Η δημιουργία του Μητροπολιτικού Ποδηλατόδρομου Γκάζι - Κηφισιά, μήκους 17,8 χιλιομέτρων, έχει ληφθεί από τον Απρίλιο του 2023 και αποτελεί μέρος του στρατηγικού σχεδίου της Περιφέρειας Αττικής για τη δημιουργία του Βόρειου Ποδηλατικού Άξονα Αττικής.
Ωστόσο, το γεγονός ότι θα διασχίζει πέντε δήμους (Αθηναίων, Νέας Ιωνίας, Νέου Ηρακλείου, Αμαρουσίου και Κηφισιάς) και θα περνά από κεντρικούς δρόμους της πρωτεύουσας δημιουργεί ήδη «πονοκέφαλο» για τις επιπτώσεις που θα υπάρξουν στην κυκλοφορία των οχημάτων.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της «Εφημερίδας των Συντακτών», στο δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων, που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 30 Ιουνίου, η διοίκηση του δήμου εισηγείται μονοδρόμηση της κυκλοφορίας των οχημάτων στις οδούς Ερμού και Αθηνάς (συνολικά ή σε τμήματα) «ώστε να υπάρχει περισσότερος χώρος για τους ευάλωτους χρήστες και ταυτόχρονα να ευνοηθεί η ομαλότερη και ασφαλέστερη ροή κυκλοφορίας, μειώνοντας και τις εμπλοκές των οχημάτων». Για τον λόγο αυτό ζητείται να γίνει κυκλοφοριακή μελέτη που θα πρέπει να περιλαμβάνει αξιολόγηση των παρεμβάσεων.
Στην παρούσα φάση, επισπεύδουσα για την υλοποίησή του έργου είναι η Περιφέρεια Αττικής με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ (2021-2027), η οποία θέλει να ξεκινήσει η κατασκευή μέσα στο 2026, ενώ και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας υποστηρίζει το έργο μέσω των απαραίτητων μελετών.
Ωστόσο, ο προβληματισμός είναι έντονος, αν σκεφτεί κανείς ότι μόνο εντός του Δήμου Αθηναίων, ο ποδηλατόδρομος θα ξεκινά ανεβαίνοντας την Ερμού και θα συνεχίζει στις οδούς Αθηνάς, 3ης Σεπτεμβρίου, Αγίου Μελετίου, Φωκίωνος Νέγρη, Αγίας Ζώνης, Κιθαιρώνος, Ξενουδάκη, Κέας, Μιστριώτου, Ταϋγέτου, Αγίας Λαύρας, Χαλεπά, πλ. Παπαλουκά, Μαρκορά, Ολοφύτου, Κρώμνης, Λάρνεως, Οφιούντος, Πιτυούντος, Γάγγρας, Ηρακλείου.
Συνολικά, ξεκινώντας από την Αγίων Ασωμάτων δίπλα στο σταθμό του Θησείου, ο βόρειος ποδηλατικός άξονας διέρχεται από τις περιοχές των σταθμών Μοναστηράκι, Ομόνοια, Βικτώρια, Περισσός, Πευκάκια, Ν. Ιωνία, Ηράκλειο, Ειρήνη, Μαρούσι, ΚΑΤ, Κηφισιά.
Όπως αναφέρεται στο ρεπορτάζ, η επιβάρυνση που θα υπάρχει στις οδούς Ερμού και Αθηνάς είναι μεγάλη, καθώς η κατάσταση μοιάζει ήδη εκτός ελέγχου στις περιόδους τουριστικής αιχμής, με τα πούλμαν και τα διώροφα λεωφορεία να μπλοκάρουν την κίνηση. Στα συγκεκριμένα τμήματα, «οι υπηρεσίες του Δήμου Αθηναίων παρατηρούν ότι η μελέτη που έχει γίνει προτείνει τρεις διαφορετικούς τύπους ποδηλατόδρομων: διπλής κατεύθυνσης στο κάτω τμήμα της Ερμού, παραπάνω στον ίδιο δρόμο μονής κατεύθυνσης στην άνοδο και μικτή χρήση μαζί με τα άλλα οχήματα στην κάθοδο και ποδηλατόδρομους μονής κατεύθυνσης ανά πλευρά στην Αθηνάς. Ο δήμος αντιπροτείνει να διαμορφωθεί σε όλο το μήκος των δύο δρόμων ποδηλατόδρομος διπλής κατεύθυνσης, αλλά να μεταφερθεί απέναντι, στην πλευρά προς Ψυρρή».
Μάλιστα, η μελέτη προβλέπει «διαχωρισμό των ποδηλατόδρομων (με μη υπερβατά εμπόδια) από την υπόλοιπη κυκλοφορία σε μεγάλα τμήματα του έργου και αυτό δημιουργεί πρόβλημα όχι μόνο με τη στάθμευση Ι.Χ. (όπου προβλέπεται) αλλά τόσο με την πιάτσα των ταξί στο Μοναστηράκι όσο και με τις ζώνες φορτοεκφόρτωσης εμπορευμάτων. Για τον λόγο αυτό, ζητείται η χάραξη του ποδηλατόδρομου στην πλευρά προς Ψυρρή».
Συν τοις άλλοις, στην οδό 3ης Σεπτεμβρίου, που είναι ήδη μονόδρομος εδώ και δεκαετίας, θα πρέπει να καταργηθούν περίπου 900 θέσεις παρόδιας στάθμευσης. Όπως επισημαίνει η εφημερίδα, «ο ποδηλατόδρομος έχει σχεδιαστεί στη δυτική πλευρά του δρόμου και αφαιρεί μία από τις τέσσερις λωρίδες που υποτίθεται πως υπάρχουν για την κυκλοφορία. Ομως, σε μεγάλα τμήματα της οδού, έχει ήδη αφαιρεθεί η λωρίδα στην ανατολική πλευρά, ενώ σε κάποια άλλα τα αυτοκίνητα σταθμεύουν παράνομα και στις δύο πλευρές. Η πρόταση της μελέτης είναι να καταργηθεί εντελώς η παρόδια στάθμευση Ι.Χ. προκειμένου να μην αφαιρεθούν λωρίδες από την κυκλοφορία των οχημάτων. Για την υλοποίηση του συνολικού έργου θα απαιτηθεί η κατάργηση 312 νόμιμων θέσεων στάθμευσης».
Στο δημοτικό συμβούλιο υπήρξαν αρκετά ερωτήματα για το έργο, για το πότε θα γίνει η διαβούλευση στις δημοτικές κοινότητες και για το αν υπάρχει χρόνος περαιτέρω μελετών με δεδομένη την πίεση για έναρξη του έργου στις αρχές του 2026.
Με βάση την «Εφημερίδα των Συντακτών», η αρμόδια αντιδήμαρχος Μάρω Ευαγγελίδου επεσήμανε ότι αυτό το διάστημα εγκρίνεται κατ’ αρχήν η χάραξη και ότι θα υπάρξει χρόνος για διαβούλευση σε όλα τα επίπεδα όταν προχωρήσουν οι μελέτες.
Πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Κηφισίας: Το κυκλοφοριακό χάος στο «Δαχτυλίδι» θα γίνει χειρότερο - Οι εκτιμήσεις των ειδικών
Κυκλοφοριακό: Οι 10 «πληγές» του Κηφισού και οι λύσεις που προτείνονται
Γιατί η βροχή γέμισε τους δρόμους της Αθήνας με έναν περίεργο, λευκό αφρό – Η εξήγηση