Από την παρακμή στην ανάκαμψη: Η Βρετανία επενδύει 2,8 δις για να αναστήσει την εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία


Με το πρόγραμμα DRIVE35, η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου δεσμεύεται να επενδύσει 2,8 δισ. λίρες Αγγλίας για να στηρίξει και να επαναφέρει την παραπαίουσα βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ - ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ, Mark Fagelson Photography, NEWSPRESS
  • 26/7/2025

Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου αποκάλυψε το πρόγραμμα DRIVE35, μία πρωτοβουλία κρατικής ενίσχυσης της εγχώριας αυτοκινητοβιομηχανίας με ορίζοντα το 2035 με κεφάλαιο ύψους 2,5 δισ. λιρών (2,8 δισ. ευρώ).

Πρόκειται για ένα μέρος της συνολικής στρατηγικής ενίσχυσης της βιομηχανίας της Βρετανίας, σύμφωνα με την οποία η κυβέρνηση θα επενδύσει 2 δισ. λίρες ως το 2030, με 500 εκ. λίρες να πηγαίνουν σε επιπλέον έρευνα και εξέλιξη (R&D) μέχρι το 2035.

Το πρόγραμμα θα χρηματοδοτήσει μία σειρά από projects που θα ενισχύσουν τη μετάβαση των βρετανικών εταιρειών στα οχήματα μηδενικών ρύπων, καθώς η κυβέρνηση βλέπει αυτή την αλλαγή ως ευκαιρία για ανάκαμψη της βιομηχανίας. Αυτό σημαίνει πως τα χρήματα θα αξιοποιηθούν στην κατασκευή νέων εργοστασίων και gigafactories μαζικής παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων, αυξάνοντας παράλληλα τις θέσεις εργασίες στον τομέα και μειώνοντας την εξάρτηση από τις εισαγωγές από το εξωτερικό.

Όλα αυτά τη στιγμή που η βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία απασχολεί 132.000 ανθρώπους προσφέροντας 21,4 δισ. λίρες (24,67 δισ. ευρώ) ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας στην οικονομία.

Η πτώση της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας: Μπορεί αυτή η ενίσχυση να φέρει την ανάκαμψη;

Η κάποτε κραταιά αυτοκινητοβιομηχανία της Μεγάλης Βρετανίας έχει εδώ και δεκαετίες σημειώσει σημαντική πτώση, η οποία την έχει φέρει πια στο απόλυτο ναδίρ.

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι τον περασμένο Μάιο, η παραγωγή οχημάτων στο Ηνωμένο Βασίλειο έφτασε σε ιστορικό χαμηλό, καθώς μόλις 49.810 μονάδες βγήκαν από τα εργοστάσια της χώρας, μία επίδοση που, αν εξαιρέσει κανείς την περίοδο της πανδημίας του κορωνοϊού, είναι η χαμηλότερη από το 1949.

Κι ενώ θα μπορούσε να πει κανείς ότι το Brexit ή πιο πρόσφατα οι εξοντωτικοί δασμοί της κυβέρνησης Trump έχουν παίξει καθοριστικό ρόλο, η πραγματικότητα είναι πως τα πράγματα είχαν πάρει την κατιούσα πολύ νωρίτερα.

Η νοοτροπία κρατισμού εντός των εταιρειών που ανήκαν στο δημόσιο, όπως ήταν επί σειρά η BMC, έριξαν σημαντικά τα στάνταρ εντός της βιομηχανίας, καθώς τόσο σε επίπεδο μάνατζμεντ και προσωπικού, όσο και σε επίπεδο ποιότητας των προϊόντων, δεν υπήρχαν υψηλά στάνταρ, φέρνοντας στασιμότητα και μαζί τη σταδιακή κατάρρευση του τομέα.

Έπειτα, υπήρξε μία συντονισμένη προσπάθεια πολλών βρετανικών εταιρειών να συνεργαστούν με ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Rover με τη Honda, με στόχο τη βελτίωση των αυτοκινήτων τους μέσω του διαμοιρασμού τεχνολογιών και τεχνογνωσίας. Ωστόσο, οι περισσότερες εξ αυτών ναυάγησαν, αφήνοντας τους Βρετανούς με σημαντικά κενά στη γραμμή παραγωγής και σαφώς μειωμένης ποιότητας μοντέλα στην αγορά.

Το Rover 400, ένα από τα μοντέλα της συνεργασίας της Rover με τη Honda.
Το Rover 400, ένα από τα μοντέλα της συνεργασίας της Rover με τη Honda.

Μία διαχρονική «κατάρα» των Βρετανών είναι το πόσο ισχυρό αποτελούσε και εξακολουθεί να αποτελεί το νόμισμά τους. Η λίρα Αγγλίας, τόσο τώρα όσο και όταν ήρθε το ευρώ πριν 26 χρόνια, ανάγκαζε τους Βρετανούς να πωλούν τα προϊόντα τους σε υψηλό κόστος λόγω της ισοτιμίας, με αποτέλεσμα να καθίστανται ολοένα και περισσότερο ασύμφορα για τον μέσο ευρωπαίο καταναλωτή που έβλεπε καλύτερες εναλλακτικές σε χαμηλότερες τιμές εντός χωρών της Ευρωζώνης.

Ακόμα κι από τη δεκαετία του '80 να το εξετάσει κανείς, θα διαπιστώσει ότι η νεοφιλελεύθερη πολιτική της κυβέρνησης Thatcher συνεισέφερε στην κατάρρευσης της αυτοκινητοβιομηχανίας στη χώρα. Δόθηκαν κίνητρα σε εταιρείες του εξωτερικού να χτίσουν τα εργοστάσια τους και να δραστηριοποιηθούν επιχειρηματικά στη Βρετανία, αποδυναμώνοντας σιγά-σιγά τους εγχώριους κατασκευαστές, στον βαθμό που πλέον, 40 χρόνια μετά, δεν υπάρχει ούτε μία εταιρεία αυτοκίνητων στην Αγγλία που να ανήκει σε αγγλική εταιρεία ή στο κράτος.

Εύλογα γεννάται το ερώτημα αν και κατά πόσο η βρετανική βιομηχανία αυτοκίνητων θα μπορούσε να ανακάμψει με αυτό το νέο πλάνο κρατικής ενίσχυσης, ωστόσο κάτι τέτοιο μοιάζει εξαιρετικά δύσκολο με τα τωρινά δεδομένα. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

H Jaguar αλλάζει σελίδα - Ποια είναι τα 5 εμβληματικότερα μοντέλα στην ιστορία της

Αποστολή στη M. Βρετανία: Μπήκαμε στο εργοστάσιο της Nissan που κατασκευάζει ένα αυτοκίνητο κάθε δύο λεπτά (photos-video)

Δεν βλέπει κανέναν το Renault Clio - Τρίτο σερί μήνα στην κορυφή των πωλήσεων