ΕΕ: Πρόβλεψη-σοκ για το πόσα αμιγώς θερμικά μοντέλα θα πωλούνται μετά το 2035


Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή «προσγειώνει ανώμαλα» όσους πανηγυρίζουν για την… επιβίωση των ΜΕΚ και μετά των 2035. Δε φαντάζεστε το ελάχιστο μερίδιο που θα έχουν στις πωλήσεις των νέων αυτοκινήτων.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ - ΦΩΤ.: Mercedes-Benz AG, BMW, SKODA
  • 20/12/2025

Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης δεν «πεθαίνουν» το 2035, τουλάχιστον με βάση τις προτάσεις που ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πριν από λίγες μέρες. Ωστόσο, όσοι ονειρεύονται πολλές επιλογές αμιγώς θερμικών μοντέλων στην αγορά αυτοκινήτου μετά από 10 χρόνια, καλά θα κάνουν να το ξανασκεφτούν.

Οι εκπομπές ρύπων που βγαίνουν από την εξάτμιση των αυτοκινήτων θα πρέπει να μειωθούν κατά 90% σε σχέση με αυτές του 2021 - και όχι κατά 100% όπως αρχικά είχε αποφασιστεί. Δηλαδή, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, σε εκπομπές CO2 της τάξης περίπου των 11 g/km.

Ωραία. Και τι σημαίνει αυτό πρακτικά για την γκάμα των μοντέλων που θα έχει η κάθε αυτοκινητοβιομηχανία; Ποια θα είναι η αναλογία των αυτοκινήτων με ΜΕΚ σε σχέση με τα αμιγώς ηλεκτρικά; Και τι είδους θερμικά θα υπάρχουν; Ήπια υβριδικά; HEV; Plug-in hybrid ή REEV;

Τα ερωτήματα είναι δεδομένα, αλλά όχι και οι απαντήσεις. Έτσι κι αλλιώς ακόμα δεν έχουν ανακοινωθεί όλες οι λεπτομέρειες, εξ’ ου και η επιφυλακτικότητα που εξέφρασε ο ACEA. Ωστόσο, ακόμα και οι ίδιοι οι Ευρωπαίοι Επίτροποι δεν είναι σε θέση να δώσουν απόλυτα ξεκάθαρες απαντήσεις. Και αυτό είναι λογικό, από τη στιγμή που οι τεχνολογίες είναι πολλές και ανάλογα με το βάρος που θα δώσει το κάθε brand σε αυτές, θα προκύψει και η γκάμα των μοντέλων τους.

«Αυτή η μείωση κατά 10% των στόχων για τις εκπομπές CO2, από 100% σε 90%, θα προσφέρει ευελιξία στην αγορά και περίπου το 30% έως 35% των αυτοκινήτων δε θα είναι ηλεκτρικά (σ.σ. από το 2035 και μετά)», δήλωσε ο Απόστολος Τζιτζικώστας, Eπίτροπος για τις Bιώσιμες Mεταφορές και τον Tουρισμό, σε συνέντευξη Τύπου στις 16 Δεκεμβρίου, λίγο μετά την ανακοίνωση των προτάσεων της Κομισιόν.

Ωστόσο, στην ίδια συνέντευξη Τύπου, ο Ευρωπαίος Επίτροπος για το Κλίμα, το Μηδενικό Ισοζύγιο Εκπομπών και την Καθαρή Ανάπτυξη, Wopke Hoekstra, έκανε τη δική του πρόβλεψη για τα αμιγώς θερμικά μοντέλα και η τοποθέτησή του «σοκάρει»: «Πώς αυτή η μείωση του 10% στις εκπομπές ρύπων θα ‘μεταφερθεί’ στις πωλήσεις των αυτοκινήτων είναι κάτι που δεν γνωρίζουμε. Αν θεωρήσουμε ότι η μεγάλη πλειοψηφία των μη ηλεκτρικών θα είναι REEV, τότε το ποσοστό τους θα είναι πολύ πολύ μεγαλύτερο από 10%, επειδή αυτά είναι κατ’ ουσία ηλεκτρικά με τον θερμικό κινητήρα να παίζει μικρό ρόλο. Αν, όμως, επιλέξει κανείς αμιγώς θερμικά μοντέλα, αυτό θα αντιστοιχούσε περίπου στο 10%».

Από την άλλη πλευρά, η γνωστή περιβαλλοντική οργάνωση Transport & Environment, που ήταν αντίθετη με τη διατήρηση των ΜΕΚ, έκανε τις δικές της εκτιμήσεις για την αναλογία των τεχνολογιών μέσω των οποίων θα προσφέρονται οι θερμικοί κινητήρες. Συγκεκριμένα, εκτιμά τις ακόλουθες αναλογίες στην γκάμα των brands, υπό την προϋπόθεση ότι θα πληρούν την υποχρέωση μέσων εκπομπών 11 g/km για το στόλο τους:

  • Μόνο PHEV: έως 25% PHEV με μέσες εκπομπές 45 g/km
  • Μίγμα PHEV-ICE: 6% PHEV με εκπομπές 45 g/km και 6% ICE με μέσες εκπομπές 140 g/km
  • Μόνο ICE υψηλών εκπομπών: 5% πολυτελή αυτοκίνητα ICE με 200 g/km

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Η Kia «απέναντι» στον ACEA: «Η διατήρηση των ΜΕΚ και μετά το 2035 θα μας κοστίσει μια περιουσία»

Γιατί η Ε.Ε. βάζει «τρικλοποδιά» στην καθιέρωση των συνθετικών καυσίμων

Volkswagen: Προειδοποιεί για «αφανισμό» των αυτοκινήτων πόλης με θερμικούς κινητήρες