10 και 1 πράγματα για το Ντακάρ που αξίζει να γνωρίζετε


Το Ράλι Ντακάρ είναι σχεδόν η απόσταση μιας ολόκληρης σεζόν του WRC! Αν αυτό το στοιχείο σας φαίνεται εντυπωσιακό, που να δείτε και τα υπόλοιπα…

  • ΤΟΥ ΘΩΜΑ Κ. ΕΥΘΥΜΙΟΥ, ΦΩΤ.: Red Bull Content Pool, Marcelo Maragni, Dakar.com, ASO, Senegalise.com
  • 19/1/2025

1. Το Ράλι Ντακάρ είναι σχεδόν η απόσταση μιας ολόκληρης σεζόν του WRC

Το Dakar Rally έχει ταξινομηθεί ως αγώνας ράλι-αντοχής (η λέξη Raid θα μπορούσε να αποδοθεί σαν «επιδρομή», με την έννοια της περιπέτειας για κατάκτηση ενός στόχου, την ολοκλήρωση μίας αποστολής, κ.λπ), πράγμα που σημαίνει ότι είναι ένας αγώνας μεγάλων αποστάσεων που διεξάγεται σε αρκετές ημέρες. Και στα 7.891 km, το Dakar είναι ο κορυφαίος όλων των αγώνων του είδους στον κόσμο. Από το 2022, το Dakar έχει ενσωματωθεί στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Rally-Raid που περιλαμβάνει πέντε αγώνες. Σε επίπεδο θεσμού, το Dakar δίνει στους βαθμολογούμενους συμμετέχοντες διπλούς βαθμούς καθώς η διάρκειά του είναι μια εβδομάδα περισσότερο από τους άλλους τέσσερις αγώνες του ημερολογίου.

2. Μην αφήνετε ένα σπασμένο οστό να σας ματαιώσει τα όνειρα

Ο Αυστραλός αναβάτης Toby Price όταν συμμετείχε στο περυσινό αγώνα του 2024 -που ήταν και το δέκατο Dakar για εκείνον-  ήταν ήδη δύο φορές νικητής και ταυτόχρονα ένας θρύλος του ράλι. Η δεύτερη νίκη του Price στο Dakar ήρθε το 2019 και χάρισε στη Red Bull KTM Factory Racing την 18η συνεχόμενη νίκη στον διάσημο αγώνα. Αλλά αυτό δεν είναι το πιο αξιοσημείωτο γεγονός για τη συγκεκριμένη νίκη. Αυτό που είναι ακόμα πιο ενδιαφέρον και ξεχωριστό από το αήττητο σερί νικών της KTM είναι το γεγονός ότι ο Price οδήγησε 5.200 km μέχρι τον τερματισμό, όντας νικητής, με σπασμένο κόκκαλο! Λίγες εβδομάδες πριν από το Dakar του 2019 που διοργανώθηκε στο Περού, ο Price σε μία πτώση σε προετοιμασία, έσπασε το σκαφοειδές οστό στον δεξιό καρπό του. Σκέφτηκε να εγκαταλείψει την είσοδό του στο ράλι, αλλά στη συνέχεια σκέφτηκε ότι θα μπορούσε επίσης να δώσει μια ευκαιρία. Και την έδωσε. Και ανταμοίφθηκε!

Στο Dakar 2025, o Toby Price συμμετείχε με αυτοκίνητο πλέον, αλλά αποσύρθηκε από τον αγώνα για λόγους υγείας, μια και υπέστη διάσειση μετά από διπλό ατύχημα, ενώ ήταν 24ος στη γενική κατάταξη.

3. Τα φορτηγά υποστήριξης συμμετέχουν στο Dakar ως αγωνιστικά όσο και οχήματα εξυπηρέτησης

Οι κορυφαίες ομάδες έχουν φορτηγά υποστήριξης που φέρουν ζωτικό εξοπλισμό που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε περίπτωση που οι κορυφαίοι συμμετέχοντες υποστούν ατύχημα ή αντιμετωπίσουν μηχανικό πρόβλημα. Αυτά τα φορτηγά υποστήριξης είναι τεράστια και μπορούν να καλύψουν το έδαφος εξίσου καλά με τα αυτοκίνητα, αν και είναι σημαντικά πιο αργά. Αλλά αγωνίζονται επίσης με τα άλλα οχήματα υποστήριξης στη δική τους κατηγορία φορτηγών.

4. Μια ματιά στο μέλλον

Τα ασυνήθιστα χαρακτηριστικά του Dakar το καθιστούν ένα εντυπωσιακό όσο και ασυναγώνιστο εργαστήριο για καινοτόμες τεχνολογίες. Οι έρημοι που διεξάγεται ο αγώνας έχουν λειτουργήσει τακτικά ως πεδίο δοκιμών για νέα συστήματα μετάδοσης κίνησης και συστήματα ασφαλείας. Το πρόγραμμα Dakar Future επέτρεψε αρχικά στα αυτοκίνητα με υβριδική ισχύ να κάνουν την εμφάνισή τους και να φτάσουν τα επίπεδα απόδοσης των καλύτερων ομάδων. Και νέοι δρόμοι ανοίγονται για τεχνολογικά πειράματα που είναι πιθανό να μεταμορφώσουν το τοπίο των ράλι μελλοντικά. Το πρωτοποριακό πνεύμα του Dakar βρίσκεται στην καρδιά του έργου Mission 1000, μιας νέας πρωτοβουλίας για την ανάπτυξη πιο βιώσιμων πηγών καυσίμου που ξεκινά το 2024.

5. Το Dakar Rally ξεκίνησε μόνο επειδή ένας άνδρας χάθηκε τυχαία!

Ο Thierry Sabine, ένας Γάλλος αναβάτης μοτοσικλετών, αγωνιζόταν στο Ράλι Αμπιτζάν-Νίκαια του 1977 όταν έχασε το δρόμο του. Συνειδητοποιώντας ότι η πλοήγηση στους απομακρυσμένους αμμόλοφους μιας ερήμου ήταν μια μεγάλη πρόκληση, οργάνωσε την πρώτη εκδήλωση που ξεκίνησε από το Παρίσι τον Δεκέμβριο του 1978. Το ράλι πήρε το όνομά του από την πρωτεύουσα της Σενεγάλης: τον αρχικό προορισμό. Το Dakar!

6. Το Dakar θα συνδέεται πάντα με το ροζ χρώμα

Ο τερματισμός στο Dakar ήταν στην λίμνη Lac Rose, 30 χιλιόμετρα βόρεια της πρωτεύουσας της Σενεγάλης, που ονομάζεται έτσι επειδή το νερό της λίμνης είναι σε έντονο ροζ χρώμα. Αυτό προκαλείται από ένα μοναδικό είδος φυκιών, τη dunaliella salina. Η λίμνη είναι τόσο εντυπωσιακή που μπορεί να τη δει κανείς από το διάστημα και η θέα της –μετά από δύο εβδομάδες αδυσώπητης ψυχικής και σωματικής τιμωρίας– έχει προκαλέσει στο παρελθόν ακόμη και πλήρως ενήλικους αγωνιζόμενους να ξεσπάσουν αυθόρμητα σε κλάματα

7. Ο θρύλος Stéphane Peterhansel

Η ιδιότυπη φύση του Dakar σημαίνει ότι οι κάθε είδους αγωνιζόμενοι βρίσκονται ένα δεκαπενθήμερο σε ένα περιβάλλον απίστευτης εξάντλησης με ημερήσιες αποστάσεις -το λιγότερο- 500 χιλιομέτρων, συνθήκη που από ότι έχει αποδειχθεί φαίνεται να ευνοεί την εμπειρία. Αυτό εξηγείται με τον καλύτερο τρόπο, παρατηρώντας ότι οι βετεράνοι κυριαρχούν στο Dakar για τόσα χρόνια. Ωστόσο, κανείς δεν κατάφερε να κυριαρχήσει στο αγώνα αυτόν, όπως ο 14 φορές νικητής Stéphane Peterhansel (οκτώ νίκες με αυτοκίνητα, έξι με μοτοσικλέτες). Ο Γάλλος Peterhansel είναι ο άνθρωπος που αποκαλούν Monsieur Dakar και δίκαια

Ένα άλλο στατιστικό που τονίζει το πλεονέκτημα των βετεράνων είναι το γεγονός ότι μόλις σε τέσσερις περιπτώσεις τις τελευταίες τρεις δεκαετίες ο νικητής της κατηγορίας αυτοκινήτων του Dakar ήταν κάτω των 40 ετών – δύο από αυτές τις νίκες κέρδισε ο ίδιος ο Monsieur Dakar

8. Τα ελαφρά αγωνιστικά έδωσαν νέα πνοή στο Dakar

Από τη μετεγκατάσταση του Dakar στη Σαουδική Αραβία, υπήρξε μια τεράστια άνοδος στον αριθμό των συμμετεχόντων που μπήκαν στις νέες κατηγορίες, όπως η κατηγορία T3 με περιοριστή σε τελική ταχύτητα τα 135 χλμ/ώρα. Τα οχήματα T3 φιλοξενούν οδηγό και συνοδηγό και μετρούν έως και τα δύο τρίτα της έκδοσης των αγωνιστικών αυτοκινήτων T1 των κορυφαίων εργοστασιακών ομάδων που οδηγούν οι Carlos Sainz, Nasser Al-Attiyah και Sébastien Loeb. Ο ανταγωνισμός στην κατηγορία T3 θεωρείται ως ο ιδανικός τρόπος για να προχωρήσει από το ερασιτεχνικό, στο επαγγελματικό σκέλος των αγώνων του είδους.

9. Τοπία που συνεπαίρνουν

Αφού φιλοξενήθηκε από την Αφρική και στη συνέχεια από τη Νότια Αμερική, το τελευταίο «σπίτι» του Dakar βρίσκεται στη Σαουδική Αραβία. Το έθνος της Μέσης Ανατολής έχει καταπλήξει τους ανταγωνιστές του με το έδαφος της ερήμου, καθιστώντας το τον ιδανικό οικοδεσπότη του Dakar. Τα τοπία που εξελίσσονται στην πορεία των διαδρομών του Dakar είναι τόσο εντυπωσιακά όσο και η πόλη Al Ula που φιλοξένησε τον αγώνα όταν αυτός πήγε για πρώτη φορά στη Σαουδική Αραβία τον Ιανουάριο του 2020. Τα καλειδοσκοπικά τοπία συνδυάζουν το βάρος της ιστορίας και ένα στοιχείο μυστηρίου σε μια ταπεινή εμπειρία. Το Dakar έχει επιστρέψει ξανά και ξανά στην Al Ula διατρέχοντας περιοχές με αρχαιολογικούς χώρους και τους ναούς του Nabatean γύρω από την παλιά πόλη. 

10. Οι οδηγοί δεν έχουν χρόνο να σταματήσουν ούτε για την ανάγκη τους…

Μερικοί από τους οδηγούς αγωνίζονται με την ιδέα να μείνουν στο αυτοκίνητο για μια ολόκληρη μέρα. Ορισμένα στάδια απαιτούν 12 ώρες οδήγησης και, εννοείται φυσιολογικά, μερικές φορές η φύση χτυπά την πόρτα. Επομένως, μερικοί από τους οδηγούς έχουν σάκους στις αγωνιστικές στολές τους, ώστε να μπορούν να ουρούν καθώς περνούν ποτάμια και ογκόλιθους με ταχύτητα 170 χλμ./ώρα. Είναι μόνο μία από τις πολλές θυσίες που έγιναν στο όνομα της ολοκλήρωσης της εμπειρίας και της προσπάθειας να κατακτηθεί το Dakar Rally.

11. Η Mitsubishi στο Βιβλίο Guiness

Μεταξύ 1985 και 2007 η Mitsubishi εξασφάλισε την πολυπόθητη θέση στο βιβλίο των ρεκόρ Γκίνες με τις 12 νίκες της. Ο αριθμός των νικών σε μεμονωμένες κατηγορίες είτε για αυτοκίνητα παραγωγής είτε για αυτοκίνητα τροποποιημένης παραγωγής είναι σχεδόν αμέτρητος.

Πηγές: Dakar.com, Red Bull

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

WRC: Διπλή ελληνική παρουσία στο Ράλι Σουηδίας

F40 με ατμοσφαιρικό V12! Youtuber έφτιαξε τη Ferrari που ούτε ο ίδιος ο Enzo δεν τόλμησε (video)

WRC 2025: Πώς ξεκινά κάθε οδηγός τη νέα σεζόν - Τα μεγάλα φαβορί