Ott Tanak: Ένας από τους τελευταίους ρομαντικούς λέει «αντίο» (photos, video)


Ο Ott Tanak ανακοίνωσε την αποχώρησή του από την ενεργό δράση, και αξίζει να θυμηθούμε τα πεπραγμένα του Εσθονού στα σχεδόν 20 χρόνια καριέρας του, αλλά και το τι σημαίνει αυτή η απόφαση για το WRC.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ - ΦΩΤ.: HYUNDAI MOTORSPORT, TOYOTA GAZOO RACING, @WORLD, MSPORT/MCKLEIN
  • 11/11/2025

Λίγες ώρες μετά τον τερματισμό του Ράλι Ιαπωνίας, στο οποίο κέρδισε ο Sebastien Ogier, ο Ott Tanak έριξε τη δική του «βόμβα», καθώς ανακοίνωσε πως αποχωρεί από το WRC με το τέλος του 2025. 

Ο ίδιος, άλλωστε, είχε αποκαλύψει πριν την έναρξη του αγώνα ότι μόνο οι ανακοινώσεις απομένουν για να μάθουμε το τι αποφάσισε για το μέλλον του, όμως λίγοι περίμεναν ότι αυτό θα τον έβρισκε εκτός σπορ. Στην πλούσια καριέρα του κατέκτησε τον τίτλο του 2019, μαζί με 22 νίκες, 58 βάθρα και 434 κερδισμένες ειδικές διαδρομές.

Με αφορμή αυτή την απόφαση, θυμόμαστε τι κατάφερε στην καριέρα του από το 2009 και το ντεμπούτο του στο WRC, ως και φέτος που τελικά αποδεικνύεται η τελευταία του σεζόν πλήρους συμμετοχής στον θεσμό. 

Το βάπτισμα του πυρός στην M-Sport

Ο Ott Tanak γεννήθηκε στις 15 Οκτωβρίου 1987 στην Karla της Εσθονίας. Σε ηλικία 21 ετών κατέκτησε το Πρωτάθλημα Ράλι Εσθονίας, υπό την καθοδήγηση και το mentorship του πρωτοπόρου του εσθονικού motorsport, Markko Martin

Με αυτή την επιτυχία, ο Tanak συμμετείχε στο Ράλι Πορτογαλίας του 2009, κάνοντας το ντεμπούτο του στο WRC. Τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους, κέρδισε στον διαγωνισμό Pirelli Star Driver και κέρδισε τη δυνατότητα να αγωνιστεί σε έξι αγώνες της κατηγορίας PWRC το 2010, κερδίζοντας σε Φινλανδία και Μεγάλη Βρετανία.

Οι εμφανίσεις του σε αυτές τις κατηγορίες κέντρισαν το ενδιαφέρον της M-Sport που εξασφάλισε την υπογραφή του από το 2011, όταν και έκανε έναν αγώνα με το Ford Fiesta RS WRC στην Αγγλία, προτού κάνει την πρώτη του πλήρη σεζόν στο κορυφαίο επίπεδο το 2012.

Στην ομάδα του Malcolm Wilson θα έμενε ως και το 2017, κατακτώντας τότε την πρώτη του νίκη, στη Σαρδηνία. Τότε ήταν που συνεργάστηκε για μία και μοναδική σεζόν με τον Sebastien Ogier, χτίζοντας μία φιλία και διαμορφώνοντας έναν υγιή ανταγωνισμό με τον Γάλλο πολυπρωταθλητή. Όπως παραδέχτηκε αργότερα και εκείνος, η μία σεζόν που πέρασε ως teammate του Ogier τον δίδαξε πολλά, και αυτά τα μαθήματα πήρε μαζί του στην Toyota.

Η χρυσή διετία στην Toyota και το «πικρό» διαζύγιο

Το ταλέντο και οι φιλοδοξίες του Tanak ήταν πολύ μεγάλα για την M-Sport. Η Toyota είχε μόλις επιστρέψει στο WRC, με τεράστιο budget κι ακόμα μεγαλύτερες βλέψεις. Σε μία ομάδα με τον πολύπειρο Jari-Matti Latvala, τον πιτσιρικά Esapekka Lappi και τον εξαιρετικό σε εξέλιξη και προετοιμασία Kris Meeke, ο Tanak ξεχώρισε και πήρε τα ηνία, κερδίζοντας με άνεση το πρωτάθλημα του 2019, έχοντας επικρατήσει σε Σουηδία, Χιλή, Πορτογαλία, Φινλανδία, Γερμανία και Μεγάλη Βρετανία.

Στα παρασκήνια, όμως, η σχέση του με τον επικεφαλής της ομάδας, Tommi Makkinen, ήταν κάκιστη. Οι δύο άνδρες είχαν έρθει σε σύγκρουση πολλές φορές, καθώς ο εγωισμός και το προσωπικό συμφέρον μπήκε μπροστά σε πολλές των περιπτώσεων, με αποτέλεσμα ο Tanak να επιλέγει τελικά να αποχωρήσει από την ομάδα, αλλάζοντας «στρατόπεδο». 

Η Hyundai εξασφάλισε τις υπηρεσίες του πρωταθλητή, ο οποίος βρισκόταν στην καλύτερη κατάσταση της καριέρας του. Ωστόσο, η δυναμική της Toyota και ο ανταγωνιστικός Sebastien Ogier που ήρθε το 2020 για να πάρει την θέση του Tanak, αποτέλεσαν εμπόδιο για τον ίδιο και τις βλέψεις του. Το ίδιο έγινε και το 2022, όταν πρωταθλητής ήταν ο Kalle Rovanpera, με τον Tanak να μπορεί να έρθει 2ος, πίσω από τον απόλυτα κυριαρχικό Φινλανδό.

Καταλυτικής σημασίας ήταν -και πάλι- η σχέση του με την ηγεσία της ομάδας. Πρώτα με τον Andrea Adamo και μετά με τον Julien Moncet, ο Tanak δεν συνδέθηκε ποτέ, δεν είχε ποτέ τη συνεργασία που έπρεπε, ενώ ήρθε και σε ρήξη με τον Thierry Neuville, καθώς αμφότεροι διεκδικούσαν συνεχώς την θέση του νο.1. 

Στα ίδια μέρη θα ξαναβρεθούμε

Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης ήταν η επιλογή του Tanak να επιστρέψει εκεί όπου πάντα ήταν αγαπητός, και εκεί που και ο ίδιος πάντα ένιωθε σαν στο σπίτι του. Στην M-Sport, το κλίμα ήταν καλό, αλλά το Ford Puma Rally1 ήταν πολύ μακριά από τα GR Yaris και i20 N Rally1, και περιορίστηκε σε δύο νίκες, σε Σουηδία και Χιλή. Επιπλέον, το υψηλό κασέ του δεν μπορούσε να καλυφθεί για περισσότερο από μία σεζόν, κι αν τα κατάφεραν οι Βρετανοί κάπως, το οφείλουν στα χρήματα της Red Bull.

Το 2024, όταν πια η ηγεσία της Hyundai είχε αλλάξει και ο Cyril Abiteboul είχε πάρει τα πηδάλια της ομάδας, ο Tanak επέστρεψε στην κορεάτικη ομάδα, με στόχο να βρεθεί ξανά διεκδικητής του τίτλου. Στη διετία που τελικά έμεινε στο Alzenau, έπεσε και πάλι πάνω στον «τοίχο» της Toyota, και όντας ανήμπορος να παλέψει με αξιώσεις για το πρωτάθλημα, περιορίστηκε σε περιστασιακές νίκες και βάθρα, με πιο πρόσφατη επιτυχία του αυτή στο ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις, το οποίο κέρδισε για πρώτη φορά φέτος. 

Και τώρα, τι;

Ο Tanak έσπευσε να ξεκαθαρίσει και στην ανακοίνωσή του στα social media ότι δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να επιστρέψει κάποια στιγμή στο πρωτάθλημα, ακολουθώντας το «μοντέλο Ogier», δηλαδή να συμμετάχει σε επιλεγμένα ράλι. Προς ώρας, βάζει σε προτεραιότητα την οικογένειά του, τα παιδιά του και τη σύζυγό του, καθώς όπως τόνισε τα βλέπει να μεγαλώνουν και θέλει να περάσει χρόνο μαζί τους.

Ωστόσο, είναι δεδομένο ότι η διπλή αποχώρηση Rovanpera-Tanak φτωχαίνει σημαντικά το πρωτάθλημα, και το κενό που αφήνουν αυτές οι δύο προσωπικότητες θα αποδειχθεί τρομερά δύσκολα να καλυφθεί.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

WRC: Οι βαθμολογίες μετά το Ράλι Ιαπωνίας - Όλα θα κριθούν στη Σαουδική Αραβία

Το Historic Acropolis Rally πρωτοπορεί και πάλι!

WRC 2027: Η Hyundai ανοίγει τα χαρτιά της - Πιθανή η συμμετοχή με Rally2