Ο Stig δοκίμασε το μοναδικό 6τροχο μονοθέσιο που πήρε νίκη στην F1 κι έπαθε... σοκ (video)


Ο Ben 'Stig' Collins μπήκε μέσα στο εξάτροχο μονοθέσιο Tyrrell P34 με το οποίο ο Jody Scheckter πήρε τη νίκη στο GP της Σουηδίας το 1976.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ / ΦΩΤΟ: Ben Collins Drives - YouTube
  • 18/9/2023

Ο Ben Collins έγινε γνωστός μέσα από τον ρόλο του Stig στο Top Gear του BBC, δοκιμάζοντας αυτοκίνητα και μονοθέσια κάθε είδους. Χτίζοντας την καριέρα του πάνω στις δοκιμές αυτοκινήτων πλέον έχει πρόσβαση πρακτικά σε οποιοδήποτε όχημα επιθυμεί.

Η πιο πρόσφατη προσθήκη στην -ομολογουμένως τεράστια- λίστα με τα αυτοκίνητα πίσω από το τιμόνι των οποίων έχει καθίσει είναι το εξάτροχο μονοθέσιο με το οποίο αγωνίστηκε η Tyrrell στη Formula 1 το 1976 και το 1977. Πρόκειται για την Tyrrell P34, ένα θαύμα της μηχανικής και της αεροδυναμικής που ο Collins φαίνεται να βρήκε ιδιαίτερα συναρπαστικό.

Πίσω από τον «περίεργο,» για τα σημερινά δεδομένα, σχεδιασμό, κρύβεται η πανέξυπνη μηχανική, επιτρέποντας στην ομάδα να ξεφύγει από την πεπατημένη και να ανοίξει ένα μικρό «παραθυράκι» στους ιδιαίτερα αυστηρούς κανονισμούς της εποχής.

Εκείνοι υπαγόρευαν ότι η μπροστινή αεροτομή έπρεπε να είναι πιο στενή, σε σχέση με προηγούμενες σεζόν, διαταράσσοντας την αεροδυναμική του μονοθεσίου, αφού ο αέρας δεν περνούσε με τον σωστό τρόπο πάνω από τα ελαστικά, κάνοντάς τα «βρώμικα.»

Έτσι, η Tyrrell βρήκε έναν τρόπο να κρύψει τα ελαστικά πίσω από τη μικρότερη αεροτομή, αφαιρώντας τα παραδοσιακά μπροστινά ελαστικά κι αντικαθιστώντας τα με τέσσερα μικρότερα. Αυτό φυσικά βελτίωνε σημαντικά την πρόσφυση, αφού η επιφάνεια επαφής του ελαστικού με το έδαφος ήταν 60% μεγαλύτερη απ΄ ό,τι στα συμβατικά ελαστικά που χρησιμοποιούσαν οι υπόλοιπες ομάδες.

Ο Collins βγήκε από την P34 φανερά ενθουσιασμένος, λέγοντας ότι είναι ένα πολύ fun-to-drive μονοθέσιο με αρκετά έντονο χαρακτήρα.

«Ήταν μια από εκείνες τις βόλτες που εύχεσαι να μην τελειώσει ποτέ,» είπε στο σχετικό video που δημοσίευσε στο κανάλι του στο YouTube. «Δεν είναι ο τύπος μονοθεσίου που οδηγεί τον εαυτό του. Πρέπει να μπορείς να το ελέγξεις για να έχεις μια καλή επίδοση. Πρέπει να βρίσκεσαι στο όριο κατά το φρενάρισμα, ώστε να πάρεις το μέγιστο αυτών που έχουν να σου προσφέρουν τα μικρά και τα μεγαλύτερα ελαστικά. Χρειάζεται να έχεις αρκετά επιθετικό στυλ οδήγησης για να μπορέσεις να έχεις το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

«Με άφησε με πολύ σεβασμό για τους οδηγούς που κατάφερναν να ελέγχουν το τιμόνι αυτού του τέρατος για πολλούς συνεχόμενους γύρους σε πολλές διαφορετικές σεζόν, επειδή ήταν πραγματικά στο όριο κι έπρεπε συνεχώς να σκέφτονται τον σωστό τρόπο να οδηγήσουν την Tyrrell,» είπε.

Ο ίδιος παραδέχτηκε επίσης ότι το συγκεκριμένο μονοθέσιο είναι ένα από τα αγαπημένα του, όμως ταυτόχρονα πρόκειται για μια ιδιαίτερα δύσκολη σωματικά εμπειρία. Τα πεντάλ είναι σχεδόν κρυμμένα μέσα στο κόκπιτ κι η θέση δεν είναι καθόλου βολική, ενώ ο κλωβός ασφαλείας χτυπά πάνω στο καλάμι του ποδιού, προκαλώντας πόνο.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι η Tyrrell P34 δεν ήταν το μοναδικό 6τροχο μονοθέσιο στην ιστορία της F1 αφού με παρόμοια projects ασχολήθηκαν τόσο η Ferrari όσο και η McLaren. Ωστόσο, ήταν μοναδικό που κατάφερε να τρέξει σε αγώνα παίρνοντας τη νίκη στο GP της Σουηδίας το 1976, με οδηγό τον Νοτιοαφρικανό Jody Scheckter.

Δείτε το video: