Μεγάλη πτώση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη


Μπορεί η ουραγός Ελλάδα να βλέπει λίγο φως στις πωλήσεις πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων, χάρη στις επιδοτήσεις που προβλέπει το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», ωστόσο η μεγάλη εικόνα είναι διαφορετική καθώς οι πωλήσεις BEV στην Ευρώπη σημείωσαν τον Αύγουστο τη μεγαλύτερη ετήσια πτώση τους από τον Ιανουάριο του 2017!

  • ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΛΟΥΠΑΚΗ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 21/9/2024

Τα 8,64 εκατομμύρια καινούρια αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί στην Ευρώπη από την αρχή του 2024 μέχρι σήμερα, και αντιστοιχούν σε μια οριακή ετήσια αύξηση (σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα) μόλις 1,9%, η οποία μπορεί να μην αποτελεί λόγο για γιορτές, αλλά δεν προκαλεί και δάκρυα – τουλάχιστον προς το παρόν.

Προκαλεί πάντως ανησυχία καθώς άνθρωποι της αγοράς εκτιμούν πως συνεχιστεί αυτή η τάση, τα αποτελέσματα του τέλους του έτους θα μπορούσαν να είναι αρνητικά, με μείωση των πωλήσεων. Και αν τα στοιχεία αυτά δείχνουν πως μαζεύονται κάποια συννεφάκια στον ουρανό της ευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτου, στον χώρο των πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων (BEV) έχει ήδη αρχίσει να βρέχει.

Βλέπετε, τον Αύγουστο ταξινομήθηκαν συνολικά 125.070 BEV – δηλαδή είχαμε μείωση των πωλήσεων κατά 36% από την αρχή του έτους, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Πρόκειται για η μεγαλύτερη πτώση που γνώρισαν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τον Ιανουάριο του 2017. Βλέπετε, το μερίδιο αγοράς οκταμήνου των BEV από 21,8% τον Αύγουστο του 2023 μειώθηκε σε 16,6% τον περασμένο μήνα. Έχετε πάντως υπόψη ότι παρά την πτώση των πωλήσεων στο σύνολο του έτους, τα BEV σημείωσαν τον φετινό Αύγουστο το υψηλότερο μηνιαίο μερίδιο αγοράς φέτος, ξεπερνώντας και τον Αύγουστο του 2022, και τον Αύγουστο του 2021, που ήταν 3,6 μονάδες και 4,6 μονάδες χαμηλότερα αντίστοιχα.

Αυτό οφείλεται στο ότι ο Αύγουστος του 2024 ήταν ένας κακός μήνας συνολικά για την αγορά αυτοκινήτου, αφού σύμφωνα με τα στοιχεία της JATO Dynamics για 28 ευρωπαϊκές αγορές, τον μήνα αυτό ταξινομήθηκαν 753.482 νέα αυτοκίνητα. Πρόκειται για μείωση 16% σε σχέση με τις 899.881 μονάδες που καταγράφηκαν τον ίδιο μήνα πέρυσι και τη μεγαλύτερη πτώση σε μηνιαία βάση (από την αρχή του έτους) από τον Ιούνιο του 2022.

Επανερχόμενοι στα ηλεκτρικά οχήματα βλέπουμε ότι τη μεγαλύτερη μείωση στις πωλήσεις BEV ανά όμιλο είχαν μέσα στο 2024 το Groupe Renault (-64%), η SAIC (-65%), η Stellantis (-52%), o όμιλος Hyundai–Kia (-51%) και η Tesla (-44%), ενώ το BMW Group παρουσίασε μικρή πτώση -5%. Παρατηρώντας τα αποτελέσματα ανά μάρκα, βλέπουμε ότι η Volkswagen είχε πτώση των πωλήσεων BEV κατά 46% μένοντας πίσω από τη BMW.

Στη λίστα των χαμένων έχουμε τη Smart (-68%), την MG (-65%), την Opel/Vauxhall (-63%), τη Citroen (-63%), τη Fiat (-55%), τη Hyundai (-53%), την Kia (-50%); και Polestar (-47%). Το ενδιαφέρον – και ανησυχητικό για τους Ευρωπαίους κατασκευαστές – είναι ότι εν μέσω αυτής της κατάστασης κερδισμένοι βγήκαν οι Κινέζοι με τις ταξινομήσεις του Geely Group και της BYD να έχουν σημειώσει αύξηση κατά 52% και 18%, αντίστοιχα.

Πού ωφελείται η μείωση στις πωλήσεις των BEV; Φαίνεται ότι σημαντικός είναι ο ρόλος των κινήτρων – για την ακρίβεια η έλλειψη κινήτρων και (κυρίως) επιδοτήσεων – καθώς είναι γνωστό ότι τα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα είναι ακριβότερα από τα αντίστοιχα συμβατικά ενώ δεν λείπουν και οι ανησυχίες των καταναλωτών σχετικά με τη χαμηλή υπολειμματική αξία των ηλεκτρικών οχημάτων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Ευρώπη, έχουμε πρόβλημα! Δείτε πόσα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιστοιχούν σε κάθε φορτιστή

Έρευνα: Γιατί οι επισκευές στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πιο ακριβές από τα θερμικά

Βενζίνη ή ρεύμα; Τα ηλεκτρικά παίρνουν πιο εύκολα μπροστά τον χειμώνα, υπάρχει όμως ένα «αλλά»