Η Autoeuropa στην Palmela αποτελεί σήμερα μία από τις πιο στρατηγικές βιομηχανικές μονάδες της Volkswagen στην Ευρώπη, με ρόλο που ξεπερνά την κλασική έννοια μιας γραμμής συναρμολόγησης και αγγίζει τον χαρακτήρα ενός ολοκληρωμένου βιομηχανικού κόμβου. Iδρύθηκε σε έναν χώρο που είχε αρχικά αξιοποιηθεί για οινοποιητικές δραστηριότητες (αμπελώνας), όμως η γρήγορη ανάπτυξη της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Πορτογαλία και η ισχυρή παρουσία της Volkswagen το μετέτρεψαν σε μια από τις πιο σύγχρονες παραγωγικές μονάδες της ευρωπαϊκής αγοράς. Η ιστορική του πορεία περιλαμβάνει την περίοδο συνεργασίας με τη Ford (ιδρύθηκε ως κοινοπραξία 50/50 μεταξύ της αμερικάνικης εταιρείας και του VW Group το 1991), κατά την οποία παρήχθησαν μοντέλα όπως τα Sharan και Galaxy (αλλά και το SEAT Alhabra), ενώ αργότερα οι γραμμές της φιλοξένησαν (από το 1999 πέρασε στα χέρια της VW) το Scirocco τρίτης γενιάς και το Eos, δείχνοντας τη δυνατότητά της να περνά από premium coupe σε πρακτικά MPV και από compact SUV σε εξειδικευμένες εκδόσεις για ξένες αγορές.
Εδώ γεννιέται το T-Roc
Σήμερα το εργοστάσιο έχει προσανατολιστεί σχεδόν πλήρως στην παραγωγή του T-Roc, ενός μοντέλου που αποτελεί εμπορικό πυλώνα της Volkswagen και απαιτεί υψηλή παραγωγική ευελιξία. Από τις γραμμές της Palmela προέρχονται όχι μόνο τα ευρωπαϊκά T-Roc αλλά και εκδόσεις με ειδικές προδιαγραφές για αγορές όπως η Κίνα, κάτι που αναδεικνύει τη δυνατότητα της μονάδας να προσαρμόζει τη διαδικασία σε διαφορετικές προδιαγραφές χωρίς απώλειες σε ρυθμό ή ποιότητα.
Η παραγωγική ικανότητα της Autoeuropa φτάνει περίπου τα 1.000 οχήματα ημερησίως και ο ετήσιος όγκος του 2024 διαμορφώθηκε στις 236.100 μονάδες, επιβεβαιώνοντας τον ισχυρό της ρόλο στο χαρτοφυλάκιο του ομίλου. Με περισσότερους από 4.800 εργαζόμενους, το εργοστάσιο αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους εργοδότες στη χώρα, με ειδικότητες που καλύπτουν όλο το φάσμα της σύγχρονης αυτοκινητικής παραγωγής.
Η τεχνολογική υποδομή του εργοστασίου αντικατοπτρίζει τη στρατηγική της Volkswagen για αυτοματοποίηση, ακρίβεια και μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Οι πρώτες φάσεις παραγωγής, όπως το τμήμα φανοποιείας, είναι αυτοματοποιημένες σε ποσοστό που αγγίζει το 90%, με ρομποτικές κυψέλες συγκόλλησης να εξασφαλίζουν σταθερή ποιότητα και υψηλή αντοχή.
Το βαφείο λειτουργεί με ρομποτικούς βραχίονες που προσφέρουν ομοιομορφία στη βαφή και δυνατότητα αυτόματης αλλαγής χρώματος, ενώ ενσωματώνονται τεχνολογίες ανακύκλωσης θερμότητας και υλικών για μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Στο επίπεδο των logistics, η χρήση αυτόνομων οχημάτων μεταφοράς (AGV) και προηγμένων συστημάτων διαχείρισης εξαρτημάτων μειώνει δραστικά τις χειροκίνητες διεργασίες και ευθυγραμμίζει τη ροή της παραγωγής με τα πρότυπα ενός σύγχρονου «ψηφιακού εργοστασίου».
Καινοτομίες
Η χρήση 3D printing αποτελεί πλέον καθημερινή πρακτική στην Autoeuropa, επιτρέποντας την κατασκευή εξειδικευμένων εργαλείων, προσαρμογών και μικρών εξαρτημάτων που μειώνουν τον χρόνο προσαρμογής της γραμμής και επιτρέπουν την άμεση επίλυση προβλημάτων χωρίς εξαρτήσεις από εξωτερικούς προμηθευτές.
Η συναρμολόγηση ολοκληρώνεται σε μια ευέλικτη γραμμή όπου οι κινητήρες -προερχόμενοι από κεντρικές μονάδες παραγωγής του ομίλου στη Γερμανία και την Πολωνία- ενσωματώνονται με πλήρως ψηφιοποιημένη παρακολούθηση ποιότητας, διασφαλίζοντας ομοιομορφία μεταξύ διαφορετικών εκδόσεων.
Σε επιχειρησιακό επίπεδο, η Autoeuropa λειτουργεί ως βασικός άξονας για τις εξαγωγές της Volkswagen χάρη στην άμεση διασύνδεσή της με το λιμάνι του Setubal, επιτρέποντας γρήγορη και οικονομικά συμφέρουσα διακίνηση οχημάτων προς Ευρώπη, Ασία και Αφρική. Η σημασία της μονάδας αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω από το 2027, όταν το εργοστάσιο θα αναλάβει την παραγωγή του νέου ηλεκτρικού ID. Every1, ενός στρατηγικού μοντέλου στον σχεδιασμό της Volkswagen για μαζική, οικονομικά προσιτή ηλεκτροκίνηση. Με αυτή την εξέλιξη, η Palmela αναμένεται να αποτελέσει έναν από τους κύριους κόμβους παραγωγής ηλεκτρικών μοντέλων χαμηλού κόστους στην Ευρώπη.




ΔΗΜΟΦΙΛΗ




