Η κινεζική επέλαση και πώς επηρεάζει την ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου


Τίποτε δεν δείχνει ικανό να ανακόψει την πορεία των κινεζικών αυτοκινήτων στην ΕΕ, ούτε οι τιμωρητικοί δασμοί που ανακοινώθηκαν.

Δεν έχει περάσει παρά ελάχιστος χρόνος από τότε που οι πιο έγκυροι αναλυτές της παγκόσμιας αγοράς εμπορίου προεξοφλούσαν την επέλαση της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας στην ευρωπαϊκή αγορά. Ωστόσο, αρκετοί ήταν εκείνοι που εξέφραζαν τις αμφιβολίες τους, έχοντας, αφενός, το παράδειγμα της πρώτης αποτυχημένης προσπάθειας των Κινέζων στην Ευρώπη (2009) και της επιφυλακτικότητας που ακολούθησε στους καταναλωτές, αφετέρου, λόγω ιδιαιτεροτήτων και προστατευτισμών που ισχύουν για την αγορά αυτοκινήτου στη Γηραιά Ήπειρο.

Κρίνοντας εκ του αποτελέσματος, τίποτε δεν στάθηκε ικανό να ανακόψει αυτή την πορεία, με τους μεθοδικούς Κινέζους, όπως ακριβώς συνέβη μερικές δεκαετίες πίσω με τους Ιάπωνες και τους Κορεάτες, να έχουν εισέλθει δυναμικά, αυξάνοντας συνεχώς τα μερίδιά τους, εξαναγκάζοντας την Ευρωπαϊκή Ένωση να ανακόψει αυτή την πορεία με τεχνικά μέσα (βλέπε: φορολόγηση).

Τι είναι αυτό, όμως, που κάνει τα κινεζικά αυτοκίνητα τόσο ανταγωνιστικά;

Σίγουρα οι πιο προσιτές τιμές τους στη λογική «φθηνά, όχι… φθηνιάρικα», αλλά και το γεγονός πως οι Κινέζοι «κτύπησαν» σε κατηγορίες που οι δυτικοί κατασκευαστές εγκατέλειψαν, με το επιχείρημα της μειωμένης κερδοφορίας. Όπως τα αυτοκίνητα πόλης, και τι καλύτερο παράδειγμα από το MG3, το cover story του τεύχους Ιουλίου του Car and Driver, ένα εξαιρετικό προϊόν, με αποδοτικό υβριδικό σύστημα και ασυναγώνιστες τιμές πώλησης.

Για τις μεγαλύτερες κατηγορίες, οι Κινέζοι εφάρμοσαν άλλη τακτική, παρουσιάζοντας αυτοκίνητα πολύ ανταγωνιστικά (επιδόσεις, πολυτέλεια, ασφάλεια), με κορυφαίες τεχνολογίες ηλεκτροκίνησης και software εξελιγμένα από τους ίδιους και προόδους σε τομείς, όπως η αυτόνομη οδήγηση. Ίσως ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα  τεχνολογικής αρτιότητας, ποιότητας και ανταγωνιστικών τιμών, είναι η Xpeng κρίνοντας από την πρόσφατη οδηγική μας εμπειρία με την γκάμα των μοντέλων της.

Τεχνογνωσία και πρόοδος

Στην εντυπωσιακή αυτήν πορεία τίποτε δεν αφέθηκε στην τύχη. Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, έχοντας αντλήσει τεχνογνωσία μέσα από τις συνέργειες με δυτικούς κατασκευαστές και αξιοποιώντας στο μέγιστο ιδιωτικά και κρατικά κεφάλαια, επέλεξαν να επενδύσουν στην καινοτομία, με αποτέλεσμα τα προϊόντα τους να θεωρούνται τεχνολογικά πρωτοποριακά, ιδίως στην ηλεκτροκίνηση.

Τι είναι αυτό, όμως, που κάνει τα κινεζικά αυτοκίνητα τόσο ανταγωνιστικά; Σίγουρα οι πιο προσιτές τιμές τους στη λογική «φθηνά, όχι… φθηνιάρικα», αλλά και το γεγονός πως οι Κινέζοι «κτύπησαν» σε κατηγορίες που οι δυτικοί κατασκευαστές εγκατέλειψαν, με το επιχείρημα της μειωμένης κερδοφορίας.

Παράλληλα, εξέλιξαν την παραγωγική διαδικασία, με πιο σύγχρονους και αποδοτικούς τρόπους: πρώτον, μειώνοντας έως και 30% τον μέσο χρόνο κατασκευής σε σχέση με τους δυτικούς κατασκευαστές, δεύτερον, επιλέγοντας μικρότερους προμηθευτές που μπορούν να εξασφαλίσουν ταχύτερη παράδοση εξαρτημάτων και, τρίτον, ενθαρρύνοντας τις εικονικές δοκιμές αυτοκινήτων αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες, αντί των συμβατικών και περισσότερο χρονοβόρων.  

Επίσης, προχωρούν στην ταχύτερη αντικατάσταση των αυτοκινήτων τους, συγκεκριμένα σε λιγότερο από 36 μήνες, όταν οι παραδοσιακοί κατασκευαστές διατηρούν ένα μοντέλο τουλάχιστον για 4 χρόνια στην αγορά. Και μια και μιλάμε για ηλεκτροκίνηση, τα οχήματα αυτά επιδέχονται συνεχώς αναβαθμίσεις, προκειμένου να είναι «ενημερωμένα» σε σχέση με τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις.

Βεβαίως, ένα ακόμα σημαντικό πλεονέκτημα της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας έγκειται στο γεγονός ότι κάποιοι κατασκευαστές είναι σε θέση να μεταφέρουν τα αυτοκίνητά τους στις εκτός Κίνας αγορές με ιδιόκτητα πλοία, όπως το γιγαντιαίο «BYD Explorer 1», το πρώτο πλοίο μεταφορά αυτοκινήτων που ανήκει στην BYD και έχει ήδη κάνει… απόβαση 3.000 αυτοκινήτων στο λιμάνι της Βρέμης.

Η ΕΕ σε όλο αυτό το σκηνικό αντιδρά μάλλον σπασμωδικά, κατηγορώντας την Κίνα για αθέμιτες πρακτικές, μέσω επιδοτήσεων, προκειμένου οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων της να είναι χαμηλές στην ευρωπαϊκή αγορά.  Μάλιστα, έχει ανακοινώσει και τιμωρητικούς δασμούς έως και 38%, ανάλογα με το κατά πόσον οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν συνεργαστεί στην αποστολή στοιχείων σε σχετική έρευνά της περί παραβίασης των κανόνων του διεθνούς εμπορίου.

Ξεσκαρτάρισμα;

Είναι προφανής η επιχείρηση «ξεσκαρτάρισματος» στην ευρωπαϊκή αγορά, καθώς όσοι Κινέζοι δεν κάνουν τις επενδύσεις τους στην ΕΕ (λόγου χάριν: με παραγωγικές μονάδες) θα είναι δύσκολο να επιβιώσουν. Κατά τη γνώμη μας, αυτό θα λειτουργήσει και ανάποδα, καθώς το αυξητικό μερίδιο που κατακτούν οι Κινέζοι, θα… απολεσθεί από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές που θα μείνουν στάσιμοι, αφού η αγορά δεν θα μεγαλώσει. Μοιραία, κάποιοι είτε θα εξαϋλωθούν είτε θα αναγκαστούν να συγχωνευθούν για να επιβιώσουν στο νέο περιβάλλον που θα διαμορφωθεί.

Στην κινεζική επέλαση, φυσικά, η Ελλάδα δεν είναι αμέτοχη. Ήδη οι περισσότερες κινεζικές εταιρείες εκπροσωπούνται, κυρίως  από μεγάλους εγχώριους επιχειρηματικούς ομίλους, με ικανοποιητική πορεία, ιδίως όσοι στο portfolio τους δεν διαθέτουν μόνο ηλεκτρικά οχήματα. Πιθανόν όλο αυτό να αποτελέσει τον επιταχυντή των αλλαγών που κυοφορούνται στην αγορά και τις βιώνουμε ήδη. Τώρα, το πόσο οι αλλαγές αυτές θα επηρεάσουν θετικά τον καταναλωτή με πιο προσιτές τιμές λόγω ανταγωνισμού, μένει να αποδειχθεί. Το σίγουρο είναι η συνολική τεχνολογική αναβάθμιση των αυτοκινήτων.