Κίνα-ΕΕ: «Ανάβουν» οι διαπραγματεύσεις για τις τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων


Οι συνομιλίες μεταξύ Πεκίνου και Βρυξελλών επανέρχονται στο προσκήνιο, σε μια περίοδο όπου η κινεζική παρουσία στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου ενισχύεται, παρά τους υψηλούς δασμούς.

  • KEIMENO: ΠΕΤΡΟΣ ΡΟΚΑΣ / ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 13/12/2025

Η κινεζική κυβέρνηση επιβεβαίωσε ότι οι διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Ένωση για ένα ενδεχόμενο καθεστώς ελάχιστων τιμών στα ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής κατασκευής έχουν επαναληφθεί και αναμένεται να συνεχιστούν.

Η εξέλιξη αυτή έρχεται σε μια κρίσιμη συγκυρία για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη με αυξανόμενο ανταγωνισμό από τις ταχέως αναπτυσσόμενες κινεζικές μάρκες.

Το πλαίσιο των δασμών και η ευρωπαϊκή απόφαση

Τον Οκτώβριο του 2024, η Ευρωπαϊκή Ένωση ενέκρινε την επιβολή δασμών έως και 45,3% στα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται από την Κίνα, ποσοστό στο οποίο περιλαμβάνεται και ο υφιστάμενος βασικός δασμός 10%. Η απόφαση ακολούθησε έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ορισμένοι Κινέζοι κατασκευαστές επωφελούνται από κρατικές επιδοτήσεις, δημιουργώντας συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού και πιθανό κίνδυνο υπερπροσφοράς στην ευρωπαϊκή αγορά. Παρά το αυστηρό αυτό πλαίσιο, τα στοιχεία δείχνουν ότι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες όχι μόνο δεν υποχώρησαν, αλλά διπλασίασαν το μερίδιό τους στην Ευρώπη μέσα σε έναν χρόνο. Η στρατηγική τους βασίστηκε κυρίως στη μετατόπιση πωλήσεων προς plug-in υβριδικά και οχήματα με θερμικούς κινητήρες, κατηγορίες που προς το παρόν δεν επιβαρύνονται με τους ίδιους δασμούς.

Η κινεζική θέση και το αίτημα για ελάχιστες τιμές

Το Πεκίνο απορρίπτει τις κατηγορίες περί αθέμιτων επιδοτήσεων, υποστηρίζοντας ότι η επιτυχία των κινεζικών εταιρειών οφείλεται κυρίως στην ανταγωνιστικότητα, την τεχνολογική πρόοδο και τον έλεγχο του κόστους. Παράλληλα, η κινεζική πλευρά πιέζει την ΕΕ να εξετάσει την αντικατάσταση των δασμών με ένα σύστημα ελάχιστων τιμών, γνωστό ως 'price undertaking'. Σε δηλώσεις του στις 11 Δεκεμβρίου, ο εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εμπορίου, He Yadong, σημείωσε ότι η Κίνα, χαιρετίζει τη δέσμευση της ΕΕ να επανεκκινήσει τις διαπραγματεύσεις για τις τιμές και εκτιμά την επιστροφή στον δρόμο της επίλυσης διαφορών μέσω διαλόγου. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι συζητήσεις έχουν ήδη ξεκινήσει τις τελευταίες ημέρες και θα συνεχιστούν, χωρίς ωστόσο να δοθούν λεπτομέρειες για το περιεχόμενό τους.

Οι επιφυλάξεις των Βρυξελλών

Από την πλευρά της, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εμφανίζεται επιφυλακτική. Έχει επισημάνει ότι στο παρελθόν παρόμοιες συμφωνίες ελάχιστων τιμών που εφαρμόστηκαν κυρίως σε ομοιογενή προϊόντα, όπως πρώτες ύλες ή βασικά βιομηχανικά αγαθά, και όχι σε σύνθετα προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας όπως τα αυτοκίνητα. Επιπλέον, εκφράζει αμφιβολίες για το αν μια ενιαία ελάχιστη τιμή θα μπορούσε να αντισταθμίσει επαρκώς τις επιπτώσεις των επιδοτήσεων στην αγορά.

Γιατί η Ευρώπη είναι κρίσιμη για την Κίνα

Αναλυτές του κλάδου υπογραμμίζουν ότι η ευρωπαϊκή αγορά αποτελεί στρατηγικής σημασίας προορισμό για τους Κινέζους κατασκευαστές. Στην εγχώρια αγορά, οι πιέσεις στα περιθώρια κέρδους αυξάνονται λόγω έντονου ανταγωνισμού, διαρκών μειώσεων τιμών και γενικότερων αποπληθωριστικών τάσεων. Η Ευρώπη, με αυστηρά πρότυπα αλλά και υψηλή αγοραστική δύναμη, παραμένει ένας από τους λίγους μεγάλους χώρους ανάπτυξης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Ακριβότερα τα διόδια από την 1η Ιανουαρίου – Δείτε τις νέες τιμές (πίνακες)

Save The Manuals: Τα τελευταία μοντέλα της BMW με χειροκίνητο κιβώτιο

Τζιτζικώστας: «Συνεχίζουν τα αυτοκίνητα με ΜΕΚ και μετά το 2035, υπό έναν όρο»