Παρά τις τεχνολογικές μεταμορφώσεις της εποχής και την πίεση των νέων κανονισμών, ο πεντακύλινδρος της Audi παραμένει ένα σύνολο με δική του ταυτότητα, συνεχίζοντας να κινεί το σημερινό RS3 με τρόπο που δύσκολα αγνοείται.
Όταν το 1976 παρουσιάστηκε η δεύτερη γενιά του Audi 100, οι μηχανικοί της εταιρείας αναζητούσαν έναν τρόπο να προσφέρουν υψηλότερες επιδόσεις χωρίς να θυσιάσουν πρακτικότητα και ισορροπία. Οι τετρακύλινδροι δεν επαρκούσαν για τις απαιτήσεις της εποχής και οι εξακύλινδροι κρίθηκαν ακατάλληλοι λόγω χώρου και κατανομής βάρους.
Έτσι γεννήθηκε η ιδέα του πεντακύλινδρου εν σειρά, αρχικά με 2,1 L και 136 PS, ενώ λίγο αργότερα ακολούθησαν η έκδοση με ψεκασμό και η πρώτη πετρελαιοκίνητη διαμόρφωση. Λίγο αργότερα και συγκεκριμένα το 1980 οι Γερμανοί παρουσίασαν την υπερτροφοδοτούμενη εκδοχή του Audi 200 με 170 PS, θέτοντας τις βάσεις για έναν μηχανικό δρόμο που θα αποδεικνυόταν ιδιαίτερα μακρύς.
Οι συνεχείς βελτιώσεις μέσα στη δεκαετία του ’80 κορυφώθηκαν με την εμφάνιση του 2.5 TDI των 120 PS, ενώ το 1994 το Avant RS2 έδωσε μια νέα, περισσότερο σπορ διάσταση, καθιερώνοντας ουσιαστικά την οικογένεια RS.
Η χρυσή περίοδος των αγώνων
Η συμβολή του πεντακύλινδρου στην αγωνιστική ιστορία της Audi δύσκολα περιγράφεται χωρίς αναφορές σε θρύλους. Με την τετρακίνηση quattro, τα Audi των Group 4 και Group B άλλαξαν τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τους ράλι αγώνες, φτάνοντας σε 21 νίκες και χαρίζοντας εικόνες που σημάδεψαν ολόκληρη εποχή. Το Sport quattro S1, επίσημα στους 470 PS αλλά ανεπίσημα πολύ ισχυρότερο, παρέμεινε έως σήμερα σύμβολο ωμής τεχνολογίας και μηχανολογικής τόλμης.
Η κορυφή ήρθε το 1987, όταν ο Walter Röhrl κατέκτησε το Pikes Peak με το εμβληματικό Sport quattro, ενώ την ίδια χρονιά το 200 quattro πρόσφερε στην Audi τη νίκη στο απαιτητικό Safari Rally. Στις πίστες, το Audi 90 IMSA GTO εντυπωσίασε όχι μόνο με την εμφάνιση αλλά και με τους 720 PS που απέδιδε από τον «ταπεινό» σε κυβισμό πεντακύλινδρο.
Απόσυρση και επανεμφάνιση
Με τη μετάβαση στη νέα ονοματολογία των μοντέλων στα μέσα της δεκαετίας του ’90, η Audi εγκατέλειψε σταδιακά το συγκεκριμένο μηχανικό σύνολο. Οι V6 προσέφεραν καλύτερη ισορροπία σε διαμήκη διάταξη και ο πεντακύλινδρος έμοιαζε να περνά στο περιθώριο.
Το 1996 ήταν η τελευταία του χρονιά, με το S6 να αποχαιρετά τον 2.2 turbo και όλα έδειχναν πως ένας κύκλος είχε κλείσει. Ωστόσο, το 2009 ο κινητήρας επέστρεψε με νέο πρόσωπο στα TT RS και RS 3 Sportback, με άμεσο ψεκασμό, υπερτροφοδότηση, 2,5 L και 340 PS.
Από εκείνο το σημείο, το ενδιαφέρον αναζωπυρώθηκε και η εξέλιξη συνεχίστηκε μέχρι το σημερινό EA855 Evo Sport, το σύνολο που κινεί το πιο πρόσφατο RS3 καθώς και το εκρηκτικό Cupra Formentor VZ5. Από το 2021, ο πεντακύλινδρος της Audi αποδίδει 400 PS και 500 Nm ροπής σε ένα εντυπωσιακά ευρύ φάσμα στροφών. Η τοποθέτησή του σε εγκάρσια διάταξη θεωρήθηκε κρίσιμη για την ευελιξία των σύγχρονων πλατφορμών, επιτρέποντας στην εταιρεία να αποφύγει τους περιορισμούς που αντιμετώπισαν τα ιστορικά quattro της δεκαετίας του ’80.
Παρά την ισχύ και την πολιτισμένη λειτουργία του, το μέλλον του φαίνεται, δυστυχώς, αβέβαιο. Η επερχόμενες νόρμες ρύπων Euro 7 πιθανότατα θα δυσκολέψουν την παραμονή του στην παραγωγή, ενώ η βιομηχανία συνολικά στρέφεται όλο και περισσότερο σε λύσεις που ευθυγραμμίζονται με την ηλεκτροκίνηση. Ωστόσο, οι πρόσφατες εξελίξεις για τη διατήρηση αποδοτικών θερμικών συνόλων μετά το 2035 αφήνουν ένα παράθυρο ελπίδας για περαιτέρω εξέλιξη.
Πενήντα χρόνια πορείας και ένα παράδοξο που διαρκεί
Το ταξίδι του πεντακύλινδρου Audi μοιάζει με μια ιστορία τεχνικής επιμονής. Ξεκίνησε από ανάγκη, έγινε εργαλείο θριάμβων, πέρασε μια περίοδο σιωπής και επέστρεψε για να αποδείξει ότι η διαφορετικότητα στην αυτοκίνηση δεν είναι απλώς θέμα σχεδίασης, αλλά και ήχου, χαρακτήρα και τεχνικής φιλοσοφίας. Κατάφερε να γίνει κάτι περισσότερο από μια μηχανολογική επιλογή. Έγινε κομμάτι της ταυτότητας της μάρκας και σύμβολο μιας εποχής που συνεχίζει να εντυπωσιάζει. Αν θα παραμείνει ενεργός και στις επόμενες δεκαετίες, μένει να φανεί. Το μόνο σίγουρο είναι ότι, μισό αιώνα μετά, εξακολουθεί να έχει λόγο ύπαρξης.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Όφελος 3.000€ για το Audi Q5 - Μέχρι πότε ισχύει η προσφορά
Test Drive: Οδηγούμε το Audi A3 Allstreet TFSIe Stronic 204PS - Ένα πρακτικό PHEV με χαρακτήρα
Η ΑΒΤ «περιποιείται» το Audi SQ5 - Με 440 PS και αγριεμένο look (photos)



-audi-rs-3-sportback_77761_475085_type13028.jpg)

ΔΗΜΟΦΙΛΗ


_77761_475612_type13129.jpg)


