Στάθμευση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη - Εφιάλτης χωρίς τέλος με ακριβά πάρκινγκ και παράνομη στάθμευση


Υπέρογκες χρεώσεις, έλλειψη χώρων, «παρκαδόροι» χωρίς άδεια και ακινητοποιημένα ΙΧ συνθέτουν το χάος της στάθμευσης στα δύο μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΝΙΚΟΣ ΜΕΡΤΕΚΗΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 27/8/2025

Η στάθμευση στα δύο μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας, την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, έχει μετατραπεί σε έναν από τους πιο βασικούς πονοκεφάλους της καθημερινότητας. Η έλλειψη θέσεων, οι υπέρογκες χρεώσεις στα ιδιωτικά πάρκινγκ, οι παράνομες καταλήψεις δρόμων και τα παλιά οχήματα που μένουν ακινητοποιημένα επί μήνες δημιουργούν μια ασφυκτική εικόνα. Οδηγοί περιπλανώνται για ώρες αναζητώντας μια θέση, οι μόνιμοι κάτοικοι ταλαιπωρούνται, ενώ οι πόλεις χάνουν πολύτιμο δημόσιο χώρο. Το πρόβλημα δεν είναι απλώς πρακτικό αλλά κοινωνικό και περιβαλλοντικό και απαιτεί συντονισμένες λύσεις και πολιτική βούληση.

Στάθμευση στην Αθήνα, ένας εφιάλτης χωρίς τέλος

Η Αθήνα των εκατομμυρίων κατοίκων και των ατελείωτων αυτοκινήτων βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα πρόβλημα που γίνεται ολοένα και πιο πιεστικό. Η αναζήτηση μιας θέσης για να αφήσει κανείς το όχημά του στο κέντρο της πόλης έχει εξελιχθεί σε καθημερινό μαρτύριο, με οδηγούς που γυρίζουν ασταμάτητα γύρω από τα τετράγωνα, καταναλώνοντας χρόνο, καύσιμα και υπομονή, χωρίς καμία εγγύηση ότι θα βρουν αυτό που αναζητούν. Για τους μόνιμους κατοίκους των αστικών κέντρων η κατάσταση είναι ακόμη πιο οδυνηρή, αφού συχνά χρειάζονται ώρες για να εξασφαλίσουν μια θέση κοντά στο σπίτι τους.

Ελεγχόμενη στάθμευση και ιδιωτικά πάρκινγκ, το ακριβό δίλημμα

Το Σύστημα Ελεγχόμενης Στάθμευσης του Δήμου Αθηναίων προβλέπει συγκεκριμένες θέσεις για μόνιμους κατοίκους, με ειδικές κάρτες που χορηγούνται από τη δημοτική αστυνομία. Ωστόσο, ο αριθμός τους αποδεικνύεται ελάχιστος σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες. Στη θεωρία ο κάτοικος έχει τη δυνατότητα να παρκάρει με μια ετήσια άδεια που κοστίζει μερικές δεκάδες ευρώ. Στην πράξη οι θέσεις είναι λίγες, η ζήτηση τεράστια και ο κάτοχος κάρτας πολλές φορές δεν βρίσκει κανέναν χώρο διαθέσιμο, με αποτέλεσμα το σύστημα να καθίσταται κενό γράμμα.

Παράλληλα, υπάρχουν και οι θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης για τους επισκέπτες. Ο αριθμός τους στο κέντρο αγγίζει μερικές χιλιάδες, αλλά παραμένει πολύ μικρός μπροστά στα δεκάδες χιλιάδες αυτοκίνητα που εισέρχονται καθημερινά.

Η στάθμευση στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη έχει πάψει να είναι απλώς πρακτικό ζήτημα και έχει εξελιχθεί σε κοινωνικό και περιβαλλοντικό πρόβλημα

Για τους επισκέπτες υπάρχουν θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης, οι οποίες χρεώνονται μέσω της εφαρμογής myAthensPass ή με κάρτες. Η εφαρμογή επιτρέπει την πληρωμή μέσω κινητού και δίνει υπενθυμίσεις για ανανέωση, μειώνοντας τη γραφειοκρατία. Ωστόσο, η ουσία παραμένει, καθώς η διαθεσιμότητα εξαντλείται μέσα σε λίγα λεπτά και οι οδηγοί γυρίζουν ξανά και ξανά γύρω από τους ίδιους δρόμους αναζητώντας θέση. Όσοι δεν βρίσκουν τελικά αναγκάζονται να καταφύγουν στα ιδιωτικά πάρκινγκ, όπου οι τιμές είναι εξοντωτικές. Η πρώτη ώρα συχνά κοστολογείται κοντά στα 8 ευρώ και στη συνέχεια προστίθεται χρέωση ανά ώρα. Μια βραδινή έξοδος στο κέντρο μπορεί να κοστίσει υπέρογκα ποσά μόνο για στάθμευση, οδηγώντας τους πολίτες σε απόγνωση και δίνοντας περιθώριο σε κάποιους να κερδοσκοπούν.

Παράνομες καταλήψεις, φόρτιση ηλεκτρικών και γηρασμένα ΙΧ

Κι αν η ελεγχόμενη στάθμευση και τα ιδιωτικά πάρκινγκ αποδεικνύονται προβληματικά, ούτε τα δημοτικά πάρκινγκ δίνουν τη λύση. Σε κομβικά σημεία, όπως η πλατεία Κλαυθμώνος ή η Βαρβάκειος, λειτουργούν δημοτικά πάρκινγκ που θεωρητικά προσφέρουν μια πιο οικονομική λύση. Στην πράξη όμως, οι διαθέσιμες θέσεις είναι ελάχιστες και οι τιμές συχνά δεν διαφέρουν πολύ από εκείνες των ιδιωτικών,ακυρώνοντας τον χαρακτήρα τους ως κοινωνικής παροχής.

Το πρόβλημα επιδεινώνεται και από τις παράνομες καταλήψεις θέσεων στάθμευσης. Σε περιοχές όπως το Κολωνάκι έχουν καταγραφεί περιστατικά όπου αυτόκλητοι «παρκαδόροι» κρατούν δημόσιες θέσεις για λογαριασμό πελατών, ζητώντας χρήματα για να αφήσουν κάποιον να παρκάρει. Παράλληλα, σε άλλα σημεία του κέντρου, τα valet πάρκινγκ των νυχτερινών κέντρων απλώνουν κορδέλες και κώνους, καταλαμβάνοντας ολόκληρα τμήματα δρόμων σαν να τους ανήκουν. Οι πρακτικές αυτές λειτουργούν χωρίς άδεια, σπανίως συνοδεύονται από έκδοση αποδείξεων και συχνά παράγουν αφορολόγητο τζίρο. Πρόκειται για φαινόμενα που έχουν αποτυπωθεί επανειλημμένα σε ρεπορτάζ και έχουν προκαλέσει παρέμβαση της Τροχαίας, όμως δεν έχουν εξαλειφθεί

Αντίστοιχα προβληματική είναι η εικόνα στις θέσεις φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Παρά τις προσπάθειες ανάπτυξης δικτύου, συχνά οι θέσεις αυτές καταλαμβάνονται από συμβατικά αυτοκίνητα, αποκλείοντας τους κατόχους ηλεκτρικών. Ακόμη όμως και όταν η φόρτιση ολοκληρωθεί, παρατηρείται το φαινόμενο ο οδηγός να αφήνει το όχημά του παρκαρισμένο αφού έχει φορτίσει, αδιαφορώντας για την ανάγκη κάποιου άλλου.

Η δημοτική αστυνομία επιχειρεί να βάλει μια τάξη, αλλά οι δυνάμεις της είναι περιορισμένες και ο έλεγχος αποσπασματικός. Την ίδια στιγμή, τα παλαιά αυτοκίνητα που παραμένουν για μήνες σταθμευμένα, περιμένοντας μια απόσυρση ή απλώς αδυνατώντας να αντικατασταθούν, επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο την εικόνα της πόλης.

Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι μια Αθήνα όπου η στάθμευση μοιάζει με καθημερινό λαχείο. Μπορεί να κερδίσεις μια θέση ύστερα από πολλή ταλαιπωρία ή να καταλήξεις να πληρώνεις υπέρογκα ποσά σε ιδιωτικά πάρκινγκ. Το σίγουρο είναι ότι το κυκλοφοριακό και η στάθμευση έχουν εξελιχθεί σε κρίσιμο κοινωνικό ζήτημα που απαιτεί πολιτικές αποφάσεις και όχι ημίμετρα.

MyStreet: Το νέο εργαλείο για τον έλεγχο του δημόσιου χώρου

Μπροστά σε αυτή την καθημερινή αυθαιρεσία, η πολιτεία επιχειρεί να δώσει απαντήσεις και μέσα από την τεχνολογία. Ένα από τα εργαλεία που έχουν αναπτυχθεί είναι το MyStreet, μια εφαρμογή που στοχεύει στη διαφάνεια και στον έλεγχο της χρήσης του δημόσιου χώρου.

Το MyStreet είναι η νέα εφαρμογή που ανέπτυξε το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με στόχο να ενισχύσει τη διαφάνεια στη χρήση του δημόσιου χώρου. Μέσω της εφαρμογής, οι πολίτες μπορούν να δουν στον χάρτη ποιες εκτάσεις έχουν παραχωρηθεί νόμιμα για συγκεκριμένες χρήσεις, όπως τραπεζοκαθίσματα, έργα οδοποιίας ή προσωρινές καταλήψεις, και να καταγγείλουν εύκολα παραβάσεις. Η εφαρμογή λειτουργεί ήδη πιλοτικά στην Αθήνα και σταδιακά επεκτείνεται σε άλλες πόλεις, δίνοντας στους κατοίκους τη δυνατότητα να συμβάλουν στον έλεγχο της αυθαιρεσίας. Σε μελλοντικές αναβαθμίσεις, το MyStreet θα περιλαμβάνει και πληροφορίες για θέσεις στάθμευσης ΑμεΑ, φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων και δημοτικά πάρκινγκ. Πρόκειται για ένα εργαλείο που δεν λύνει από μόνο του το πρόβλημα της στάθμευσης, αλλά μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση των παράνομων καταλήψεων και να βάλει τάξη στον δημόσιο χώρο.

Προτάσεις για να λυθεί το πρόβλημα στάθμευσης στην Αθήνα

  • Αναβάθμιση των μέσων μαζικής μεταφοράς με καθαρά οχήματα, πυκνά δρομολόγια και αξιόπιστη διασύνδεση.
  • Περισσότερα δημοτικά πάρκινγκ σε προνομιακές τιμές για τους μόνιμους κατοίκους.
  • Έλεγχος στα ιδιωτικά πάρκινγκ που ενδεχομένως κερδοσκοπούν με υπέρογκες χρεώσεις.
  • Νομιμοποίηση ή αυστηρή απαγόρευση των valet πάρκινγκ που καταλαμβάνουν δημόσιους δρόμους.
  • Κίνητρα για απόσυρση παλαιών οχημάτων που δεν κυκλοφορούν.
  • Εφαρμογή τεχνολογιών «έξυπνης στάθμευσης» με αισθητήρες και εφαρμογές σε πραγματικό χρόνο.
  • Προστασία των θέσεων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων με αυστηρά πρόστιμα και σαφείς κανόνες χρήσης.

Η στάθμευση στη Θεσσαλονίκη και το χρόνιο πρόβλημα

Το ζήτημα της στάθμευσης δεν περιορίζεται στην πρωτεύουσα. Η Θεσσαλονίκη αντιμετωπίζει το ίδιο αδιέξοδο, παρά την εφαρμογή του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης THESi, που θεωρείται ένα από τα πιο τεχνολογικά προηγμένα στην Ευρώπη. Οι μπλε ζώνες εξυπηρετούν μόνιμους κατοίκους, οι λευκές τους επισκέπτες, με χρέωση 1,70 ευρώ ανά ώρα και μέγιστη διάρκεια τεσσάρων ωρών. Η πληρωμή γίνεται εύκολα μέσω εφαρμογών και σημείων πώλησης, διευκολύνοντας τη διαδικασία.

Το σύστημα THESi και τα όριά του

Παρά την τεχνολογία, το πρόβλημα παραμένει το ίδιο. Οι διαθέσιμες θέσεις δεν καλύπτουν τις ανάγκες μιας πόλης που ασφυκτιά καθημερινά από την κυκλοφορία. Έτσι, η παράνομη στάθμευση σε πεζοδρόμια, διαβάσεις, λεωφορειολωρίδες και διπλές σειρές εξακολουθεί να είναι καθημερινή εικόνα. Οι δρόμοι στενεύουν, η κυκλοφορία επιβαρύνεται, η ατμόσφαιρα μολύνεται και η ποιότητα ζωής υποβαθμίζεται.

Η παράνομη στάθμευση στην καθημερινότητα της πόλης

Η Θεσσαλονίκη απέδειξε ότι η τεχνολογία μπορεί να συμβάλει στην καλύτερη διαχείριση, όμως δεν αρκεί από μόνη της. Χρειάζονται περισσότερες θέσεις στάθμευσης, καλύτερη αστυνόμευση και μια στρατηγική που θα πείσει τον πολίτη να μειώσει τη χρήση του ΙΧ.

Η στάθμευση στη Θεσσαλονίκη με μια ματιά

  • Το σύστημα THESi είναι σύγχρονο και φιλικό στον χρήστη.
  • Ο αριθμός θέσεων παραμένει μικρός μπροστά στη ζήτηση.
  • Η παράνομη στάθμευση συνεχίζει να δημιουργεί κυκλοφοριακό χάος.
  • Χρειάζονται νέες υποδομές και εντατικοί έλεγχοι.
  • Η τεχνολογία δεν αρκεί χωρίς πολιτική βούληση και αλλαγή νοοτροπίας.

Πώς διαχειρίζονται τη στάθμευση οι ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις

Το ζήτημα της στάθμευσης απασχολεί όλες τις μεγάλες πόλεις της Ευρώπης. Στο Παρίσι και το Βερολίνο εφαρμόζονται αυστηρά συστήματα ελεγχόμενης στάθμευσης, με υψηλές χρεώσεις για τους επισκέπτες και χαμηλότερες για τους μόνιμους κατοίκους, ενώ η παρανομία τιμωρείται με βαριά πρόστιμα. Στη Μαδρίτη και τη Βαρκελώνη οι θέσεις κατοίκων διαχωρίζονται ξεκάθαρα από εκείνες των επισκεπτών, με σύγχρονα apps να καθοδηγούν τους οδηγούς σε διαθέσιμους χώρους. Η Ρώμη έχει επενδύσει σε υπόγεια δημοτικά πάρκινγκ κοντά σε σταθμούς μετρό, ώστε να συνδέει τη στάθμευση με τα μέσα μεταφοράς. Κοινός παρονομαστής είναι η αξιοποίηση της τεχνολογίας και η πολιτική βούληση για έλεγχο και οργάνωση, ώστε να αποφευχθεί το χάος στους δρόμους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Υπάρχει επιστημονική μέθοδος για την εύρεση θέσης στάθμευσης;

Νέος ΚΟΚ και τροχόσπιτα: Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τη στάθμευση εντός και εκτός κατοικημένων περιοχών

Πάρκαρες θερμικό αυτοκίνητο σε θέση φόρτισης; Αυτό το πρόστιμο θα πληρώσεις