Αρκεί μια ακόμη αναθεώρηση του ΚΟΚ για να μειώσει τα τροχαία ατυχήματα;


Η άποψης της κοινής γνώμης για την πολυσυζητημένη αναθεώρηση του ΚΟΚ είναι πως μόνον εισπρακτικό στόχο έχει και δεν θα επιφέρει κανένα απολύτως αποτέλεσμα. Όποιος αμφιβάλλει, ας ρωτήσει τον περίγυρό του, ακόμα και να δει τα σχόλια στα social.

Σε μία κοινωνία απαίδευτη σε ό,τι αφορά στους κανόνες οδηγικής συμπεριφοράς είναι μάλλον αμφιβόλου αποτελεσματικότητας οι όποιες αλλαγές στη νομοθεσία, προκειμένου η χώρα μας να βγει από την κορυφή της λίστας των τροχαίων ατυχημάτων στην ΕΕ.

Η άποψης της κοινής γνώμης για την πολυσυζητημένη αναθεώρηση του ΚΟΚ είναι πως μόνον εισπρακτικό στόχο έχει και δεν θα επιφέρει κανένα απολύτως αποτέλεσμα. Όποιος αμφιβάλλει, ας ρωτήσει τον περίγυρό του, ακόμα και να δει τα σχόλια στα social.

Θα συμφωνήσουμε ότι αυτή είναι μια ισοπεδωτική αντίληψη και ίδιον του Έλληνα, που εν μέρει δικαιολογείται κρίνοντας από κάποιες αποφάσεις οι οποίες έχουν παρθεί στο παρελθόν. Με αναθεωρήσεις του ΚΟΚ που απλώς έκαναν πιο αυστηρά τα πρόστιμα χωρίς να επιλύσουν το πρόβλημα των τροχαίων ατυχημάτων και των θανάτων στην άσφαλτο…

Όπως ακριβώς ένας επαγγελματίας περνάει… μετεκπαίδευση για να βελτιωθούν οι ικανότητές του  και να εξελιχθεί, έτσι ακριβώς και ένας οδηγός θα πρέπει σε κάποιες περιόδους του βίου του να ξανακαθίσει στα θρανία.

Όμως, τι να σου κάνει μία αναθεώρηση εάν δεν έχει περάσει στο DNA σου ότι η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η οδήγηση με την επήρεια αλκοόλ ή ουσιών συνιστούν πράξεις κακουργηματικού χαρακτήρα. Και για να γίνει κάτι τέτοιο, θα πρέπει από μικρό παιδί να έχεις αφομοιώσει μια ανάλογη κουλτούρα από το οικογενειακό σου περιβάλλον και μετέπειτα στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση, πριν, δηλαδή, πας στη σχολή οδήγησης για να μάθεις – τυπικά - να οδηγείς.

Φανταστείτε έναν γονέα (άνδρας, γυναίκα, δεν έχει σημασία), που οδηγεί έχοντας παραβατική συμπεριφορά τι εικόνα περνάει στο παιδί του. Πώς αργότερα εκείνο, όταν βγει στους δρόμους, θα σέβεται τους γύρω του και θα τηρεί ευλαβικά τον ΚΟΚ. Γιατί να μην παραβιάζει το «κόκκινο», να μην οδηγεί στη ΛΕΑ, να μην κάνει χρήση του κινητού ενώ οδηγεί, να φοράει το κράνος του και ό,τι άλλο αποτελεί σήμερα τη σημαντικότερη αιτία θανατηφόρων τροχαίων. Για κανένα λόγο, εφόσον τα βιώματά του είναι διαφορετικά.

Πόσο μάλλον όταν και για το πολυπόθητο δίπλωμα ασχολήθηκε το πολύ έναν με δύο μήνες. Με κάποια θεωρητικά μαθήματα, που ελάχιστοι δίνουν βαρύτητα και πρακτικά στα οποία οι περισσότεροι δηλώνουν… Φερστάπεν. Και από αυτήν τη σύντομη εμπειρία/εκπαίδευση έχοντας πετύχει στις εξετάσεις, θεωρείσαι έτοιμος να βγεις στους δρόμους!

Μπορεί και να είσαι. Σίγουρα δεν είναι,  όμως, όλοι…

Κυκλοφοριακή αγωγή στα σχολεία

Δεν θα διαφωνήσουμε με το σκεπτικό της αναθεώρησης του ΚΟΚ, που είναι η ενίσχυση της αστυνόμευσης μέσω των νέων τεχνολογιών ή στη μείωση των ορίων ταχύτητας σε αστικό περιβάλλον, αλλά πουθενά δεν είδαμε ένα μέτρο που να κάνει υποχρεωτικό το μάθημα της κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία. Χωρίς να θέλουμε να προκαλέσουμε το κοινό αίσθημα, δεν θεωρούμε μεγαλύτερης βαρύτητας τα… Θρησκευτικά.

Επίσης, πουθενά δεν υπάρχει μια κάποια πρόβλεψη περί επανεξέτασης των οδηγών ή έστω μετεκπαίδευσης, ειδικά τώρα που τα νέας γενιάς αυτοκίνητα έχουν πολλές καινοτομίες που χρίζουν εκμάθησης.

Για παράδειγμα, σε πολλούς είναι προτεραιότητα ένα αυτοκίνητο με χαμηλή κατανάλωση (αν κρίνουμε από την αύξηση των υβριδικών αυτοκινήτων), ωστόσο πόσοι γνωρίζουν πώς θα αξιοποιήσουν τα συστήματα που ενσωματώνονται, προκειμένου με μεγιστοποιήσουν την οικονομία; Πόσοι γνωρίζουν το πώς λειτουργεί η - υποχρεωτική πλέον- σουίτα των νέων συστημάτων ασφαλείας GSR2 και τη χρησιμότητά τους;

Πώς μπορούμε να επιτύχουμε τη μέγιστη δυνατή ανάκτηση ενέργειας σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, προκειμένου να αυξήσουμε την αυτονομία του, αντί να το «κράζουμε»; Και τόσα άλλα ερωτήματα, που μπορεί να μην έχουν άμεση σχέση με τον ΚΟΚ, απλώς δείχνουν τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε τα πράγματα στην αυτοκίνηση στην Ελλάδα. Επιδερμικά…

Συνεπώς, οι όποιες αναθεωρήσεις γίνονται κατά καιρούς σε νομοθεσίες είναι καλοδεχούμενες. Από μόνες τους, όμως, σε ό,τι αφορά στον ΚΟΚ δεν αρκούν για να επιλύσουν το πρόβλημα της μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων. Εκμάθηση οδηγικής αγωγής στα σχολεία, υπευθυνότητα από τους γονείς και εμφύσηση μιας κουλτούρας σεβασμού στους κανόνες της οδικής ασφάλειας, αλλά και διά βίου μάθηση είναι απαραίτητα.

Επίσης, μια πιο σοβαρή εικόνα αναμένουμε και από εκείνους που θα κυρώσουν την αναθεώρηση του ΚΟΚ στη Βουλή. Επιτέλους, ας αποτελέσουν παράδειγμα προς μίμηση. Και όχι αποφυγής, όπως συχνά συμβαίνει στους δρόμους με τις αυτοκινητοπομπές και την ατιμώρητη φυσικά, παραβατική συμπεριφορά τους.