Ford: Τα 5+1 θρυλικά μοντέλα του «μπλε οβάλ» που θέλουμε να δούμε ξανά στους δρόμους


Με αφορμή το κλείσιμο της παραγωγής του Ford Focus γυρίζουμε τον χρόνο πίσω και θυμόμαστε θρυλικά μοντέλα του μπλε οβάλ που έχουν γράψει ιστορία. 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΕΤΡΟΣ ΡΟΚΑΣ, ΦΩΤΟ: FORD
  • 9/11/2025

Η Ford υπήρξε ένας από τους πιο δημιουργικούς και επιδραστικούς κατασκευαστές στην ευρωπαϊκή αγορά. Σχεδόν κάθε οικογένεια, κάθε πόλη και κάθε διασταύρωση είχε κάποτε ένα μοντέλο Ford να περνά από μπροστά της.

Αυτά τα αυτοκίνητα δεν ήταν απλώς μέσα μετακίνησης. Ήταν κομμάτι της καθημερινότητας, των διαδρομών και των αναμνήσεων μας. Σήμερα, με την αγορά να στρέφεται προς τα ηλεκτρικά και τα SUV, κάποια ονόματα που κάποτε πρωταγωνιστούσαν, έμειναν στη σκηνή της ιστορίας. Και ίσως, επειδή μην τα βλέπουμε πια στους δρόμους, τα νιώθουμε ακόμη πιο σημαντικά.

Με αφορμή το κλείσιμο της παραγωγής του Ford Focus γυρίζουμε τον χρόνο πίσω και θυμόμαστε 5+1 θρυλικά μοντέλα του «μπλε οβάλ» που μας έχουν λείψει.

Ford Fiesta

Το Fiesta ήταν ένα αυτοκίνητο που κυριολεκτικά μεγάλωσε δίπλα μας. Από το 1976 έως και την πρόσφατη αποχώρησή του, εξελίχθηκε μέσα από 8 γενιές, κρατώντας πάντα μια σταθερή φιλοσοφία: απλότητα, ευελιξία, οικονομία, αλλά και οδηγική ζωντάνια.

Ακόμη και οι βασικές εκδόσεις με κινητήρες 1.0 L είχαν μία καθαρή και άμεση αίσθηση στο δρόμο που δύσκολα συναντούσες σε αντίστοιχα μοντέλα της κατηγορίας. Το μικρό του μέγεθος, από τα 3,6 m των πρώτων γενιών μέχρι τα 4,1 m των τελευταίων, το έκανε ιδανικό για την πόλη, αλλά ποτέ δεν ένιωθες ότι κάνει «εκπτώσεις» σε ποιότητα ή χρηστικότητα.

Η κορύφωση του Fiesta, ήρθε στις ST εκδόσεις, εκεί όπου η Ford απέδειξε πως ένα μικρό hatchback μπορεί να γίνει πρότυπο οδηγικής απόλαυσης. Το ST150 με τον 1.6 ατμοσφαιρικό κινητήρα ήταν ένα αυτοκίνητο «σχολείο» για σωστή οδήγηση, ενώ το μεταγενέστερο ST200, με τον 1.6 EcoBoost των 200 PS, προσέφερε εξαιρετική ροπή, άμεση απόκριση και στήσιμο που ενθάρρυνε τον οδηγό να ψάξει διαδρομές με στροφές, δευτερεύοντες δρόμους, και νυχτερινές διαδρομές μακριά από την πόλη.

Ήταν το αυτοκίνητο που έδειχνε ότι η χαρά της οδήγησης δεν χρειάζεται κυβικά ή τιμές που τρομάζουν. Χρειάζεται χαρακτήρα.

Ford Focus

Το Focus εμφανίστηκε το 1998 και κατέφθασε σαν μια μικρή επανάσταση. Η Ford επέλεξε να μην «πατήσει» πάνω στην πεπατημένη και δημιούργησε ένα οικογενειακό αυτοκίνητο που έμοιαζε πιο νεανικό, πιο σπορ, πιο ζωντανό από οποιοδήποτε άλλο της εποχής.

Η ανάρτηση Control Blade, η ακρίβεια του τιμονιού, οι αναλογίες του αμαξώματος και η εργονομία του εσωτερικού το κατέστησαν σχεδόν αυτόματα σημείο αναφοράς.

Και αν οι απλές εκδόσεις του Focus ήταν από μόνες τους ολοκληρωμένες, οι ST και RS εκδόσεις το έστειλαν σε άλλη διάσταση. Το Focus RS MK1 ήταν ωμό και ατίθασο, ένα αυτοκίνητο για όσους αγαπούσαν την ένταση στο δρόμο.

Το RS MK2 έμεινε στην ιστορία με τον πεντακύλινδρο 2.5 των 305 PS, έναν κινητήρα με ήχο που έμοιαζε να έρχεται από παλαιότερη ρομαντική εποχή. Και το RS MK3, με τετρακίνηση και 350 PS, απέδειξε ότι ένα οικογενειακό hatchback μπορεί να γίνει σπορ όπλο υψηλής τεχνολογίας.

Το Focus ήταν και παραμένει ένα από τα πιο ανθρώπινα και οδηγικά ζωντανά αυτοκίνητα που πέρασαν ποτέ από την Ευρώπη.

Ford Ka

Το πρώτο Ka, το 1996, εμφανίστηκε σε μια περίοδο όπου όλα τα μικρά αυτοκίνητα έμοιαζαν ίδια. Η Ford τόλμησε να κάνει το ακριβώς αντίθετο: έδωσε στο Ka μοναδικό σχεδιασμό, μικρές διαστάσεις και μια σχεδόν παιχνιδιάρικη οδήγηση.

Με μήκος περίπου 3,6 m, βάρος που μετά βίας ξεπερνούσε τα 900 kg και κινητήρα 1.3 L που ήταν απλός αλλά ανθεκτικός, προσέφερε αυτό που σήμερα σπανίζει: ένα αυτοκίνητο χωρίς φτιασίδια, αλλά γεμάτο προσωπικότητα.

Η έκδοση SportKa ήταν εκείνη που το έκανε πραγματικό «μικρό οδηγικό στολίδι». Με τον 1.6 L των 95 PS, πιο σφιχτές αναρτήσεις και πιο άμεσο τιμόνι, έγινε ένα από τα πιο ευχάριστα αυτοκίνητα για μικρές, σφιχτές διαδρομές. Είχε τον χαρακτήρα ενός καθαρής φιλοσοφίας driver’s car που σήμερα δύσκολα ξαναβλέπουμε, ειδικά σε αυτοκίνητα μικρών διαστάσεων.

Ford Mondeo

Το Mondeo αποτέλεσε για πολλά χρόνια το πρότυπο του σύγχρονου ευρωπαϊκού οικογενειακού αυτοκινήτου. Είχε όμορφη σχεδίαση, ποιοτικά καθίσματα για μεγάλες αποστάσεις, κατευθυντικότητα που ενέπνεε εμπιστοσύνη στο ταξίδι και χώρους που ικανοποιούσαν μία πραγματική οικογένεια.

Με μήκος ανάμεσα στα 4,7 και 4,9 m, προσέφερε εκείνο το «κάτι παραπάνω» που έκανε τις διαδρομές λιγότερο αγχωτικές και περισσότερο ευχάριστες. Η πιο χαρακτηριστική «σπορ» στιγμή του ήταν το Mondeo ST220, με τον 3.0 V6 των 226 PS.

Ο ήχος, η γραμμική απόδοση και η κορυφαία αίσθηση στα μεγάλα ταξίδια το έκαναν ένα από τα πιο καλλιεργημένα γρήγορα οικογενειακά της εποχής του. Δεν ήταν επιθετικό. Ήταν σταθερό, ώριμο, ταξιδιάρικο, ένα sedan που ήξερε να φτάνει στο τέλος της διαδρομής με άνεση και στυλ.

Ford Sierra

Το Sierra εμφανίστηκε το 1982 και αρχικά προκάλεσε αντιδράσεις. Η σχεδίασή του ήταν πολύ μπροστά για την εποχή με επιθετική προσέγγιση που τραβούσε παντού τα βλέμματα.

Με πίσω κίνηση και κινητήρες από 1.3 έως 2.9 L, αποτέλεσε τη βάση για ένα από τα πιο θρυλικά αυτοκίνητα των αγώνων. Το Sierra RS Cosworth, με τον 2.0 L turbo των 204 PS (σε ορισμένες εκδόσεις ακόμη και παραπάνω), την μεγάλη πίσω αεροτομή και το στήσιμο που το τοποθετούσε πρώτα στην αγωνιστική επικαιρότητα και μετά στον δρόμο, έγινε σύμβολο του 80s–90s performance DNA.

Πολλοί μιλούν για το Escort Cosworth, αλλά το Sierra ήταν εκείνο που έχτισε την φήμη. Ήταν το αυτοκίνητο που έδωσε μορφή στη λέξη: χαρακτήρας.

Ford Escort 

Το Escort γεννήθηκε το 1967 και σε κάθε γενιά του άλλαζε πρόσωπο, αλλά ποτέ ταυτότητα. Ήταν το αυτοκίνητο για αυτούς που ήθελαν κάτι προσιτό και πρακτικό. Οι κινητήρες του κυμαίνονταν από 1.1 έως 2.0 L, ενώ η ανάρτηση και η γεωμετρία τού έδιναν μια φυσική ευκολία στο στρίψιμο που το έκανε αγαπημένο σε οδηγούς και αγωνιζόμενους.

Το αποκορύφωμα ήταν το Escort RS Cosworth, με τον 2.0 L turbo των 227 PS και τετρακίνηση, ένα πραγματικό street-legal rally car. H τεράστιο πίσω αεορτομή, η ακατέργαστη δύναμη, η αίσθηση ότι κάθε διαδρομή μπορεί να γίνει ειδική, το ανέβασαν στη σφαίρα των αθάνατων. Δεν ήταν ακριβώς αυτοκίνητο. Ήταν έμπνευση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Η θρυλική Ford Mustang υποκύπτει στα ηλεκτρόνια και γίνεται υβριδική

Υπερσπάνιο Ford GT βγήκε στο «σφυρί» και έσπασε ρεκόρ - Το αστρονομικό ποσό (photos)

Οδηγός «φόρτωσε» την Ford Mustang Mach-E με 405.000 km και η μπαταρία συνεχίζει να δουλεύει... ρολόι!