5 sport compact μοντέλα από τα 90s που θέλουμε ξανά στους δρόμους


Μια εποχή που τα sport compact έγραφαν ιστορία χωρίς τη βοήθεια των ηλεκτρονίων. Μοντέλα που μιλούσαν κατευθείαν στην καρδιά του οδηγού και μας λείπουν όσο τίποτα άλλο.

  • KEIMENO: ΠΕΤΡΟΣ ΡΟΚΑΣ, ΦΩΤΟ: RENAULT, STELLANTIS, VW, ICONIC AUCTIONEERS, BRING A TRAILER
  • 17/8/2025

Στις δεκαετίες που πέρασαν, η αυτοκινητοβιομηχανία μεταμορφώθηκε. Από τις κομψές γραμμές των κουπέ και τις κραυγαλέες αεροτομές των ράλι, φτάσαμε στην εποχή των SUV και των crossover.

Η γκάμα μοντέλων σήμερα έχει περιοριστεί σημαντικά και μοιάζει να κυριαρχείται από πιο ογκώδεις και συντηρητικές επιλογές, όπου η οδηγική απόλαυση περνά σε δεύτερη μοίρα.

Στα 90s όμως, τα πράγματα ήταν διαφορετικά. Οι δρόμοι φιλοξενούσαν μοντέλα με έντονη προσωπικότητα, μηχανικά «διαμάντια» που χαρίζονταν απλόχερα στον ενθουσιώδη οδηγό, χωρίς να χρειάζεται να ξοδέψει μια περιουσία ή να αγοράσει έξτρα άλογα και τελική ταχύτητα μέσω αναβαθμίσεων over the air

Volkswagen Golf GTI Mk3: Ο ώριμος επαναστάτης

Μπορεί η δεύτερη γενιά του Golf GTI να έχει κλέψει τις καρδιές των 'purists', αλλά το Golf GTI Mk3 ήταν το σημείο όπου το μοντέλο «ενηλικιώθηκε». Με σχεδιασμό πιο στρογγυλεμένο και ώριμο, το GTI της τρίτης γενιάς φόρεσε έναν 16βάλβιδο ατμοσφαιρικό κινητήρα 2,0 L με 150 PS, φτάνοντας τελική ταχύτητα 225 km/h.

Αν αυτό δεν σας αρκεί, τότε το κορυφαίο Golf VR6 ήταν η απάντηση: με έναν V6 χωρητικότητας 2,9 L και 190 PS, εκτόξευε το γερμανικό κόμπακτ από στάση στα 100 km/h σε μόλις 7,5 sec. Σπάνια σήμερα βλέπουμε τέτοιο χαρακτήρα σε αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής.

Opel Astra GSi: Το παιδί μιας άλλης εποχής

Αντικαθιστώντας τον μύθο Kadett GSi δεν ήταν εύκολη αποστολή, αλλά το Astra GSi του 1991 στάθηκε αντάξιο. Με πιο εκλεπτυσμένο σχεδιασμό και τον γνωστό C20XE κινητήρα 2,0 L των 150 PS, το μοντέλο χάριζε συγκινήσεις χωρίς να απαιτεί συμβιβασμούς στην καθημερινότητα. Αυτός ο ίδιος κινητήρας αποτέλεσε και τη βάση για τις τουρμπισμένες εκδόσεις της Opel, με τα Vectra Turbo και Calibra Turbo να ακολουθούν δυναμικά στα βήματά του. Θυμάστε την Ελληνική Αστυνομία που είχε γεμίσει το στόλο της με τέτοια πυραυλάκια;

Ford Escort RS Cosworth: Η αγνή αγριάδα των ράλι

Κανένα μοντέλο των 90s δεν προκάλεσε τόσο έντονα συναισθήματα όσο το Ford Escort RS Cosworth. Με την τεράστια πίσω αεροτομή και τη σχεδίαση που «φώναζε αγώνες ράλι» από κάθε γωνία του, ήταν ένα καθαρόαιμο για τον δρόμο.

Ο τετρακύλινδρος τούρμπο κινητήρας των 227 PS προσέφερε επιδόσεις που ακόμα και σήμερα θεωρούνται εντυπωσιακές, ενώ η τετρακίνηση έκανε κάθε διαδρομή… ειδική διαδρομή.

Lancia Delta HF Integrale: Ο θρύλος της ασφάλτου

Λίγοι κατασκευαστές κατάφεραν να συνδυάσουν τόσο καλά τη ραφιναρισμένη αισθητική με τις απόλυτες επιδόσεις όσο η Lancia με το Delta HF Integrale. Από το 1979 μέχρι τα μέσα των 90s, το ιταλικό κόμπακτ εξελισσόταν συνεχώς. 

Η κορύφωση ήρθε με την Evolution και την Evolution II, αποδίδοντας 210 και 215 PS αντίστοιχα, με τετρακίνηση και ρυθμίσεις κατευθείαν από τα βάθη του WRC. Οδήγηση γεμάτη αδρεναλίνη, χωρίς φίλτρα.

Renault Clio Williams: Το μικρό που μεγάλωσε απότομα

Αν και τεχνικά ανήκει στην κατηγορία των supermini, το Clio Williams του 1993 αξίζει επάξια τη θέση του σε αυτή τη λίστα. Αρχικά δημιουργήθηκε για ομολογκασιόν στους αγώνες ράλι, σε μόλις 3.800 μονάδες, αλλά η επιτυχία του ανάγκασε τη Renault να κατασκευάσει πάνω από 12.000. Με κινητήρα 2,0 L  και 150 PS, ήταν εξαιρετικά ελαφρύ και ευέλικτο, προσφέροντας καθαρόαιμη σπορ οδήγηση σε ένα ταπεινό αμάξωμα. Και το όνομα; Δανεισμένο από την ιστορική ομάδα της Williams στη Formula 1, με την οποία συνεργαζόταν τότε η Renault.

Στον σημερινό κόσμο των εξημερωμένων, ψηλών και «έξυπνων» αυτοκινήτων, τα σπορ κόμπακτ των 90s μοιάζουν σχεδόν εξωπραγματικά. Δεν ήταν τέλεια, ούτε ταχύτερα από ό,τι έχουμε σήμερα. Ήταν όμως αυθεντικά, γεμάτα πάθος και οδηγικό χαρακτήρα. Μπορεί να μην επιστρέψουν ποτέ με τη μορφή που τα γνωρίσαμε, αλλά σε κάθε συζήτηση για αυτοκίνηση με ουσία, αυτά τα πέντε μοντέλα θα έχουν πάντα θέση στην καρδιά και στη μνήμη μας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Mercedes-Benz G-Class: Η παραγωγή του εμβληματικού SUV έφτασε τις 600.000 μονάδες

Αυτό το καθ' όλα νόμιμο Ford GT έφτασε τα 500 km/h και κοιτάζει παραπάνω (video)

Ένα πανέμορφο Mini με βαριά υπογραφή και ακόμη πιο βαριά τιμή (photos)