Το 1989 αποτελεί μία ξεχωριστή χρονιά για τους φίλους της αυτοκίνησης στην Ελλάδα, επειδή τότε κυκλοφόρησε στη χώρα μας η ελληνική έκδοση του περιοδικού Car and Driver. Το ελληνικό Car and Driver απέδειξε στην πορεία, ότι είναι αντάξιο μέλος της οικογένειας του Νο 1 περιοδικού αυτοκινήτου στον κόσμο και έχει καταξιωθεί στη συνείδηση των Ελλήνων φίλων των τεσσάρων τροχών, ενώ εδώ και αρκετά χρόνια διαθέτει τον κορυφαίο ιστότοπο caranddriver.gr και δραστηριοποιείται με επιτυχία στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης.
Το 1989 εξελίχθηκε, όμως, σε κομβικό έτος και για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς τότε λανσαρίστηκαν σπουδαία νέα μοντέλα με καινοτομίες και διαχρονικά χαρακτηριστικά, χάρη στα οποία παραμένουν –ακόμα και μετά από 35 ολόκληρα χρόνια– ανεξίτηλα χαραγμένα στις μνήμες μας. Ακολουθούν 10 από τα εμβληματικότερα μοντέλα της πλούσιας σοδειάς του 1989, μαζί με τους σύγχρονους διαδόχους τους, που καλούνται να αποδειχθούν αντάξιοι των προγόνων τους!
Alfa Romeo S.Z. και Alfa Romeo Stradale 33
Η Alfa Romeo S.Z. έκλεψε την παράσταση στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 1989 και αποστολή της ήταν να παντρέψει τις παραδοσιακές αξίες των πισωκίνητων σπορ μοντέλων από το Μιλάνο με καινοτόμες τεχνολογίες, σε συνεργασία με τον διάσημο ιταλικό οίκο Zagato, που ανέλαβε να κατασκευάσει 1.000 τέτοια αυτοκίνητα. Η S.Z. δικαίωσε αυτές τις προσδοκίες, καθώς έγινε το πρώτο αυτοκίνητο, για του οποίου τον σχεδιασμό, την εξέλιξη και την παραγωγή αξιοποιήθηκαν η επιστήμη της πληροφορικής και τα αντίστοιχα ηλεκτρονικά προγράμματα Computer Aided Design και Computer Aided Manufacturing. H χρήση των υπολογιστών μείωσε σημαντικά τον χρόνο και το κόστος κατασκευής, ενώ επέτρεψε συνεχείς διορθώσεις και στοχευμένες βελτιώσεις κατά τη διάρκεια της εξέλιξης του αυτοκινήτου. Στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ιταλικού Coupé με τη μικρή απόσταση από το έδαφος και το σφηνοειδές σχήμα θα πρέπει να προσθέσουμε και την κατασκευή του αμαξώματος από συνθετικά υλικά, ενώ για εξαιρετικές επιδόσεις φρόντιζε ο τρίλιτρος V6 κινητήρας των 207 PS, που είχαν εύκολο έργο με τα μόλις 1.280 kg του αυτοκινήτου.
Με τη νέα Alfa Romeo Stradale 33 αναβίωσε το πρωτοποριακό μοντέλo της δεκαετίας του 1980 υιοθετώντας το σχήμα, τα χαρακτηριστικά και τις επιδόσεις ενός υπεραυτοκινήτου συλλεκτικής παραγωγής για μόλις 33 ζάμπλουτους αγοραστές. Στο συγκεκριμένο Hypercar αποτυπώνονται η αισθητική της μάρκας από το Μιλάνο και η αγωνιστική της κληρονομιά με λεπτομέρειες, όπως οι πόρτες με μηχανισμό ανύψωσης και το αεροδυναμικό σχήμα του αμαξώματος με μόλις 1,23 m ύψος. Οι Ιταλοί επέλεξαν, απολύτως συνειδητά, να μην εφοδιάσουν το νέο έργο τέχνης τους με αεροτομές και άλλα ενεργητικά συστήματα αεροδυναμικής, προκειμένου να μην πειράξουν και χαλάσουν τη σιλουέτα της σύγχρονης Alfa Romeo Stradale 33, η οποία θα κυκλοφορήσει με τρίλιτρο V6 Biturbo βενζινοκινητήρα 620 PS, θα επιταχύνει από στάση έως 100 km/h σε λιγότερα από 3’’ και θα αγγίζει τα 333 km/h τελική ταχύτητα. Προβλέπεται, επίσης, και αμιγώς ηλεκτροκίνητο μοντέλο με συνολική απόδοση 750 PS και αυτονομία γύρω στα 450 km!
BMW Σειρά 8
H BMW επιχείρησε το 1989 με τη νέα –τότε– σειρά 8 ένα επικίνδυνο σπαγγάτο μεταξύ υψηλών επιδόσεων και πολυτέλειας. Πάνω από 2.000 μηχανικοί της βαυαρικής φίρμας ξεκίνησαν ήδη από το 1984 το εγχείρημα της εξέλιξης ενός σπορ Coupé 2 και 2 θέσεων με ανέσεις λιμουζίνας, το οποίο έγινε το 1989 δεκτό με διθυραμβικά σχόλια. Ωστόσο, χρειάστηκε να περάσουν χρόνια μέχρι να αναγνωριστεί η αξία του. Οι παραδοσιακοί πελάτες της BMW αντιμετώπισαν με δυσφορία τη μυτερή μάσκα με το μικρών διαστάσεων «νεφρό», τα βυθιζόμενα φωτιστικά σώματα αντί των κλασικών δίδυμων προβολέων, αλλά και τους περιορισμένους χώρους για τους πίσω επιβάτες. Παρ’ όλα αυτά, η σειρά 8 του 1989 κατέχει ξεχωριστή θέση στη σύγχρονη ιστορία της αυτοκίνησης, καθώς έβαλε για πρώτη φορά στη ζωή μας ένα ηλεκτρικό σύστημα με δυνατότητα μεταφοράς δεδομένων μεταξύ των διαφόρων υποσυστημάτων του οχήματος. Πρωτοποριακή ήταν και η πολλαπλή πίσω ανάρτηση πέντε συνδέσμων, ενώ το αεροδυναμικό Coupé περιελάμβανε στον εξοπλισμό του «καλούδια», όπως κεντρικές κλειδαριές, καθρέφτη οδηγού με αντιθαμβωτικό κρύσταλλο και Traction Control. Πρόκειται για ορισμένα από τα στοιχεία, που συνέβαλαν στη δικαιολογημένη –αν και καθυστερημένη– αποκατάσταση της πρώτης BMW Σειρά 8 στα μάτια των petrolheads.
Όμως, και η ίδια η BMW προχώρησε σε μία έμμεση αποκατάσταση, λανσάροντας το καλοκαίρι του 2018 τη Σειρά 8 νέας γενιάς και, μάλιστα, σε δύο εκδόσεις, Coupé και Cabriolet. Η φιλοσοφία τους εδράζει στην αντίστοιχη του πρώτου μοντέλου και συμπυκνώνεται στο σλόγκαν: «υψηλές επιδόσεις σε ένα πολυτελές περιβάλλον με εκλεπτυσμένο στυλ», ενώ να σημειώσουμε ότι και τα δύο μοντέλα ανανεώθηκαν και αναβαθμίστηκαν το 2022. Οι σημερινές BMW Σειρά 8 Coupé και Cabrio και Σειρά 8 Grand Coupé αντιστέκονται στην ηλεκτροκίνηση, παραμένουν πιστές στους θερμικούς κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου και, δεν είναι τυχαίο, ότι εφοδιάζονται με τον ισχυρότερο κινητήρα, που έχει υπάρξει ποτέ σε όχημα παραγωγής της γερμανικής μάρκας, καθώς αποδίδει 625 PS με τις ανάλογες επιδόσεις, βέβαια.
Citroen XM και DS9
H Citroen XM κυκλοφόρησε το 1989 και ήταν το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με ηλεκτρονικά ελεγχόμενες και ρυθμιζόμενες αναρτήσεις, που αποτελούσαν μετεξέλιξη των υδροπνευματικών αναρτήσεων της DS πρώτης γενιάς και της CX. Αυτό έγινε εφικτό με την τοποθέτηση πέντε συστημάτων αισθητήρων σε τιμόνι, φρένα, γκάζι, τροχούς και αμάξωμα και τη σύνδεσή τους με τις αναρτήσεις, ώστε να υπολογίζουν σε ένα χιλιοστό του δευτερολέπτου την ιδανική ρύθμιση των αμορτισέρ και των ελατηρίων τους. Η Citroen XM λανσαρίστηκε αρχικά μόνο ως πεντάθυρη λιμουζίνα, όμως από τα τέλη του 1991 προστέθηκε μια έκδοση station wagon (Break), με έναν τεράστιο χώρο φόρτωσης και πολλές δυνατότητες μετατροπής, όπως, μεταξύ άλλων, σε λειτουργικό ασθενοφόρο.
Φυσικός διάδοχος της Citroën XM θεωρείται η DS, με την οποία επιδίωξαν να επανέλθουν οι Γάλλοι το 2020 στην κατηγορία των μεγάλων λιμουζινών πολυτελείας. Η ναυαρχίδα της -αυτόνομης πλέον- μάρκας DS ξεχωρίζει με τον εκλεπτυσμένο εξωτερικό σχεδιασμό της και η ίδια η κατασκευάστρια εταιρεία την παρομοιάζει με «ένα κόσμημα σε τέσσερις τροχούς», ενώ εφοδιάζεται με Plug-in υβριδική τεχνολογία συνδυαστικής ισχύος έως 360 PS και προσφέρει έως 52 km ηλεκτρικής αυτονομίας.
Daihatsu Feroza και Daihatsu Terios
To Daihatsu Feroza λανσαρίστηκε το 1989 με έναν βενζινοκινητήρα 1,6 L παλαιάς κοπής με καρμπυρατέρ και απόδοση 86 PS, που αντικαταστάθηκε το 1991 από έναν πιο σύγχρονο με έως 95 PS. Το Feroza δικαιούται τον τίτλο τού συνιδρυτή της κατηγορίας των μικρών τετρακίνητων μοντέλων εκτός δρόμου, μαζί με το γνωστό μας Suzuki SJ Samurai, ενώ κυκλοφόρησε αποκλειστικά ως τρίθυρο με κλειστό αμάξωμα, με κλασική κουκούλα και με αφαιρούμενη σκληρή οροφή. Το ευέλικτο τετρακίνητο μοντέλο είχε μήκος 3,8 m και διακρινόταν για τις χωμάτινες ικανότητές του, αν και δεν εφοδιαζόταν με κιβώτιο με κοντές σχέσεις, ενώ κατασκευαζόταν μέχρι το 1999.
Ως σύγχρονος διάδοχος του Daihatsu Feroza χαρακτηρίζεται το γνωστό μας Terios, που παρουσιάστηκε στην αγορά το 1997 και εξακολουθεί να παράγεται, αν και δεν εισάγονται πλέον τα μοντέλα της Daihatsu στην Ευρώπη. Το Terios προσαρμόστηκε, όμως, σταδιακά στα νέα δεδομένα της αγοράς και έτσι κατασκευάζεται ως πεντάθυρο, ενώ απέκτησε πιο «ασφάλτινα» οδηγικά χαρακτηριστικά για περισσότερο άνετες μετακινήσεις.
Ferrari 348 και Ferrari SF90
H 348 κατέχει ξεχωριστή θέση στην ιστορία της Ferrari, καθώς πρόκειται για το τελευταίο μοντέλο της μάρκας από το Μαρανέλο με κεντρικά τοποθετημένο V8 κινητήρα, που εξελίχθηκε υπό την επίβλεψη του ιδρυτή της, Enzo Ferrari. Η Ferrari 348 διαδέχθηκε το 1989 την 328 και οφείλει την ονομασία της στην αύξηση της χωρητικότητας του V8 κινητήρα της σε 3,4 L αντί των 3,2 L του προκατόχου της. Το μοντέλο λανσαρίσματος απέδιδε 300 PS και οι αεροδυναμικές γραμμές του προέρχονται από τον αρχισχεδιαστή του οίκου Pininfarina, Leonardo Fioravanti, ενώ το κόκκινο πεδίο του στροφόμετρου ξεκινούσε περίπου στις 8.000 rpm. Η Ferrari 348 κατασκευαζόταν επί μια εξαετία, με συνολική παραγωγή σχεδόν 9.000 αυτοκινήτων σε πληθώρα εκδόσεων. Ανάμεσά τους ξεχωρίζει η Ferrari 348 Challenge του 1993 με περιορισμένη παραγωγή μόνον 50 κομματιών και αγωνιστικές προδιαγραφές, καθώς φτιάχτηκε ειδικά για το πρωτάθλημα Ferrari Challenge, όπου συμμετείχαν αποκλειστικά τέτοια μοντέλα.
Είναι δύσκολο να χαρακτηρίσουμε ένα συγκεκριμένο, σύγχρονο μοντέλο τής Ferrari ως συνεχιστή της 348. Ωστόσο, η SF90 Stradale υιοθετεί καλύτερα από τις υπόλοιπες Ferrari το πνεύμα της 348 στη σημερινή εποχή, καθώς αποτελεί το δυνατότερο μοντέλο στην ιστορία της μάρκας και εφοδιάζεται με Plug-in υβριδική τεχνολογία με συνδυαστική ισχύ 780 PS. Ταυτόχρονα, ενσωματώνει ιδανικά τις καινοτόμες τεχνολογίες και τις εμπειρίες της Scuderia από τη Formula 1 σε ένα επετειακό μοντέλο παραγωγής για τα 90 χρόνια ζωής της Ferrari.
Land Rover Discovery πρώτης γενιάς και το σημερινό
Το Land Rover Discovery γεννήθηκε το 1989 εν μέσω μεγάλων οικονομικών και πολιτικών αναταράξεων, ωστόσο ποντάρισε στον ιδιαίτερο χαρακτήρα του και έπεισε από την πρώτη στιγμή το αγοραστικό κοινό. Η βρετανική μάρκα ακολούθησε στην περίπτωση του πρώτου Discovery ένα δικό της μονοπάτι δημιουργώντας το πρώτο μοντέλο εκτός δρόμου με οικογενειακές προδιαγραφές. Στόχος του ήταν να κατακτήσει τις δραστήριες οικογένειες με εξερευνητικές ανησυχίες, αν και το Land Rover Discovery πρώτης γενιάς αντιμετωπίστηκε μάλλον υποτιμητικά από τους παραδοσιακούς πελάτες της μάρκας. Ωστόσο, αναδείχθηκε σε έναν πραγματικό Influencer, ο οποίος επηρέασε σημαντικά τις κατηγορίες των οχημάτων ελεύθερου χρόνου με off road γονίδια, κατάλληλα για περιπέτειες στο χώμα. Σημαντική ώθηση είχε δώσει στο εμβληματικό μοντέλο με το χαρακτηριστικό σκαλοπάτι στην οροφή για να μπορεί να εφοδιάζεται και με τρίτη σειρά καθισμάτων, ο νέος –τότε– δίλιτρος πετρελαιοκινητήρας 200 ΤDI άμεσου ψεκασμού. Το συγκεκριμένο μοτέρ έγινε πολύ δημοφιλές μεταξύ των πελατών συνδυάζοντας την απόδοση με την οικονομία, αν και οι σκληροπυρηνικοί εξακολούθησαν να πίνουν νερό στο όνομα του θρυλικού V8 της Land Rover.
To σημερινό Land Rover Discovery παραμένει πιστό στη φιλοσοφία του προγόνου του και διατηρεί τον χαρακτήρα τού συμπαγούς και ευέλικτου SUV με εκτός δρόμου δυνατότητες, ωριμάζοντας από γενιά σε γενιά και προσαρμόζοντας τις προδιαγραφές του στη νέα εποχή της αυτοκίνησης. Έτσι, διατίθεται με Plug-in υβριδική τεχνολογία, με ιδιαίτερα αποδοτικούς Mild Hybrid ντηζελοκινητήρες και, φυσικά, με υπερσύγχρονα συστήματα πολυμέσων με δυνατότητες αναβάθμισης των λογισμικών τους Over The Air.
Lexus ES
H Lexus αποτελεί μεν τη θυγατέρα πολυτελείας της Toyota, ωστόσο έκανε για πρώτη φορά την εμφάνιση της το 1989 στις ΗΠΑ. Η ιαπωνική μάρκα λειτούργησε ως πολιορκητικός κριός και Δούρειος Ίππος της Toyota, για να κατακτήσει την άκρως προσοδοφόρα αμερικανική αγορά αυτοκινήτου, που ήταν τότε με διαφορά η μεγαλύτερη στον πλανήτη. Οι Αμερικανοί δεν δέχονταν να πληρώνουν ακριβά για μοντέλα με το σηματάκι της Toyota, καθώς τα ιαπωνικά αυτοκίνητα φημίζονταν μεν για την αξιοπιστία τους, όμως δεν ήταν αποδεκτά ως status symbol. Ακριβώς αυτόν τον ρόλο ανέλαβε η νεοσύστατη τότε Lexus, με το λανσάρισμά της το 1989 στις ΗΠΑ και έναν χρόνο αργότερα και στην Ευρώπη. Η Lexus εκπροσωπήθηκε αρχικά από την πολυτελή λιμουζίνα LS 400, όμως η μάρκα χρειαζόταν και ένα δεύτερο μοντέλο δίπλα στη ναυαρχίδα της, που δεν ήταν άλλο από το ES 250. Αρχικά επισκίασε το χλιδάτο LS 400 το συμπαγές ES 250, ωστόσο τα πράγματα άλλαξαν γρήγορα και η σειρά ΕS αναπτύχθηκε και ταυτίστηκε με το DNA όλων των premium σεντάν της Lexus.
Σήμερα κυκλοφορεί στην παγκόσμια αγορά το μοντέλο έβδομης γενιάς με έτος λανσαρίσματος το 2018, που διατίθεται στις ΗΠΑ και τετρακίνητο και παραμένει στην γκάμα της Lexus, αν και η ίδια έχει υποκύψει στη γοητεία των SUV, όπως και οι υπόλοιποι κατασκευαστές αυτοκινήτων.
Mazda MX-5
Το Mazda MX-5 συμπληρώνει φέτος 35 χρόνια λαμπερής καριέρας και δικαιούται να υπερηφανεύεται για την καθοριστική του επίδραση στην αυτοκίνηση, επειδή αποτελεί το εμπορικότερο διθέσιο σπορ μοντέλο όλων των εποχών, με πάνω από 1,2 εκατομμύρια πωλήσεις. Το λατρεμένο Miata έγινε από την πρώτη στιγμή συνώνυμο της ανόθευτης οδηγικής απόλαυσης σε λογικές τιμές και βασίστηκε στη φιλοσοφία ‘’Jinba Ittai’’, όπως περιγράφουν οι Ιάπωνες τη σύνδεση του ανθρώπου με τη μηχανή, που πραγματοποιείται με τον ιδανικό τρόπο στο Mazda MX-5. To δημοφιλές roadster έχει γαλουχήσει γενιές οδηγών, χάρη στο άμεσο τιμόνι του και το τέλεια ζυγισμένο πλαίσιο, σε συνδυασμό με το χαμηλό βάρος του και τη διαχρονικά μινιμαλιστική αισθητική του, εσωτερικά και εξωτερικά.
Φυσικά, το Mazda MX-5 ζει και βασιλεύει και τον κόσμο… κυριεύει, ενώ οι Ιάπωνες λανσάρισαν για τα 35α γενέθλιά του μία επετειακή έκδοση με ανασχεδιασμένα φωτιστικά σώματα LED εμπρός και πίσω, αναβαθμισμένο σύστημα πολυμέσων και νέα λειτουργία DSC TRACK για μέγιστο έλεγχο του οδηγού κατά την οδήγηση σε αγωνιστική πίστα με προσανατολισμό στις επιδόσεις.
Opel Calibra
Ποιος να το περίμενε ότι το πιο αεροδυναμικό μοντέλο παραγωγής επί μια ολόκληρη δεκαετία θα προερχόταν από την Opel και ότι θα βασιζόταν σε ένα άχρωμο και μάλλον αδιάφορο οικογενειακό σεντάν; Και όμως, το σπορ coupé Opel Calibra, με το σασί και τα μηχανικά μέρη του Vectra πρώτης γενιάς, έγραψε ιστορία ως το αυτοκίνητο με τον χαμηλότερο συντελεστή οπισθέλκουσας (Cd 0,26) από το έτος λανσαρίσματος του το 1989 έως το 1999, αν και είχε ολοκληρωθεί ήδη η παραγωγή του από το 1997. Το 2 και 2 θέσεων Calibra προέκυψε ως αντίπαλο δέος απέναντι σε αντίστοιχα coupé, που έφταναν κατά κύματα στην ευρωπαϊκή αγορά περί τα τέλη της δεκαετίας του 1980 και είχε ως στόχο να κάνει την Opel ελκυστική σε ένα ηλικιακά νεότερο κοινό.
Η ανταπόκριση των αγοραστών ήταν αρχικά καλή και το γερμανικό coupé βρέθηκε στο ζενίθ του τη διετία 1991-1992 με συνολικά πάνω από 120.000 πωλήσεις. Από εκεί και μετά, ξεκίνησε η πτώση του, αν και η Opel προσπάθησε να το διατηρήσει στην επικαιρότητα με τις τετρακίνητες εκδόσεις που λανσαρίστηκαν στα τέλη του 1990 και τα μοντέλα με εξακύλινδρους V6 κινητήρες 170 PS από το 1993 έως το 1997. Δυστυχώς, η μητρική General Motors αποφάσισε να μην εξελιχθεί κάποιο άλλο coupé ως διάδοχος του Opel Calibra, εκτιμώντας ότι δεν θα είχε εμπορική επιτυχία και έτσι έπεσαν οριστικά οι τίτλοι τέλους για το σπορ μοντέλο.
Porsche 911 (964)
H Porsche 911 τρίτης γενιάς με τον κωδικό 964 κυκλοφόρησε το 1989, όταν διακυβευόταν το ίδιο το μέλλον της γερμανικής μάρκας, εξαιτίας των χαμηλών πωλήσεων της προκατόχου της και της 944. Η 964 προσαρμόστηκε στις αλλαγές της εποχής και άλλαξε τον ρου της Porsche, καθώς ήταν το πρώτο μοντέλο της που συνδύαζε την αυθεντική σπορ αίσθηση οδήγησης με μια σειρά συστημάτων, τα οποία αναβάθμιζαν την άνεση σε πρωτόγνωρα επίπεδα για τη μάρκα. Οι πελάτες της Porsche είχαν για πρώτη φορά την ευκαιρία να παραγγείλουν μια 911 με σύστημα τετρακίνησης προερχόμενο από την αγωνιστική 959, με αυτόματο κιβώτιο Tiptronic, με νέες αναρτήσεις McPherson εμπρός και με στάνταρ το ABS και το υδραυλικό τιμόνι! Ουσιαστικά μιλάμε για ένα εντελώς νέο αυτοκίνητο σχεδιαστικά, μηχανολογικά και εξοπλιστικά σε σχέση με το μοντέλο δεύτερης γενιάς, το οποίο κράτησε την ονομασία 911 μόνο για εμπορικούς λόγους και διέσωσε την Porsche από μια οικονομική κρίση με απρόβλεπτες συνέπειες. Η φιλοσοφία της Porsche 911 (964) αποτυπώνεται εύγλωττα στο σλόγκαν της εποχής της, που τη διαφήμιζε ως εξής: «Μπορείτε να αργείτε στο πρωινό σας. Θα είστε νωρίτερα στο σπίτι για το βραδινό. Υπάρχει κανένα άλλο καλύτερο οικογενειακό αυτοκίνητο;».
Σήμερα, υιοθετούν όλες οι σύγχρονες 911 τη συγκεκριμένη φιλοσοφία, είτε πρόκειται για τα μοντέλα Carrera Coupé και Cabriolet είτε για τις Porsche 911 Targa, Turbo και GT3, διατηρώντας, έτσι, το δίθυρο σπορ coupé με τους μπόξερ κινητήρες ακόμα και μετά από 60 χρόνια ζωής στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Σαν σήμερα λανσαρίστηκε το κορυφαίο σε πωλήσεις αυτοκίνητο όλων των εποχών
Οι θρυλικές Mercedes-Benz που «γεννήθηκαν» από το πενάκι του Bruno Sacco
Joginder Singh: Ο οδηγός με το τουρμπάνι που έγραψε ιστορία στους αγώνες