4 μικροί επαναστάτες που έφεραν τα πάνω κάτω τη δεκαετία του 90


Πρόκειται για μοντέλα πόλης, που δεν αρκέστηκαν μόνο στην πρακτικότητα, αλλά υλοποίησαν στην πράξη ιδιοφυείς ιδέες για τις καθημερινές μετακινήσεις μας.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΕΤΡΟΣ ΠΙΤΣΙΝΗΣ / ΦΩΤ.: DAIMLER AG, VOLKSWAGEN AG, RENAULT, VAUXFORD
  • 24/8/2025

Η κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων συρρικνώνεται συνεχώς εδώ και αρκετά χρόνια, καθώς δεν συμφέρει εμπορικά τους κατασκευαστές και η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση αναμένεται να κάνει τη ζωή τους ακόμη δυσκολότερη. Οι σημερινές επιλογές είναι μετρημένες στα δάχτυλα των δύο χεριών, ενώ κοστίζουν και πολύ ακριβότερα σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν, όπου ξεκινούσαν ακόμη και κάτω από τα 10.000 ευρώ.

Αν πρέπει να ορίσουμε μια περίοδο ακμής των μίνι, θα ψηφίζαμε τη δεκαετία του 90, επειδή τότε λανσαρίστηκαν ορισμένα αυτοκίνητα πόλης ιδιαίτερης αισθητικής και σύλληψης, που ξεπερνούσαν κατά πολύ τη βασική αποστολή τους, να προσφέρουν ευέλικτες και οικονομικές καθημερινές μετακινήσεις. Τα τέσσερα μίνι των 90’s που ακολουθούν εκφράζουν ιδανικά το πνεύμα εκείνης της εποχής και ανήκουν σίγουρα στην κατηγορία των αυτοκινήτων, που έχεις λόγο για να τα νοσταλγείς.

Smart Fortwo - Το μικρότερο μικρό

Πρόκειται ίσως για το εμβληματικότερο μίνι της δεκαετίας του 90 και κυκλοφόρησε το 1998 -αφού πέρασε προηγουμένως από 40 κύματα- ως προϊόν συνεργασίας της Mercedes με τον Ελβετό εφευρέτη των ρολογιών Swatch, Νίκολας Χάγιεκ. Το λιλιπούτειο διθέσιο Smart Fortwo επανεφηύρε την κινητικότητα σε αστικό περιβάλλον, προσέφερε άνετους χώρους στον οδηγό και στον συνοδηγό του και έπεισε τους αμφισβητίες του με τον ενισχυμένο κλωβό ασφαλείας Tridion και το σύστημα ευστάθειας ESP στον στάνταρ εξοπλισμό του. Στην πορεία κυκλοφόρησε σε σπορ εκδόσεις Brabus και Cabrio με υφασμάτινη οροφή, ενώ σήμερα η Smart προσφέρει αμιγώς ηλεκτρικά SUV μικρομεσαίων διαστάσεων και ανήκει κατά το ήμισυ στον κινέζικο όμιλο της Geely.

Ford Ka - Με πυξίδα το lifestyle

Η Ford παρουσίασε το Ka πρώτης γενιάς στα μέσα της δεκαετίας του 90, για να καλύψει το κενό της γκάμας της στη μικρή κατηγορία κάτω από το δημοφιλές Fiesta. Ωστόσο το μίνι της βασίστηκε κυρίως στην ιδιαίτερη σχεδιαστική γραμμή New Edge Design και λιγότερο στην πρακτικότητα, όπως θα περίμενε κανένας από ένα αυτοκίνητο πόλης. Το Ka ήταν άβολο και όχι ιδιαίτερα λειτουργικό, έκανε όμως μπαμ εμφανισιακά και ήταν αρκετά σβέλτο χάρη στους κινητήρες χωρητικότητας 1,3 έως 1,6 λίτρων. Ιδιαίτερα δημοφιλή παραμένουν ακόμη και σήμερα η σπορ έκδοση Sportka με 95 άλογα και το χαριτωμένα Roadster με την ονομασία Streetka. Να σημειώσουμε, ότι το Ford Ka δεύτερης γενιάς, που παρουσιάστηκε το 2008, εξελίχθηκε από κοινού με τη Fiat και έχασε την αυθεντικότητα του προγόνου του.

Volkswagen Lupo - O οικονομολόγος

Το VW Lupo δεν ανήκει στην παρέα των μίνι της εποχής του, που ξεχώριζαν με το στυλ τους, αλλά απευθύνθηκε κυρίως στους πελάτες με προτεραιότητα τα ορθολογικά κριτήρια. Το γερμανικό μοντελάκι έγινε ωστόσο διάσημο κυρίως λόγω της εξαιρετικά αποδοτικής ντιζελοκίνητης έκδοσης με τρικύλινδρο μοτέρ και κατανάλωση γύρω στα 3 λίτρα ανά 100 χλμ. Ακόμη όμως και οι υπόλοιπες εκδόσεις με βενζινοκινητήρες 60 και 75 ίππων και χτυπητούς εξωτερικούς χρωματισμούς λειτούργησαν σαν ιδιαίτερες πινελιές στη μάλλον συντηρητική και βαρετή τότε γκάμα της Volkswagen.

Renault Twingo - Το ανατρεπτικό

Τα αποκαλυπτήρια του Renault Twingo τον Οκτώβριο του 1992 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης προκάλεσαν στην κυριολεξία σεισμικές δονήσεις στον κλάδο της αυτοκίνησης. Ποτέ άλλοτε δεν είχε υπάρξει μέχρι τότε ένα τέτοιο μικρό αυτοκίνητο με αμάξωμα ενός όγκου, απλό ως κατασκευή και με ένα μοναδικό σε σύλληψη και σχεδιασμό εσωτερικό. Δεν είναι τυχαίο, ότι το δημιούργημα του σχεδιαστή Patrick le Quement αποτελεί δικαιωματικά το γνήσιο τέκνο του εμβληματικού Renault R4, ενώ το Twingo ανήκει στα πιο συμπαθή και ευχάριστα σε εμφάνιση αυτοκίνητα των τελευταίων δεκαετιών χάρη -μεταξύ άλλων- στη γοητεία που εκπέμπουν οι προβολείς της μάσκας. Το γαλλικό μίνι έκανε ιδιαίτερα «γκελ» στο ωραίο φύλο, ενώ κατασκευαζόταν με επιτυχία και χωρίς σημαντικές αλλαγές έως το 2007!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

RUF: Η ιστορία του μικρού κατασκευαστή με τα τεράστια όνειρα (video)

Οι 5 πιο αμφιλεγόμενες BMW όλων των εποχών (photos)

VW Sharan: Το αυτοκίνητο που άνοιξε τον δρόμο για τα επταθέσια μοντέλα των Γερμανών