SEAT: Τα 10 θρυλικά, σπορ μοντέλα που άφησαν εποχή (photos)


Η SEAT, η εταιρεία που έκανε το πάθος για οδήγηση καθημερινή υπόθεση, γιορτάζει 75 χρόνια και με αυτή την αφορμή ξεχωρίσαμε 10 μοντέλα που έμειναν στην ιστορία για τον σπορ χαρακτήρα τους.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΕΤΡΟΣ ΡΟΚΑΣ , ΦΩΤΟ: SEAT, NEWSPRESS
  • 8/8/2025

Η SEAT γιορτάζει φέτος 75 χρόνια ιστορίας. Μια διαδρομή που ξεκίνησε το 1950, όταν η ισπανική κυβέρνηση σε συνεργασία με τη Fiat έστησε τη Sociedad Española de Automóviles de Turismo. Από το πρώτο SEAT 1400 μέχρι τα σημερινά μοντέλα, η μάρκα έχει εξελιχθεί από εθνικό κατασκευαστή σε διεθνή παίκτη, έχοντας παράγει πάνω από 20 εκατομμύρια αυτοκίνητα.

Τα 75 χρόνια είναι γεμάτα από καινοτομία, νεανική ενέργεια και μια σπορ φιλοσοφία, που διαπερνά ολόκληρη τη γκάμα της. Αποτελεί ίσως το χαρακτηριστικότερο brand του Volkswagen Group που μπόρεσε να δώσει το δικό του, αυθεντικό στίγμα. Από τα πρώτα της βήματα, η εταιρεία από τη Martorell δεν περιορίστηκε στο να προσφέρει «οικονομικά» αυτοκίνητα για το μέσο Ισπανό, αλλά έβαζε πάντα λίγη σπορ πινελιά στα μοντέλα της.

Εδώ και 75 χρόνια, η SEAT απέδειξε ότι μπορεί να φτιάχνει αυτοκίνητα που μιλούν κατευθείαν στην καρδιά και ιδιαίτερα στους νέους.  Με περισσότερα από 20 εκατομμύρια αυτοκίνητα να έχουν βγει από τις γραμμές παραγωγής, ξεχωρίσαμε 10 μοντέλα που άφησαν εποχή για τον σπορ χαρακτήρα τους. Μια αναδρομή που ξεκινά από τη δεκαετία του ’60 και φτάνει μέχρι το σήμερα, δείχνοντας πως το πάθος της SEAT για την οδήγηση δεν έχει σβήσει ποτέ.

SEAT 850 Sport Coupé – Το πρώτο όνειρο (1966)

Το 1966 η Ισπανία «μοτοριζόταν» με ρυθμούς ρεκόρ και η SEAT ήθελε να κάνει το επόμενο βήμα. Το 850 Sport Coupé ήταν η πρώτη πραγματική προσπάθεια της μάρκας να φτιάξει ένα αυτοκίνητο με σπορ χαρακτήρα. Με πίσω κίνηση, μόλις 720 kg βάρος και έναν κινητήρα που απέδιδε αρχικά 47 PS (και στη συνέχεια 52 PS με το γνωστό πλέον 900άρι μοτέρ), το μικρό coupé μπορούσε να πιάσει 140 km/h, ταχύτητα που τότε έμοιαζε πολύ υψηλή για ένα τόσο προσιτό αυτοκίνητο. Ήταν ένα 2+2 με περιορισμένους χώρους, αλλά αυτό δεν είχε σημασία: το σημαντικό ήταν ότι έδινε στον οδηγό πραγματική οδηγική απόλαυση. Ήταν το πρώτο SEAT με δισκόφρενα εμπρός, δείγμα του πόσο σοβαρά πήρε η μάρκα τον σπορ χαρακτήρα του. 

SEAT 1200 Sport “Bocanegra” – Η εποχή της καινοτομίας (1975)

Το 1975 ήρθε το μοντέλο που έδειξε για πρώτη φορά ότι η SEAT μπορούσε να σχεδιάσει μόνη της ένα αυτοκίνητο από το μηδέν. Το 1200 Sport ήταν το πρώτο project του ολοκαίνουριου τότε Κέντρου Τεχνολογίας της SEAT. Το σχέδιο ανήκε στον Ιταλό Aldo Sessano, όμως η παραγωγή του αμαξώματος γινόταν στην Καταλονία, ενώ η τεχνική ομάδα της SEAT ανέπτυξε μια πανέξυπνη λύση για να τοποθετήσει τον κινητήρα του 124 εγκάρσια. Το αυτοκίνητο έγινε διάσημο με το ψευδώνυμο “Bocanegra” (Μαυρόστομο) χάρη στον μαύρο πολυουρεθανικό προφυλακτήρα που θύμιζε στόμα. Με 67 PS στην πρώτη έκδοση 1200 κ.εκ. και 77 PS στο 1430 Sport, το Bocanegra δεν ήταν απλώς ένα όμορφο coupé, ήταν ένα σπορ εργαλείο καθημερινής χρήσης που έφερε νέα αισθητική στο ισπανικό design. Μέχρι το 1979 κατασκευάστηκαν 19.322 κομμάτια, αφήνοντας πίσω τους έναν αστικό μύθο που σήμερα είναι συλλεκτικός.

SEAT Fura Crono – Το hot hatch πριν τα hot hatch (1982)

Το 1982 η SEAT είχε πλέον «απεξαρτηθεί» από τη Fiat και ήθελε να δείξει ότι μπορούσε να σταθεί μόνη της. To Fura Crono βασίστηκε στο Fura, το δικό της hatchback, αλλά του έδωσε κάτι παραπάνω: 75 PS από τον κινητήρα 1.4 L, πέντε σχέσεις στο κιβώτιο και μόλις 760 kg βάρος. Το αποτέλεσμα ήταν ένα αυτοκίνητο γρήγορο, ευέλικτο και εξαιρετικά σταθερό στις στροφές, με τη σπορ εικόνα να τονίζεται από μαύρα προστατευτικά, φαρδύτερα φτερά και επιθετικό look. Ήταν το αυτοκίνητο που γέννησε το Fura Cup, ένα ενιαίο πρωτάθλημα αυτοκινήτου που μάζεψε κορυφαίους Ισπανούς οδηγούς και βοήθησε τη SEAT να «δέσει» με το motorsport. Στην ουσία, το Fura Crono ήταν το προοίμιο της φιλοσοφίας που θα έφερνε χρόνια μετά το Ibiza: ένα προσιτό, καθημερινό αλλά σπορ αυτοκίνητο.

SEAT Ibiza SXi – Το injection αλλάζει το παιχνίδι (1988)

Η πρώτη γενιά Ibiza ήταν ήδη ένα μεγάλο βήμα για τη SEAT, δημιούργημα του Giugiaro, με κινητήρες εξελιγμένους σε συνεργασία με την Porsche. Το 1988 η SEAT παρουσίασε την SXi, την πρώτη σπορ έκδοση με ηλεκτρονικό ψεκασμό. Ο 1.5L κινητήρας απέδιδε 100 PS, 15 περισσότερους από την έκδοση με καρμπιρατέρ και έδινε στο αυτοκίνητο άλλον αέρα. Φαρδιά φτερά, μαύρα μαρσπιέ, δύο σπόιλερ πίσω και αεροδυναμική εμφάνιση, το έκαναν να ξεχωρίζει. Αλλά δεν ήταν μόνο η εμφάνιση: το SXi είχε βελτιωμένα φρένα με αεριζόμενους δίσκους και ένα πιο σφιχτό στήσιμο που έδινε αληθινή οδηγική χαρά. Ήταν ίσως το πρώτο Ibiza που έδειξε καθαρά ότι η SEAT μπορούσε να φτιάξει ένα μικρό GTI, στην πράξη αν όχι στο όνομα.

SEAT Ibiza GTI – Το compact που άγγιξε τους «μεγάλους» (1993)

Με τη δεύτερη γενιά Ibiza, το 1993, η SEAT μπήκε στα «μεγάλα σαλόνια». Ήταν το πρώτο μοντέλο που κατασκευάστηκε στο εργοστάσιο του Martorell και το σχέδιο του Giugiaro έγινε πιο στρογγυλεμένο και μοντέρνο. Η κορυφαία έκδοση GTI είχε έναν 2.0 L κινητήρα 115 PS, κάτι ασυνήθιστο για την κατηγορία τότε. Ήταν γρήγορο, ευχάριστο και με εξαιρετικό κράτημα, χάρη και στην ηλεκτρική υποβοήθηση τιμονιού. Σύντομα ήρθε και η θρυλική έκδοση 1.8 16v με 130 PS, που απογείωσε τις επιδόσεις. Η SEAT χρησιμοποίησε το Ibiza GTI για να μπει και στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι και οι επιτυχίες στα χώματα έφεραν αίγλη και στους δρόμους.

SEAT Ibiza Cupra 1.8 – Το μικρό «θηρίο» (1996–2007)

Το όνομα Cupra γεννήθηκε με το Ibiza, και η πρώτη του ενσάρκωση ήταν το Ibiza Cupra 1.8. Στα τέλη των ’90s, αυτό το μικρό hatchback έγινε ο εφιάλτης για πολλούς ανταγωνιστές. Με τον 1.8 turbo των 180 PS, χαμηλωμένη ανάρτηση, ισχυρά τετραπίστονα φρένα και έντονα σπορ αισθητική, το Ibiza Cupra απέδειξε ότι ένα μικρό αυτοκίνητο μπορεί να προσφέρει μεγάλες συγκινήσεις. Το Cupra δεν ήταν απλά ένα Ibiza με περισσότερα άλογα ήταν ένα ολόκληρο πακέτο οδηγικής εμπειρίας, που έκανε τη SEAT να θεωρείται ισότιμος παίκτης απέναντι στα καλύτερα hot hatch της εποχής.

SEAT Leon Cupra (2003) – Ο λύκος με το πρόσωπο του προβάτου

Η πρώτη γενιά Leon ήταν ένα σοβαρό βήμα για τη SEAT, αλλά η έκδοση Cupra την εκτόξευσε. Με τον 1.8 L turbo των 225 PS από το Audi S3, επιτάχυνε 0-100 km/h σε 6,9 sec και έπιανε τελική 242 km/h. Αυτό που έκανε το Leon Cupra ιδιαίτερο ήταν ότι δεν κραύγαζε τον σπορ χαρακτήρα του: ήταν σχεδόν «sleeper», με μικρές αλλά διακριτικές λεπτομέρειες όπως μεγαλύτερες και ελαφρότερες ζάντες, τετραπίστονα φρένα Brembo, που αποκάλυπταν το δυναμικό του. Το πλαίσιο του, με ενισχύσεις και σφιχτή ανάρτηση, έδινε αληθινή απόλαυση όντας έτσι ένα από τα πιο ολοκληρωμένα hot hatch της εποχής.

SEAT Ibiza FR – Η φιλοσοφία Formula Racing (2000s–σήμερα)

Από την τρίτη γενιά και μετά, η SEAT αποφάσισε να δημιουργήσει μια νέα «οικογένεια» σπορ εκδόσεων: τις FR (Formula Racing). Το Ibiza FR ήταν και είναι  η πιο προσιτή σπορ εκδοχή, αλλά ποτέ δεν ήταν «φτωχή». Με το σημερινό 1.5 TSI των 150 PS, χαμηλωμένη ανάρτηση, επιλογές οδηγικών προγραμμάτων και την πιο πλούσια τεχνολογία που είχε ποτέ Ibiza, το FR κατάφερε να συνδυάσει πρακτικότητα και σπορ χαρακτήρα. Όπως και τα παλαιότερα SEAT, είναι ένα αυτοκίνητο που μπορείς να οδηγήσεις καθημερινά, αλλά και να απολαύσεις στις στροφές της Κυριακής.

SEAT Leon Cupra R (2018) – Το «όπλο»

Το 2018 η SEAT έφτασε στο αποκορύφωμα με το νέο Cupra R. Πριν η Cupra γίνει αυτόνομη μάρκα, αυτό το Leon ήταν η τελευταία λέξη της σπορ τεχνολογίας: 310 PS, DSG κιβώτιο, μπλοκέ διαφορικό, Michelin Pilot Sport Cup 2 και ένα στήσιμο που ισορροπούσε ανάμεσα σε track-day car και καθημερινό hatchback. Ήταν το πιο γρήγορο, πιο ώριμο Leon όλων των εποχών και ίσως το πιο επιθυμητό SEAT των τελευταίων δεκαετιών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Μια συνεργασία που περίμεναν πολλοί - ABT και Cupra ενώνουν τις δυνάμεις τους

Επίσημο: Η Seat συνεχίζει «θερμικά» μέχρι το 2030 - Μετά βλέπουμε...

Δοκιμή: Seat Ibiza 1.0T FR 116PS - To ισπανικό supermini που ξέρει να εξιτάρει