Η ιστορία της BMW με τα περίφημα art cars που έχει παρουσιάσει τις τελευταίες δεκαετίες, είναι γνωστή, ειδικά στους fans των μοντέλων των Βαυαρών. Όλα ξεκίνησαν το 1975 όταν ο οδηγός Herve Poulain είχε τη βαθιά επιθυμία να συμμετάσχει στον θρυλικό αγώνα του Le Mans, με ένα αυτοκίνητο που θα μπορούσε να «παντρέψει» τις δύο μεγάλες του αγάπες: τις υψηλές επιδόσεις με την τέχνη.
Ετσι απευθύνθηκε στην BMW η οποία άναψε το «πράσινο φως» και του επέτρεψε να διακοσμήσει το αυτοκίνητο όπως επιθυμούσε, με τον Jochen Neerpasch, επικεφαλής του τμήματος Motosport, να δηλώνει ενθουσιασμένος με την ιδέα.
Στη συνέχεια ο Poulain πήγε σε ένα κατάστημα παιχνιδιών, αγόρασε ένα μικρό αντίγραφο της BMW 3.0 CSL και ταξίδεψε ως το Touraine της Γαλλίας για να συναντήσει τον κορυφαίο Αμερικανό εικαστικό Alexander Calder. Σε αυτή τη συνάντηση ο Calder δέχθηκε να εκφραστεί πάνω στο αμάξωμα και κάπως έτσι προέκυψε το πρώτο Art Car.
Στα χρόνια που ακολούθησαν η BMW έβαλε ψηλά στην ατζέντα τα art cars και συχνά ανέθετε σε κάποιον διάσημο εικαστικό τη συγκεκριμένη αποστολή (πατώντας ΕΔΩ μπορείτε να δείτε τις πιο διάσημες δημιουργίες).
Ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες που συμμετείχε στο project ήταν ο Andy Warhol ο οποίος απεβίωσε σαν σήμερα, στις 22 Φεβρουαρίου του 1987. Υπήρξε ο τέταρτος καλλιτέχνης που πήρε τη σκυτάλη και καμβάς της δημιουργίας του ήταν η θρυλική BMW M1.
Σε αντίθεση με τους προηγούμενους, ο Warhol ήθελε να δουλέψει μόνος του πάνω στο αυτοκίνητο, χωρίς τους βοηθούς του. «Προσπάθησα να πετύχω μια ζωντανή απεικόνιση της ταχύτητας. Αν ένα αυτοκίνητο είναι πραγματικά γρήγορο, τα χρώματα και τα περιγράμματα πρέπει να είναι θολά», είχε δηλώσει ο πολυσχιδής καλλιτέχνης.
Για να έρθει το τελικό αποτέλεσμα ο Warhol χρησιμοποίησε 6 κιλά χρώματος το οποίο εφάρμοσε πάνω στο κεντρομήχανο μοντέλο σε διάστημα 28 λεπτών! Δείτε πώς δούλεψε πάνω στην BMW M1 στο παρακάτω video.
Η BMW M1 τού Warhol έλαβε μέρος στον αγώνα 24 ωρών του Le Mans το 1979. Αφού τερμάτισε στην έκτη θέση -και με πολύ λιγότερη βαφή στο καπό λόγω των απαιτήσεων του αγώνα- στη συνέχεια μπήκε στο μουσείο. Δυστυχώς, τον Νοέμβριο του 2022 το αυτοκίνητο δέχθηκε επίθεση από ακτιβιστές οι οποίοι το «έλουσαν» με αλεύρι, θεωρώντας ότι έτσι θα κάνουν πιο γνωστό το μήνυμα που ήθελαν να στείλουν.
Τα Art Cars της BMW δεν βγήκαν ποτέ προς πώληση. Ακόμα και όταν υπήρχαν προτάσεις πολλών εκατομμυρίων από διάσημους συλλέκτες, οι Βαυαροί δεν ενέδωσαν και ο κανόνας δεν παραβιάστηκε ποτέ. Η BMW M1 ήταν το πρώτο μοντέλο του τμήματος M των Βαυαρών.
Μόλις 400 μονάδες κατασκευάστηκαν παγκοσμίως, ενώ ακόμη 50 προορίζονταν για αγώνες. Τον σχεδιασμό της ανέλαβε ο θρυλικός Giorgetto Giugiaro κι αυτό είναι ένα ακόμη στοιχείο που την κάνει τόσο ιδιαίτερη. Στην έκδοση Group 4 εφοδιαζόταν με έναν εξακύλινδρο κεντρικά τοποθετημένο κινητήρα των 3,5 L. που απέδιδε 470 PS. Η τελική ταχύτητα που είχε ανακοινώσει ο κατασκευαστής ήταν 307 km/h.
Ο Andy Warhol γεννήθηκε στις 6 Αυγούστου 1928 στο Pittsburgh της Pennsylvania από γονείς σλοβάκικης καταγωγής. Ο πατέρας του εργαζόταν ως βιομηχανικός εργάτης και ανθρακωρύχος και η μητέρα του κέρδιζε χρήματα φτιάχνοντας γλυπτά λουλούδια από κονσέρβες και διακοσμώντας αυγά του Πάσχα.
Στη δεκαετία του ‘60, το όνομα του Warhol, του «Πάπα της Ποπ Αρτ» όπως τον ονόμασαν, πήρε διαστάσεις θρύλου. Κανένας καλλιτέχνης του 20ού αιώνα, αν εξαιρέσουμε τον Πικάσο και τον Νταλί, δεν έφθασε σε ανάλογη παγκόσμια φήμη.
Οι πίνακές του εμφάνιζαν κυρίως πρόσωπα (Έλβις Πρίσλεϊ, Τζάκλιν Κένεντι, Μέριλιν Μονρόε, Λιζ Τέιλορ, Μέγας Αλέξανδρος κ.ά.), εικόνες από πραγματικά γεγονότα (συγκρούσεις αυτοκινήτων, ηλεκτρικές καρέκλες), καταναλωτικά αγαθά (κονσέρβες Σούπας Κάμπελ, μπουκάλια Κόκα - Κόλα), χαρτονομίσματα και λουλούδια.
Στις 3 Ιουνίου 1968 η ριζοσπάστρια φεμινίστρια Βάλερι Σολάνας, ιδρύτρια και μοναδικό μέλος του Συνδέσμου Κατακρεουργήσεως Ανδρών (SCUM), αποπειράθηκε να τον δολοφονήσει πυροβολώντας τον και τραυματίζοντάς τον σοβαρά. Ο Warhol υποβλήθηκε σε πολύωρη εγχείρηση που του έσωσε τελικά τη ζωή και παρέμεινε στο νοσοκομείο για ένα μήνα.
Μία άλλη εγχείρηση χρόνια αργότερα φαίνεται ότι του κόστισε τη ζωή. Στις 22 Φεβρουαρίου 1987, λίγες ημέρες μετά από μία εγχείρηση στη χοληδόχο κύστη, άφησε την τελευταία του πνοή στο σπίτι του στη Νέα Υόρκη, σε ηλικία 58 ετών.
Με πληροφορίες από το sansimera.gr
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Νέο BMW Art Car: Το πρώτο ψηφιακό Art Car