Από το πρωτοποριακό σύστημα ψύξης με κυψέλες που έλυσε το πρόβλημα υπερθέρμανσης των κινητήρων στις αρχές του 20ού αιώνα έως τις ψηφιακές προσόψεις των ηλεκτρικών μοντέλων του σήμερα, η εξέλιξη της μάσκας της Mercedes είναι μια συναρπαστική ιστορία μηχανολογικής φαντασίας, αισθητικής και κύρους.
1900: Όταν οι κυψέλες έσωσαν τους κινητήρες
Στις αρχές του 20ού αιώνα, όταν η αυτοκίνηση βρισκόταν στα πρώτα της βήματα οι κινητήρες υπέφεραν από υπερθέρμανση, με την αξιοπιστία να αποτελούσε το μεγαλύτερο ζητούμενο. Τότε ήταν που η Mercedes-Benz, με το μοντέλο 35 PS, παρουσίασε το πρώτο κυψελτό σύστημα ψύξης, μια εφεύρεση που θα άλλαζε για πάντα την πορεία του αυτοκινήτου. Με περισσότερους από 8.000 μικροσκοπικούς σωλήνες τετραγωνικής διατομής, η νέα αυτή κατασκευή επέτρεπε τη μέγιστη ροή αέρα, ψύχοντας αποτελεσματικά τον κινητήρα. Η καινοτομία αυτή σήμανε το τέλος των αναξιόπιστων συστημάτων ψύξης και το ξεκίνημα μιας μακράς παράδοσης τεχνικής τελειότητας.
Λίγα χρόνια αργότερα, το 1911, εμφανίστηκε και η «μυτερή» μάσκα στα πιο ισχυρά μοντέλα της φίρμας, όπως το Knight 16, αυξάνοντας ακόμη περισσότερο την επιφάνεια ψύξης. Οι πιο «ταπεινές» εκδόσεις διατηρούσαν τη επίπεδη μορφή. Ήταν η αρχή μιας φιλοσοφίας που συνδύαζε λειτουργικότητα με αισθητική και κάτι που θα καθόριζε τη Mercedes για πάντα.
1931: Η γέννηση της μάσκας όπως τη γνωρίζουμε
Το 1931 η Mercedes-Benz παρουσίασε την 170 (Type W 15), το πρώτο αυτοκίνητο που έφερε κάτι το φαινομενικά απλό αλλά επαναστατικό: το προστατευτικό κάλυμμα του ψυγείου, δηλαδή τη μάσκα όπως τη γνωρίζουμε σήμερα. Πίσω από τη χρωμιωμένη γρίλια, η κλασική κυψέλη συνέχιζε να επιτελεί το έργο της, επιτρέποντας τη ροή του αέρα αλλά κρατώντας μακριά πέτρες και βρωμιές. Στην κορυφή δέσποζαν δύο σήματα, ένα επίπεδο αστέρι και πάνω απ’ αυτό το περήφανο τρισδιάστατο έμβλημα. Η Mercedes πλέον είχε πρόσωπο. Κομψό, στιβαρό, τεχνικά άρτιο. Ήταν η στιγμή που ο όρος «μάσκα» πήρε τη μορφή που θα γινόταν συνώνυμη του κύρους και της ποιότητας.
1954: Το “πρόσωπο” του σπορ αυτοκινήτου
Μετά τον πόλεμο, η αυτοκίνηση αναγεννήθηκε. Η Mercedes, θέλοντας να δηλώσει παρούσα στη νέα εποχή των σπορ και της ελευθερίας, παρουσίασε την εμβληματική 300SL “Gullwing” και τη πιο προσιτή 190SL. Αμφότερα διέθεταν πλατιές, χαμηλές μάσκες με χρωμιωμένες γρίλιες και το μεγάλο αστέρι στο κέντρο. Ήταν η εποχή που η Mercedes απέκτησε την “sports car face”, ένα πρόσωπο επιθετικό αλλά εκλεπτυσμένο, που μέχρι σήμερα αποτελεί πρότυπο αισθητικής για τη μάρκα. Με αυτό το τρόπο, είτε μέσα στην πίστα με τον θρυλικό Stirling Moss, είτε σε μια Κυριακάτικη βόλτα, η Mercedes έδειχνε πάντα δυναμική, σίγουρη και γεμάτη στυλ.
1972: Το πιο εκλεπτυσμένο πρόσωπο
Η δεκαετία του ’70 έφερε τη γέννηση της 450 SEL, ενός sedan που ουσιαστικά προανήγγειλε τη σειρά S-Class. Μαζί του ήρθε και μια νέα, ομοιόμορφη σχεδιαστική ταυτότητα για ολόκληρη τη γκάμα της Mercedes-Benz. Η μάσκα έγινε πλατύτερη, πιο λιτή, με οριζόντιες γρίλιες και το χαρακτηριστικό αστέρι να δεσπόζει στο καπό. Από τη μικρότερη 190E μέχρι την κορυφαία SEL, κάθε μοντέλο είχε ένα κοινό “πρόσωπο” εκείνο της σοβαρότητας, της τεχνολογίας και της διαχρονικής πολυτέλειας. Η λιτότητα της δεκαετίας του ’80 βρήκε την τέλεια έκφραση στην απλότητα της μάσκας της Mercedes: όχι κραυγαλέα, αλλά αριστοκρατικά διακριτική.
2007: Η επιλογή στον οδηγό
Στον 21ο αιώνα, η Mercedes-Benz άρχισε να παίζει με την εξατομίκευση με αποτέλεσμα για πρώτη φορά, οι πελάτες να μπορούσαν να επιλέξουν δύο διαφορετικά σχέδια μάσκας: μία κλασική, για τους πιστούς της παράδοσης, και μία πιο δυναμική, που τόνιζε τον σπορ χαρακτήρα των AMG εκδόσεων.
Η λογική αυτή συνεχίστηκε με τις Panamericana grilles των AMG και τις διαμαντένιες γρίλιες των ηλεκτρικών EQ. Το κάθε μοντέλο απέκτησε τη δική του “προσωπικότητα”, χωρίς ποτέ να χάσει τη χαρακτηριστική ταυτότητα του τρισδιάστατου αστεριού.
Ακόμη και τα Maybach μοντέλα υιοθέτησαν ξεχωριστές κάθετες γρίλιες που, ενώ τα concept όπως τα Vision V, One-Eleven και Vision Iconic δείχνουν πως η επόμενη εποχή θα βασίζεται λιγότερο σε φυσικούς αεραγωγούς και περισσότερο σε φωτισμό, τεχνολογία και αισθητική ταυτότητα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Mercedes: Κάνει ξεκαθάρισμα στη γκάμα - Ποιο μοντέλο βγαίνει εκτός παραγωγής
Mercedes-Benz GLA: Έτσι θα μοιάζει η νέα γενιά του entry-level SUV των Γερμανών (photos)
«Εμπρός - πίσω»: Η Mercedes επαναφέρει τους φυσικούς διακόπτες στην καμπίνα



-2_77761_472497_type13028.jpg)
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
_77761_467619_type13129.jpg)
_77761_475512_type13129.jpg)



