Ολοένα και περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες ενσωματώνουν τα συστήματα οδηγικής υποβοήθησης και ασφαλείας στον βασικό εξοπλισμό των οχημάτων τους. Ωστόσο, σύμφωνα με έρευνες, τα συστήματα που προορίζονται για τη διατήρηση της ασφάλειας και την ενεργή αποφυγή ατυχημάτων και προστασία τόσο των επιβατών, όσο και των ευάλωτων χρηστών του δρόμου, ενδέχεται να κρύβουν ορισμένους κινδύνους.
Πιο συγκεκριμένα, έρευνα του Τμήματος Συστημάτων Πληροφορίας του Πανεπιστημίου του Χονγκ Κονγκ αναφέρει ότι σε αρκετές περιπτώσεις, τα συστήματα ADAS ενισχύουν την επικίνδυνη και ανεύθυνη οδήγηση. Για τη διεξαγωγή της μελέτης, οι ερευνητές συνέλεξαν στοιχεία τηλεμετρίας από έναν ανώνυμο κατασκευαστή, όπως και τα χαρακτηριστικά των οδηγών, δηλαδή την ηλικία, το φύλο και πληροφορίες για τις οδηγικές τους συνήθειες.
Η έρευνα διαχωρίζει τα συστήματα ADAS σε δύο κατηγορίες: λιγότερο επείγοντα και περισσότερο επείγοντα. Στην πρώτη κατηγορία εμπίπτει, για παράδειγμα, η ανίχνευση τυφλού σημείου, ενώ στη δεύτερη υπάγονται οι προειδοποιήσεις αλλαγής λωρίδας και εμπρόσθιας σύγκρουσης.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η εφαρμογή των λιγότερο επείγοντων συστημάτων είχε ως αποτέλεσμα την κατά 6,8% μείωση του απότομου φρεναρίσματος, αποδεικνύοντας ότι συστήματα όπως η ανίχνευση τυφλού σημείου επιδρούν θετικά στον τρόπο που οδηγούν οι χρήστες. Αντιθέτως, σε οχήματα εξοπλισμένα με λειτουργίες όπως οι προειδοποιήσεις αλλαγής λωρίδας και εμπρόσθιας σύγκρουσης, το απότομο φρενάρισμα αυξήθηκε κατά 5,7%.
Οι συγγραφείς της έρευνας υποστηρίζουν ότι οδηγοί που έχουν συνηθίσει στη χρήση συστημάτων με πιο επιθετικές και έντονες προειδοποιήσεις τείνουν να οδηγούν πιο απρόσεκτα, βασιζόμενοι στις αντιδράσεις των συστημάτων.
Ωστόσο, παρά την επίδραση των συστημάτων στη συμπεριφορά των οδηγών, η ίδια έρευνα υποστηρίζει ότι αμφότεροι οι τύποι συστημάτων ADAS αποδεικνύονται ιδιαίτερα αποτελεσματικοί στη μείωση του ποσοστού ατυχημάτων σε σχέση με οχήματα που δεν είναι εξοπλισμένα με αντίστοιχες τεχνολογίες. Διαπιστώθηκε ότι τα συστήματα αποφυγής εμπρόσθιας σύγκρουσης και προειδοποίησης απόκλισης από τη λωρίδα κυκλοφορίας μείωσαν τα ποσοστά συγκρούσεων κατά 15%, ενώ η παρακολούθηση τυφλών σημείων τα μείωσε, αντίστοιχα, κατά 19%.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
OMODA 9 SHS: Πήρε 5 αστέρια στις δοκιμές ασφαλείας και έρχεται στην Ελλάδα (video)
Euro NCAP: Ποια νέα μοντέλα πήραν 5 αστέρια στις δοκιμές ασφαλείας
Volvo: Πώς λειτουργεί η «έξυπνη» ζώνη ασφαλείας που προσαρμόζεται σε κάθε επιβάτη (video)