Έρευνα: Αν τα αυτοκίνητα είχαν φώτα φρένων και στο μπροστινό μέρος θα μειώνονταν τα τροχαία


Νέα έρευνα δείχνει ότι μια πρωτοποριακή, αλλά απλή προσθήκη στον εξοπλισμό των οχημάτων θα συνέβαλε σημαντικά στη μείωση των τροχαίων συμβάντων.

  • ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ, TU GRAZ
  • 11/8/2025

Το τρίτο φως φρένων στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου τοποθετείται υποχρεωτικά σε όλα τα νέα μοντέλα εδώ και αρκετές δεκαετίες, συμβάλλοντας σημαντικά στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων ανά τον κόσμο. Τώρα, ερευνητές υποστηρίζουν ότι οι τροχαίες συγκρούσεις μπορούν να αποφευχθούν σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό, τοποθετώντας φώτα φρένων και στο μπροστινό μέρος των οχημάτων.

Η ιδέα για εμπρόσθια φώτα φρένων δεν είναι νέα. Η θεωρία πίσω από αυτήν υποστηρίζει ότι παρέχει ένα ξεκάθαρο οπτικό σήμα για τις προθέσεις του οχήματος στους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου, μειώνοντας, ενδεχομένως, τις πιθανότητες λανθασμένης εκτίμησης.

Μια ερευνητική ομάδα από το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου του Graz στην Αυστρία έρχεται να επιβεβαιώσει αυτή τη θεωρία. Οι επιστήμονες ανέλυσαν 200 πραγματικά τροχαία, τα οποία ανακατασκεύασαν σε ψηφιακές προσομοιώσεις, και εισήγαγαν ταχύτερους χρόνους αντίδρασης σε σενάρια όπου οι οδηγοί θα μπορούσαν να δουν ένα εμπρόσθιο φως φρένων.

Σκίτσο-πρόταση της ομάδας του Πανεπιστημίου που διεξήγε την έρευνα
Σκίτσο-πρόταση της ομάδας του Πανεπιστημίου που διεξήγε την έρευνα

Η ανάλυση έδειξε ότι η προσθήκη εμπρόσθιου φωτός φρένων θα μπορούσε να μειώσει τις συγκρούσεις κατά 7,5%-17%, ανάλογα με το πόσο άμεσα αντιδρούσε ο κάθε οδηγός στις προσομοιώσεις. Αν και το επιπλέον φως δεν θα απέτρεπε όλα τα ατυχήματα, θα βοηθούσε στη μείωση της ταχύτητας πρόσκρουσης σε έως και 1/4 των περιπτώσεων.

Ωστόσο, περίπου στο 1/3 των προσομοιωμένων περιστατικών, οι οδηγοί δεν θα είχαν οπτική επαφή με το εμπρόσθιο φως φρένων. Έτσι, οι ερευνητές προτείνουν να ενσωματωθούν φώτα φρένων και στα πλαϊνά μέρη των οχημάτων.

Εκτός αυτού, οι Αυστριακοί ερευνητές επικαλούνται μια ακόμη, παλαιότερη μελέτη που πραγματοποιήθηκε στη Σλοβακία. Στο πλαίσιο εκείνης της δοκιμής, 3.072 οχήματα εξοπλίστηκαν με εμπρόσθια φώτα φρένων για διάστημα έξι έως έντεκα μηνών. Ως αποτέλεσμα, η πλειοψηφία των οδηγών εξέφρασε θετική εμπειρία, ενώ το 75% δήλωσε υπέρ της καθιέρωσης της εν λόγω τεχνολογίας στα νέα αυτοκίνητα. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Έρευνα: «Αόρατα» τα παιδιά για τα οχήματα με ψηλό καπό – Τι δείχνουν τα στοιχεία

Έρευνα: Αυτοί είναι οι πιο επικίνδυνοι δρόμοι στην Ελλάδα - Σοκάρουν οι αριθμοί για τα τροχαία δυστυχήματα

Έρευνα: Πόσο χρόνο έχεις αν βρεθείς με το αυτοκίνητο κάτω από το νερό (video)