ACEA: Ανέφικτος ο στόχος μηδενικών εκπομπών το 2035 - Πίεση στην ΕΕ για άρση της απαγόρευσης των ΜΕΚ


Οι αυτοκινητοβιομηχανίες πηγαίνουν «με το μαχαίρι στα δόντια» στην κρίσιμη συνάντηση της 12ης Σεπτεμβρίου με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Πιέζουν για αλλαγή της κατάργησης των ΜΕΚ από το 2035.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ - ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ, MERCEDES-BENZ AG
  • 28/8/2025

Από τον Φεβρουάριο του 2023, όταν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επικύρωσε την κατάργηση των ΜΕΚ από το 2035, μέσω της απαγόρευσης πώλησης νέων αυτοκινήτων που εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα, οι επιφυλάξεις και οι αντιδράσεις ήταν πολλές και έντονες, από διάφορους φορείς και αυτοκινητοβιομηχανίες.

Ακόμα και εντός των κόλπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπήρξαν «υποσχέσεις» από το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, εν όψει των ευρωεκλογών, ότι θα αλλάξει η απαγόρευση. Οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες αναπροσαρμόζουν τα χρονοδιαγράμματα πλήρους εξηλεκτρισμού της γκάμας τους, με αφορμή τη χαμηλή «διείσδυση» των EV στην αγορά αυτοκινήτου, ενώ πριν από λίγες μέρες, ο CEO της Mercedes, Ola Kallenius, ξεκαθάρισε ότι αν η κατάργηση των ΜΕΚ εφαρμοστεί, τότε η αγορά θα καταρρεύσει.

Στις 12 Σεπτεμβρίου είναι προγραμματισμένη συνάντηση της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen, με κορυφαία στελέχη της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, για να συζητηθούν οι τελευταίες εξελίξεις. Προετοιμάζοντας αυτή τη συνάντηση, τόσο οι αυτοκινητοβιομηχανίες όσο και οι ευρωπαίοι προμηθευτές, κατέστησαν σαφές τις προθέσεις τους με κοινή επιστολή που έστειλαν στην πρόεδρο της Κομισιόν.

Οι πρόεδροι του ACEA, Ola Kallenius και της CLEPA (Ευρωπαϊκή Ένωση Προμηθευτών Αυτοκινήτων), Matthias Zink, τονίζουν ρητά ότι «η επίτευξη των άκαμπτων στόχων CO2 για τα αυτοκίνητα και τα van για το 2030 και το 2035, στον σημερινό κόσμο, απλώς δεν είναι πλέον εφικτή. Αντίθετα, η τρέχουσα πορεία μείωσης των εκπομπών CO2 στις οδικές μεταφορές πρέπει να επαναπροσδιοριστεί ώστε να διασφαλιστεί ότι επιτυγχάνει τους στόχους της ΕΕ για το κλίμα, διασφαλίζοντας παράλληλα την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας της Ευρώπης, την κοινωνική συνοχή και τη στρατηγική ανθεκτικότητα των αλυσίδων εφοδιασμού της».

Ξεκαθαρίζουν ότι παραμένουν πιστοί στις δεσμεύσεις να συμβάλλουν στο στόχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μηδενικές εκπομπές ρύπων το 2050 και στην επένδυση περισσότερων από 250 δις. ευρώ για την πράσινη μετάβαση μέχρι το 2030. Ωστόσο αναδεικνύουν μια σειρά από προβλήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά.

«Η ΕΕ επί του παρόντος θέτει κανόνες στους κατασκευαστές σχετικά με την προμήθεια νέων οχημάτων, αλλά δεν καταφέρνει να παρέχει τις προϋποθέσεις για να καταστεί δυνατή η μετάβαση. Η Ευρώπη αντιμετωπίζει σχεδόν πλήρη εξάρτηση από την Ασία για την αλυσίδα αξίας των μπαταριών, άνιση κατανομή των υποδομών φόρτισης, υψηλότερο κόστος κατασκευής -συμπεριλαμβανομένων των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας - και επιβαρυντικούς δασμούς από βασικούς εμπορικούς εταίρους, όπως ο δασμός 15% στις εξαγωγές οχημάτων της ΕΕ προς τις ΗΠΑ. Μας ζητείται να μεταμορφωθούμε με δεμένα τα χέρια πίσω από την πλάτη μας», αναφέρουν χαρακτηριστικά.

ACEA και CLEPA επισημαίνουν ότι από την υιοθέτηση του ισχύοντος πλαισίου μείωσης των εκπομπών CO2 για τις οδικές μεταφορές, η βιομηχανική, οικονομική και γεωπολιτική πραγματικότητα έχει αλλάξει δραστικά. Για να επιτευχθούν οι κλιματικές φιλοδοξίες της ΕΕ, διαφυλάσσοντας παράλληλα την ανταγωνιστικότητα, την κοινωνική συνοχή και την ανθεκτικότητα της αλυσίδας εφοδιασμού της Ευρώπης, η στρατηγική για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας πρέπει να εξελιχθεί ανάλογα.

Με δεδομένο ότι το μερίδιο των EV στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου είναι περίπου 15%, επισημαίνουν ότι θα πρέπει να επιτραπούν και άλλες τεχνολογίες συστημάτων κίνησης, «που επίσης επιτυγχάνουν στόχους απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές σε πραγματικές συνθήκες».

Συγκεκριμένα, τονίζουν ότι πρέπει να υπάρξει «χώρος», εκτός από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, για τα plug-in hybrid, τα Range Extender, τα οχήματα με θερμικούς κινητήρες που επιτυγχάνουν υψηλή αποδοτικότητα, το υδρογόνο αλλά και τα καύσιμα χωρίς άνθρακα.

Από την άλλη πλευρά, ζητούν να μην επικεντρώνεται ο στόχος της μείωσης των εκπομπών ρύπων μόνο στα καινούρια αυτοκίνητα, αλλά να δοθούν και κίνητρα (οικονομικά, φορολογικά κ.α.) για την αντικατάσταση του υπάρχοντος στόλου οχημάτων. Επιπλέον, ζητούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να διασφαλίσει ότι η Ευρώπη θα διατηρήσει την παραγωγική της ικανότητα και την τεχνολογική της τεχνογνωσία απέναντι στην κινεζική «εισβολή».

Τέλος, καθιστούν σαφές ότι ο Στρατηγικός Διάλογος για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας που θα πραγματοποιηθεί στις 12 Σεπτεμβρίου είναι η κατάλληλη στιγμή για αλλαγή πορείας. «Αυτή είναι η τελευταία ευκαιρία της ΕΕ να προσαρμόσει τις πολιτικές της στις σημερινές συνθήκες της αγοράς, της γεωπολιτικής και της οικονομικής πραγματικότητας - ή να διακινδυνεύσει να θέσει σε κίνδυνο μία από τις πιο επιτυχημένες και παγκοσμίως ανταγωνιστικές βιομηχανίες της».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Αλλαγή πλεύσης από την Porsche: Δεν «πεθαίνουν» οι ΜΕΚ - Στην γκάμα και μετά το 2030

Αρνητική η Κομισιόν για πρόωρη έναρξη συνομιλιών σχετικά με την απαγόρευση ΜΕΚ

Με «καρδιά» από Audi το επόμενο VW Golf R - Ποιο μοντέλο υψηλών επιδόσεων θα «αντιγράψει»