Μπορεί για τα ελληνικά δεδομένα να μοιάζει απίθανο, όμως είναι αλήθεια. Τους τελευταίους 12 μήνες δεν καταγράφηκε κανένα θανατηφόρο τροχαίο στο Ελσίνκι, την πρωτεύουσα της Φινλανδίας.
Σύμφωνα με το φινλανδικό site YLE, το τελευταίο τροχαίο δυστύχημα στους δρόμους της πρωτεύουσας έγινε στην περιοχή Kontula στις αρχές Ιουλίου του 2024.
Επιπλέον, σε αυτό το διάστημα σημειώθηκαν 277 τροχαία με τραυματισμούς, αριθμός σαφώς μειωμένος από τα περίπου 1.000 τέτοια ατυχήματα που λάμβαναν χώρα στους δρόμους της πόλης τη δεκαετία του '80.
Ο μηχανικός κυκλοφορίας Roni Utriainen, ο οποίος εργάζεται στον Τομέα Αστικού Περιβάλλοντος της πόλης, ανέφερε ότι «πολλοί παράγοντες συμβάλουν σε αυτό το αποτέλεσμα, αλλά τα όρια ταχύτητας είναι ένας από τους πιο σημαντικούς».
Περισσότεροι από τους μισούς δρόμους του Ελσίνκι έχουν όριο ταχύτητας στα 30 km/h, ενώ στις αρχές του καλοκαιριού αποφασίστηκε με το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς το όριο να πέσει από τα 50 km/h στα 30 km/h σε όλες τις περιοχές όπου υπάρχουν σχολεία.
Επιπλέον, σημαίνοντα ρόλο έχει διαδραματίσει κι η σχεδίαση των δρόμων. Τα πεζοδρόμια και οι ποδηλατόδρομοι έχουν αναβαθμιστεί τα τελευταία χρόνια, ενώ έχουν τοποθετηθεί κάμερες και αυτοματοποιημένα συστήματα αστυνόμευσης στις κεντρικές οδικές αρτηρίες της πόλης. «Οι δημόσιες συγκοινωνίες στο Ελσίνκι είναι εξαιρετικές, γεγονός που μειώνει τη χρήση αυτοκινήτων και, κατά συνέπεια, τον αριθμό των σοβαρών ατυχημάτων», σημείωσε ο Utriainen.
Όλες αυτές οι κινήσεις γίνονται στο πλαίσιο της δράσης για το κυκλοφοριακό σύστημα του Ελσίνκι το διάστημα 2022-2026, το οποίο εστιάζει στην ασφάλεια των παιδιών, των νέων, των πεζών και των ποδηλατών, με πολλές από τις αλλαγές να βασίζονται σε δεδομένα που έχουν συλλεχθεί ανά τα χρόνια.
Ο Utriainen απέδωσε τη βελτίωση σε δεκαετίες συνεχών προσπαθειών. «Η τάση είναι θετική εδώ και χρόνια», είπε, επισημαίνοντας ότι ούτε το 2019 υπήρξαν θάνατοι πεζών από τροχαία ατυχήματα στο Ελσίνκι.
Παράδειγμα για την ελληνική πραγματικότητα
Την ίδια στιγμή, στη χώρα μας τα θανατηφόρα τροχαία αποτελούν καθημερινό φαινόμενο. Με βάση τα επίσημα στοιχεία το 2024 έχασαν τη ζωή τους 665 άτομα, αριθμός αυξημένος κατά 2,9% σε σχέση με το 2023, με το συγκεκριμένο νούμερο να αναμένεται να αυξηθεί όταν γίνουν γνωστά τα οριστικά στοιχεία.
Πρόσφατη έρευνα της ισπανικής εφημερίδας «El Confidential» και του δημοσιογραφικού δικτύου Pulse αποκάλυψε ποιες περιοχές της Ελλάδας είναι οι πιο επικίνδυνες για οδήγηση, με την Πελοπόννησο, τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου και τη Δυτική Ελλάδα να είναι στην «πρώτη γραμμή», ενώ ακολουθούν η Στερεά Ελλάδα και η Κρήτη.
Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει μειωμένα όρια ταχύτητας και την έννοια της υποτροπής για την τιμωρία των παραβατών και τελικώς την αποτροπή τροχαίων δυστυχημάτων, όμως ο δρόμος είναι ακόμα μακρύς.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Ατυχήματα σε διασταυρώσεις: Μειώνονται δραστικά με φώτα πέδησης στο εμπρός μέρος των αυτοκινήτων!
Άποψη: Τροχαία ατυχήματα: Ως πότε θα παραμένουμε θεατές σε αυτή τη σύγχρονη μάστιγα;