Γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο όμιλος έχει ισχυρότατη παρουσία και στις ΗΠΑ, και στην Κίνα. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι εγκαταστάσεις συναρμολόγησης για τις μπαταρίες υψηλής τάσης Gen6 δημιουργούνται στο Irlbach-Straßkirchen (Κάτω Βαυαρία), στο Debrecen (Ουγγαρία), στο Shenyang (Κίνα), στο San Luis Potosí (Μεξικό) και στο Woodruff, κοντά στο Spartanburg (ΗΠΑ).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Οι νέες ζάντες της BMW M κοστίζουν όσο ένα καινούργιο αυτοκίνητο πόλης!

Αυτή η BMW 2002 «τρέλανε» έναν τουρίστα στην Αθήνα - Χτυπούσε τα κουδούνια για να την αγοράσει

Όλες οι πληροφορίες για τη νέα γενιά της BMW X5 - Μπαίνει στην παραγωγή το υδρογόνο